Vauvan kanssa etelään,
mutta minkä ikäisen kanssa ensi kertaa. Voisiko jo parin kuukauden ikäisen kanssa lähteä, vaikka Espanjaan, jonne lyhyt lento. Onko kokemuksia.
Kommentit (56)
Äh, ihmisillä on jotenkin elämänhallinta hukassa jos vauvan kanssa matkustaminen tuottaa jotain ylipääsemättömiä ongelmia. Meillä on kaikkien kolmen lapsen kanssa reissattua ihan pienestä pitäen, kuitenkin siten että vauvalla on aina ollut ikää se puoli vuotta ja tärkeimmät rokotukset saatuna. Jotain rokotuksia on myös aikaistettu jotta tartuntasuoja on varmasti kunnossa. Mikään ei ole niin helppo matkaseura kuin vauva, joka juo rintamaitoa, ei vielä osaa kävellä ja nukkuu paljon. Tuo korvien sattuminen koneessa on vältettävissä imettämällä, senkin pystyy tekemään vaikka ison huivin alla siten että kukaan ei edes huomaa. Ei kannata tehdä elämästä liian vaikeaa ja rajoittunutta. Jos tekee mieli reissuun niin sen kun lähdette ja nautitte, oikealla asenteella vaan!
En lähtis ennen kuin täyttää puoli vuotta ja saa mpr-rokotteen. Olin tänä vuonna kolmekuisen kanssa Ranskassa ja reissu ja lennot meni joo hyvin, mutta tuhkarokon pelko pilasi reissun, sekä monta viikkoa ennen ja jälkeen sen. Ei enää koskaan vauvan kanssa ulkomaille ilman rokotteita, ei edes Ruotsiin. Pienelle vauvalle tuhkarokko ja tavallinen influenssakin on kuolemaksi.
Etelä-Euroopasta on muuten tänä vuonna löytynyt useita chikungunya-kuumetapauksia, joita levittävät aasiasta tulleet hyttyset. Sitä vastaan ei ole rokotusta ja aikuiselle se ei ole paha tauti, mutta vauvalle sekin on vaaraksi. Tällaisten tautien takia en ikinä lähtisi vauvan kanssa just esim. Aasiaan.
2,5kk on lähdössä ekalle lomalleen tammikuussa.
Mä en ymmärrä miten hyvä kuulo teillä on - ellei se "parkuva kakara" ole ihan vieressä niin koneen jylinäänhän se itku katoaa. Eikä se lapsi teidän kiusaksenne itke.
t toinen paljon matkustava joita lapset ei häiritse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vauvoja koneeseen kirjoitti:
Lapset lentokoneessa ovat painajainen muille matkustajille.
Eikä oo! Puhu omasta puolestasi! Lapset on kivoja, lentokoneessa siinä missä muuallakin!
Täysillä parkuva kersa lentokoneessa useamman tunnin se vasta kiva onkin.
Kännissä mölisevät aikuiset koneessa koko matkan <3 Aaettä!
Noloja ovat myös ne tuijottajat ja huokailijat jotka katsoo muita "pahalla silmällä".
Jääkää kotiin jos ette toisia ihmisiä kestä.
Millä lennoilla on kännissä möliseviä?
Olen lentänyt useamman sata kertaa, ja vain kerran lennolla on ollut humalainen. Tuolloinkin kyseessä oli lähes tyhjässä Oulu-Helsinki-välin koneessa kolmen-penkillä nukkunut kankkusessa mies.
Vauvan kanssa matkustelu on helppoa, etenkin jos vauva on rintamaidolla. Espanja ja Kreikka ovat ainakin olleet hyvät kohteet vauvan kanssa. Rattaat ja rintareppu/kantoliina mukaan, niin ei tavallisen vauvan kanssa ole mitään ongelmia.
Pitää muistaa välttää sitä aurinkoa. Nousun ja laskun aikaan kannattaa imettää, niin ei paineenvaihtelu tunnu korvissa. Korvikevauvankin kanssa varmasti pärjää, kunhan on eväät mukana ja helposti otettavissa käyttöön, luonnollisesti näin varmasti olisikin. Ennakkoon en varaisi matkaa, mutta jos on ns tervevauva, niin äkkilähtö on jo ihan hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
En lähtis ennen kuin täyttää puoli vuotta ja saa mpr-rokotteen. Olin tänä vuonna kolmekuisen kanssa Ranskassa ja reissu ja lennot meni joo hyvin, mutta tuhkarokon pelko pilasi reissun, sekä monta viikkoa ennen ja jälkeen sen. Ei enää koskaan vauvan kanssa ulkomaille ilman rokotteita, ei edes Ruotsiin. Pienelle vauvalle tuhkarokko ja tavallinen influenssakin on kuolemaksi.
Etelä-Euroopasta on muuten tänä vuonna löytynyt useita chikungunya-kuumetapauksia, joita levittävät aasiasta tulleet hyttyset. Sitä vastaan ei ole rokotusta ja aikuiselle se ei ole paha tauti, mutta vauvalle sekin on vaaraksi. Tällaisten tautien takia en ikinä lähtisi vauvan kanssa just esim. Aasiaan.
Tällaisia juttuja kun lukee, niin ihmettelen, että miten ne paikalliset lapset pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia juttuja kun lukee, niin ihmettelen, että miten ne paikalliset lapset pysyy hengissä.
Eivät ne kaikki pysykään. Suomessa on syystä yksi maailman alhaisimpia lapsikuolemia.
Vierailija kirjoitti:
Äh, ihmisillä on jotenkin elämänhallinta hukassa jos vauvan kanssa matkustaminen tuottaa jotain ylipääsemättömiä ongelmia. Meillä on kaikkien kolmen lapsen kanssa reissattua ihan pienestä pitäen, kuitenkin siten että vauvalla on aina ollut ikää se puoli vuotta ja tärkeimmät rokotukset saatuna. Jotain rokotuksia on myös aikaistettu jotta tartuntasuoja on varmasti kunnossa. Mikään ei ole niin helppo matkaseura kuin vauva, joka juo rintamaitoa, ei vielä osaa kävellä ja nukkuu paljon. Tuo korvien sattuminen koneessa on vältettävissä imettämällä, senkin pystyy tekemään vaikka ison huivin alla siten että kukaan ei edes huomaa. Ei kannata tehdä elämästä liian vaikeaa ja rajoittunutta. Jos tekee mieli reissuun niin sen kun lähdette ja nautitte, oikealla asenteella vaan!
Tai sitten voi olla vaikka vaativa vauva, koliikkia tai muuta jolloin jo päivästä toiseen jaksaminen saattaa olla vaikeaa.
Vauvan kanssa on helppo lentää, taaperon kanssa on vaikea lentää ja leikki-ikäisen kanssa on taas helppo lentää - varsinkin sellaisen leikki-ikäisen, jota on vauvasta saakka viety reissuun ja joka osaa siksi olla kentillä ja koneessa.
Huolehtisin kuitenkin rokotukset kuntoon ennen ekaa matkaa. En myöskään lähtisi etelään kuumimpana aikana eli keskikesällä. Lisäksi, jos mahdollista, yrittäisin ajoittaa lennot fiksusti.
Pienten lasten kanssa voi todellakin reissata, jos vanhemmat ovat siihen itse valmiit. Varoituksen sana kuitenkin: sinun lomasi ei ole samanlaista kuin ennen lasta. Voi olla, että pystyt rentoutumaan rannalla, jos jaatte hoitovuoroja miehen kanssa - mutta voi olla, että et pysty itse rentoutumaan.
Luultavasti reissussa menee aika samalla tavalla kuin kotonakin eli jos vauva nukkuu, se nukkuu espanjassakin ja jos ei nuku, teistä ei kukaan nuku siellä lomallakaan.
VINKKI: Taaperon kun vie lentokoneeseen niin ennen koneen lähtöä kentällä lapsille sopivaa nenäsuihketta ja särkylääkettä -> ongelmaton nousu ja lasku.
Mä olen vapaaehtoisesti lapseton, ja tunnustan että käy hermoille, jos lentokoneessa vauva huutaa. Mutta: tajuatko että ei se vauva tahallaan huuda, paineen vaihtelut sattuu sen korviin ehkä? On kovin pieni vaiva itse kantaa korvatulppia mukana, pääsevätpähän pikkulasten vanhemmatkin joskus aurinkoon.
Ilman muuta voi. Me vietiin 3,5kk iässä vauva jo käymään Ameriikassakin viikko. On niin helppo reissata ihan pienen kanssa.
http://www.lapsiperheenmatkat.fi
Täältä blogista saat hyviä vinkkejä. Hän on matkustanut paljon kolmen lapsen kanssa ja siskonsa kanssa myös kirjoittanut aiheesta kirjan.
On kokemusta, hyvin meni reissu 2,5 kk kanssa. Menimme toiselle isovanhemmalle käymään.
En nyt muista kuinka kauan sitä kesti, mutta ainakin pari kuukautta mulla alapää vuoti, tissit vuoti maitoa. Vauva kakkasi 10 kertaa päivässä. Ja mitä vielä, että en tota eritteiden vuotamista olisi jaksanut lähteä minnekään espanjan kuumuuteen suorittamaan.
Ei kakaroita liikennevälineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta voi. Me vietiin 3,5kk iässä vauva jo käymään Ameriikassakin viikko. On niin helppo reissata ihan pienen kanssa.
Juu niin on. Tunsin puhdasta iloa taaperon kastaessa täyden kahvikupin koneessa äidin iPadille.
age is just a number kirjoitti:
Mä olen vapaaehtoisesti lapseton, ja tunnustan että käy hermoille, jos lentokoneessa vauva huutaa. Mutta: tajuatko että ei se vauva tahallaan huuda, paineen vaihtelut sattuu sen korviin ehkä? On kovin pieni vaiva itse kantaa korvatulppia mukana, pääsevätpähän pikkulasten vanhemmatkin joskus aurinkoon.
Tahallaan se kakara sinne koneeseen on tuotu. Pitäisi matkustajakoneissakin olla heittoistuimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä oo! Puhu omasta puolestasi! Lapset on kivoja, lentokoneessa siinä missä muuallakin!
Täysillä parkuva kersa lentokoneessa useamman tunnin se vasta kiva onkin.
Kännissä mölisevät aikuiset koneessa koko matkan <3 Aaettä!
Noloja ovat myös ne tuijottajat ja huokailijat jotka katsoo muita "pahalla silmällä".
Jääkää kotiin jos ette toisia ihmisiä kestä.
Millä lennoilla on kännissä möliseviä?
Olen lentänyt useamman sata kertaa, ja vain kerran lennolla on ollut humalainen. Tuolloinkin kyseessä oli lähes tyhjässä Oulu-Helsinki-välin koneessa kolmen-penkillä nukkunut kankkusessa mies.
On sulla ollut onni matkassa! Lomalennoilla varsinkin on todella yleistä, muutenkin olen joutunut odottelemaan useampaan kertaan kun koneen lähtö on viivästynyt syystä että humalainen (ja tietysti hänen matkatavaransa ruumasta) poistetaan koneesta.
Meidän lapsi on nyt 4v, ehtinyt matkustaa jo 14 kertaa lentokoneessa. Ensimmäisellä kerralla ikää oli 5kk. Koskaan ei oo inahtanutkaan vaan aina ollut ihan nätisti. Olen nähnyt lennoilla muutenkin pääsääntöisesti ihan hyvin käyttäytyviä lapsia. Ja jos joku pieni joskus vähän itkee niin sehän on ihan luonnollista. Ei häiritse toisin kun juoppojen örvellys jota muutamilla lennoilla joutunut sietämään.