Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua kuvottaa!

Vierailija
27.12.2017 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005498728.html

"Ahlforsin mukaan kaikesta voi vitsailla, mutta ruotsin kieltä koskevien asenteiden kovenemista hän pitää vakavana kysymyksenä. ”Ruotsin kielen asema koskettaa kaikkia suomalaisia äidinkielestä riippumatta. Mikäli siis haluamme kuulua länteen.”

Ruåtsalaiset elävät vieläkin siinä kuvitelmassa että suomalaisten olemus on riippuvaista tämän enklaavin mielipiteistä. Haastattelusta käy ilmi että suomalaisten omalla kielellä ei ole mitään arvoa ruåtsalaisten silmissä. Ruotsi joka on valloittajan kieli ei ole millään tavalla suomalaisten kansalliskieli. Aivan yhtä paljon kuin englanti Irlannissa jonne se tuli brittiläisen imperiumin sotilaiden mukana. En voi mitään mtta mitä vanhemmaksi olen tullut sitä enemmän minua kuvottaa kun luen tai kuulenkin ruåtsalaisten ulostuloista. Ruåtsalaiset eivät ole suomalaisen kulttuurin tai kielen ystäviä vaan katkerimapia vihollisia. Kyse ei ole "pakkoruotsista" vaan suomenkielen asemasta. Miksei yhtä hyvin kansalliskieleksi oteta myös Venäjää sillä täällä on maassa yli satavuotta olleita sukuja tsaarin armeijan ajoilta. Ruåtsalaisten velvollisuus on opetella maan kantaväestön kieli suomi ja sen kuuluu olla ainut virallinenkieli. Myös kaikki muut privilegiot kuten kiintiöt korkeakoulupaikkoihin puretaan. Ruåtsalaisten säätiöiden varat konfiskoidaan valtiolle.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on turha kieli, jopa ruotsalaisille.

Vierailija
2/3 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on turha kieli, jopa ruotsalaisille.

Niinpä,kohtahan siellä enemmistö puhuu muuta kuin ruotsia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme slaavilaisia ja slaavilaisina pysymme. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän