Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkinen väkivalta? Voiko joku kertoa että mitä se on?

Vierailija
28.12.2017 |

Kaipaan jonkinlaista ytimekästä vastausta. Ehkä muutama lause jossa pureudutaan olennaiseen.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku antaa linkin jonkinlaiseen viralliseen määritelmään että voin tulostaa sen vaimolleni.

Kiitos jo etukäteen

ap

Vierailija
2/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://narsismi.info/henkinen-vakivalta-mita-se-on/

Henkisen väkivallan piirteitä

”Nöyryyttävä kohtelu, kuten:

Syyttely

Arvostelu tai aliarvioiminen

Haukkuminen tai nimittely

Muuten loukkaaminen

Välinpitämätön kohtelu

Välinpitämättömyys väkivallan uhrin tunteita kohtaan.

Oikeuksiasi tasa-arvoiseen kohteluun ei kunnioiteta.

Hallintaan pyrkiminen, kuten:

Uhkailu, kiristäminen tai pelottelu. Perheessä puoliso voi esimerkiksi kohdella lapsianne ilkeästi saadakseen sinut tekemään asiat niin kuin haluaa. Henkinen väkivalta perheessä aiheuttaa vahinkoa myös lapsille.

Tarkkailu ja toiminnan rajoittaminen. Perheessä sinun esimerkiksi odotetaan olevan ”tilivelvollinen” menemisistäsi ja tekemisistäsi puolisollesi etkä saa itse päättää asioistasi.

Vaatimukset tai pakottaminen toimimaan kuten toinen haluaa esimerkiksi väkivallalla uhkaamalla.

Eristäminen, esimerkiksi ihmissuhteisiin vaikuttamalla tai niistä kieltämällä.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. haukkuminen, vähättely, arvostelu, välinpitämättömyys, uhkailu, pelottelu.

Vierailija
5/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta listasta puuttui passiivis-agressiivinen henkinen väkivalta. Kaikki ei aina ole noin näkyvästi esillä.

Vierailija
6/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku antaa linkin jonkinlaiseen viralliseen määritelmään että voin tulostaa sen vaimolleni.

Kiitos jo etukäteen

ap

Jos tunnet noin niin eroa.

Vierailija
7/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologista kontrollia. Erittäin tuhoisaa. Usein naisten sairaus.

Vierailija
8/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta listasta puuttui passiivis-agressiivinen henkinen väkivalta. Kaikki ei aina ole noin näkyvästi esillä.

https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/passiivis-aggressiivine…

Mykkäkoulu, sarkastiset huomautukset, tympeys ja piittaamattomuus ovat passiivis-aggressiivisen ihmisen tapoja raivota.

Vierailija
9/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin murrosikäiseltä lähes päivittäin isäpuoleltani, kuinka olen tyhmä, laiska ja vastenmielinen.

Olin kiltti, sievä, ahkera ja luokkani priimus.

Vierailija
10/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://narsismi.info/henkinen-vakivalta-mita-se-on/

Henkisen väkivallan piirteitä

”Nöyryyttävä kohtelu, kuten:

Syyttely

Muuten loukkaaminen

Välinpitämätön kohtelu

Uhkailu, kiristäminen tai pelottelu. Perheessä puoliso voi esimerkiksi kohdella lapsianne ilkeästi saadakseen sinut tekemään asiat niin kuin haluaa. Henkinen väkivalta perheessä aiheuttaa vahinkoa myös lapsille.

Tarkkailu ja toiminnan rajoittaminen. Perheessä sinun esimerkiksi odotetaan olevan ”tilivelvollinen” menemisistäsi ja tekemisistäsi puolisollesi etkä saa itse päättää asioistasi.

Vaatimukset tai pakottaminen toimimaan kuten toinen haluaa esimerkiksi väkivallalla uhkaamalla.

Eristäminen, esimerkiksi ihmissuhteisiin vaikuttamalla tai niistä kieltämällä.”

Artikkelissa vähäteltiin henkistä väkivaltaa. Siten että esitettiin se tienä ruumiillliseen väkivaltaan. Harvemmin henkistä väkivaltaa toteuttava nainen pyrkii ruumiilliseen väkivaltaan jo senkin takia että on heikompi osapuoli. 

Henkinen väkivalta on tuomittavaa yksinkin ilman viittauksia ruumiilliseen väkivaltaan.

ap.

Vierailija
11/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://mielenihmeet.fi/karsitko-henkisesta-vakivallasta/

Henkinen väkivalta saattaa olla haitallisempaakin kuin fyysinen väkivalta, sillä se voi todella muuttaa omaa käsitystämme itsestämme. Se voi lamaannuttaa kaiken sen, mitä me todella olemme. Kun annamme henkisen väkivallan tapahtua, se alkaa virheellisesti määrittämään meitä. Henkistä väkivaltaa voi tapahtua lapsen ja vanhemman, aviopuolisoiden, perheenjäsenten, työkavereiden tai jopa ystävien välillä.

Väkivallan käyttäjä kohdistaa sanansa, käytöksensä ja tekonsa valitsemaansa uhriin tai uhreihin. Yksi yleisimmistä taktiikoista on yrittää välttää kaikenlaisia konflikteja, jolloin henkisen väkivallan uhri saattaisi alkaa kyseenalaistamaan väkivallan käyttäjän itsetuntoa. Tämä toimii myös tapana hyökätä uhria kohtaan, ja näin hänestä tulee riippuvainen ja avuton.

Vierailija
12/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. haukkuminen, vähättely, arvostelu, välinpitämättömyys, uhkailu, pelottelu.

Kaikkea näitä lapsuuden alkoholistiperheessä!

Vierailija
13/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/mykkakoulu-parisuhteess…

Vaikeneminen on henkistä väkivaltaa, kun sen avulla tietoisesti kiusataan toista tai tahallisesti pitkitetään riitatilannetta.

– Mykkäkoulu voi olla parisuhteessa myös vallankäytön väline. Toisen pimentoon jättäminen ja hänen mielipiteidensä sivuuttaminen voi olla tapa ajaa hänet epätoivoiseen tilaan.

Vierailija
14/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisimmeko tarkemmat speksit, mitä siellä on tapahtunut?

Vierailija
15/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellämaininut aika hyvin kertoivat, mitä se tarkoittaa. Minä, äitini ja siskoni olemme sellaisen väkivallan muodon uhreja isän toimesta. Nämä ovat toteutuneet:

Nöyryyttävä kohtelu, kuten:

Syyttely

Muuten loukkaaminen

Välinpitämätön kohtelu

Uhkailu, kiristäminen tai pelottelu

Äitini on eniten tuota joutunut kestämään, mutta avioeroa ei näy tulevan. Myönnän, että jonkinlaista henkisen väkivallan merkkejä olen toteuttanut itsekin kuten "mykkäkoulu". Parisuhteessa se on henkistä väkivaltaa myös. Kadun pahasti enkä tahdo olla kuin isäni tulevassa suhteessani. Varsinkin kun tiedän, miltä uhrina olo tuntuu. Muita esimerkkejä en ole onneksi toteuttanut ja toivottavasti en koskaan toteutakaan vaikka olisi tosi huono oli tai päivä. Sanotaankin, että henkinen väkivalta on pahempaa kuin fyysinen.

Vierailija
17/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sisarukseni toivoi monesti kuolemaani, kun olin 13-vuotias. Hän hoki päivittäin, miten olen ruma ja naurettava, ja miten kuolisin yksin, koska kukaan ei haluaisi tuhlata aikaansa minuun. Minun kuulemma tulisi kuolla, koska olin niin ällöttävä ja kuolemani tekisi kaikki onnellisiksi.

Koulussa en saanut kertoa kellekään siitä, että olimme sisaruksia (vaikka kaikki tiesivät pienellä paikkakunnalla). Olin kuulemma niin nolo, että kun äitimme pyysi vahtimaan perääni ala-asteen aloittaessani, sisarukseni raivosi miten hän ei kyllä pilaa mainettaan minua kaitsemalla. Kun aloitin yläasteen, hän pelotteli tulevansa uittamaan päätäni wc-pöntössä, jos kukaan saisi tietää meidän olevan sukua.

Lasken kaiken tämän henkiseksi väkivallaksi. Minulla on valtavia itsetunto-ongelmia, enkä koe ansaitsevani asioita.

Vierailija
18/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö realistisena, että vaimosi katuu ja muuttuu, jos näkeekin jossain listassa omaa toimintaansa? Jos oma pää ei auta näkemään miten vahingoittaa toista, eikä empatiaa löydy valmiiksi aikuiselta ihmiseltä, saako mikään lappukaan sitä aikaiseksi? Kauanko olette olleet yhdessä, ja kauanko henkinen väkivalta on jatkunut?

Vierailija
19/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisistään, perheestä, suvusta, ystäväpiireistä eristäminen. Keinona esim. mustamaalaus, valehtelu, pakottaminen.

Vierailija
20/48 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaimosi uhkaa tapahtuvan, jos jätät hänet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme