Kalliin auton hankinta on normituloisella typerä teko.
Arvoisat mammat!
Oma autoni on vuoden 2000 mallia eli siis kohta 18 vuotta vanha. Auto toimii hyvin, olen sitä laitellut harrastuksena kuntoon. Auton arvo on nyt noin 500-1000e. Kuitenkin käyttöarvoa sillä on tätäkin enemmän.
Omat kk-tulot ovat noin 2400e. Mun auton ajot ovat tulleet maksamaan noin 0,21senttiä/kk kaikki kulut mukaan lukien.
Mielestäni henkilö joka tienaa keskipalkan verran, ei kannata ostaa uutta autoa. Auton arvon alennus vuosien mittaan on suuri ja rahaa menee hukkaan. Asia on eri jos henkilö on suuri tuloinen, silloin tehköön mitä lystää rahoillansa.
En ymmärrä sitä että pieni- tai keskituloinen haluaa uuden auton, säästää tätä varten vuosikausia tai ottaa lainaa. Todella köpsää touhua. Kun pitää elvistellä sitten sillä autolla. Uuden auton kustannukset voivat olla 0,30-0,40e/kk
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Olen pienehkötuloinen (2400 brutto) ja pakko oli ostaa suht uusi auto. En tosin tarvinnut lainaa, ostin säästöillä. Säästöjä on kertynyt vuosien varrella kun en ole tarvinnut autoa aiemmin, nyt oli pakko kun työpiste vaihtui ja bussilla kulkeminen olisi lisännyt työmatkan kestoa 2 tunnilla päivässä omaan autoon verrattuna.
Syitä suht uuden (2015) auton ostoon oli seuraavat:
- En ymmärrä autoista mitään. En osaa korjata, ei todellakaan ole mikään harrastus. Uudehkoa autoa ei todennäköisesti tarvitse korjata niin usein kuin vanhaa - rahaa säästyy. Ja hermoja.
- Uuden auton bensankulutus pientä. Itsellä valmistajan mukaan 3,9 litran keskikulutus 100 km:llä, vanhalla autolla menis varmaan tuplasti
- Uudessa autossa pienet päästöt - pieni autoveroMitään luxusautoa mulla ei todellakaan ole vaan pieni Toyota. Pärjään sillä mainiosti.
Toyota lienee yhä suht luotettava merkki kyllä, mutta muuten mitä uudempi auto niin sen enemmän vikaanmenevää ja kalliisti korjattavaa elektroniikkaa. Valmistajan ilmoittamat kulutukset nyt on mitä on, veikkaanpa että tuollainen 3,9 litran virallinen tuulitunnelikulutus on käytännössä lähempänä 5-6 litraa. Autoveron hintaerotkin eri portaikoilla on ihan vitsi, ei se esim. 30 kympin edullisempi autovero ole ainakaan minulle oikein mikään kannuste laittaa 15 tonnin uutta autoa vanhemman 4 tonnin auton sijaan.
Uusi auto tuo turvallisuutta itselle ja myös muille tielläliikkujille ominaisuuksiensa vuoksi.
Mulla uusi Honda civic vie 4,2 l. Hieno auto muutenkin. Hyvä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mahtava ajaa uudella autolla. En millään rotiskolla kehtaisi ajaa.
Ja avoauto odottaa tallissa kesää.
Ai ai, ja nainen olen vielä.Sama täällä, paitsi sukupuoli.
Itsellä kesäautona avobemari. 3-litrainen viritetty turbokone ja vapaammin virtaava putkisto -mikäs on kurvaillessa...
Toi oli kyl maailman surkein iskuyritys. LOL!
Itse olen ihan ok-tuloinen (3000-5000€/kk) ja todellakin ostin uuden auton. Edellinen oli 14 vuotta vanha, ja joka vuosi sai korjata, joten nautin nyt kun on uusi ja hyvin pelittävä auto. Toisaalta ajan myös paljon (n. 50 000 km/v), joten pakko voida luottaa auton toimintaan eikä työmatkojani pysty taittamaan julkisilla (kun kulkevat huonosti).
Rikas_vai_köyhä kirjoitti:
Itse olen ihan ok-tuloinen (3000-5000€/kk) ja todellakin ostin uuden auton. Edellinen oli 14 vuotta vanha, ja joka vuosi sai korjata, joten nautin nyt kun on uusi ja hyvin pelittävä auto. Toisaalta ajan myös paljon (n. 50 000 km/v), joten pakko voida luottaa auton toimintaan eikä työmatkojani pysty taittamaan julkisilla (kun kulkevat huonosti).
Uutta autoa sitten mielelläsi käytät vuosittain satojen eurojen "huollossa", jossa lisäillään pissapojan nesteitä yms. vain jotta saa takuulle välttämättömän leiman huoltokirjaan.
300 €/kk ajaa uudella autolla, vakuutuksineen kaikkineen. Ei tuo minusta niin paha ole mielenrauhasta.
Riippuu kovasti vuosittaisista ajokilometreistä. Vaihdoin juuri autoni (-13) uuteen. Työmatkani on 86 km suuntaansa eikä julkisia kulkuneuvoja ole tarjolla. Ajan vuosittain 50 000 km, joten tarvitsen luotettavan ja pieniruokaisen auton. Jokainen on oman elämänsä asiantuntija ja tekee omat ratkaisunsa autoilunkin suhteen 😊
Hyvä ap että olet tyytyväinen omaan valintaasi ja tapaasi toimia.
Itse en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, joiden mielestä se ainoa tapa toimia on heidän tapansa ja jos joku toimii toisin, niin sitä kritisoidaan.
Jokainen tuhlaa vähäisetkin rahansa juuri siihen, minkä itse katsoo tarpeelliseksi. Sallittakoot se meille.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Autoilu on Suomessa niin kallista, että se on ihan sama millä sitä ajaa, kaikki rahat se vie kuitenkin.
Onpa typerästi sanottu. Onhan sillä nyt eroa, meneekö autoiluun esim. 50e vai 500e kuukaudessa.
rahallisesti auto on aina pelkkä iso menoerä, mutta jos pitää autoilusta, niin miksei? Joku käy teatterissa, joku matkustelee, kuntoilee salilla, joku autoilee... elämänilonsa kullakin.
Täällä mb slk. Ostin pari vuotta sitten, kun joka kevät tuli avoautokuume.
Voishan sillä talvellakin ajaa, mutta en viitsi pilata sitä suolalla. Seiskööt tallissa mieluummin.