Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä aktiivimallityötön voisi tehdä sinun työpaikallasi?

Vierailija
28.12.2017 |

Joka hakee vaikka sitä parin tunnin työkeikkaa. Ilman koulutusta ja motivaatiokin vähän niin ja näin.
Kenen työpaikalle voidaan vaan ottaa joku koffipena aktivoitumaan?
Meillä tulee ainakin heti vastaan hygienia- salassapito ja esim rahankäsittelymääräykset. Hoitoalallako piti olla joku rikollisuustarkistus? Mites kuljetusala? Rattiin vaan joku sarjarattari tai pelkäävä permanettipirkko? Tai kiinteistöhoito? Yleisavaimet kaikille 😂

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään minun alaani liittyvää, olen tutkijana yliopistolla. Ehkä yliopiston vahtimestari tarvitsisi apua luentosalien järjestelyyn, tai kanslisti kirjeiden postitukseen. Ei semmoisesta työstä kyllä kukaan mitään maksa.

Varsinainen yliopiston ydintyö vaatii vähintään maisterin paperit, vakituiseen virkaan pitää olla tohtori. Opiskelijakin voi jotain pientä apuhommaa saada esim. tutkimusavustajana. Mutta töihin ilman mitään alan koulutusta? Never.

Työttömänä on kymmeniä tuhansia maistereita, lisensiaatteja ja tohtoreita. Mistä syntyi käsitys, että työtön pystyy korkeintaan luentosalien järjestelyyn ja kirjeiden postitukseen. Itse esim. olen opettanut yliopistolla kursseja silloisen oman työni ohessa.

Eiköhän se yliopiston reksytointi riipus siitä, ettei rahaa ole palkata. Taidat itsekin olla apurahalla...Sulla kävi tuuri, mutta siellä on taatusti kymmeniä tai satoja sellaisia jotka ei apurahaa saaneet ja ovat nyt työttömiä, jotka kelpaavan siis järkkäilemään luentosaleja ja postittamaan kirjeitä.

Ei sellaista superihmistä olekkaan että menisi kylmiltään tekemään jotain vaativia töitä johonkin random yritykseen. Naurettava ajatus. Se on ihan selvää että tuollaisia aktivoititöitä tulee olemaan todella matalan osaamisen työt, kuten nyt vaikka siivottavan varaston tyhjennys roskalavalle tms.

Vierailija
82/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vois tulla hieromaan, siivoomaan, kahvin keittäminen, viihdyttämään (kertomaan vitsejä, laulamaan ja soittamaan musiikkia tai pitämään jonkun esityksen) ja välillä voisi tuurata palkkaa nostavia työntekijöitä ja tehdä heidän töitään ruokataukojen aikana.

"tuuraamaan meitä palkkaa nostavia työntekijöitä"

Sinäkään et siis ole tajunnut mitä aktiivimalli tarkoittaa? Ei se työtön tule teille hieromaan ja kertomaan vitsejä ilmaiseksi, vaan teidän täytyy maksaa hänelle palkkaa. Vain siten se kelpaa aktivointimallin aktiivisuudeksi.

Paljonko siis maksaisitte työttömälle palkkaa hieromisesta, vitsien kertomisesta ja kahvin keittämisestä?

Kyllähän maasta löytyy järkevämpääkin työtä tehtäväksi kuin nuo teidän tarvitsemanne hommat. palkanmaksuhalukkuutta vaan ei oikein tahdo olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa kirjoitti:

Miksi näistä kommenteissa huokuu käsitys työttömistä osaamattomina, täysin tumpeloista ihmisistä, joilla ei ole mitään taitoja tai kykyä oppia mitään? Olen järkyttynyt asenteestanne työttömiä kohtaan.

No ei  tuo aloittaja kysynyt, että mitä voisi sähköasentaja tehdä työpaikallasi. Yleensä kai mietittiin, että mitä minkä tahansa ammatin omaava tai täysin kouluttamatonkin voisi tehdä sen verran, että se aktivointipykälä täyttyisi. Vaikka en pitäisi mahdottomana, että jos joku siinäkin parin päivän työssä osoittautuu töihin halukkaaksi ja näppäräksi, niin monesti nimi pannaan mieleen, jos joskus tarvitsee pitempiaikaistakin työntekijää.

Meille aikanaan kesätöissä olleista opiskelijoista tehtiin arviot ja heistä sitten moni sai työpaikan valmistuttuaan. Toki ajat olivat paremmat työllistymiselle.

Vierailija
84/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voisi vaikka siivota, kastella, kitkeä, haravoida, lakista, tyhjentää roska-astioita jne. Mutta kokoajan ei viitsisi uutta henkilöä ottaa, koska perehdytykseen menee niin paljon aikaa.

Vierailija
85/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois aika siistiä saada semmonen maskotti tänne työpaikalle kun välillä, varsinkin iltapäivisin ja loppuviikosta, työnteko tuntuu niin tylsältä. 

