Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiveena vauva (2018-2019)

27.12.2017 |

Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)

Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.

Kommentit (1881)

1821/1881 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille, ihanan oloista uutta (?) porukkaa täällä kirjoittelee! :)

Olen pari kertaa ennen joulua kirjoittanut tänne kun miehen kanssa päätettiin alkaa raskautta yrittämään, mutta se jotenkin jäi kun päätin parin tuloksettoman kierron jälkeen yrittää lopettaa itseni kyttäämisen ja ottaa rennommin. Nyt kuitenkin jännittää niin paljon, että kaipailen hieman vertaistukea. Eli menossa yk3 ja menkkojen pitäisi alkaa ihan näinä päivinä. (Taustaa: Yritämme esikoista, olen 29 v. ja mies vuoden vanhempi. Molemmat perusterveitä ja normaalipainoisia, mies tupakoi edelleen hieman mutta itse lopetin viime vuoden loppupuolella kun yrittäminen alkoi.) 

Flo on ilmeisesti laskenut ovulaationi hieman liian aikaiseksi. Tässä kierrossa turvauduinkin ihan analysoimaan omaa valkovuotoani ja venyvästä, kirkkaasta limasta bongasinkin oviksen 2. - 4. päivä. Näinä päivinä ehdittiin miehen työkuvioiden takia harrastaa seksiä vain pari kertaa - 30.1. ja 3.2. Olin tyytyväinen, että saimme kuitenkin hyödynnettyä oviksen, mutta en ajatellut että tämä kierto olisi mitenkään muista poikkeava. 

Tällä viikolla hommat ovat kuitenkin käyneet jännittäviksi: viime viikonloppuna alavatsassa ja kohdussa tuntui kummallista juilimista ja pistelyä, mitä ei aikaisemmin ole tapahtunut. Kivut eivät olleet erityisen kovia, mutta huomioin ne kuitenkin. Ne tulivat ja menivät, tuntui että iltaa kohden aina voimistuivat hiukan. Ja maanantaiyönä (dpo9) ollessani juuri käymässä nukkumaan kohtuni etuseinässä tuntui parin sekunnin ajan viiltävä kipu, joka toistui kerran ja loppui sitten. Tämän jälkeen mitään kipua ei ole ollut. Olen varovaisesti toivonut tämän olleen kiinnittymiskipua. Ainakin mitä olen netistä lukenut, ajankohta täsmäisi hyvin. Rintani ovat turvonneet, mutta niin käy aina myös ennen menkkoja eivätkä ne ole mitenkään erityisen arat. Nyt olen pari päivää ollut myös todella väsynyt, eilen sain itkukohtauksen ihan mitättömästä asiasta ja muutenkin on ollut pinna ihan eri tavalla kireällä kuin ennen menkkoja. Päässä tuntuu koko ajan hienoinen huimaus, ihan kuin olisi tulossa kipeäksi. En haluaisikaan tehdä muuta kuin maata peiton alla! 

Sitten on vielä sellainen oire, että valkovuoto on runsasta, kirkasta ja juoksevaa (ei venyvää kuten oviksen aikana) vaikka yleensä olen kuin Sahara juuri ennen menkkoja. :D Koko ajan sellainen olo, että sieltä ne alkavat, mutta vessassa käydessä tulee pelkkää limaa. Ja siellä vessassa saa tosiaan ravata jatkuvasti, tuntuu että pissahätä on koko ajan. Se voi tosin johtua siitäkin, että koko ajan on kamala jano. Olikohan vielä muuta? Ah niin, ummetus. Päätin nyt odotella menkkoja viikonlopun yli ja ellei maanantaihin mennessä kuulu, teen testin. Kiitos kun sain avautua, oli pakko päästä avaamaan tätä tilannetta jonnekin, en viitsi vielä kenellekään kaverille puhua ja miehen haluaisin yllättää <3 

Plussatuulia meille kaikille! :))

1822/1881 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Oonko tulossa hulluksi vai näkeekö muut tossa jotain? Puhelimella en saanut kunnon kuvaa mutta siinä oli oikeasti selkeästi nähtävä mutta tosi vaalea viiva jossa oli väriä tuolla yläkulmassa 😍 tässä aamutoimia ja yritin pidätellä onnen kyyneleitä tuolla vessassa. Uskaltaako edes toivoa? Tänään kp 28/28 ja nyt melkein viikon ollut menkkajuilintaa joka ei kyllä ole normaalia mutta vuoto ei alkanut... 🤨

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1823/1881 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kohtaa tosiaan näyttää siltä, että väriä olisi noussut toiseen reunaan. Toivottavasti vahvistuu 😍

1824/1881 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blue_jane: Kyllä minäkin tuossa reunassa hiukan punaista erotan! :)) Eiköhän se tuosta vielä vahvistu. Varovaiset onnentoivotukset! 

1825/1881 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tein tänään jo raskaustestin (dpo11 ja kp30/31), mutta negahan se oli. Myös kohdunsuu on hyvin alhaalla, kuten yleensä ennen menkkoja. Alan olla hyvin varma, että tässäkään kuussa ei siis tärpännyt. Tähän kiertoon pääsin jotenkin rennommin mukaan, kuin edelliseen, mutta pettymys on kyllä yhtä suuri. Jotenkin ajattelin, että kun en ole stressannut, niin saattaisi vaikka osua.

1826/1881 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIMS, harmi kuulla että negaa näytti sulla :( mutta kyllä se on paras ohje itselle ettei ota liikaa stressiä.

Oon vieläkin ihan tärinässä, en oikein käsitä mitä siinä aamulla tapahtui. En olisi tosiaan edes testannut jos ei oltaisi nyt lähdetty reissuun viikonlopuksi. Ajattelin että pääseepähän siitäkin testistä eroon niin ei tarvitse ajatella. Tuo hiljaa piirtynyt viiva oli kyllä totaalinen shokki kun on tosiaan jo melkein viikon ollut alavatsan kramppeja ja olin ihan varma jo keskiviikkona että menkat alkaa. Ei ole näkynyt vaikka huomenna ne vasta tosin pitäisi alkaa Väsynyt olen ollut muutaman päivän ihan selkeästi enemmän ja viluinen (ja jotenkin toinen sierain meni yhtäkkiä alkuviikosta tukkoon).

Hyvä että uskalsin miehelle kertoa asiasta, puhuttiin kyllä ja sovittiin että kumpikaan ei ala nyt intoilemaan ja minäkin otan ihan rennosti nyt tämän reissun. Jos menkat alkaa niin ne sitten alkaa ja jatketaan yritystä. Ja jos taas ei maanantaihin mennessä ole alkaneet niin uusi testi. Mutta tiedättekö; Oli tulos mikä tahansa niin selkeästi mun kropassa TAPAHTUU asiat oikein koska en kuvitellut sitä viivaa (jos muutkin näkivät sen). Noi testit kun eivät anna väriä ilman että sitä hcg hormonia on alkanut erittyä ja se vaatii sen että munasolu on jotenkin päin hedelmöittynyt. Se on jo positiivinen asia tässä jutussa. :)

Nyt jännätään todenteolla <3 paljon paljon tarrasukkia ja plussatuulia muillekin :)

1827/1881 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku neuvoa terolut kuurin kanssa. Sain 7 pvä kuurin (2 tabl/pvä), koska menkat poissa monta kk ja nyt yritetään käynnistää. Tänään alkoi tuhruvuoto ja kuuria olisi vielä tiistaihin asti jäljellä. Jos tämä turhu tästä voimistuu, niin jätänkö kuurin kesken? Lääkäriä en ehdi saada kiinni kuitenkaan heti aamusta, ja nyt illalla pitäisi tabletti ottaa, ja myöskin huomenna aamulla..

1828/1881 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään alkoi ajallaan kierto alusta. Ei varmaan tässä ryhmässä tarvitse edes kertoa, kuinka paljon v*tuttaa. Palaillaan parin viikon päästä taas, kun ovis kolkuttelee ovella.

1829/1881 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuminnis kirjoitti:

Osaisiko joku neuvoa terolut kuurin kanssa. Sain 7 pvä kuurin (2 tabl/pvä), koska menkat poissa monta kk ja nyt yritetään käynnistää. Tänään alkoi tuhruvuoto ja kuuria olisi vielä tiistaihin asti jäljellä. Jos tämä turhu tästä voimistuu, niin jätänkö kuurin kesken? Lääkäriä en ehdi saada kiinni kuitenkaan heti aamusta, ja nyt illalla pitäisi tabletti ottaa, ja myöskin huomenna aamulla..

Jos sulla alkaa ihan oikeat menkat niin sit varmaan lopettaisin tuon kuurin ja alkaisin laskea uutta kiertoa siitä kp1 päivästä kun kuukautiset alkoi. ideahan Teroissa kai on nimenomaan käynnistää ne menkat ja jos saat pienemmällä ajalla kuin 7pvää aloitettua ne niin sithän se on vaan hyvä. Seuraile siis tilannetta ja älä ehkä tänään vielä lopeta jos on pelkkää tuhrua..

Mullehan määrättiin aikoinaan 10pvän kuuri 1tabl päivässä. Ei auttanut mulla raskautumiseen, ehdin syödä 3 kuuria. Toivottavasti sulla parempi tuuri! :) Nyt seurailen omaa kiertoa jos lähtisi luomusti toimimaan.

1830/1881 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko tulla kertomaan vielä tilanne päivitys...

Tultiin tänään kotiin reissusta ja menkkoja ei näkynyt. Pe-la välisenä yönä heräsin niin kamalaan kipuun että olin ihan varma että se oli siinä... Mutta juuri äsken 3h pidätetyn pissan tuloksena PLUSSA 😍

En usko tätä todeksi vaikka tuo testi tuijottaa mua yöpöydällä. Tän takia kannatti itkeä katkerat itkut ja olla varma ettei mistään tule mitään. Kirjoittelen huomenna vähän pidemmät tekstit jos jota kuta kiinnostaa vähän oireet ja muut. <3 aivan älyttömästi plussatuulia muillekin! 😘

1831/1881 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka kaikille,

ajattelin näin sivusta melko pitkään seuranneena tulla itsekin mukaan juttelemaan omasta raskautumishaaveesta.

Olemme mieheni kanssa 27v ja yhdessä ollaan oltu jo useampi vuosi. Jätin e-pillerit pois joulukuussa ja ehdin syödä niitä suunnilleen pari vuotta. Kierto onneksi tuntuu palanneen aika normaaliksi heti. Mulla on aina ollut vähän sellainen kierto ettei ihan päivälleen yhtä pitkä ole joka kerta. Tosin en ole aiemmin sen suuremmin edes kirjaa pitänyt. Nyt toki tarkkaan laskeskelen ja olen selvitellyt milloin ovulaation PITÄISI olla :D Ennen pillereitä mulla oli tosin erittäin selkeästi huomattavissa oleva ovulaatio, vielä ei samanlaista oireilua ole ollut.

Raskaustestejä meiltä löytyy iso kasa, ovulaatiotestejä emme ainakaan vielä käytä. 

On ihan mukavaa jos täällä pääsisi vähän edes tuntoja purkamaan ja asiasta juttelemaan, sillä en ole kertonut asiasta kellekkään. Meillä tämä lapsihaave on ollut monivuotinen prosessi, yritys aloitettiin kuitenkin vasta pari kk sitten.

Nyt olisi menossa yk3 ja kp 9-10

Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa

1832/1881 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Nuttura! Suosittelen ehdottomasti lataamaan jonkun kiertoa seuraavan sovelluksen (itsellä käytössä sekä flow, että ovia). Sinne voi kirjata oman kk kiertonsa pituuden ja se näyttää oletetut hedelmälliset päivät ja ovulaation.

1833/1881 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas!

Hurjasti onnea Blue_jane! 

Minulla alkoi taas uusi kierto. Viime kierto oli niin pitkä 32pv, että luulin jo olevani raskaana. Myös luteaalivaihe oli 2 päivää normaalia pidempi. Olen parina viime kiertona nähnyt unta alkion kiinnittymisestä. Symbolein tietysti. Eli jonkinlainen ötökkä astiassa. Astiassa on myös jonkinlaista syötävää, mutta sitä on aina vähän. Epäilen, että limakalvoni ovat kesän ja syksyn kaavintojen jäljiltä vieläkin liian ohuet ylläpitämään raskautta. Viimeksi näin unen 13 dpo, että olin synnyttänyt vahvan tyttövauvan. Olin aivan varma, että tällä kertaa tärppää, mutta ei. Tulkitsen unen niin, että munasolu oli hyvälaatuinen. Olen ollut huolissani, että munasoluissani on vikaa ja siksi en saa pidettyä raskautta. Minulla on normaalistikin niukanpuoleiset kuukautiset. Olen aina pärjännyt pikkuhousunsuojilla. Syksyn kaavinnasta lähtien ne ovat olleet superniukat. Ne ovat vähitellen runsastuneet, mutta ei vielä normaalitasolla ollenkaan.

Akupunktiolääkärini sanoi, että kun keho on valmis, niin vauva tulee. Kaipa siihen pitää luottaa. Sain tähän kiertoon kolmenlaisia yrttilääkkeitä ja kehotuksen lisätä eläinproteiinia ruokavalioon. Eli se on lisää kalaa ja munaa. Burp.

1834/1881 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta ovis tikuista? Sain eilen illalla siihen 2 yhtä vahvaa viivaa, nyt aamupäivällä ei enää niin vahvaa. Olikohan se ovis eilen. Flo sovellus näyttää, että ois huomenna.. Pitääkö nyt oikeesti jännittää se 2 viikkoa 😱

1835/1881 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsiläinen, kirjoittelin äsken tosi pitkän viestin mutta se katosi jonnekin :D Otetaas siis uusiksi.

Tein tänään aamulla vielä normiherkän testin (koska jotenkin kuvittelin että se eilinen testi oli varmaan joku pilapuodin testi) ja ehkä hiljalleen alkaa omaan päähän iskostua että kyllä sitä raskaana ollaan. Mies oli ihan haltioissaan muttei oikein keretty asiaa sen enempää keskustelemaan kun hänen vanhempansa olivat täällä vielä kylässä. Tänään lähti mies vanhempineen miehen kotipaikalle viettämään talvilomaa. Ihan hyvä niin että ennättää tässä tasata taas omia ajatuksiaan. Neuvolaankin soitin jo ja ensikuun alussa olisi ensimmäinen aika :) 

Sain eilen päähäni, että kun olimme reissussa nyt viikonlopun niin vetelin siellä ihan surutta ilmakuivattua kinkkua ja graavikaloja niin paljon kuin napa veti, olenkohan nyt aiheuttanut sille sikiölle jonkun toksoplasmoosin tai listerian? No minähän sitä hysteerisenä sitten ihanalta neuvolantätiltä kysyin niin naureskeli vain ja rauhoitteli että sen verran harvinaisia ovat nuo oikeasti että tuskimpa olen saanut niistä kumpaakaan. Näin jälkikäteen harmittaa vaikka tiesin että mahdollisuus on olemassa ja silti menin syömään kaikkea sitä mitä EI saa syödä... Mutta jatkossa sitten vähän tarkemmin vain :) 

Oireista tuli mieleen, että kaikki oireet täysin samoja kuin PMS, ainoastaan väsymys on "syvempää" eli väsyttää muttei välttämättä saa nukuttua. Alavatsakipuja on ajoittain, sellaisia ihmeellisiä kevyitä menkkamaisia vihlaisuja, ja silloin yhtenä yönä ihan jäätävä kipu hetken aikaa. Pahenee hetkellisesti kun rakko tai suoli täyttyy, ja vessassa saa kyllä juosta ihan oikeasti! Kuvittelin että raskaana on vain ummetusta mutta täällä se menee toisinpäin.  Käsittääkseni nämä kuuluvat asiaan, kunhan niihin ei liity vuotoja tai pitkäkestoisia kiputiloja. 

Tissit on kyllä pinkeät muttei juuri turvonneet. Nännit taas ovat suurentuneet ja jotenkin tosi pehmeät ja vahamaiset, kipeät kuin mitkä. On jotenkin myös vähän levoton olo, ihan kuin ei malttaisi odottaa (ja sitä odotettavaahan on :D) Jos ennen sai jännätä menkkoja, niin nyt saa jännittää että onko masussa mitään sitten edes elossa... Saa nähdä tuleeko pakottava tarve päästä varhaisultraan vai jaksaako sinne ekaan viralliseen asti.

1836/1881 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehty oikeastaan mitään erilailla tähän kiertoon, mutta nyt tuli huomattua että limat, niiden puuttuminen yms ei kerro ovulaatiosta mitään. Tosiaan kun olin ihan varma etten edes ovuloi kun ei näy limoja ja ovistestitkin oli&nbsp;negoja. Olin niin varma ettei tärpännyt. Jos jotain vinkkiä kaipaa, niin kannattaa tavalla tai toisella pyrkiä elämään täysin normaalisti. Ei ole mitään syytä rajoittaa esimerkiksi alkoholin käyttöä (jos nyt siis juo vaan satunnaisesti viikonloppuisin) koska sillä ei (ainakaan omalla kohdalla) ollut mitään vaikutusta mihinkään. Päinvastoin, saattaa olla että (vaikka kuulostaa tyhmältä) nuo pari nautiskeltua viikonloppua voivat olla osallisena siihen että osasi rentoutua niin paljon että se hedelmöitys ja kiinnittyminen tapahtui. Tämä tosin vain pohdintaa, en kannusta ketään ottamaan siideriä vasten tahtoaan. 

Jotenkin niin outoa että vielä viime viikolla olin tilaamassa lääkäriaikaa koska en mielestäni ovuloi, ja nyt jo odotan ekaa neuvolaa ja toivon sydämeni kyllyydestä, että sisälläni oleva uusi elämä kasvaa ja voi hyvin <3

Tämä on aika pelottavaa, mutta toisaalta tämä onnen ja ilon tunne on täysin korvaamaton. Jos hyvin käy, niin meille suodaan lokakuussa paljon onnea ja rakkautta  :) <3

Kiitos kaikille tsempeistä ja tästä yhteishengestä! Ootte olleet korvaamaton tuki tämän yrityksen ja epätoivonkin aikana. Uskon että meille jokaiselle se onni ja plussa suodaan ennemmin tai myöhemmin. Vetäydyn nyt takaa-alalle seurailemaan ja peukuttamaan teidän plussatuulia! <3Toivotaan että tänne on yhdet tarrasukkaparit tuotu <3 :) 

1837/1881 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Blue Jane ja hyvää jatkoa.

Täällä ryhmässä todella saatte toisiltanne ihanaa vertaistukea. ❤

Noista raskausaikana kielletyistä ruoista sen verran, että mitään ei kielletä kieltämisen ilosta... ja kaikki suositukset perustuu jälkikäteen havaittuihin asioihin. Ei olisi oikein eettistä syöttää listerialohta 1000 odottajalle ja katsoa, kuinka moni saa keskenmenon... Aina löytyy niitä, jotka "söivät koko listan" eikä mitään tullut, itselläni kyllä osunut kohdalle asiakaskunnassa myöhäinen km (h.19) jossa syyksi paljastui listeria. Yksikin "turha" keskenmeno on mielestäni liikaa, jos kyse on informaatiolla ja/tai odottajan käyttätymisellä ehkäistävissä.

Ehkä eniten ottaa päähän tupakoivat odottajat, jotka "eivät voi lopettaa, kun siitä tulee itselle niin kova stressi ja se vaikuttaa sitten suoraan vauvaan". Voi terve! Kyllä stressi joo vaikuttaa, mutta nikotiini, häkä ja miljoona muuta myrkkyä tupakasta kyllä pahemmin.

T: neuvolantäti puhisee takavasemmalle taas

1838/1881 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HjaM kirjoitti:

Onko kellään kokemusta ovis tikuista? Sain eilen illalla siihen 2 yhtä vahvaa viivaa, nyt aamupäivällä ei enää niin vahvaa. Olikohan se ovis eilen. Flo sovellus näyttää, että ois huomenna.. Pitääkö nyt oikeesti jännittää se 2 viikkoa 😱

Kun ovistesti näyttää positiivista (eli molemmat viivat yhtä vahvat tai testiviiva vahvempi), niin ovulaatio tapahtuu 24-36 tunnin kuluessa. Todennäköisesti ovulaatio on siis tapahtunut joko eilen tai tänään. Seksiä tulisi harrastaa vähintään silloin, kun testi on positiivinen ja kahtena päivänä sen jälkeen. Mielellään tietysti jo pari päivää ennenkin. Sovellus arvioi sen kk pituuden mukaan, mutta eihän se tarkkaa ole =)

1839/1881 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tutkimukset takanapäin, kummastajaan ei löytynyt mitään joka voisi aiheuttaa lapsettomuutta. Elokussa yritystä tulee täyteen kaksi vuotta ja sitten meidät ohjataan lapsettomuushoitoihin. Sinänsä helpottavaa kuulla ettei mitään löytynyt, mutta kyllähän se mietityttää mistä kiikastaa etten ole raskautunut 🙄

1840/1881 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

isbe kirjoitti:

Pikkuminnis kirjoitti:

Jos sulla alkaa ihan oikeat menkat niin sit varmaan lopettaisin tuon kuurin ja alkaisin laskea uutta kiertoa siitä kp1 päivästä kun kuukautiset alkoi. ideahan Teroissa kai on nimenomaan käynnistää ne menkat ja jos saat pienemmällä ajalla kuin 7pvää aloitettua ne niin sithän se on vaan hyvä. Seuraile siis tilannetta ja älä ehkä tänään vielä lopeta jos on pelkkää tuhrua..

Mullehan määrättiin aikoinaan 10pvän kuuri 1tabl päivässä. Ei auttanut mulla raskautumiseen, ehdin syödä 3 kuuria. Toivottavasti sulla parempi tuuri! :) Nyt seurailen omaa kiertoa jos lähtisi luomusti toimimaan.

Kiitos neuvoista, en tiedä onko nää menkat vai ei.. välillä ei tule mitään pyyhkiessä ja pärjää pikkuhousun suojalla, välillä taas pakko laittaa tampooni, kun tulee yli. Kuitenkin tosi niukkaa on.. tänään olisi vika päivä teroja, mutta otin nyt kuitenkin vielä tänään ja illalla otan viimeisen. Tosin aamulla en ottanut, vaan vasta nyt kun pähkäilin otanko vai en. Vatsaa särkee menkkamaisesti kokoajan. Sunnuntaista asti tiputellut.. jos ei tästä voumistu kun terot loppuu, niin ehkä sitten lasken vaikka tämän päivän kp1.. parempi näinkin, kun se ettei tulisi mitään vuotoa terojen jälkeen. Nyt voi yritys kunnolla alkaa vihdoinkin. Pahoin pelkään silti, etten ovuloi, koska eihän terot siihen auta..