Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroaisinko reservistä?

Vierailija
28.12.2017 |

Tätä olen pohtinut. En päätöstä vielä tehnyt, mutta antakaa syitä puolustaa tätä maata? Miettikää nykytilannetta täällä ja maailmalla ja miten kaikki vaikututtaa. Tulevaisuudesta puhumattakaan. Armeijasta aikaa muutama vuosi.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

94-95 on suoritettu eikä kertaakaan tarvinnut kerrata.

SAma. Ei oo kaipailtu enkä ihmettele.

Vierailija
22/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 kertausharjoitusta kirjoitti:

Olisit opettellut asiat kerralla kunnolla niin ei tarvitsisi loputtomasti kerrata.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

94-95 on suoritettu eikä kertaakaan tarvinnut kerrata.

Mitä helvettiä. Itse kävin 2005 intin ja jo kaks kertaa on sinne pakotettu kertaamaan, vaikka jo inttiaikana sanoin, ettei kiinnosta kertaukset...

Ai jumalauta, nerokkain comeback ikinä. En oo koskaan tota kuullukkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata erota ainakaan ennen kuin kutsutaan kertausharjoituksiin. Siinähän joutuu suorittamaan jonkun kertauskurssin siviilipalvelusta. Sen voi sitten miettiä tapauskohtaisesti meneekö mieluummin telttailemaan kertausharjoituksiin vai sinne siviilipalveluskeskukseen kuuntelemaan luentoja maailmanparantamisesta.

Vierailija
24/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa, jos siltä tuntuu. Ei kai siinä sen kummempaa, käyt vaan sen viisipäiväisen täydennyskoulutuksen, ja homma on siinä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettäkö vapautuisit maanpuolustusvelvollisuudesta, joten sinut voidaan yhä määrätä aseisiin tarpeen vaatiessa. Rauhan aikana et kertaamaan joudu, sen siinä voittaa.

Lähetä puolustusvoimien alueosastoon reservinkieltäytymislomake, ja vuoden aikana saat kutsun 5vrk täydennyskoulutukseen, joka suoritetaan Lapinjärven siviilipalveluskeskuksessa. Tämän käytyäsi yhdelläkään sotilashenkilöllä ei ole sinuun enää valtaa, eikä sinua voida enää määrätä aseelliseen palvelukseen. Sinä olet siviilipalvelusmies, eikä siviilipalvelusmiestä voida lain mukaan määrätä aseisiin. Minä itse olen kieltäytynyt reservistä, ja käynyt täydennyspalveluksen. Itse Lapinjärven kurssi on huuhaa hommia, luentoja aseistakieltäytymisen historiasta, ensiapua ja paloturvallisuusasioita. Luennoilla on nimenhuudot, joten paikalla on syytä olla, mutta kokeita ja kyselyitä ei ole mistään, joten kuunteleminen onkin sitten kuulijan omalla vastuulla. Kirjoja, läppäri, tabletti ym. ajanvietettä mukaan, niin kyllä siitä selviää. Majoitus tapahtuu useamman miehen huoneessa, tai sitten hyvällä tuurilla jaat huoneesi yhden kämppiksen kanssa. Parhaassa tapauksessa saat kahden hengen huoneen omaan käyttöösi. Suosittelen lämpimästi, sillä kuka on niin tyhmä että sotaan lähtee, oli syy mikä tahansa, kun sen kerran voi näin yksinkertaisesti välttää. Ajalta saat siviilipalveluspalkkaa, joten rahalliset syytkään eivät ole esteenä.

Vierailija
25/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut saman homman ettei yli 35 vuotiaita kutsuta kertaamaan ellei ole jokin erikoiskoulutus taikka upseeri. Muistaakseni iltalehdestä/sanomista luin. Tämä johtuu lähinnä valtion rahapulasta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin armeijassa kevyessä ilmatorjunnassa 2003. En ole joutunut kertaakaan käymään kertausharjoituksissa ja käsittääkseni yli 35 vuotiaita ei enää edes kutsuta kertaamaan ellei sota uhkaa. Yksi vuosi siis pitäisi pelätä kertauskutsua. :D

Tietenkin jos kouluttauduit armeijassa johonkin tärkeään tehtävään taikka sait natsoja takkiisi niin sitten voi olla kannattavaa erota reservistä jollei halua kertaamaan.

Missä näin on sanottu? Ihan aidosti oon kiinnostunut, ku mulla on muutama vuos 35 ikärajaan.

Vierailija
26/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukenut saman homman ettei yli 35 vuotiaita kutsuta kertaamaan ellei ole jokin erikoiskoulutus taikka upseeri. Muistaakseni iltalehdestä/sanomista luin. Tämä johtuu lähinnä valtion rahapulasta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin armeijassa kevyessä ilmatorjunnassa 2003. En ole joutunut kertaakaan käymään kertausharjoituksissa ja käsittääkseni yli 35 vuotiaita ei enää edes kutsuta kertaamaan ellei sota uhkaa. Yksi vuosi siis pitäisi pelätä kertauskutsua. :D

Tietenkin jos kouluttauduit armeijassa johonkin tärkeään tehtävään taikka sait natsoja takkiisi niin sitten voi olla kannattavaa erota reservistä jollei halua kertaamaan.

Missä näin on sanottu? Ihan aidosti oon kiinnostunut, ku mulla on muutama vuos 35 ikärajaan.

Ei pidä paikkaansa, että ei voitaisi kutsua, vaikka käytännössä harvemmin kutsutaan. Sotaan kyllä kelpaavat tykinruoaksi, mutta sinnekään ei tarvitse lähteä, mikäli on reservinkieltäytymisen suorittanut.

Vierailija
27/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa, jos siltä tuntuu. Ei kai siinä sen kummempaa, käyt vaan sen viisipäiväisen täydennyskoulutuksen, ja homma on siinä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettäkö vapautuisit maanpuolustusvelvollisuudesta, joten sinut voidaan yhä määrätä aseisiin tarpeen vaatiessa. Rauhan aikana et kertaamaan joudu, sen siinä voittaa.

Lähetä puolustusvoimien alueosastoon reservinkieltäytymislomake, ja vuoden aikana saat kutsun 5vrk täydennyskoulutukseen, joka suoritetaan Lapinjärven siviilipalveluskeskuksessa. Tämän käytyäsi yhdelläkään sotilashenkilöllä ei ole sinuun enää valtaa, eikä sinua voida enää määrätä aseelliseen palvelukseen. Sinä olet siviilipalvelusmies, eikä siviilipalvelusmiestä voida lain mukaan määrätä aseisiin. Minä itse olen kieltäytynyt reservistä, ja käynyt täydennyspalveluksen. Itse Lapinjärven kurssi on huuhaa hommia, luentoja aseistakieltäytymisen historiasta, ensiapua ja paloturvallisuusasioita. Luennoilla on nimenhuudot, joten paikalla on syytä olla, mutta kokeita ja kyselyitä ei ole mistään, joten kuunteleminen onkin sitten kuulijan omalla vastuulla. Kirjoja, läppäri, tabletti ym. ajanvietettä mukaan, niin kyllä siitä selviää. Majoitus tapahtuu useamman miehen huoneessa, tai sitten hyvällä tuurilla jaat huoneesi yhden kämppiksen kanssa. Parhaassa tapauksessa saat kahden hengen huoneen omaan käyttöösi. Suosittelen lämpimästi, sillä kuka on niin tyhmä että sotaan lähtee, oli syy mikä tahansa, kun sen kerran voi näin yksinkertaisesti välttää. Ajalta saat siviilipalveluspalkkaa, joten rahalliset syytkään eivät ole esteenä.

Hellanlettat tentään

Vierailija
28/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sota yhtä miestä kaipaa, varsinkaan tuollaista.

Vierailija
29/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä puolustat vain eliitin etuja aseeseen tarttuessasi. Ei ne herrat ja herrain lapset siellä rintamalla ole aseineen heilumassa.

Joo ei taida olla Herlineitä ja Erkkoja rynnäkkökiväärit kädessä, kun idästä vyöryy ukkoa maahan.

Vierailija
30/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä vikaa. Kyllä yli 35 vuotiaat reserviläiset voidaan kutsua se ei ole missään laissa kielletty. Kukaan ei ole mitään muuta väittänytkään. Johtuen valtion rahapulasta niin heitä ei tällä hetkellä kutsuta ellei ole upseeri taikka saanut erikoiskoulutuksen. Ehkä sinun olisi syytä kerrata lukemasi teksti useamman kerran ennen kuin alat kirjoitella puuta heinää.

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, että ei voitaisi kutsua, vaikka käytännössä harvemmin kutsutaan. Sotaan kyllä kelpaavat tykinruoaksi, mutta sinnekään ei tarvitse lähteä, mikäli on reservinkieltäytymisen suorittanut.

Vierailija
31/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodan ajan joukot on n. 280k miehen vahvuiset, ja ikäluokasta n. 20k suorittaa asepalveluksen. Eli 19-20-vuotiaista eteenpäin n. 14 ikäluokkaa tarvitaan kattamaan tuo tarve. Aliupseerit ja etenkin upseerit otetaan vanhempinakin mukaan, koska johtajia tarvitaan. Kenttäkelpoisuus on tässä se avainsana, ja ikä on yksinkertaisin tapa määrittää taistelijan kenttäkelpoisuus, koska mitään erillisiä testejä ei tarvitse järjestää. Iän näkee papereista.

Vierailija
32/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm

Vierailija
33/54 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelottaa, niin vaaran uhatessa ostat lentolipun johonkin mahdollisimmian kauas ja asia on hoidettu.

Vierailija
34/54 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla taitaa olla luetun ymmärtämisessä vikaa. Kyllä yli 35 vuotiaat reserviläiset voidaan kutsua se ei ole missään laissa kielletty. Kukaan ei ole mitään muuta väittänytkään. Johtuen valtion rahapulasta niin heitä ei tällä hetkellä kutsuta ellei ole upseeri taikka saanut erikoiskoulutuksen. Ehkä sinun olisi syytä kerrata lukemasi teksti useamman kerran ennen kuin alat kirjoitella puuta heinää.

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se olikaan tuo luetun ymmärtäminen? Koitappa uudelleen vaikkapa tavaamalla, jos sitten rupeaisi aukenemaan!

Vierailija
35/54 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viime vuonna kertaamassa ja ikää oli 45v. Uhkasivat että vielä tulee uusi kertausharjoitus ennen kuin ehdin täyttää 50.

Vierailija
36/54 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodan ajan joukot on n. 280k miehen vahvuiset, ja ikäluokasta n. 20k suorittaa asepalveluksen. Eli 19-20-vuotiaista eteenpäin n. 14 ikäluokkaa tarvitaan kattamaan tuo tarve. Aliupseerit ja etenkin upseerit otetaan vanhempinakin mukaan, koska johtajia tarvitaan. Kenttäkelpoisuus on tässä se avainsana, ja ikä on yksinkertaisin tapa määrittää taistelijan kenttäkelpoisuus, koska mitään erillisiä testejä ei tarvitse järjestää. Iän näkee papereista.

Enpä tiedä mikä tuon 280 tuhannen miehen ikäjakauma on, mutta arvaan että tuohon joukkoon ei valita ikäluokasta kaikki, vaan esimerkiksi puolet, jolloin se tarkoittaakin noin 30 ikäluokkaa, eli noin 20-50 vuotiata valioyksilöitä. Itse olen 46 ja tuossa porukassa mukana ja säännöllisesti kertausharjoituksissa ja sotilasarvo on jääkäri.

Vierailija
37/54 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viime vuonna kertaamassa ja ikää oli 45v. Uhkasivat että vielä tulee uusi kertausharjoitus ennen kuin ehdin täyttää 50.

Sama. Ikää 45 ja kertauskutsu napsahti. Olen upseeri, mutta en mitenkään erikoiskoulutettu enkä muutenkaan kunnostautunut.

Etukäteen harmitti kertaamaan lähtö, mutta viikko yllätti positiivisesti. Hyvähenkisessä seurassa täysin normaaliarjesta poikkeavaa toimintaa. Kantahenkilökunnan käytöskin oli meitä ressuja kohtaan tosi mukavaa. Ja miksei olisi, porukassa oli ressuja jotka olivat sekä iältään että sotilasarvoltaan vanhempia kuin kouluttajat.

Vierailija
38/54 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä mikä tuon 280 tuhannen miehen ikäjakauma on, mutta arvaan että tuohon joukkoon ei valita ikäluokasta kaikki, vaan esimerkiksi puolet, jolloin se tarkoittaakin noin 30 ikäluokkaa, eli noin 20-50 vuotiata valioyksilöitä. Itse olen 46 ja tuossa porukassa mukana ja säännöllisesti kertausharjoituksissa ja sotilasarvo on jääkäri.

Armeijan näkövinkkelistä yli 30 vuotiaat alkavat olla riski. Poikkeuksia lukuunottamatta suurella osalla kunto on nykysuomessa sodankäyntiin heikko, ja perhe sekä lapset saattavat laittaa ajattelemaan muutakin kuin rohkeaa taistelua rintamalla. Yli 40 vuotiaissa mainitsemiasi valioyksilöitä alkaa olemaan jo todella vähän, eikä tästä ikäluokasta oteta missään tapauksessa puolta, jollei ole jo todellinen hätätilanne. 50 vuotiaat tulevat rintamalla kysymykseen vasta kun laarin pohjatkin on jo kaavittu, vaikka kyseessä olisikin liikuntaa harrastava aktiivi, mutta ikä pitää jo huolen, että riittävää taistelukuntoa nykyaikaiselle taistelutantereelle on hyvin vaikea saavuttaa tuon ikäisenä. Lisäksi yli 50 vuotiailla on iän myötä heikentynyt lähinäkö jo siinämäärin, että silmän on vaikea tarkentaa rautatähtäimien kolmeen pisteeseen, taka tähtäimeen, etu tähtäimeen ja maaliin samaan aikaan.

Lisäksi vanhemmat miehet ymmärtävät että kuolema on täysin mahdollinen asia tässä maailmassa, tämä asia harvemmin pälkähtää 18-19 vuotiaana teini-ikäisen mieleen. Sen tähden viime sodissa ilmavoimat esim. Englannissa olivat kiinnostuneita mahdollisimman nuorista miehistä, sillä kesken ilmataistelun heillä ei pälkähtänyt päähän että tässä voi käydä itsellekin huonosti.  Nuoret miehet on paljon helpompi aivopestä sodan mielettömyyteen kuin vanhemmat miehet, toki kyllä näitä sotahulluja vanhemmastakin väestä löytyy, mielestäni valitettavasti. Paljon parempi olisi kuin istuttisiin vain yhdessä alas pitämään rauhan puolta, kuin että valmistauduttaisiin sotaan.

Vierailija
39/54 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teitä akkoja olis sinne pitäny päästää alunperinkään

Sotaa pystyy vastustamaan vain erittäin rohkeat miehet! Lueppas ajatuksella arndt pekurisen elämä ja pohdi oikein rehellisesti ja ajatuksella että olisko sinulta löytynyt rohkeutta elää hänen elämänsä? Kuinka monella muulla on tuollainen rohkeus? Massan mukana meneminen ei ole koskaan vaatinut juuri minkäänlaista rohkeutta! Rohkeimmat miehet löytyvät sieltä, missä he seisovat yksin koko pelkurimaisten sekä laumasieluisten "akkojen" massaa vastaan ja sanovat silloinkin EI, seuraamuksista välittämättä. Sotakiima on vaarallinen ja monesti ennenaikaiseen hengenmenetykseen johtava sairaus, ja kun se koohotus alkaa, rampautuneet ja kuolleet tuppaavat leviämään kulovalkean tavoin.

Vierailija
40/54 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos kieltäytyy täydennyskoulutuksesta? Mielipidevangiksi?

Itsekin olen miettinyt eroamista reservistä koska sotimaan en lähde. Toistaiseksi en ole vielä vaivautunut eroamaan käytännössä. Jos sota tulisi niin saisivat ampua, viedä vankilaan tai päästää menemään. Autan mieluummin itselleni rakkaita henkilöitä suoraan kuin sodin yhdenkään herran vuoksi.