Pyydettiin köyhä yh naapuri aatoksi syömään
innoissaan vastasi tulevansa lapsiensa kanssa. Ostettiin aika paljon yli omien tarpeiden ruokaa ja paljon erilaisia (enemmän kuin normaalisti, kerran enemmän syöjiäkin)
Saapui paikalle ja totesi että hän on aivan täynnä kun söivät juuri kotona :O lapsille syötti yhdet nakit ja itse söi pienen palan lohta. Pöytä oli katettuna ja iso vaiva nähty kun ne esille oltiin kaikki laitettu, pilkkomiset yms päälle vielä.
Olipa kiva, keskenämme oltais ostettu alle puolet tuosta, ajateltiin että mukava tälle köyhälle yyhoolle saada kerrankin kunnon jouluateria. Oli kyllä viimeinen kerta kun kutsuttiin.
Lapsemme leikkii useasti pihalla ja monesti valittelee miten rahat ei riitä mihinkään ja sossusta saa rahansa. Tiesi että saa jouluruoan aattona, miksi piti syödä kotona niin ettei kylässä enää jaksakkaan mitään? Meille tulivat vain hengailemaan :O
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saapui paikalle ja totesi että hän on aivan täynnä kun söivät juuri kotona :O lapsille syötti yhdet nakit ja itse söi pienen palan lohta.
:O
Tämä viittaa minusta siihen, että naapuri on kokenut toisten ruuan syömisen jostain syystä huonoksi asiaksi. Luultavasti hänet on jo lapsena opetettu siihen, ettei toisten ruokia saa syödä. Yksi läheiseni on saanut kotonaan tällaisen opin ja hänelle on ollut hyvin vaikeaa oppia ottamaan vastaan toisten tarjoiluja. Syöminen saa aikaan syyllisyyden ja häpeän tunteen. Tämä on seurausta lapsena koetusta: Kotona vieraille on tarjottu ruuat ja yllytetty ottamaan ruokaa ja tarjoiluja, mutta aina vieraiden lähdettyä vieraat on haukuttu syömisiensä vuoksi ja valitettu, miten paljon rahaa ja vaivaa vieraiden syöttämisestä on aiheutunut (aivan kuten ap aloituksessaan valittaa) . Tämän vuoksi vieraisilla syöminen vaikka kuinka pyydettäisiin ja tarjoittaisiin tuntuu ikävältä, kun on oppinut siihen, että ruokaa tarjotaan vain, koska se on hyvien tapojen mukaista mutta oikeasti sitä ei haluta tarjota.
Jos tällaista ei ole itse nähnyt, niin sitä on vaikea ymmärtää.
Vieraskoreus. Tähän on myös minut kasvatettu, että kylillä ei syödä. Tai jos syö niin sitten pitää syödä vähän ettei kukaan luule ettei kotona saa ruokaa. Ja että jos kutsutaan pöytään niin pitää olla kun ei olisi kuulevinaankaan eikä kylässä saa pöytään mennä ensimmäisenä.
Olen syntynyt 80-luvulla ja tuo "jokainen syököön kotonaan"-asenne taisi olla aika yleistä.
Nyt onneksi syömiskulttuuri on muuttunut paljonkin mutta kyllä sen vaan huomaa vieläkin että moni muukin on kasvatettu tuohon samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sossulandiassa niin hyvät tuet että ajavat taloyhtiön komeimmalla autolla.
Mistä sinä tiedät, käykö kyseinen yh töissä vai ei? Ei välttämättä saa mitään tukia.
Sossusta ei saa tukea, jos on auto. Auto pitää myydä pois. Hienot "faktat" täällä taas. Itsekin olen kiinnostunut näistä tuista mitä työttömät yh:t saa? Oman kokemuksen mukaan ei mitään enempää kuin muutkaan työttömät. Lapsilisän 50 euron yh-korotustako tarkoitat?
Saa olla auto, ei tarvitse myydä pois. Saa sossu/kela -tukia silti. Kokemuksen äänellä. Se, että miten autoon on varaa sitten. Sen on voinut ostaa ennen sossurahoille joutumistaan ihan hyvällä palkalla. Elämäntilanteet muuttuu. Toinen vaihtoehto on, että on saanut auton lahjaksi iäkkäiltä vanhemmiltaan.
Mäkin oon joskus ollut köyhä yh. Lapsi oli siis ja opiskelin, jonkin verran tein osa-aikaisesti töitä.
Ehkä sitä tuli joskus pihalla valitettuakin aikaisesta Tiukasta taloustilanteesta?
Silti mulla oli aina varaa laittaa joulua ja muutenkin kaapissa syötävää.
Mä en käsitä miksi aina kuvitellaan että köyhä ei saisi syödäkseen?
Jos sattui nIin myöhään ruokailu?
Tähän törmää, vaikka kyse ei olisikaan joulusta ja köyhän naapurin huomioimisesta.
Yllättävää, että jos on kutsunut illalliselle ihmisiä kotiinsa, niin ei ole epätavallista, että joku ilmoittaa jo syöneensä niin ettei jaksa mitään. Pidän sitä epäkohteliaana kutsujaa ja kokkaajaa kohtaan, koska hän on tämän syömättömän tietenkin joutunut kaikissa tarjoiluissa ja ruokaostoksissa huomioimaan.
On eri asia kutsua vain ihmisiä piipahtamaan kylään tai kutsua heitä päivälliselle, illanistujaisiin aperolle jne.
Nirsot kakarat vielä jotenkin ymmärrän, ei ole lasten syy jos aikuiset eivät ole opettaneet tapoja ja kotona syödään hyvin rajoitetusti juuri sitä mikä hipittää.
Kutsuttiin naapurin äijä syömään joka liikkuu yleensä vain iltaisin ja nuhjuisissa vaatteissa. Miehellä myös merirosvoparta ja ulsteri haisee vanhoille koiperhosille.
Kun tuli lounaalle niin kahden kaljan jälkeen alkoi avautua kuinka hänellä on oikeasti satojen tuhansien omaisuus kiinni osakkeissa ja nauraa paskaista naurua matkalla pankkiin. Ihmiset kuulemma tarjoavat kaikenlaista kun luulevat köyhäksi. Tosiasiassa mies pyörittää kuvankauniita daameja ja kovaa bisnestä viikoittain. On kuulemma myös menestenyt ug räppäri ja aikoo julkaista skenet seisauttavan albumin ensi vuonna.
Aijaijai
Mikään ei ole niin pelottavaa kuin se raivo, mikä teistä Hyvistä Ihmisistä lähtee, kun autettava ei olekaan sellainen, kuin haluatte.
"Ei syönyt tarpeeksi... Ei ikinä enää!"
:D
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin pelottavaa kuin se raivo, mikä teistä Hyvistä Ihmisistä lähtee, kun autettava ei olekaan sellainen, kuin haluatte.
"Ei syönyt tarpeeksi... Ei ikinä enää!"
:D
Väittäisin että on olemassa paljon pelottavampiakin asioita kuin kyseinen raivo. Kidnappaus, Pohjois-Korean ja USA:n vankileirit, Holokausti yms
Tämä viittaa minusta siihen, että naapuri on kokenut toisten ruuan syömisen jostain syystä huonoksi asiaksi. Luultavasti hänet on jo lapsena opetettu siihen, ettei toisten ruokia saa syödä. Yksi läheiseni on saanut kotonaan tällaisen opin ja hänelle on ollut hyvin vaikeaa oppia ottamaan vastaan toisten tarjoiluja. Syöminen saa aikaan syyllisyyden ja häpeän tunteen. Tämä on seurausta lapsena koetusta: Kotona vieraille on tarjottu ruuat ja yllytetty ottamaan ruokaa ja tarjoiluja, mutta aina vieraiden lähdettyä vieraat on haukuttu syömisiensä vuoksi ja valitettu, miten paljon rahaa ja vaivaa vieraiden syöttämisestä on aiheutunut (aivan kuten ap aloituksessaan valittaa) . Tämän vuoksi vieraisilla syöminen vaikka kuinka pyydettäisiin ja tarjoittaisiin tuntuu ikävältä, kun on oppinut siihen, että ruokaa tarjotaan vain, koska se on hyvien tapojen mukaista mutta oikeasti sitä ei haluta tarjota.
Vieraskoreus. Tähän on myös minut kasvatettu, että kylillä ei syödä. Tai jos syö niin sitten pitää syödä vähän ettei kukaan luule ettei kotona saa ruokaa. Ja että jos kutsutaan pöytään niin pitää olla kun ei olisi kuulevinaankaan eikä kylässä saa pöytään mennä ensimmäisenä.
Olen syntynyt 80-luvulla ja tuo "jokainen syököön kotonaan"-asenne taisi olla aika yleistä.
Nyt onneksi syömiskulttuuri on muuttunut paljonkin mutta kyllä sen vaan huomaa vieläkin että moni muukin on kasvatettu tuohon samaan.[/quote]
Jos on kutsuttu syömään niin kai sitten tarjota halutaan, onpas vaijea ymmärtää tätä. Eri asia jos menisit kutsumatta ja tarjottais. Epäkohteliasta ja voipa olla jopa jonkinlaista vallankäyttöäkin syödä etukäteen.
saa olla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sossulandiassa niin hyvät tuet että ajavat taloyhtiön komeimmalla autolla.
Mistä sinä tiedät, käykö kyseinen yh töissä vai ei? Ei välttämättä saa mitään tukia.
Sossusta ei saa tukea, jos on auto. Auto pitää myydä pois. Hienot "faktat" täällä taas. Itsekin olen kiinnostunut näistä tuista mitä työttömät yh:t saa? Oman kokemuksen mukaan ei mitään enempää kuin muutkaan työttömät. Lapsilisän 50 euron yh-korotustako tarkoitat?
Saa olla auto, ei tarvitse myydä pois. Saa sossu/kela -tukia silti. Kokemuksen äänellä. Se, että miten autoon on varaa sitten. Sen on voinut ostaa ennen sossurahoille joutumistaan ihan hyvällä palkalla. Elämäntilanteet muuttuu. Toinen vaihtoehto on, että on saanut auton lahjaksi iäkkäiltä vanhemmiltaan.
Sossutuki oli ainakin ennen eri asia kuin Kela-tuki. Auto ei vaikuta työttömyysturvaan. Toimeentulotukeen vaikutti ainakin ennen. Eikä auton kuluja huomioida tukeen.
Tjaa, en tiedä mitä sanoa. Kyllä pitää syödä jotakin jos kutsutaan eikä vain näykkiä, lapset ovat eri juttu ainakin meillä, 4 vuotias kun ilmoittaa, että on nälkä niin joka annan ruuan tai keksin jotain mukavaa jotta unohtaa jos kyseessä on napostelunälkä.
Siis oliko sinulla nakkeja joulupöydässä?
Moukkamaista.
Mitä tehdä jo on yh eikä ole köyhä, käy baareissa, juo alkoholia, ole vieraita miehiä?
Hirvee identiteettikriisi päällä kun ei mahdu muottiin! Apua, auttakaa mua tulemaan oikeaksi yh:ksi kun en osaa näitä hommia eikä sätkä maistu.
Kai sentään tärkein tavoite toteutui eli facebook-päivitys, jossa kerrotaan kuinka itselle tämä yh-perheen auttaminen on joulussa tärkeämpää kuin lahjojen saaminen.
Ei tainnu köyhä yh äiti sinua miellyttää voi voi sentään
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja joulupöydässä, sepä huomaavaista.
Ruotsalaiseen joulupöytään kuuluu perinteisesti nakit ja lihapullat, siinä Janssonin kiusauksen ohessa.
Mulle tultiin tarjoamaan kerran jouluavustuspakettia, naapuri, joka teki töitä pelastusarmeijassa, tuli ovelle. Joo, olin äitiyslomalla ja kotona lasten kanssa ja asuttiin vuokralla ja meillä oli vanha auto. Mutta kun ei me oltu vähävaraisia ja kinkunkin mies oli saanut työpaikaltaan. Mulla ei kerta kaikkiaan ollut kanttia ottaa sitä vastaan. Olimme vain säästäväisiä, emme köyhiä ja oma asunto oli etsinnän alla.
Jos ap:n talous on vaan niin sotkuinen, ettei uskaltaneet syödä siellä mitään?
Toivottavasti aloitus on provo vai onko Ap:n kaltaisia ihmisiä todella olemassa?
Kyllä jouluruoat säilyy, voi niitä pakastaakin.
Tuskin te 20 hengelle ylimääräistä hankitte, vaan yhdelle aikuiselle ja parille lapselle.
Käyttekö muuten kylässä toisillanne? Jos ette, niin tilanne sinun esittämänäsi on hyväntekijä auttaa kerjäläistä. Multa olisi varmaan mennyt ruokahalu kokonaan.
Vähemmän vaivaannuttava tapa auttaa olisi ollut viedä ennen joulua jotain ruokia pikkurasioissa, ja sanoa, että laitoin vahingossa ihan liikaa, maistuisiko teille perunalaatikko,...?