Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko ikään (6v), että ulkopukemisissa on hankaluutta vaikka aiemmin on sujunut hyvin?

Vierailija
27.12.2017 |

Kurahousut on ykkösinhokki tällä hetkellä, mutta myös esim. pipon, rukkasten, kenkien jne. kanssa on vaihtelevasti samaa kiukuttelua. Itse olen ajatellut, että ikään kuuluvaa kapinointia, mutta nyt joulun päivinä kun sukulaisten ja tuttujen lapsia nähtiin, niin eipä heillä näkynyt vastaavaa ja esim. kurahousujen pukeminen samanikäisiltä ja vähän vanhemmiltakin sujui tuosta vaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuuluu toisinaan uhmailua. Pikkumurkkuikä on lempinimikin ikäkaudelle.

Vierailija
2/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihan normaalia, että joskus kiukuttaa.

Miksi kaikelle kiukuttelulle pitää olla aina syynä joku "ikä", siis jokaikiselle ikävuodelle joku toteaa että "joo, siinä on nyt selvä uhmaikä joo, niin on", voi jumalauta! Lapset kiukuttelee joskus, sellaisia ne lapset on, ilman että se liittyy mihinkään tiettyyn ikävuoteen oikein erityisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kuule, meillä 6v aivan mahdoton juuri noissa. Ennen meni ok, nyt on kun villieläin riehuisi eteisessä, tavarat lentää ja talo tärisee siitä huudosta. Ei auta kun elää tämänkin vaiheen yli. Kaikki on kokeiltu.

Vierailija
4/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kuule, meillä 6v aivan mahdoton juuri noissa. Ennen meni ok, nyt on kun villieläin riehuisi eteisessä, tavarat lentää ja talo tärisee siitä huudosta. Ei auta kun elää tämänkin vaiheen yli. Kaikki on kokeiltu.

Joustatko yhtään vai pidätkö tiukasti kiinni siitä, mitä on sovittu, eli jo olet sanonut, että laitetaan kurahousut, niin ne myös laitetaan, vaikka kuinka riehuisi?

Vierailija
5/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joustatko yhtään vai pidätkö tiukasti kiinni siitä, mitä on sovittu, eli jo olet sanonut, että laitetaan kurahousut, niin ne myös laitetaan, vaikka kuinka riehuisi?

Mua jäi (myöskin 6-vuotiaan äitinä) kiinnostamaan mikä on palstan mukaan "oikea" vastaus tähän 🤔 Dialogista ohjausta vai selkeitä sääntöjä, kun on kotikuriksista kyse. Myös kiinnostaa ilmaus "mitä on sovittu" koska tavallisesti kai kyseessä ilmoitus eikä sopimus.

Vierailija
6/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi (myöskin 6-vuotiaan äitinä) kiinnostamaan mikä on palstan mukaan "oikea" vastaus tähän 🤔 Dialogista ohjausta vai selkeitä sääntöjä, kun on kotikuriksista kyse. Myös kiinnostaa ilmaus "mitä on sovittu" koska tavallisesti kai kyseessä ilmoitus eikä sopimus.

Minusta se kuulostaa vähän pelottavalta, jos lapsi rupeaa saamaan kiukuttelun avulla periksi. Kyllä tuon ikäisten kohdalla aikuisen tehtävä on arvioida se, mikä on sopiva vaatetus. Tietysti etukäteen voi lapselta kysellä, mitä hän haluaa sillä kerralla ulkona tehdä ja päättää sopivat vaatteet sen mukaan, mutta kun päätös on tehty, ei sitä kiukuttelemalla enää saisi muuttaa. 

Tämä on vain minun mielipide eikä mikään ammattilaisen näkemys, joten saa olla eri mieltä (ja mielenkiinnolla kuulen minäkin, mitä mieltä muut ovat).

Vierailija
7/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihan normaalia, että joskus kiukuttaa.

Miksi kaikelle kiukuttelulle pitää olla aina syynä joku "ikä", siis jokaikiselle ikävuodelle joku toteaa että "joo, siinä on nyt selvä uhmaikä joo, niin on", voi jumalauta! Lapset kiukuttelee joskus, sellaisia ne lapset on, ilman että se liittyy mihinkään tiettyyn ikävuoteen oikein erityisesti.

toki se voi olla ihan vaan äkäilyä. Eikä tarvitse tietenkään miettiä, mutta monesti on helpompi ottaa lapsen kiukut vastaan kun vähän tuntee kehityskaarta.

Vierailija
8/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kuulostaa vähän pelottavalta, jos lapsi rupeaa saamaan kiukuttelun avulla periksi. Kyllä tuon ikäisten kohdalla aikuisen tehtävä on arvioida se, mikä on sopiva vaatetus. Tietysti etukäteen voi lapselta kysellä, mitä hän haluaa sillä kerralla ulkona tehdä ja päättää sopivat vaatteet sen mukaan, mutta kun päätös on tehty, ei sitä kiukuttelemalla enää saisi muuttaa. 

Tämä on vain minun mielipide eikä mikään ammattilaisen näkemys, joten saa olla eri mieltä (ja mielenkiinnolla kuulen minäkin, mitä mieltä muut ovat).

Olen samaa mieltä siitä, että on väärin antaa periksi _siksi_ että lapsi kiukkuaa. Valitettavasti huomaan omassa toiminnassani että varsinkin kiireessä on tosi helppo vastata "ei kun pue nyt vaan ne vaatteet" kuuntelematta lasta, jolloin ainoa keino saada aikuisen huomio mahdollisesti ihan pätevälle perustelulleen tai aikuinen huomaamaan että asia on tärkeä on ns. kiukuttelu. Eli kyllä, mulla käy välillä lähtöhässäkässä niin että vasta "kiukuttelua" pysähdyn kuuntelemaan ja lapsella onkin ihan hyvä pointti, jolloin saatankin muuttaa ohjeistustani - en siksi että lapsi kiukutteli vaan siksi että vasta sitä kuuntelin. (Esim. lapsi protestoi fleece-housuja mutta minä käsken vain laittaa koska on kylmempi kuin eilen, ja vasta lapsen hermostuessa pysähdyn kuuntelemaan että hänellä on jo villasukkikset housujen alla ja hän pelkää perustellusti että tulee liian kuuma.)

Vierailija
9/9 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jousta siinä että ulos mentäisiin ilman säänmukaisia vaatteita koska tyttö saattaa remuta siellä useampia tunteja ystäviensä kanssa. Pysyn itse rauhallisena, mutta periksi en anna tässä asiassa. Muissa asioissa neuvotellaan enemmän, sellaisissa mitkä ei suoranaisesti vaikuta esim hyvinvointiin ja terveyteen. Ja lohduttaakseni ap, on melkein huolestuttavampaa jos 6v ei uhmaa kuin se että tunteet kuohuvat tässä iässä. Ja sille joka dissasi "ikäkriisejä" niin ihan kehityspsykologian tuntijana voin kertoa että näitä todellakin on, ne liittyvät aivojen eri alueiden muovautumiseen ym täysin biologiseenkin pohjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme