Te, jotka olette käyneet Dubaissa! Mitä tekemistä siellä on?
Kysymys on ehkä hieman tyhmä, mutta mielikuvani on se, että siellä lähinnä hengaillaan ostoskeskuksessa (myös aikuiset ihmiset) ja käydään ostoksilla ja kahviloissa. Voiko siellä olla bikineissä rannalla? En oikeasti tiedä, siksi kysyn. :D Onko siellä jotain hienoja museoita tai nähtävyyksiä? Olen aina ajatellut kyseistä paikkaa muovisena ostosmekkana, mutta siellä lomailee niin hirveästi jengiä että pakkohan siellä on jotain kiinnostavaa olla. Valaiskaa mitä se "jotain" pitää sisällään. :)
Kommentit (256)
No se mitä keskivertosuomalainen Dubaista lähtee hakemaan on todennäköisesti shoppailu (Dubai Mall), Burj Khalifa, aavikkosafari, altaalla makoilu ja hieno "blingbling" -elämys. Mutta on sitä kyllä kaikinpuolin parempia ja mukavempiakin kohteita joista valita. En näe syytä miksi lähtisin esimerkiksi perhelomalle sinne.
Huoh.. Olen järkyttynyt. Miksi niin paljon vihaa?
Kävin dubaissa viime vuonna ja se paikka on näkemisen arvoinen
Ja turisteille suosittelisin ehottomasti.
Ihmettelen kuinka kaikki kehuvat Dubain uimarantoja. Itselle ei jäänyt hyvää kuvaa niistä. Vessatkin olivat niin järkyttävän likaiset yhdellä rannalla että jäi käymättä. Ihmiset olivat epäystävällisiä siihen pisteeseen että jopa minä lehmän hermoinen aloin olla todellä ärsyyntynyt niiden käytöksestä. En siis menisi sinne uudestaan. Ap, tekemistä kun kyselit niin eipä siellä mitään ihmeellistä tekemistä ole.
Kohde johon en lähtisi edes ilmaiselle lomalle.
Jos joku kertoo lähtevänsä Dubaihin niin herättää vaan myötähäpeää muissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin paljon vihaa? Oletko lukenut keskustelun :D Vai copypasteanko sinulle ne kymmenet kommentit, joissa asiaa avataan?
Kamala mesta. Orjuutta ja "loistoa"
Vierailija kirjoitti:
Idiootit matkustavat maihin, jotka ovat räikeimpinä esimerkkejä ihmisoikeuksien rikkomisesta ja kerskakulutuksesta. En voi ymmärtää mitä ideaa on käydä pällistelemässä ostoskeskuksia ja hotelleja, joiden vuoksi köyhät ihmiset ovat menettäneet henkensä.
Tässä ap sinulle toivomiasi yksityiskohtia, nauti lomastasi hyvällä omatunnolla..
Sinun periaatteillasi ei voi Colosseumia tai pyramidejakaan käydä katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, hyveviestintää tuuheasti tässä ketjussa. Jotain itseään muita parempana pitävää väkeä taas paasaamassa. Sellaisia ei ole tapana kuunnella. Melutkoot mitä meluavat.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä orjista pystyy kuitenkin säästämään rahaa ja sillä rahoittaa perheensä elämän kotimaassaan sekä järjestää koulutuksen lapsilleen. Kuinka moni täällä palkallaan elättää vanhempansa ja muun perheensä sekä ostaa talon muutaman vuoden pakertamisella?
Tämä on totta. Meillä oli yhden päivän käytössä taksi, jossa oli intialainen kuljettaja. Hän puhui hyvin englantia ja kertoi, että palkka on niin hyvä, että pystyy elättämään perheensä. Kävi lomilla kotonaan kolmen kuukauden välein ja laski, että pian muuttaa itse takaisin. Hän ainakin kertoi, että paikalliset kohtelevat heitä hyvin ja asiallisesti, taloudellisesti muutaman vuoden Dubain työkeikka oli kannattava köyhistä oloista tuleville.
Vierailija kirjoitti:
ei-pakollinen-nimimerkki kirjoitti:
Mä en ymmärrä ihmisten kaksinaismoraalia... Dubaissa/Arabiemiraateissa reissaaminen tuomitaan, mutta sitten Thaimaassa, Kambodzassa, Indonesiassa yms (lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, seksiturismi, ihmiskauppa, uhanalaisten eläinten rääkkäys mm. turistikuvien saamiseksi ja norsu-ajelut, olematon jätehuolto ja valtamerien/luonnon roskaaminen....) rampataan sitäkin enemmän ilman että ketään hetkauttaa. Samoin Kiinaan ja Australiaan lähtee paljon laittomia työntekijöitä köyhemmistä aasian maista paremman työn ja elämän toivossa, mutta päätyvät samaan orjatyösysteemiin kuin Emiraateissa. Myös jenkeissä, esim. New Yorkin övereimmissä turistikohteissa paikalliset työntekijät tekevät riistopalkalla törkeän pituisia työpäiviä ilman lomia vuodessa ja sitten vielä moukat suomalaisturistit jättävät ne vähäisetkin tipit maksamatta. Brasiliassakin rakennettiin Olympialaisten vuoksi massiivisia viritelmiä ja valtiolle syydettiin suuri määrä rahaa, mutta se ei ole vaikuttanut mitenkään paikallisten elämään, ainakaan positiivisesti - päin vastoin Olympia-turismi lisäsi jonkin verran myös seksiturismia (ml.alaikäisten hyväksikäyttö) kisojen aikaan. Afrikkalaisiin valtioihin tehdään länsimaista paljon vapaaehtoistyö-keikkaa lievittämään white-shame-tuskaa, mutta todellisuudessa se vain pahentaa paikallisten elpymistä ja työllistymistä, hyväntekeväisyysrahat menee vääriin taskuihin ja paikallinen korruptio saa lisää vettä myllyyn. Jopa eurooppalaisissa maissa, kuten rakkaassa Kreikassa on paljon epäkohtia, joita turismi ja matkailu enemmän ja vähemmän epäsuorasti tukee (huumeet, seksikauppa, surkeaa taloustilannetta käytetään hyväksi ja ostetaan pilkkahintaan paikallisten kiinteistöjä ja plantaasia, antiikin historiallisia aarteita roudataan muiden maiden museoihin vedoten siihen ettei kreikkalaiset itse huolehdi monumenteistaan...).
Huomaa tältä palstalta, että mamma-jengi ei paljoa reissaile, jopa jonkinlainen katkeruus paistaa joistain kommenteista. Ja ei, en ole mikään Dubai-fani joka nyt ottaa herneen nenään siitä että tälle matkakohteelle alapeukutetaan näin paljon. Olen käynyt kerran Dubaissa ns. ohikulkumatkalla enkä sinne koe tarvetta mennä uudelleen. En kuitenkaan ymmärrä miksi se olisi yhtään eettisesti sen kyseenalaisempi kuin moni muu pohjoismaalaisten suosima turistikohde.
Vastasin jo aikaisemmin tähän sinunkin kysymykseesi, onkohan liikaa toivottu, että lukisit ketjun?
"Dubaissa ongelmat ovat niin räikeitä ja ennen kaikkea niin suuressa ristiriidassa itse paikan kanssa. Orjuuden tapaisissa olosuhteissa uurastavien ihmisten selkänahasta on rakennettu niin äveriäs, pilviä hipova ja kerskakulutusta ihannoiva kaupunki. Siirtolaistyöläiset kärsivät, jotta maailman rikkaimmille ihmisille voidaan rakentaa maailman korkeimpia rakennuksia, suurimpia ostoskeskuksia ja jopa laskettelukeskuksia aavikon keskelle. Tarpeellista? Sitä alkaa väkisinkin miettimään, haluaako itse tukea tuollaista."
Joo, kyllä sun kannattaa vaan siellä Thaimaassa käydä, tukea seksiturismia ja lapsikauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja turisteille suosittelisin ehottomasti.Joo, hyveviestintää tuuheasti tässä ketjussa. Jotain itseään muita parempana pitävää väkeä taas paasaamassa. Sellaisia ei ole tapana kuunnella. Melutkoot mitä meluavat.
Eli sinulla ei ole tapana kuunnella asiaa ihmisoikeuksista puhumattakaan, että kunnioittaisit niitä? Oma matkustelu "glamöör cityyn" menee kaiken edelle?
Dubaissa vakkarikauneushoitolani työntekijöistä useampi (filippiiniläisiä ja olipa joukossa myös yksi intialainen) elätti kotimaahan jäänyttä perhettä, sekä sai säästöön taloprojektia varten. Muuttivat sitten lähtömaihinsa ja rakensivat sen säästämänsä talon, sekä parantuneell ammattitaidolla jatkoivat työntekoa siellä.
Suomessa sendijaan on työttömiä pilvin pimein, opettajiakin lähes 10 000, muista korkeakoulutetuista puhumattakaan.
En nyt sitten tiedä, kenelle tässä se lyhyin tikku jäi.
Vierailija kirjoitti:
Dubaissa vakkarikauneushoitolani työntekijöistä useampi (filippiiniläisiä ja olipa joukossa myös yksi intialainen) elätti kotimaahan jäänyttä perhettä, sekä sai säästöön taloprojektia varten. Muuttivat sitten lähtömaihinsa ja rakensivat sen säästämänsä talon, sekä parantuneell ammattitaidolla jatkoivat työntekoa siellä.
Suomessa sendijaan on työttömiä pilvin pimein, opettajiakin lähes 10 000, muista korkeakoulutetuista puhumattakaan.
Dubai migrant workers: The hidden slaves behind glamour city
http://www.news.com.au/travel/world-travel/middle-east/dubai-migrant-wo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, oliko sinulla omaa kokemusta Dubaista vai spämmäätkö vain jotain yhtä ja samaa propaganda-artikkelia vuodesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei-pakollinen-nimimerkki kirjoitti:
Mä en ymmärrä ihmisten kaksinaismoraalia... Dubaissa/Arabiemiraateissa reissaaminen tuomitaan, mutta sitten Thaimaassa, Kambodzassa, Indonesiassa yms (lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, seksiturismi, ihmiskauppa, uhanalaisten eläinten rääkkäys mm. turistikuvien saamiseksi ja norsu-ajelut, olematon jätehuolto ja valtamerien/luonnon roskaaminen....) rampataan sitäkin enemmän ilman että ketään hetkauttaa. Samoin Kiinaan ja Australiaan lähtee paljon laittomia työntekijöitä köyhemmistä aasian maista paremman työn ja elämän toivossa, mutta päätyvät samaan orjatyösysteemiin kuin Emiraateissa. Myös jenkeissä, esim. New Yorkin övereimmissä turistikohteissa paikalliset työntekijät tekevät riistopalkalla törkeän pituisia työpäiviä ilman lomia vuodessa ja sitten vielä moukat suomalaisturistit jättävät ne vähäisetkin tipit maksamatta. Brasiliassakin rakennettiin Olympialaisten vuoksi massiivisia viritelmiä ja valtiolle syydettiin suuri määrä rahaa, mutta se ei ole vaikuttanut mitenkään paikallisten elämään, ainakaan positiivisesti - päin vastoin Olympia-turismi lisäsi jonkin verran myös seksiturismia (ml.alaikäisten hyväksikäyttö) kisojen aikaan. Afrikkalaisiin valtioihin tehdään länsimaista paljon vapaaehtoistyö-keikkaa lievittämään white-shame-tuskaa, mutta todellisuudessa se vain pahentaa paikallisten elpymistä ja työllistymistä, hyväntekeväisyysrahat menee vääriin taskuihin ja paikallinen korruptio saa lisää vettä myllyyn. Jopa eurooppalaisissa maissa, kuten rakkaassa Kreikassa on paljon epäkohtia, joita turismi ja matkailu enemmän ja vähemmän epäsuorasti tukee (huumeet, seksikauppa, surkeaa taloustilannetta käytetään hyväksi ja ostetaan pilkkahintaan paikallisten kiinteistöjä ja plantaasia, antiikin historiallisia aarteita roudataan muiden maiden museoihin vedoten siihen ettei kreikkalaiset itse huolehdi monumenteistaan...).
Huomaa tältä palstalta, että mamma-jengi ei paljoa reissaile, jopa jonkinlainen katkeruus paistaa joistain kommenteista. Ja ei, en ole mikään Dubai-fani joka nyt ottaa herneen nenään siitä että tälle matkakohteelle alapeukutetaan näin paljon. Olen käynyt kerran Dubaissa ns. ohikulkumatkalla enkä sinne koe tarvetta mennä uudelleen. En kuitenkaan ymmärrä miksi se olisi yhtään eettisesti sen kyseenalaisempi kuin moni muu pohjoismaalaisten suosima turistikohde.
Vastasin jo aikaisemmin tähän sinunkin kysymykseesi, onkohan liikaa toivottu, että lukisit ketjun?
"Dubaissa ongelmat ovat niin räikeitä ja ennen kaikkea niin suuressa ristiriidassa itse paikan kanssa. Orjuuden tapaisissa olosuhteissa uurastavien ihmisten selkänahasta on rakennettu niin äveriäs, pilviä hipova ja kerskakulutusta ihannoiva kaupunki. Siirtolaistyöläiset kärsivät, jotta maailman rikkaimmille ihmisille voidaan rakentaa maailman korkeimpia rakennuksia, suurimpia ostoskeskuksia ja jopa laskettelukeskuksia aavikon keskelle. Tarpeellista? Sitä alkaa väkisinkin miettimään, haluaako itse tukea tuollaista."Joo, kyllä sun kannattaa vaan siellä Thaimaassa käydä, tukea seksiturismia ja lapsikauppaa.
Näinpä. Outoa ettei thaimaalaisten paikallisten köyhyys ja kurjuus keskustelijoita haittaa, ympäristötuhosta puhumattakaan. Itse en voisi kuvitellakaan enää matkustavani Thaimaahan tukemaan turismin mukanaantuomaa sairasta kehitystä. Dubaihin voi mennä sentään töihin, Thaimaassa sitä mahdollisuutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, oliko sinulla omaa kokemusta Dubaista vai spämmäätkö vain jotain yhtä ja samaa propaganda-artikkelia vuodesta toiseen?
Yhtä artikkelia? Dubaista löytyy paljon faktaa ja valitettavasti siellä on paljon epäkohtia. Ei tämä muuksi muutu vaikka mitä kirjoittaisit. Maailmassa on paljon muitakin kohteita? Miksi et menisi niihin Dubain sijaan?
Vaikea käsittää, että jotkut täällä kehtaavat puolustella Dubain meininkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä orjista pystyy kuitenkin säästämään rahaa ja sillä rahoittaa perheensä elämän kotimaassaan sekä järjestää koulutuksen lapsilleen. Kuinka moni täällä palkallaan elättää vanhempansa ja muun perheensä sekä ostaa talon muutaman vuoden pakertamisella?
Tämä on totta. Meillä oli yhden päivän käytössä taksi, jossa oli intialainen kuljettaja. Hän puhui hyvin englantia ja kertoi, että palkka on niin hyvä, että pystyy elättämään perheensä. Kävi lomilla kotonaan kolmen kuukauden välein ja laski, että pian muuttaa itse takaisin. Hän ainakin kertoi, että paikalliset kohtelevat heitä hyvin ja asiallisesti, taloudellisesti muutaman vuoden Dubain työkeikka oli kannattava köyhistä oloista tuleville.
Joo, sun intialainen taksikuski muuttaakin ihan kaiken. Voi jeesus... Oletko oikeasti dorka vai onko vaan huono omatunto?
Ottaisin lapion mukaan ja etsisin itselleni ikioman öljylähteen