Pyydettiin köyhä yh naapuri aatoksi syömään
innoissaan vastasi tulevansa lapsiensa kanssa. Ostettiin aika paljon yli omien tarpeiden ruokaa ja paljon erilaisia (enemmän kuin normaalisti, kerran enemmän syöjiäkin)
Saapui paikalle ja totesi että hän on aivan täynnä kun söivät juuri kotona :O lapsille syötti yhdet nakit ja itse söi pienen palan lohta. Pöytä oli katettuna ja iso vaiva nähty kun ne esille oltiin kaikki laitettu, pilkkomiset yms päälle vielä.
Olipa kiva, keskenämme oltais ostettu alle puolet tuosta, ajateltiin että mukava tälle köyhälle yyhoolle saada kerrankin kunnon jouluateria. Oli kyllä viimeinen kerta kun kutsuttiin.
Lapsemme leikkii useasti pihalla ja monesti valittelee miten rahat ei riitä mihinkään ja sossusta saa rahansa. Tiesi että saa jouluruoan aattona, miksi piti syödä kotona niin ettei kylässä enää jaksakkaan mitään? Meille tulivat vain hengailemaan :O
Kommentit (98)
Köyhät yh:t vetäneet herneen nenään? Tosi outoja vastauksia ap saanut. Pointti oli varmaan, että kutsuu vieraita syömään, ja vieras ei syö. Tosi outoa käytöstä kutsutulta, oli sitten köyhä tai miljonääri. Loukkaa tosi paljon kutsujaa, joka on tehnyt parhaansa ja toivonut ruuan maistuvan.
En ole köyhä enkä rikas enkä yh, mutta olen ollut kutsuttuna syömässä monta kertaa sekä itseäni köyhemmissä että rikkaammissa perheissä. Joskus ruoka ei ole ollut minun makuni mukaista, mutta olen syönyt. Joskus se on ollut niin herkullista, että olen santsannut. Koskaan en ole syönyt ”pöytää tyhjäksi” niin kuin osa vastaajista selittelee (kuinka nälissään on silloin, ei syönyt mitään moneen päivään?), enkä koskaan ole ollut valmiiksi niin täynnä, etten olisi syönyt mitään (miksi olisin, koska syömään minut kutsuttiin?).
Kun lapseni olivat pieniä, ruokailukutsu ei aina ollut lasteni ruokarytmin kannalta ”oikeaan aikaan”, mutta sekään ei ollut tekosyy olla syömättä. Lapset pärjäsivät ruokaan asti, kun syötin heille vähän isomman välipalan. Sen turvin jaksoivat opettaa kunnes saivat kyläpaikassa ruuan. Jos lapsille ei ruoka maistunut, söivät sitten enemmän leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kutsutaan yh:ita köyhiksi. Ne saavat kotona lorvailemallakin enemmän tukia kuin duunari tienaa palkkaa töistä.
Miksi aina oletetaan, että yh:t ovat kotona työttöminä tukien varassa? Aika moni yh käy kuule ihan töissä, urpå.
Juuri näin, olen ollut yksinhuoltaja siitä, kun nuorimmaiseni täytti 9, koskaan en ole ollut työtön. Omakotitalossa (velattomassa) asuimme ja itse lapseni elätin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sossulandiassa niin hyvät tuet että ajavat taloyhtiön komeimmalla autolla.
Mistä sinä tiedät, käykö kyseinen yh töissä vai ei? Ei välttämättä saa mitään tukia.
Sossusta ei saa tukea, jos on auto. Auto pitää myydä pois. Hienot "faktat" täällä taas. Itsekin olen kiinnostunut näistä tuista mitä työttömät yh:t saa? Oman kokemuksen mukaan ei mitään enempää kuin muutkaan työttömät. Lapsilisän 50 euron yh-korotustako tarkoitat?
Höpö höpö, kyllä nuo näyttää autolla ajavan sossuun, tiedän, kun olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kutsutaan yh:ita köyhiksi. Ne saavat kotona lorvailemallakin enemmän tukia kuin duunari tienaa palkkaa töistä.
Miksi aina luullaan että yh:t lorvailee kotona? Käyn töissä 9-17, sen päälle kotityöt ja lastenhoito YKSIN.
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja joulupöydässä, sepä huomaavaista.
Just tässä naureskelin, että olipa kivasti ujutettu tuo nakki tähän provoon. Sehän tämän pointti oli: Kuka syö nakkeja jouluna?! ;)
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs porukka johon olin vastikään tutustunut halusi maksaa mun matkan jotta pääsisin heidän kanssaan viikonloppureissulle. Olin just ajatellut sanoa että ookoo voin lähteä mukaan mutta nämä ehtivät sitten sanoa että juu voivat maksaa ettei mun siksi tarvitse jäädä pois ettei ole rahaa ja katselivat toisiaan ymmärtävän näköisesti. Sanoin että kiitti vaan mutta en voi jättää lapsia niin pitkäksi aikaa. En tavannut heitä sen jälkeen enää. En tiedä mistä olivat saaneet sellaisen kuvan ettei rahaa ollut. Tienaamme miehen kanssa yhdessä satoja tuhansia vuodessa (mies tietty enemmän kuin minua mutta silti) Mulla ei kyllä ole kuin niitä tonnin merkkilaukkuja pari kappaletta ja asumme vuokralla. Tältä palstalta olen oppinut näin myöhemmin että vuokralla asuminen on baad:) Et se se sitten ehkä oli. Ehkä ap;n naapuri ei sitten ookkaan köyhä eikä tyhmä vaikka ap niin kuvitteli?
Tämä! Olen asiasta ennenkin täällä kirjoittanut..
Meitä pidetään myös köyhinä. Saadaan jouluapua vuosittain usealta, saadaan ruokakasseja arjessa ja ruokailukutsuja.
Olen it-alalla. Pätevä palkka. Eksä myös it-alalla ja paljon lasten elämässä mukana.
Meillä on kiva ja siisti oma rivarinpätkä. Lapsilla hintavat harrastukset jne. MUTTA mulla ei ole autoa ja olen kierrätyshenkinen. Kierrän paljon kierrätyskeskuksia, kirppareita ja tykkään tuunata.
Jonkun verran olen tehnyt kavereillekin pyynnöstä juttuja. En tiedä sitten onko se sitä heidän köyhäinapua, mutta on ne jutut käytössä, mitä mulla on teetetty.
Onko se sitten tämä lähihuoltajuus vai tarkoittaako vanhan tavaran käyttö yhä automaattisesti köyhää ihmistä?
Mä olen asian ottanut monesti puheeksi, mutta olen kuulemma liian vaatimaton. Ruokakassit on jo ostettu, että otan ne sitten vastaan ja laitan vastaavia summia hyväntekeväisyyteen rahana.
Jonain päivänä tämä "pommi" räjähtää. Ihmiset hoksaa, etten olekaan köyhä. Sitten alkaa se haukkuminen, kuinka kehtasin käyttää heitä hyväkseen vuosikausia..
Tunnen, että elän jatkuvasti suurennuslasin alla. Reissussakin jos käy, niin kyllä ihmettelijöitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nolotti tulla kuokkimaan ja tankkasivat aiemmin? Onhan tuollainen kutsu aika valta-asetelmaa luova.
Eka lause käy järkeen, mutta tuo toinen on kyllä aika naisen logiikkaa. Vai koska viimeksi olette kuulleet miehen pohtivan jotain valtapelejä kun on pitänyt syömään mennä :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sossulandiassa niin hyvät tuet että ajavat taloyhtiön komeimmalla autolla.
Mistä sinä tiedät, käykö kyseinen yh töissä vai ei? Ei välttämättä saa mitään tukia.
Sossusta ei saa tukea, jos on auto. Auto pitää myydä pois. Hienot "faktat" täällä taas. Itsekin olen kiinnostunut näistä tuista mitä työttömät yh:t saa? Oman kokemuksen mukaan ei mitään enempää kuin muutkaan työttömät. Lapsilisän 50 euron yh-korotustako tarkoitat?
Höpö höpö, kyllä nuo näyttää autolla ajavan sossuun, tiedän, kun olen töissä.
Miten sinä työssä ollessasi olet pystynyt seuraamaan heitä sossuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mieti työtöntä yksineläjää tai just ketä vain pienipalkkaista, mut muista että moni yh on myös juurikin pienipalkkainen.
Aika monesta isopalkkaisestakin on tullut yh. Omaan tuttavapiiriin kuuluu kolmen lapsen yh-äiti, joka on lääkäri. Eikä rahasta ole pulaa. Osti nuoremmalle poikaystävälleen lahjaksi mm. urheiluauton. Asuntolainaa lyhensi 2500 e/kk. Sellaisiin lukuihin ei ole varaa edes tavisperheillä.
Monen aikaan tarjositte ruoan heille? Jospa tällä yh:lla ja lapsilla oli jo kurniva nälkä eivätkä jaksaneet odottaa montaa tuntia. Varsin monella on säännöllinen ruokarytmi ja voi olla, ettei heidän ruokarytminsä kohdannut teidän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja joulupöydässä, sepä huomaavaista.
Just tässä naureskelin, että olipa kivasti ujutettu tuo nakki tähän provoon. Sehän tämän pointti oli: Kuka syö nakkeja jouluna?! ;)
Aku Ankassakin syötiin jouluaattona tölkkinakkeja, joita Roope-Setä tarjosi mökillään. Ne oli sellaisia punaisia.
Vierailija kirjoitti:
Saapui paikalle ja totesi että hän on aivan täynnä kun söivät juuri kotona :O lapsille syötti yhdet nakit ja itse söi pienen palan lohta.
:O
Tämä viittaa minusta siihen, että naapuri on kokenut toisten ruuan syömisen jostain syystä huonoksi asiaksi. Luultavasti hänet on jo lapsena opetettu siihen, ettei toisten ruokia saa syödä. Yksi läheiseni on saanut kotonaan tällaisen opin ja hänelle on ollut hyvin vaikeaa oppia ottamaan vastaan toisten tarjoiluja. Syöminen saa aikaan syyllisyyden ja häpeän tunteen. Tämä on seurausta lapsena koetusta: Kotona vieraille on tarjottu ruuat ja yllytetty ottamaan ruokaa ja tarjoiluja, mutta aina vieraiden lähdettyä vieraat on haukuttu syömisiensä vuoksi ja valitettu, miten paljon rahaa ja vaivaa vieraiden syöttämisestä on aiheutunut (aivan kuten ap aloituksessaan valittaa) . Tämän vuoksi vieraisilla syöminen vaikka kuinka pyydettäisiin ja tarjoittaisiin tuntuu ikävältä, kun on oppinut siihen, että ruokaa tarjotaan vain, koska se on hyvien tapojen mukaista mutta oikeasti sitä ei haluta tarjota.
Jos tällaista ei ole itse nähnyt, niin sitä on vaikea ymmärtää.
Missä päin porvoota kaksi eri yhteiskuntaluokkaan kuuluvaa asuu naapureina?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nolotti tulla kuokkimaan ja tankkasivat aiemmin? Onhan tuollainen kutsu aika valta-asetelmaa luova.
Eiköhän se valta-asetelma tule siinä, että hakee yhteiskunnan avustusta elämiseensä.
Itsepä oli köyhyyttään valittanut!
Olen itsekin ylpeä köyhä, mutta minulla on varaa olla, koska en elä muiden rahoilla enkä valita muille tuloistani.
Miksi et pakottanut syömään? Jos hän kerran on köyhä, niin sinulla on korkeampiarvoisena oikeus määrätä, miten hän toimii ja hänen on toteltava.
Olisit voinut pakottaa syömään vaikka pöydän tyhjäksi ja jokaisen haarukallisen jälkeen vaatia ylistämään sinua, joka armeliaasti annat hänelle ruokaa.
Porvoossa tapahtui siis tämä? Jo otsikko viittaa siihen ja myös nuo nakit. Täällähän on huudettu kurkkutorvi suorana että nakit, (lihaton makaronilaatikko ja maksalaatikko) eivät kuulu joulupöytään.
Kutsuin hyvätuloisen ydinperheen meille syömään ja tein useita eri ruokalajeja. Muille kyllä maistui, mutta perheen isä vain näykki ja totesi, että riisi oli hyvää. Oliko kyseessä valta-aseman väärinkäyttö vieraiden tulotason ja perhemallin perusteella - kuten tämän ketjun keskustelijoiden mielestä ap:n tapauksessa oli -vaiko kenties puhtaasti huono käytös? Mieleni minä joka tapauksessa niin pahoitin, etten ole toista kertaa samaa porukkaa kutsunut. Palkkatasosta ja yhteishuoltajuudesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ap halusi valta-aseman ja kiitollisuutta ja hyvän olon itselleen kun on niin hyvä ihminen. Hah! Hyvä että naapuri torppasi aikeet.