Lähikaupan hiton ärsyttävä myyjä
Kunhan nyt vain huvikseni avaudun. :D
Lähikaupassamme on todella ärsyttävä nuori naismyyjä. Vittuilee asiakkaille, olen itsekin joutunut "uhriksi" muutaman kerran. Lässyttää ja sössöttää, nauraa räkättää erittäin kovaan ääneen omille (huonoille) jutuilleen.
Tuossa yksi päivä kävimme miesystävän kanssa siellä hieman ennen sulkemisaikaa, ja oli juuri tulossa keräämään pihalta kylttejä pois. Pääsin sitten sisälle samalla ovenavauksella ja odotin miestä aulassa, tuli sisälle perässä ja piti ovea tuolle myyjälle auki. Kun pääsimme kotiin, kertoi että oli ylimielisesti ja vittuilevaan sävyyn nauranut ja sanonut miesystävälleni, että saa luvan odottaa ja pitää ovea nyt hänelle vuorostaan auki koska hän piti ensin minulle. :D Ihan ihmeellinen tyyppi. Minun mielestäni tuollainen ei ainakaan kuulu asiakaspalvelijan käytökseen, mutta siinäpähän on vittumainen jos siitä hyvän mielen itselleen saa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Meitä suorastaan käskettiin vetämään show'ta entisessä työpaikassani, koska asiakkaat piti saada tulemaan uudestaan. Vaikea myyjän on tasapainoilla esimiesten ja erilaisten asiakkaiden toiveiden välillä, kun pitäisi tietää jokaisen halut erikseen. Kannattaisi palaute antaa suoraan myyjälle, jos käytös häiritsee.
Kuulostaapa hassulta. :D Vaikea kuvitella, että porukka tulisi mielellään uudestaan jos myyjät ovat ärsyttäviä pellejä jotka vain riehuvat työnteon sijaan.
Meidän lähikaupassa oli kuulemma todella tympeä ja tyly myyjä, mutten itse koskaan nähnyt häntä (vai eikö hän sitten ollut tyly juuri minulle..?) Naapuri (itsekin hyvin lihava) kertoi myyjästä ja mainitsi tämän olevan häntä itseään puolet lihavampi. Alkoi jo kiinnostaa minkä näköinen hän sitten mahtoi olla, mutta ei koskaan osunut kohdalle, tosin kävin usein vähän kauempana kaupassa, kun on tuo bonuskortti.
Saanko mä nyt huomenna puhua töissä vai en? Puhuu=pelleilijä, ei puhu=kylmä ja tyly. Lihavakin olen. Ja puhunut joskus itsekseni. Alkoakin ottanut ja vitsin kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Saanko mä nyt huomenna puhua töissä vai en? Puhuu=pelleilijä, ei puhu=kylmä ja tyly. Lihavakin olen. Ja puhunut joskus itsekseni. Alkoakin ottanut ja vitsin kertonut.
Olet ehkä väärällä alalla, jos et ymmärrä eroa siinä, että hyvä kassatyöntekijä sanoo vaikka huomenta ja alkaa lappamaan tavaraa lävitse kassan. Jos asiakas sanoo pari sanaa, vaikka että kaunis ilma, vastaa siihen, että niin näkyy olevan. Sen jälkeen sanoo summan ja tarjoaa maksun jälkeen kuittia ja vastaa asiakkalle hei, jos asiakas sanoo.
Tai sitten jokaisen tavaran kohdalla mainitset, että "suklaata ja sipsejä, onkos sulla joku herkkupäivä, kun on näin paljon ja limsaakin näin paljon, heh heh"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselle saa puhua näin, toiselle noin, tälle ei saanutkaan puhua loppukuusta mutta alkukuusta pitikin kysyä kuulumisia, häntä ei saanut katsoa vasemmalta ja hänen vaimoaan piti aina kehua, tuon lasta piti taputtaa päälaelle mutta sen naapurin lasta ei saanut huomioida, tuolle piti vaihtaa punainen kynä ja sen jälkeen heittää kuperkeikka ja laulaa Jani Wickholmia.
Silti jokapäivä tulee jonkun mieli pahoitettua vaikka kuinka yrittäis spedeillä päivän läpi. Suuret pahoittelut sille nuorelle naiselle jolle en heti myynyt tupakkaa kun edellinen "asiakas" oli lyönyt minua nyrkillä kasvoihin. Ihan olit tuohtuneena jaksanut nettipalautteen laittaa. Unohdit vaan yhteystietosi, poliisi niitä kaipaisi myös silminnäkijälausuntoon.
Jos asiakaspalvelijat käyttäytyisivät kuten kuuluukin; tervehtivät asiallisesti, eivät tee itsestään numeroa, ovat ystävällisiä ja tarpeen tullen auttavat asiakasta, niin ei varmasti olisi noin paljon mielensäpahoittajia. Onko niin vaikeaa hoitaa työnsä asiallisesti ja jättää se pelleily ja liian vahva oma persoona kotiin ja vapaa-ajalle?
Ai jos asiakas lyö myyjää niin myyjä pelleilee? Ok. Missä sä oot töissä?
Ei, kun tarkotin alkuperäisen viestin alkua, jossa naljailtiin asiasta. Tarkoitin ylipäätään, eli että monelta ärsyyntymiseltä vältyttäisiin, jos myyjät hoitaisivat työnsä asiallisesti, liikoja pelleilemättä.
Viestin alkupää(kään) ei ollut naljailua vaan meidän myyjien pitää oikeasti tietää tämänkaltaiset(kin) asiat!! Ja kyllä, myös tuota laulua :D usko tai älä.
Mutta pahoitit mielesi tästäkin :D kannattaa todellakin pysyä poissa kaupoista. Tai missä nyt yleensä ihmisiä liikkuu. Voi jäädä nopeasti seisomaan bussipysäkille....
Miten ja missä kohtaa on tulkittavissa, että pahotin mieleni? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ehkä väärällä alalla, jos et ymmärrä eroa siinä, että hyvä kassatyöntekijä sanoo vaikka huomenta ja alkaa lappamaan tavaraa lävitse kassan. Jos asiakas sanoo pari sanaa, vaikka että kaunis ilma, vastaa siihen, että niin näkyy olevan. Sen jälkeen sanoo summan ja tarjoaa maksun jälkeen kuittia ja vastaa asiakkalle hei, jos asiakas sanoo.
Tai sitten jokaisen tavaran kohdalla mainitset, että "suklaata ja sipsejä, onkos sulla joku herkkupäivä, kun on näin paljon ja limsaakin näin paljon, heh heh"
En näe kaupasta ulos. Jos uskaltaudun jutustelemaan säästä niin valehtelen ja asiakas loukkaantuu. Ja loukkaantuu siitäkin miten sanon "hei". On tullut palautetta että sanon liian samalla tavalla kun jonkun koulun keittäjä. Kuittia ei varsinkaan saa tarjota. Tai pitää. Tai jos tarjoaa ja asiakas ei halunnutkaan niin millä tavoin hymyilen kun kuitti rypistetään ja heitetään silmille? Mulla on yksi hammas vähän vino ja sekin on närkästyttänyt jonkun kun hymy näyttää tekohymyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiselle saa puhua näin, toiselle noin, tälle ei saanutkaan puhua loppukuusta mutta alkukuusta pitikin kysyä kuulumisia, häntä ei saanut katsoa vasemmalta ja hänen vaimoaan piti aina kehua, tuon lasta piti taputtaa päälaelle mutta sen naapurin lasta ei saanut huomioida, tuolle piti vaihtaa punainen kynä ja sen jälkeen heittää kuperkeikka ja laulaa Jani Wickholmia.
Silti jokapäivä tulee jonkun mieli pahoitettua vaikka kuinka yrittäis spedeillä päivän läpi. Suuret pahoittelut sille nuorelle naiselle jolle en heti myynyt tupakkaa kun edellinen "asiakas" oli lyönyt minua nyrkillä kasvoihin. Ihan olit tuohtuneena jaksanut nettipalautteen laittaa. Unohdit vaan yhteystietosi, poliisi niitä kaipaisi myös silminnäkijälausuntoon.
Jos asiakaspalvelijat käyttäytyisivät kuten kuuluukin; tervehtivät asiallisesti, eivät tee itsestään numeroa, ovat ystävällisiä ja tarpeen tullen auttavat asiakasta, niin ei varmasti olisi noin paljon mielensäpahoittajia. Onko niin vaikeaa hoitaa työnsä asiallisesti ja jättää se pelleily ja liian vahva oma persoona kotiin ja vapaa-ajalle?
Ei, kun tarkotin alkuperäisen viestin alkua, jossa naljailtiin asiasta. Tarkoitin ylipäätään, eli että monelta ärsyyntymiseltä vältyttäisiin, jos myyjät hoitaisivat työnsä asiallisesti, liikoja pelleilemättä.
Viestin alkupää(kään) ei ollut naljailua vaan meidän myyjien pitää oikeasti tietää tämänkaltaiset(kin) asiat!! Ja kyllä, myös tuota laulua :D usko tai älä.
Mutta pahoitit mielesi tästäkin :D kannattaa todellakin pysyä poissa kaupoista. Tai missä nyt yleensä ihmisiä liikkuu. Voi jäädä nopeasti seisomaan bussipysäkille....
Kysyy hän ja nauraa kyyneleiden läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyy hän ja nauraa kyyneleiden läpi.
Harmi, jos jonkun mielestä tämä on niin vakava asia että itkeä sen takia pitäisi. Onneksi en itse ihan niin vakavasti kuitenkaan epäammattimaista myyjää jaksa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikaupassa oli myyjä, jolla oli tarve kommentoida ostoksia. Esim. jos osti "liikaa" karkkia niin siitä tuli ihmettelyä ja karkkipäivä-heittoja. Ihan niin kuin se kuuluisi sille millään tavalla miten paljon ja miten epäterveellisesti ihminen syö. Sanomattakin selvää, että lopetin tuossa kaupassa asioimisen.
Lopetin myös käymisen lähikaupassa asiakkaiden ostoksia kommentoivan myyjän takia. Oli Oulusta tullut nuori mies. Arvosteli myös ostoksia, mitä kassahihnalle laittaneella asiakkaalla ei ollut, mutta seuraavalla oli. Naureskeli suureen ääneen että kaskas.
Olikohan meidän lähikaupan entinen myyjä :D Nuori mies, jolla oli mieletön tarve "jutustella", vaikka mitään varsinaista asiaa ei ollut...
Vakiorepliikki "Jaajaa, että maitoa/leipää/perunaa/mitä vain ostamaan lähetty!" tuli joka kerta. Ja jostain syystä naurunhörähdys päälle. Ihan mukavan oloinen kaveri ja varmasti parhaansa yritti, mutta olihan tuo outoa :D Että joo. Perunoita ostamaan. Taas.
Rovaniemelläkin oli tällainen höpöttäjä. Jotkut täti-ihmiset varmaan tykkäsivät, mutta minusta oli ärsyttävä. "onkos juhlat tulossa, vai tällaisia herkkuja, joo joo" ja kun et reagoi niin "on juhlat tulossa vai" ja odottava katse. Onneksi olen oppinut niin inhottavaksi ihmiseksi, että sanon tuollaiseen monotonisesi "jaa" tai "joo" ja katson ilmeettömästi takaisin. Vituttaa vaan kun en pidä uteliaista ihmisistä ja mun mielestä sosiaalisuus tarkoittaa taitoa osata kommunikoida ihmisen kanssa sen kyseisen persoonan mukaisesti - kaikille ei sovi sama lässytys. Pitäisi osata katsoa, nauraako toinen, miten reagoi. Jos näkee naamasta, että tämä tyyppi ei halua lässyttää ja vaan jatkaa niin vaihtoehtoja on kaksi:
1. kassahenkilö vittuilee
2. kassahenkilö on sosiaalisesti kyvytön ja tyhmä
Mutta kun tämä Suomi on niin paska maa, kun ulkomailla kaikki tervehtii kaikkia ja vaihtavat kuulumiset ja kysyvät miten sinun vaimolapsikoira voi. Toista se on nämä tylyt ja hiljaiset suomalaiset, hyvä kun sen tervehdyksen ja kiitoksen saa puristettua huulien välistä. Olisi niin iiiihanaa, kun voisi vähän olla hauskaa kaupassa jos myyjät ei olisi niin vähäpuheisia ja ilmeettömiä.
Siis koettakaa nyt mammat päättää. Ja koettakaa päästä yli, jos joku on ylimääräisellä sanalla tai hymyllä teidän korkeutenne mielenrauhaa lähikaupassa häirinnyt, Anteeksi.
Asiakaspalvelu ei ole ihan sitä helpointa työtä sillä jokainen asiakas on erilainen. Joku pitää puheliaasta myyjästä toinen hiljaisesta, näin tänään, huomenna voi olla toisin. Ei me myyjät osata tulkita jokaisen ihmisen tunnetiloja ja luonteenpiirteitä ulkonäön perusteella. Itse puhun lähinnä pakolliset tervehdykset ja loppusumman ja jos asiakas kokee tarvetta rupatella jostain asiasta niin tietysti kuuntelen ja vastaan hymyillen. Mahdollisimman neutraali kun on niin ei suututa montaa ihmistä. Omista asioista välttelen puhumista, tosin muutaman kerran olen kommentoinut jotain ostosta (jos olen itse ostanut samanlaisen ja tykännyt ko tuotteesta) lyhyesti ja ystävällisesti. Kettuilu ei kuulu mihinkään asiakaspalveluun sillä asiakas maksaa asiakaspalvelijan palkan ja ansaitsee asiallisen kohtelun. Aloittajan on parasta vaan laittaa palautetta ylemmälle taholle. Ei kukaan esimies halua tuollaista alaista joka aukoo päätään palkkansa maksajalle.
Tampereella parikyt vuotta sitten oli vaatekaupan myyjä, joka oikeasti saattoi alkaa jauhaa asiakkaan kanssa puoli tuntia jostain random-asiasta. Sama tilanne aina, kun sinne meni ja jos oli kiire, mentiin muualle :D