Vierailija
86/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mitä, mutta lähinnä heitä otetaan tuonne meidän koulutusohjelmaan, ei suoraan töihin. Toki jos sopiva koulutus tai muu osaaminen löytyy niin hommiin vaan.

Vierailija
87/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 päivää, 18 tuntia?

Minä kyllä luulen ettei tuon tuntimäärän takia kannata alkaa perehdyttää ja opastaa jos siitä pitäisi maksaa vielä palkkaa, hidastaisi vain muiden, ainakin yhden töitä koko tuon ajan.

Pitäisi jäädä pidemmäksi aikaa töihin jotta kannattaisi ketään uutta alkaa neuvomaan. Monella työpaikalla tuo pelkkä 18 tuntia on kyllä ihan mahdoton toteuttaa, vaikka henkilö olisi kuinka motivoitunut.

Tuo aktiivimalli on ihan typerä ajatus, en usko että päättäjätkään uskoo sen toimivan, se vain mahdollistaa tukien leikkaamisen ja syy saadaan vieritettyä työttömälle itselleen kun ei ole ollut aktiivinen. Kyllähän kaikki tietää että työnantajistahan se on kiinni voiko johonkin työpaikkaan mennä pariksi päiväksi, ei se työtön voi sitä itse päättää.

Vierailija
88/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voisi hyllyttää tavaroita.

Vierailija
89/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa kirjoitti:

Miksi näistä kommenteissa huokuu käsitys työttömistä osaamattomina, täysin tumpeloista ihmisistä, joilla ei ole mitään taitoja tai kykyä oppia mitään? Olen järkyttynyt asenteestanne työttömiä kohtaan.

No jaa, osa on varmastikin sitä mieltä, mutta minusta tässä on enemmän kyse siitä, että useimmilla työttömillä (kuten työssäkäyvilläkin) on koulutusta ja työkokemusta aika suppealta alalta joten mitä tahansa hommaa ei voi lähteä tekemään.

Vierailija
90/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään minun alaani liittyvää, olen tutkijana yliopistolla. Ehkä yliopiston vahtimestari tarvitsisi apua luentosalien järjestelyyn, tai kanslisti kirjeiden postitukseen. Ei semmoisesta työstä kyllä kukaan mitään maksa.

Varsinainen yliopiston ydintyö vaatii vähintään maisterin paperit, vakituiseen virkaan pitää olla tohtori. Opiskelijakin voi jotain pientä apuhommaa saada esim. tutkimusavustajana. Mutta töihin ilman mitään alan koulutusta? Never.

Työttömänä on kymmeniä tuhansia maistereita, lisensiaatteja ja tohtoreita. Mistä syntyi käsitys, että työtön pystyy korkeintaan luentosalien järjestelyyn ja kirjeiden postitukseen. Itse esim. olen opettanut yliopistolla kursseja silloisen oman työni ohessa.

Eiköhän se yliopiston reksytointi riipus siitä, ettei rahaa ole palkata. Taidat itsekin olla apurahalla...Sulla kävi tuuri, mutta siellä on taatusti kymmeniä tai satoja sellaisia jotka ei apurahaa saaneet ja ovat nyt työttömiä, jotka kelpaavan siis järkkäilemään luentosaleja ja postittamaan kirjeitä.

Miksi kouluttamaton ei voisi mennä pitämään luentoja yliopistolle esim. psykologiasta, filosofiasta tai sosiaalitieteistä? Tuoretta näkökulmaa todellisesta elämästä? Voisi olla hyväksi kaiken hienostelun keskellä.

Vierailija
91/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä voisi vaikka siivota, kastella, kitkeä, haravoida, lakista, tyhjentää roska-astioita jne. Mutta kokoajan ei viitsisi uutta henkilöä ottaa, koska perehdytykseen menee niin paljon aikaa.

No jos olisin teillä koko ajan tuona henkilönä joka tuollaista duunaa? Paljon duunia olisi esim. kuukaudessa? Ja missä olette? Oletteko jossain ilmoitelleet jo, että osa-aikaista sekalaista työtä olisi tarjolla?

Vierailija
92/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kouluttamaton ei voisi mennä pitämään luentoja yliopistolle esim. psykologiasta, filosofiasta tai sosiaalitieteistä? Tuoretta näkökulmaa todellisesta elämästä? Voisi olla hyväksi kaiken hienostelun keskellä.

Sen "tuoreen näkökulman todellisesta elämästä" opiskelija voi käydä lukemassa vaikka täältä av-palstalta. Ei siihen mitään kouluttamattoman tempputyöllistetyn luentoja tarvita. Parempi että yliopistossa opettavat alansa asiantuntijat, eli että siellä on tarjolla sellaista tietoa jota muualta ei noin vain hankita.

Vierailija
93/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat olisivat varmaan iloisia, kun yliopisto-opetuksen taso nousisi. Kurssin päätteeksi tentissä pyydettäisiin kirjoittamaan esseevastaus aktiivityöttömän Pirjon ex-miehestä joka oli narsisti. 

Vierailija
94/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käännellä papereita ja juoda kahvia palavereissa joissa suunnitellaan uusia palavereja.

TK:ssa voisi arvailla sairauksia. Eduskunnassa voisi olla saapumatta työpaikalle. Valtakunnan syyttäjänvirastossa voisi suunnitella uusia petoksia.

Poliisilaitoksella huumausaineiden kuljetusta.

Kyllä näitä löytyy.

Vierailija
95/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

valekirra kirjoitti:

Tehdä sydämen siirtoleikkauksia tms.

Se olisi liian vaativaa maallikolle, mutta esim. luomienpoistoleikkaukset, aknearpien laserhionta, ihottumien nimeäminen jne. olisi ihan sopivan tasoista. Ihotautilääkärien työt ylipäätään.

Vierailija
96/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen "tuoreen näkökulman todellisesta elämästä" opiskelija voi käydä lukemassa vaikka täältä av-palstalta. Ei siihen mitään kouluttamattoman tempputyöllistetyn luentoja tarvita. Parempi että yliopistossa opettavat alansa asiantuntijat, eli että siellä on tarjolla sellaista tietoa jota muualta ei noin vain hankita.

Arkirealismiluennot tekisivät opiskelijoille hyvää. Paljon järkevämpää rahankäyttöä se olisi kuin esimerkiksi somalinkielen professorin palkkaaminen yliopistoon.

Vierailija
97/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan samasta syystä kun kuka tahansa ei mee putkia rassaamaan, sähköjä asentamaan tms. Vaikka se voisi olla hyväksi kaiken sen perseenraapimisen keskellä. Kun kuka tahansa ei vaan osaa, ei vaikka kuinka luulee että asiassa ei ole mitään vaikeeta vaan pelkkää "hienostelua".

Vierailija
98/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin johonkin labraan tutkimusavustajaksi tai seuraamaan/avustamaan lääkäriä vastaanotolle. T: lääkäriksi tai tutkijaksi aikova

Minut juuri potkittiin labratöistä kortistoon. t. alemman korkeakoulututkinnon suorittanut alan ammattilainen

Vierailija
99/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi käännellä papereita ja juoda kahvia palavereissa joissa suunnitellaan uusia palavereja.

TK:ssa voisi arvailla sairauksia. Eduskunnassa voisi olla saapumatta työpaikalle. Valtakunnan syyttäjänvirastossa voisi suunnitella uusia petoksia.

Poliisilaitoksella huumausaineiden kuljetusta.

Kyllä näitä löytyy.

Aika suppea tuo eduskuntaan kaavailemasi toimenkuva. Kyllä minä osaisin myös ryypätä ja pussailla valikoituja kansanedustajia ja välillä nukkua päivätorkut. Ja kyllähän ne matkaileekin, hoituisi se sekin.

Vierailija
100/115 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmaan hyllyjen etuvetäjiksi. Purkuun kun tarvitsee vähän tietotaitoa jo.

Eli ainoa "aivoton" työ johon ei kouluttamista olenkaan tarvitse olisi se että siirtää tuoteet hyllyn takaa osasta etureunalle.

Mutta koska tämä kuuluu jo osastojen työtehtäviin ei ketään siihen palkata.

Mä teen tota ruokakaupassa vakiona, jos otan siitä edestä jotain ja hyllyyn jää kolo. Joskus alan enemmänkin järjestellä niitä tuotteita paremmin riviin, mutta siinä kohtaa teini alkaa jo hermostua ja toppuutella. Enkä itsekään kehtaa kovin pitkään ruveta järjestelemään vaikka olisin yksin kaupassa.

Mutta toi ois suorastaan terapeuttista hommaa sellaisille ihmisille kuin minä! Ei siitä jaksais vuositolkulla tehdä 37,5h/viikossa, mutta olisi piristävää jos ihan luvan kanssa ja palkkaa vastaan saisi tehdä aina muutaman tunnin kerrallaan eri kaupoissa kierrellen.

Uskoisin että monella työpaikalla voisi olla tällaista hyvin suoraviivaista hommaa, johon oman henkilökunnan aika ei tahdo riittää ja joka siksi jää roikkumaan. Tässä tarvittaisiin nyt yrityksiltä aktiivisuutta, että katselisivat hommia vähän sillä silmällä, että mitä juttua tekemään voisi ottaa työttömän päiväksi tai pariksi. Ja näille hommille pitäisi olla joku oma nettisivunsa, ei tällaista varten ole mitään järkeä tehdä mitään raskasta rekryä. Hommat pitäisi jakaa suunilleen arvalla ja sitten vaan toivoa, että kohdalle osuu edes suurin pirtein tolkun ihminen tekemään niitä hommia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi