Onko Iittalan Teema-sarja mielikuvitukseton ja tylsä vai linjakas ja ajaton klassikko?
Kaapissa on 23-senttisiä lautasia ja isoja syviä lautasia. Nyt mietin, kun tässä aikuisia ollaan, että pitäisikö alkaa keräillä kahviastiastoa samasta sarjasta, jotta natsaisivat yhteen. Tähän asti on menty KoKo-sarjan mukeilla ja pienillä 15-senttisillä Teema-lautasilla, jos joku isompi poppoo on syömisen lisäksi kahvittelemaan tullut. Nuo mukit vaan ovat vähän liian suuria jotenkin. Sitten kai pitäisi ostaa myös joku välilautaskoko, jos kakkua tarjotaan kaffen kanssa. Mikä koko sopii 15-senttisen tassin alle?
Nyt kiinnostaa, millaisia ratkaisuja teillä muilla on ja mitä te muut tykkäätte Teemasta?
Kommentit (81)
Tylsääkin tylsempi, mutta ajaton klassikko. Syvät lautaset on minusta epäkäytännölliset kun on semmoiset "kulhot" eikä kunnon reunoja, siksi ei aikanaan valittu Teemaa. Mukien muotoilu ja koko taas on ihan paras kaikista, onneksi samalla lailla muotoiltuja saa myös kuviollisia (ja nykyään muitakin kuin muumi) niin ei ole niin tylsää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee niistä mieleen "jämähtänyt menneisyyteen" jos kylässä tarjoillaan teemasta kahvia.
Ajatteletko samalla tavalla Tapiovaaran Domus tai Aslak tuoleista? No minun tuolini kyllä ovatkin 60-luvun alkupuolelta, mutta näyttää olevan suosittuja nyt myynnissä olevatkin. Klassikko on klassikko ja sama pätee Teemaan.
Onhan Myrnakin klassikko... 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Epäkäytännöllinen on mun arvio Teemasta. Itsellä on edelleen sitä kun ei ole varaa ostaa uutta astiastoa. Syvät lautaset ei mahdu kunnolla tistikoneen ritilöihin vaan ovat aina kaatumassa eteenpäin, ikää lautasilla nyt melkein 15-vuotta ja todella naarmuiset. Lautaset on mikrosta ottaessa tulikuumia, ruoka haaleaa. Kun laittaa kuumaa ruokaa lautaselle saa olla patalaput kädessä. Uunissa kun tekee astiassa ruokaa niin lautasen väri muuttuu paljon tummemmaksi.
Olen todennut, että tähän talouteen ei Iittalaa tai Arabiaa tule kuin koriste-esineen muodoissa. Heidän astiastonsa on rumia ja epäkäytännöllisiä. Seuraavaksi ostan jotain muuta, luultavasti Ikeasta perus astioita. Rörstrandkin on myyty Iittalalle niin antaa olla.
Sinänsähän kaikkea, mikä kestää mikron, ei kannata mikrossa käyttää. Parhaiten mikrossa toimii lasi ja muoviastiat.
Itse en ole kyllä huomannut uunivuoissa mitään värimuutosta.
Yksinkertaisesti liian tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee niistä mieleen "jämähtänyt menneisyyteen" jos kylässä tarjoillaan teemasta kahvia.
Fanit sai hepulin, hah hah haa.
Kysytään mielipidettä ja sen saatuaan aletaan itkeä.
Mietin vain sitä, miten astioiden perusteella voi sanoa, että on jämähtänyt menneisyyteen. Eivätkö nämä asiat selviä puhumalla? Jos ollaan kylässä, kaiketi keskustellaan asioista? Vai onko se tätä päivää, että hankitaan aina uudet astiat, kun muoti muuttuu? Mä mietin kotia laittaessani, että valinnat eivät olisi jonkin sesongin mukaisia, vaan miellyttäisivät pitkään, ehkä niin kauan kuin asun tässä.
Jos on 30 vuotta katsonut samoja astioita ja ostaa aina vaan niitä lisää, on kyllä aika jämähtänyt.
Ja kuten joku jo sanoi, teemat on epäkäytännöllisiä, ovat kenossa astianpesukoneessa jne. Silloin kun pestiin käsin, ei ollut niin väliä.
Eivät ole ainoita astioitani, mutta ehdottomasti perusastiastoni ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Klassikko, johon en vaan kyllästy. Keittiössä Artekin pöytäkin on jo 30 vuotta ja aina vaan toimiva ja ilo silmälle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain sitä, miten astioiden perusteella voi sanoa, että on jämähtänyt menneisyyteen. Eivätkö nämä asiat selviä puhumalla? Jos ollaan kylässä, kaiketi keskustellaan asioista? Vai onko se tätä päivää, että hankitaan aina uudet astiat, kun muoti muuttuu? Mä mietin kotia laittaessani, että valinnat eivät olisi jonkin sesongin mukaisia, vaan miellyttäisivät pitkään, ehkä niin kauan kuin asun tässä.
Jos on 30 vuotta katsonut samoja astioita ja ostaa aina vaan niitä lisää, on kyllä aika jämähtänyt.
Ja kuten joku jo sanoi, teemat on epäkäytännöllisiä, ovat kenossa astianpesukoneessa jne. Silloin kun pestiin käsin, ei ollut niin väliä.
Eli sinä teet tulkinnat jonkun ajattelutavasta hänen astioidensa perusteella, et niinkään keskustelemalla hänen kanssaan?
Älä itse tee minusta johtopäätöksiä. Kysyttiin "mitä te muut tykkäätte Teemasta?" Ja sinä teet tästä ihmissuhdeasian.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin juuri sopiva arkikäyttöön. Kestävä, edullinen ja helposti saa ostaa mistä tahansa. Ei tarvitse käyttää aikaa sen etsimiseen ja metsästämiseen. Itsellä löytyy vuosikerta värejä tummaa ruskeaa , vihreää, sinistä ja keltaista plus perus valkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko samalla tavalla Tapiovaaran Domus tai Aslak tuoleista? No minun tuolini kyllä ovatkin 60-luvun alkupuolelta, mutta näyttää olevan suosittuja nyt myynnissä olevatkin. Klassikko on klassikko ja sama pätee Teemaan.
Totta. Kaunis muoto ja koristelu. Minulle tulee aina mummon mieleen kun katson häneltä perimääni kahviastiastoa. Sinänsä kertoo omasta ajastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on ja muutaman vuoden päästä nämä vintage keräilijät itkee kun myivät omansa muutamalla eurolla kirpparilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin juuri sopiva arkikäyttöön. Kestävä, edullinen ja helposti saa ostaa mistä tahansa. Ei tarvitse käyttää aikaa sen etsimiseen ja metsästämiseen. Itsellä löytyy vuosikerta värejä tummaa ruskeaa , vihreää, sinistä ja keltaista plus perus valkoista.
Arkikäyttöön sopiva on pikemminkin sellainen, jonka muotoilussa on otettu huomioon sen istuvuus tiskikoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on ja muutaman vuoden päästä nämä vintage keräilijät itkee kun myivät omansa muutamalla eurolla kirpparilla.
Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kaunis muoto ja koristelu. Minulle tulee aina mummon mieleen kun katson häneltä perimääni kahviastiastoa. Sinänsä kertoo omasta ajastaan.
En tykkää yhtään eikä tykännyt mummonikaan.
Teema-sarjan pienemmät mukit ovat parhaat kahvin juontiin. Tukevat mutta ei liian painavat, kahvia mahtuu juuri sopivan verran, mukin muotokieli on neutraali ja siksi sopii niin arkeen kuin juhlaan.
Aion seuraavaksi ostaa Teeman lautasia valkoisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä teet tulkinnat jonkun ajattelutavasta hänen astioidensa perusteella, et niinkään keskustelemalla hänen kanssaan?
Älä itse tee minusta johtopäätöksiä. Kysyttiin "mitä te muut tykkäätte Teemasta?" Ja sinä teet tästä ihmissuhdeasian.
Minä tein johtopäätöksiä sen perusteella, mitä kirjoitat ja kyselen siitä lisäkysymyksiä. Jos sanot, että pidät jonkin astiasarjan omistajia jämähtäneenä, se kyllä herättää ajatuksia siitä, miten muodostat käsityksesi maailmasta.
on ehdottomasti mielikuvitukseton ja tylsä, mutta toisaalta se on juuri siksi helppo kattaa melkein mihin vain, eli kestänee aikaa.
Valkoinen Teema - ajaton klassikko - itsellä jo 28 v. käytössä, en aio vaihtaa.
Onko syksyllä 2022 tulossa jotakin uutuusväriä? Siis uutuutena on ainakin kierrätysmateriaalista valmistettu valkoinen pilkallinen, mutta tietoa mahdollisesta uutuusväristä kaipailen. Netistä en ole löytänyt tietoa kuin tuosta kierrätysmateriaalista valmistetusta uutuudesta. Jotakin syksyistä tummaa väriä kaipailen.
Klassikko jos made in Finland. Jos kehitysmaassa lapsityövoimalla tehty tuote niin ylihintaista bulkkipaskaa.
Jämähtänyt mikä jämähtänyt. Jos muillakin on varaa samoihin astioihin, on se väärin ja tylsää. Mieluummin kirpparilta vintagea, niin on ihanan omaperäinen.