Miksi teini valehtelee?
Valehtelee jatkuvasti pikkuasioista, kuten siitä että olisi pessyt hampaansa ( ei ollut, tarkistettiin), käynyt suihkussa (haisee metrin päähän), syönyt ruokaa (roskis pursuaa karkkipapereita).
Täyttää juuri 13. Tuskin voi luottaa isommissakaan asioissa, kun tällaisista mitättömyyksistä pitää valehdella ja sitten mököttää, kun jää kiinni?
Kommentit (28)
Meillä jo 9-vuotias poika valehtelee tuollalailla. On sellainen vähän nörtähätävä ja assimainen. Se on ihan käsittämätöntä, mitä ajattelee saavuttavansa sillä?
Koska ei kukaan ihminen kestä tuollaista kyttäämistä.
Onko ruoka syöty?
- Miksi ette syö yhdessä?
Onko hampaat pesty?
- Eikö jo pienestä pitäen ole opetettu, että hampaat pestään aamuin illoin ja pesettähän myös itse.
Käynyt suihkussa?
- Eikö nuorta ylipäätään kiinnosta pitää omasta hyvinvoinnistaan huolta a-viestin perusteella?
Onko syytä huolestua, miten nuori käyttäytyy muuten? Mutta tuo sinun kyttäämisesi ja roskien kaivelu (oikeasti wut) on vielä huolestuttavampaa eikä ainakaan paranna nuoren tilannetta. Miten käyttäydyt, kun nuori jää kiinni valehtelusta? Kehutko koskaan positiivisesta tekemisestä? Millainen ilmapiiri kotona ylipäätään on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelisin itsekkin tuollaiselle kyylälle, "ei ollut pessyt hampaita, tarkistettiin" herranjumala mitä elämänsä aikana saa lukea.
Eikö sulla ole aivokapasiteettia ajatella, kuka siitä hampaidenpesusta hyötyy? Vinki: se ei ole ap.
13-vuotiaana on jo korkea aika ottaa itse vastuuta hampaidenpesusta. Mutta sinulla ei ole ilmeisesti minkäänlaista kokemusta tai käsitystä lastenkasvatuksesta.
No jos se asenne on tasolla "en pese koska sä tsekkaat sen", niin ei, ei ole tarpeeksi kypsä.
Ei varmaan, jos vanhemman asenne on ollut "minäpä katson aina, että kaikki on kunnossa, sinun ei tarvitse ottaa vastuuta mistään" -tasolla. Siitäkin olisi jo korkea aika luopua.
Mä valehtilin tosi paljon teininä, sellaisista pikkuasioista, no, joskus isommistakin.
Vanhempani olivat jo iäkkäitä, olin iltatähti, ja huolehtivat kovasti. Pääsin helpommalla kun valehtelin.
Mutta suurin syy valehteluuni oli varmaan se, että vanhempieni reaktiosta ei oikein aina tiennyt, se ei ollut johdonmukaista. Joskus kielsivät ihan pikkuasioita, toistaalta sain mennä ja tulla hyvinkin vapaasti. Joskus suhtautuivat mielestäni ihan tavallisiin asioihin ihmettelevästi, vähän naureskellenkin, vähättelevästi.
Esim. jos halusin mennä nuorisotalolle kavereiden kanssa, minulle naureskeltiin, että onko siellä nyt joku poika tms. Toisaalta kannustettiin menemään, mutta sitten toisaalta sama asia saatettiin hetken päästä kieltääkin.
Valehtelin, koska halusin tavallaan miellyttää vanhempiani, enkä halunnut kuunnella noita naureskeluja.
Taitaa olla yleistä, oma teinini 13 v tekee aivan samaa! Sille joka ihmetteli, että teinin hampaiden pesu tarkistetaan: kyllä se alkaa vanhempaa kiinnostaa siinä vaiheessa kun hampaat alkavat olla näkyvän keltaiset ja aina likaiset! En minunkaan ole hampaiden harjauksesta tarvinnut viimeiseen viiteen vuoteen muistuttaa yhtään. Murrosikäinen taantuu ja tarvitsee taas uudenlaista huolenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei kukaan ihminen kestä tuollaista kyttäämistä.
Onko ruoka syöty?
- Miksi ette syö yhdessä?
Onko hampaat pesty?
- Eikö jo pienestä pitäen ole opetettu, että hampaat pestään aamuin illoin ja pesettähän myös itse.
Käynyt suihkussa?
- Eikö nuorta ylipäätään kiinnosta pitää omasta hyvinvoinnistaan huolta a-viestin perusteella?
Onko syytä huolestua, miten nuori käyttäytyy muuten? Mutta tuo sinun kyttäämisesi ja roskien kaivelu (oikeasti wut) on vielä huolestuttavampaa eikä ainakaan paranna nuoren tilannetta. Miten käyttäydyt, kun nuori jää kiinni valehtelusta? Kehutko koskaan positiivisesta tekemisestä? Millainen ilmapiiri kotona ylipäätään on?
Kuules, teinit ovat ihan oma ihmislajinsa. Perheessä voi olla vaikka kuinka hyvin asiat ja kaikki opetettu tip top, mutta teini on teini. On erittäin yleistä että varsinkin pojille tulee kausi, jolloin henkilökohtainen hygienia unohtuu ja siitä huolehtimista vältellään. Viisastelusi ei nyt auta. Jos sinulla on hyviä vinkkejä nimenomaan murrosikäisten kanssa koettuihin ongelmiin niin kerro toki ne.
No jos se asenne on tasolla "en pese koska sä tsekkaat sen", niin ei, ei ole tarpeeksi kypsä.