Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella lähellä katkaista välit ystävääni

Vierailija
28.12.2017 |

Olemme olleet ystäviä nyt pari vuotta. Alussa juttelimme joka päivä ja kun ystävyys syveni, jaoimme kaiken toisillemme. Opin todella luottamaan häneen ja hän aina jaksoi kertoa mulle kuinka varmasti olen yksi hänen parhaista ystävistään. Tunne oli molemminpuolinen.

Nyt viimeisen puolen vuoden aikana välimme ovat pikku hiljaa mutta varmasti viilentyneet, olemme vain etääntyneet. Mitään syytä tälle ei ole, tarkoitan että emme koskaan riidelleet ennen kuin tuo välien viileneminen alkoi.

Olen yrittänyt useamman kerran laittaa viestiä, saada keskustelua aikaiseksi. Vastaa jos vastaa, yleensä ei. Ei ole kuin kerran noista useista kerroista kysynyt takaisin miten minulla menee. Tietää, että minulla on tällä hetkellä elämässä paljon meneillään; terveysongelmia, parisuhteessakin on ollut vähän töyssyjä ja siskoni sairasti pahan syövän myös (nyt onneksi menee jo paremmin mutta tietysti tuo edelleen pyörii joka päivä mielessäni). Eräs läheiseni kuoli hiljan, ja hän sai tietää asiasta Facebookin kautta, kun ei ollut viitsinyt vastata viestiini kun kysyin jälleen kuulumisia. Kun sai tietää, kommentoi vain asiaa sanomalla "pahoitteluni" ja sitten alkoi puhua itsestään.

On tehnyt paljon epämääräisiä postauksia Facebookiin parisuhteensa huonosta tilasta. Olen ollut huolissani hänestä, yrittäyt kysellä miten menee. Kerran laittoi ainepäissään sekavan viestin, että pelkää kuolevansa. Kysyin hädissäni haluaako että soitan hänelle tai jotain, muttei enää vastannut mitään. Ei edes pyytänyt myöhemmin anteeksi, että oli säikäyttänyt minut niin.

Minua suoraan sanoen loukkaa helvetisti, että häntä ei kiinnosta minun vointini tai meidän ystävyytemme enää ollenkaan. Aivan kuin ystävyyssuhde olisi yhden ihmisen vastuulla täysin. Hän ei ole tehnyt tämän ystävyyssuhteen eteen mitään moneen kuukauteen. Ymmärrän, että hän voi olla stressaantunut parisuhteensa tilan vuoksi, mutta eihän se kai ole syy sille, että unohtaa kaverinsa kokonaan?

Hassua vieläpä sekin, että on monesti pistänyt kontaktin puutteen kiireen piikkiin, mutta kuitenkin on Messengerin mukaan monta tuntia päivässä paikalla ja postailee Facebookiin mm. kuvia hauskoista keskusteluista jonkun toisen ihmisen kanssa.

Viimeisimmän kerran kysyin kuulumisia n. viikko sitten, ja hups, sattui kysymään takaisin että onko terveydentilani yhtään parempi. Vastasin, että ei itseasiassa, ja vastasi jauhamalla itsestään, siis vaikka olin ensin itse häneltä jo kysynyt miten hänellä menee! Loukkaannuin niin, etten vastannut hänen valitteluihinsa itsestään enää mitenkään enkä edes viitsinyt toivottaa hyvää joulua.

En jaksa enää. Olenko kohtuuton jos sanon hänelle, että aion lopettaa yhteydenpidon kokonaan jos tähän ei tule mitään muutosta?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään mielipiteitä? Ap

Vierailija
2/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan reilulta kyllä kuulosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä se ON aika ymmärrettävä syy vähentää hengailua kaverien kanssa, jos on stressaantunut ja huolissaan parisuhteestaan.

Jotenkin kuulostat tosi nuorelta, kun laskeskelet tuolla lailla sitä, mitä hän tekee ja ei tee. Kuinka kauan on Mesessä, mitä postaa someen, kuinka paljon kuuntelee sinun kuulumisiasi.

Onhan se toki niin, että hyvä ystävyyssuhde on molemminpuolinen ja antaa molemmille jotakin positiivista. Mutta kun se nyt vaan ei ole niin, että huolestunut ja ahdistunut ihminen jaksaa aina ja kaikissa oloissa pitää tuollaisesta huolta.

Jos koet, että tuo ystävyyssuhde vain vitu.taa sinua, niin katkaise se toki. Mutta entä, jos sen sijaan olisitkin oikeasti hyvä ystävä ja KYSYISIT häneltä, onko jotain vialla, koska sinusta tuntuu, että välinne ovat etääntyneet. Onko hän masentunut? Onko hän ehkä sinulla vihainen jostakin, sekin meinaan ON mahdollista, että olet itse huomaamattasi loukannut häntä.

Vierailija
4/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kyllä se ON aika ymmärrettävä syy vähentää hengailua kaverien kanssa, jos on stressaantunut ja huolissaan parisuhteestaan.

Jotenkin kuulostat tosi nuorelta, kun laskeskelet tuolla lailla sitä, mitä hän tekee ja ei tee. Kuinka kauan on Mesessä, mitä postaa someen, kuinka paljon kuuntelee sinun kuulumisiasi.

Onhan se toki niin, että hyvä ystävyyssuhde on molemminpuolinen ja antaa molemmille jotakin positiivista. Mutta kun se nyt vaan ei ole niin, että huolestunut ja ahdistunut ihminen jaksaa aina ja kaikissa oloissa pitää tuollaisesta huolta.

Jos koet, että tuo ystävyyssuhde vain vitu.taa sinua, niin katkaise se toki. Mutta entä, jos sen sijaan olisitkin oikeasti hyvä ystävä ja KYSYISIT häneltä, onko jotain vialla, koska sinusta tuntuu, että välinne ovat etääntyneet. Onko hän masentunut? Onko hän ehkä sinulla vihainen jostakin, sekin meinaan ON mahdollista, että olet itse huomaamattasi loukannut häntä.

Kuten aloitukseen kirjoitin, ymmärrän että stressaava tilanne parisuhteessa syö voimia eikä tule pidettyä yhtä paljon yhteyttä ystäviin. Kerroin myös millaisia asioita itse käyn läpi, mutta silti en koskaan totaalisesti voisi unohtaa ystäviäni. Onko sekään sinusta reilua, että toinen ei pidä mitään yhteyttä, kunnes sitten kamapäissään tekstaa kuolevansa, säikäyttää toisen eikä sitten ilmoita itsestään enää mitään? Ei tuo ole mielestäni reilua käytöstä ystävältä. 

Mitä noihin mesejuttuihin ynnämuihin tulee, niin kyllähän se häiritsee kun huomaa väkisinkin että toinen on aktiivinen, mutta pistää kiireen piikkiin. Sanoo, ettei kerkeä pitämään yhteyttä mutta sitä kuitenkin tekee muiden kanssa. Ap

Vierailija
5/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et itse kuulosta kovin reilulta ystävältä, jos moraalisi ovat oikeasti nuo. Siis että AP:n tulisi itse nyt olla se "hyvä ystävä" ja kysyä miten menee. Hänhän on tehnyt sitä useasti jo? Olisi todellakin reilua, että toinenkin tulisi edes jotenkin vastaan. Miten voit olla ystävä ihmiselle, joka ei vastaa kun yrität kysyä, onko kaikki hyvin? Sehän on selkeästikin tuo toinen osapuoli nyt, joka ei ole ystävän velvollisuuksia täyttänyt. 

Vierailija
6/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välit poikki vaan, saat mielenrauhan. Kukapa sitä kivirekeä haluaa perässään vetää? Etsi itsellesi parempia kavereita.

Vierailija
7/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran vielä lisään, että olenhan minä monestikin yrittänyt olla se hyvä ystävä ja kysyä mikä on vialla. Tarjonnut itseäni kuuntelijaksi, kysynyt voinko auttaa. Miten voin auttaa, jos hän ei tule vastaan ollenkaan? On myös tullut kysyttyä useastikin, onko vihainen jostakin, ei ole. Miten se olisi edes mahdollista, kun viimeisin keskustelu minkä kunnolla kävimme oli hyvä, ja sitten yhtäkkiä vain lakkasi pitämästä yhteyttä?

Kun hänellä viimeksi meni todella huonosti, kuuntelin häntä joka päivä, valvoin öitäkin. Hän kyllä tietää, että minullakaan ei mene erityisen hyvin, mutta ilmeisesesti oli vain minun tehtäväni olla ystävä hänelle kun hän sitä tarvitsi, ei toisinpäin. Ap

Vierailija
8/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiinnitin huomiota termiin jota käytit, "ainepäissään". Eli ystäväsi on narkomaani? Ihan tämän perusteella neuvon sinua ap, että lopeta ystävyys heti. Se ei tule hyväksi muuttumaan. Narkomaanit eivät kertakaikkiaan pääse ikinä hyviin ihmissuhteisiin; mietipä alkaisitko itse seurustelemaan narkomaanin kanssa? No et tietenkään, miksi rupeaisitkaan.

Vierailija
9/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fb sitä, mese tätä, huaah... Soittaisit. Niin asia todennäköisesti selviää. Ei viesteilystä saa niitä kaikkia sävyjä, jotka keskustellessa tulevat esiin.

Muutenkin nuo "lopullisesti" suuntaan ja toiseen päätökset ovat vähän lapsellisia. Ystäviä ikuisesti, välit poikki lopullisesti, jne. On minullakin pari hyvää ystävää, joiden kanssa välillä ei oltu elämäntilanteiden takia muutamaan vuoteen tekemisissä. Ihmiset muuttuvat, ihmissuhteet elävät siinä mukana.

Vierailija
10/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi hänelle erikseen mainita, että aiot nyt lopettaa yhteydenpidon? Sen kuin vain lopetat. Jos et vielä ole ystävältäsi suoraan kysynyt, mistä hänen etäisyytensä ja välienne viileneminen johtuu, tai oletko sinä tietämättäsi loukannut häntä, niin kysy toki. Mutta jos et saa vastausta, niin turha jäädä asiaa märehtimään. Onhan tuo surullista, mutta noin ystävyyssuhteille joskus käy.

Vierailija
11/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fb sitä, mese tätä, huaah... Soittaisit. Niin asia todennäköisesti selviää. Ei viesteilystä saa niitä kaikkia sävyjä, jotka keskustellessa tulevat esiin.

Muutenkin nuo "lopullisesti" suuntaan ja toiseen päätökset ovat vähän lapsellisia. Ystäviä ikuisesti, välit poikki lopullisesti, jne. On minullakin pari hyvää ystävää, joiden kanssa välillä ei oltu elämäntilanteiden takia muutamaan vuoteen tekemisissä. Ihmiset muuttuvat, ihmissuhteet elävät siinä mukana.

No anteeksi, että satuin mainitsemaan sen asian, että henkilö väittää olevansa liian kiireinen ystävyyssuhteille vaikka selvästi ei sitä ole. Tuosta esimerkkeinä toimii hyvin nuo antamani. 

Kyllä se nyt vaan on alkanut pännimään, että itse yrittänyt puolen vuoden ajan jo olla toiselle ystävä, pitää jotenkin ystävyyttä kasassa. Eniten suututtaa, että valehtelee syyksi kiireen, vaikka aikaa kyllä olisi. Tulee olo, etten ole arvokas hänelle eikä häntä enää kiinnosta. Miksei voi sanoa suoraan? Silloin ei minunkaan tarvitsisi tuhlata aikaani stressaten tästä. Olen muuten yrittänyt soittaakin, vaan eipä vastaa. Ap

Vierailija
12/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi hänelle erikseen mainita, että aiot nyt lopettaa yhteydenpidon? Sen kuin vain lopetat. Jos et vielä ole ystävältäsi suoraan kysynyt, mistä hänen etäisyytensä ja välienne viileneminen johtuu, tai oletko sinä tietämättäsi loukannut häntä, niin kysy toki. Mutta jos et saa vastausta, niin turha jäädä asiaa märehtimään. Onhan tuo surullista, mutta noin ystävyyssuhteille joskus käy.

Koska olen sattunut huomaamaan tässä hiljan sellaisen asian, että katkeroituu kun joku ei pidäkään häneen enää yhteyttä tai välit syystä tai toisesta katkeavat. On ilmeisesti kaltoin kohdellut muitakin ystäviään. Haukkuu toisen ihmisen aivan pystyyn kaikkien nähden, siis kuin mikäkin kakara julkaisee tuon henkilön henk. koht. asiat someen niin että saisi ihmiset puolelleen. Hän sattuu tietämään minusta asioita, joita en halua koko kansan tietoisuuteen. Siksi en mielelläni suututtaisi tuota ihmistä. Ap

Vierailija
13/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ns. "ystäväsi" onkin siis kaikkea muuta kuin mikään todellinen ystävä. Vaikuttaa narsistiselta psykopaatilta sen lisäksi, että on huumeidenkäyttäjä. Pelkäätkö häntä? En tiedä, olisiko siitä mitään hyötyä, että kerrot hänelle syyn välien katkaisemiseen; tuollainen ihminen voi katkeroitua joka tapauksessa. Suosittelen pysymään hänestä erossa.

Vierailija
14/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystäväsi" on narkomaani.

Olet hölmö, kun ylipäätään olet pitänyt häneen yhteyttä. Nyt lopetat sen kokonaan. Ja haet parempaa seuraa.

Vierailija
15/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kiinnitin huomiota termiin jota käytit, "ainepäissään". Eli ystäväsi on narkomaani? Ihan tämän perusteella neuvon sinua ap, että lopeta ystävyys heti. Se ei tule hyväksi muuttumaan. Narkomaanit eivät kertakaikkiaan pääse ikinä hyviin ihmissuhteisiin; mietipä alkaisitko itse seurustelemaan narkomaanin kanssa? No et tietenkään, miksi rupeaisitkaan.

Siis se mitä minä tiedän, on joskus poltellut pilveä. En tiennyt, että käyttäisi muutakin - miten tietäisin kun en enää koskaan kuule hänestä mitään. Kuitenkin selitti vetäneensä "jotain, ei varma mitä" kun tuon viestin laittoi että pelkää kuolevansa. Suututtaa sekin, että apuni ja ystävyyteni ei kelpaa muuta kuin silloin kun kaikki muut ovat nukkumassa, keskellä yötä sekaisin laittaa minulle viestiä. Ap

Vierailija
16/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ns. "ystäväsi" onkin siis kaikkea muuta kuin mikään todellinen ystävä. Vaikuttaa narsistiselta psykopaatilta sen lisäksi, että on huumeidenkäyttäjä. Pelkäätkö häntä? En tiedä, olisiko siitä mitään hyötyä, että kerrot hänelle syyn välien katkaisemiseen; tuollainen ihminen voi katkeroitua joka tapauksessa. Suosittelen pysymään hänestä erossa.

En varsinaisesti pelkää häntä, välimatkaakin meillä on paljon. Pelkään kuitenkin sitä, että joudun uhriksi kuten kaikki muutkin jotka ovat kehdanneet olla hänen kanssaan mistään eri mieltä, eli että hän päätyy jakamaan asioitani kaikkien luettavaksi. Olen luottamuksellisesti aikoinaan (kun olimme vielä todella läheisiä) kertonut hänelle todella henkilökohtaisiakin asioita itsestäni, sellaisia joita en halua muiden kuin ystävien ja perheen tietävän. Ap

Vierailija
17/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta yhteydenpito tuollaisen ihmisen kanssa. Todennäköisesti hän tällä hetkellä kietoo pauloihinsa jotakin toista/toisia ihmisiä, kuten teki sinulle pari vuotta sitten. Tiedän kokemuksesta, että ajatus omien yksityisasioiden leviämisestä someen on todella ahdistava, mutta tietojen levittely on myös rikollista. Välit poikki, ja ilmoitus poliisille heti, jos hän alkaa sinua julkisesti mustamaalata.

Vierailija
18/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on ystävyyssuhteissaankin sellaisia, että haetaan aina sitä "kuherruskuukautta", joka kai menee parissa vuodessa ohi. Sitten siirrytään seuraavaan.

Vierailija
19/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta yhteydenpito tuollaisen ihmisen kanssa. Todennäköisesti hän tällä hetkellä kietoo pauloihinsa jotakin toista/toisia ihmisiä, kuten teki sinulle pari vuotta sitten. Tiedän kokemuksesta, että ajatus omien yksityisasioiden leviämisestä someen on todella ahdistava, mutta tietojen levittely on myös rikollista. Välit poikki, ja ilmoitus poliisille heti, jos hän alkaa sinua julkisesti mustamaalata.

Kiitos neuvosta. Ap

Vierailija
20/30 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkarien kanssa ei kannata olla ystävä. lainaavat jatkuvasti rahaa eivätkä koskaan maksa takasin, ovat epäluotettavia eikä mikään muu kuin aineet oikeasti kiinnosta - et sinäkään. Lopeta yhteydenpito niin pääset vähemmällä ja voit saada uusia ystäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä