Pyydettiin köyhä yh naapuri aatoksi syömään
innoissaan vastasi tulevansa lapsiensa kanssa. Ostettiin aika paljon yli omien tarpeiden ruokaa ja paljon erilaisia (enemmän kuin normaalisti, kerran enemmän syöjiäkin)
Saapui paikalle ja totesi että hän on aivan täynnä kun söivät juuri kotona :O lapsille syötti yhdet nakit ja itse söi pienen palan lohta. Pöytä oli katettuna ja iso vaiva nähty kun ne esille oltiin kaikki laitettu, pilkkomiset yms päälle vielä.
Olipa kiva, keskenämme oltais ostettu alle puolet tuosta, ajateltiin että mukava tälle köyhälle yyhoolle saada kerrankin kunnon jouluateria. Oli kyllä viimeinen kerta kun kutsuttiin.
Lapsemme leikkii useasti pihalla ja monesti valittelee miten rahat ei riitä mihinkään ja sossusta saa rahansa. Tiesi että saa jouluruoan aattona, miksi piti syödä kotona niin ettei kylässä enää jaksakkaan mitään? Meille tulivat vain hengailemaan :O
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja joulupöydässä, sepä huomaavaista.
Mitä sitä nyt helmiä sioille tarjoilemaan. Köyhän pitäisi olla tyytyväinen kun jouluateriaksi tarjotaan kylmiä nakkeja ja kuivaa leipää.
Kerran eräs porukka johon olin vastikään tutustunut halusi maksaa mun matkan jotta pääsisin heidän kanssaan viikonloppureissulle. Olin just ajatellut sanoa että ookoo voin lähteä mukaan mutta nämä ehtivät sitten sanoa että juu voivat maksaa ettei mun siksi tarvitse jäädä pois ettei ole rahaa ja katselivat toisiaan ymmärtävän näköisesti. Sanoin että kiitti vaan mutta en voi jättää lapsia niin pitkäksi aikaa. En tavannut heitä sen jälkeen enää. En tiedä mistä olivat saaneet sellaisen kuvan ettei rahaa ollut. Tienaamme miehen kanssa yhdessä satoja tuhansia vuodessa (mies tietty enemmän kuin minua mutta silti) Mulla ei kyllä ole kuin niitä tonnin merkkilaukkuja pari kappaletta ja asumme vuokralla. Tältä palstalta olen oppinut näin myöhemmin että vuokralla asuminen on baad:) Et se se sitten ehkä oli. Ehkä ap;n naapuri ei sitten ookkaan köyhä eikä tyhmä vaikka ap niin kuvitteli?
Menen usein likaisissa ja repaleisissa vaatteissa istumaan ostoskeskuksen penkille. Tukka kampaamatta ja pari muovikassillista matonkuteita mukana. Höpötän itsekseni.
On suorastaan riemukasta katsella kun "rikkaat, kauniit, hyvinvoivat, paremmat" ihmiset pahoinvoivat mennessään ohitse. Aiheesta senverran että joku helluntailainen pyysi kotiinsa jouluaterialle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kutsutaan yh:ita köyhiksi. Ne saavat kotona lorvailemallakin enemmän tukia kuin duunari tienaa palkkaa töistä.
Miksi aina oletetaan, että yh:t ovat kotona työttöminä tukien varassa? Aika moni yh käy kuule ihan töissä, urpå.
En minäkään köyhänä yh:na kehtaisi syödä vieraiden ihmisten luona pöytää tyhjäksi. Sitä paitsi ei ole kiva tuntea itseään huonompiosaiseksi.
Minä köyhä yh ruokin jouluna koko suvun, ihan palkka rahoillani ostin ruuat.
Tulitko ajatelleeksi, että hänellä voi olla aivan eri käsitys vierailun tarkoituksesta kuin sinulla? Hän on uskoutunut sinulle ja lapsenne leikkivät keskenään. Ehkä hän ajattelee, että olette läheisiä ja kaipasi aikuisseuraa jouluna. Hänelle ei ehkä se ruoka ollutkaan se tärkein asia. Olet kyllä oikeassa siinä, että on erikoista, että he tulevat syömään täydellä vatsalla. Söivät nakkeja ja lohta. Mitä teillä sitten olisi ollut muuta tarjolla? Eikö maistanut kinkkua ja laatikoita? Entä jos hän ei olekaan niin köyhä kuin kuvittelet? Eikö naapureilla yleensä ole aika samalainen tulotaso? Arvelen, että hän on enemmän seuraa kuin maallisia apuja vailla.
Voi tuota tekopyhyyden määrää! Taas niin näkyvä yh sheimaus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rahat ruokaan riittää vaan ei hoploppeihin, vuittonin veskaan tai moloihin tai laskettelureissuihin
Vähän aiheen vierestä, mutta..... kuka nyt molosta mitään maksaa, olen saanut aina ilmaiseksi:DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne söi etukäteen, kun ei kehdannu syödä teillä niin paljoa.
Tämä on sama kuin aikanaan reumaa sairastava tätini pyysi minut ja äitini luokseen syömään ja äitini vei meidät Shellin baariin syömään pihviaterian ennen tädille menoa - syystä, että tädillä on kädet kipeänä ja ettei hänelle tulisi niin paljoa tiskiä, kun emme jaksa syödä täysiä annoksia....
Eikö tässä nyt pointti ollut se, että kutsutaan tuttava nimenomaan syömään/juhlapöytään, hän tulee mutta ei sitten haluakaan syödä. Sivuseikka on se, onko kutsuttu/kutsuja köyhä/rikas/yksinhuoltaja/monihuoltaja...
Epäkohteliastahan on tulla kutsuttuna kylään kun on ruokailusta puhuttu ja sitten jättää syömättä. Olisihan hän voinut kutsun saadessaan sanoa, että kiitos ei, syömme perheen kesken kotona, mutta kahvilla voimme pistäytyä tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kutsutaan yh:ita köyhiksi. Ne saavat kotona lorvailemallakin enemmän tukia kuin duunari tienaa palkkaa töistä.
Mitä tukia? Kerro heti. Kiinnostaa.
Hitsit noita kiittämättömiä köyhiä! Meni hyvä ylemmyydentunto ihan hukkaan!
Aika toope saa olla, jos kuvittelee, että yksi nainen syö enemmän kuin pariskunta. Yleensä lapsilla on tapana nirsoilla, jos ei ole heidän tutuista lempiruoistaa kyse, joten lasten takia ei isoja ruokamääriä kannata koskaan ostaa.
Kaikille ei joululaatikot ja erikoisemmat sörsselit maistu, joten ehkä nainen yritti vain olla kohtelias sanomalla, että olivat juuri syöneet, vaikka todellisuudessa pöydästä ei löytynyt oman suun makuista syötävää. Toinen syy voi olla se, että lapsilla oli tosiaan ollut jo ruoka-aika. Sinun kutsusi oli sellaiseen aikaan, ettei niin kauaa pysty, varsinkaan lapset, olemaan syömättä.
Ei kannata ihan oikeasti leikkiä hyväntekijää, jos närkästyy siitä, ettei se 'köyhä reppana' lankeakaan edessäsi polvilleen ylistyssanoja huudellen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä nyt pointti ollut se, että kutsutaan tuttava nimenomaan syömään/juhlapöytään, hän tulee mutta ei sitten haluakaan syödä. Sivuseikka on se, onko kutsuttu/kutsuja köyhä/rikas/yksinhuoltaja/monihuoltaja...
Epäkohteliastahan on tulla kutsuttuna kylään kun on ruokailusta puhuttu ja sitten jättää syömättä. Olisihan hän voinut kutsun saadessaan sanoa, että kiitos ei, syömme perheen kesken kotona, mutta kahvilla voimme pistäytyä tms.
En minä ainakaan kehtaisi kieltäytyä ruokailukutsusta ja samaan hengenvetoon kutsua itseäni kahville.
En yhtään ihmettele, jos eivät ole syöneet, vaikka nälkä kourisi vatsassa, sillä otsikko paljastaa asenteesi ja kun siihen lisätään vielä kommenttisi, niin tunnen suurta muötähäpeää puolestasi.
On moukkamaista valittaa. Ehkä olivat enemmän seuran tarpeessa.
Nykyään sossulandiassa niin hyvät tuet että ajavat taloyhtiön komeimmalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sossulandiassa niin hyvät tuet että ajavat taloyhtiön komeimmalla autolla.
Mistä sinä tiedät, käykö kyseinen yh töissä vai ei? Ei välttämättä saa mitään tukia.
Nakkeja joulupöydässä, sepä huomaavaista.