Miksi Aku Ankka sekä muu Ankkalinnan väki ei kiinnosta nykylapsia?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Heikkomoraalinen Iines polysuhteessaan ei ole hyvä esikuva tytöille.
Eikös se juuri sovi nykyajan woke/lgqbtesP+ juttuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tunnetusti multaa puistot, mutta oma mielipiteeni on se että vaikka kaikki ei todellakaan ollut ennen paremmin niin Aku Ankka oli ennen parempi. Nykyiset hätäisesti piirretyt sarjat ja tylsät juonet eivät puhuttele samaan tapaan kuin vielä 80-luvun sarjat tekivät. Viimeksi kun luin Aku Ankkaa (muutama vuosi sitten) siellä oli kännyköitä ja tietokoneita. Olen varmaan kauhean konservatiivinen, mutta ne eivät kuulu minun Ankkalinnaani. Noin muuten en ole mikään impivaaralaisuuden puollustaja, mutta Ankkalinnassa on ikuinen 50-luku.
Aku Ankan täytyy mukautua tähän päivään, sillä muuten uusia lukijoita ei löydy sitäkään vähää. Tarinat puhuttelivat 70- ja 80-luvun lapsia osin sen vuoksi, että ne näyttivät sen aikaisilta ja niissä sivuttiin sillä hetkellä ajankohtaisia asioita. Toki tarinat ovat heikentyneet, mutta se ei ole täysin kirjoittajien ja piirtäjien vika vaan myös arvoista ja asenteista johtuvaa.
Minä en kyllä allekirjoita tätä yhtään. Luin Aku Ankkaa, ja etenkin taskukirjoja, lapsena 90-luvulla, eikä Ankkalinna kyllä tuntunut yhtään "sen aikaiselta" maailmalta. Jotkut tarinat olivat selkeästi nykypäivää, jotkut olivat futuristisia, jotkut historiallisia, mutta perus-Ankkalinna oli nostalginen, epämääräiseen menneeseen sijoittuva ja niin sen kuului ollakin.
Ja parhaita tarinoita olivat m.m. Carl Barksin ja Don Rosan tarinat, jotka sijoittuivat selkeästi menneeseen aikaan mutta olivat samalla ajattomia.
Meille tuli Akkari 1989 - 2005. Jo siinä 1999-2000 taitteessa tarinoihin ilmestyivät kännykät ja netit ja muut tällaiset ja juonen taso ...no... eihän niissä juonissa ollut enää mitään tasoakaan. Muutaman vuoden vielä sinnikkäästi tilasin sitä, mutta aika pitkälti jäivät lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tunnetusti multaa puistot, mutta oma mielipiteeni on se että vaikka kaikki ei todellakaan ollut ennen paremmin niin Aku Ankka oli ennen parempi. Nykyiset hätäisesti piirretyt sarjat ja tylsät juonet eivät puhuttele samaan tapaan kuin vielä 80-luvun sarjat tekivät. Viimeksi kun luin Aku Ankkaa (muutama vuosi sitten) siellä oli kännyköitä ja tietokoneita. Olen varmaan kauhean konservatiivinen, mutta ne eivät kuulu minun Ankkalinnaani. Noin muuten en ole mikään impivaaralaisuuden puollustaja, mutta Ankkalinnassa on ikuinen 50-luku.
Aku Ankan täytyy mukautua tähän päivään, sillä muuten uusia lukijoita ei löydy sitäkään vähää. Tarinat puhuttelivat 70- ja 80-luvun lapsia osin sen vuoksi, että ne näyttivät sen aikaisilta ja niissä sivuttiin sillä hetkellä ajankohtaisia asioita. Toki tarinat ovat heikentyneet, mutta se ei ole täysin kirjoittajien ja piirtäjien vika vaan myös arvoista ja asenteista johtuvaa.
Minä en kyllä allekirjoita tätä yhtään. Luin Aku Ankkaa, ja etenkin taskukirjoja, lapsena 90-luvulla, eikä Ankkalinna kyllä tuntunut yhtään "sen aikaiselta" maailmalta. Jotkut tarinat olivat selkeästi nykypäivää, jotkut olivat futuristisia, jotkut historiallisia, mutta perus-Ankkalinna oli nostalginen, epämääräiseen menneeseen sijoittuva ja niin sen kuului ollakin.
Ja parhaita tarinoita olivat m.m. Carl Barksin ja Don Rosan tarinat, jotka sijoittuivat selkeästi menneeseen aikaan mutta olivat samalla ajattomia.
Rosahan on sijoittanut omat tarinansa kokonaan 50-luvulle, vaikka julkaisi ensimmäisen Ankka-tarinansa vasta 80-luvulla.
Johtuu Paula Vesalan kiusaamistaipumuksista.
Vierailija kirjoitti:
Koska niissä ei ole mitään muodikasta kuten homoseksuaalisuus tai sukupuolen vaihtaminen.
Kuules älä viitsi, Ankat on kulkeneet alaosattomissa kohta jo 100 vuotta eikä trendikkäimmätkään hipsterit ole vieläkään saavuttaneet tätä Ankkojen edelläkävijyyttä. Uusioperheet ja mukautuvat suhteet Ankkojen kesken on myös jotain mistä vasta 2000-luvulla ihmiset on alkaneet ottaa mallia Ankoista.
Vierailija kirjoitti:
Heikkomoraalinen Iines polysuhteessaan ei ole hyvä esikuva tytöille.
Eikös Iineksen pölynimurinen suhde ole jatkunut jo tuolta 1930-luvulta saakka? Suomessa on nuoret omaksuneet median mukaan tuota käytösmallia ehkä 2010-luvun lopulta.
Vuosia sitten tutkittiin, että ketkä lukee Aku Ankkaa, tulos yllätti tutkijatkin, lukijat löytyivät hyvin toimeen tulevien miesten keskuudesta.
uudet Akut eivät ole enää niin hyviä kuin vanhat, vanhat hakkasivat yleissivistyksen jakamisessa käytännössä koko maan lehdistön ja koululaitoksenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niissä ei ole mitään muodikasta kuten homoseksuaalisuus tai sukupuolen vaihtaminen.
Joo, on aivan liian konservatiivista meininkiä. Eikö Disney aio tehdä asialle mitään?
on jo tehty. pixarin elokuvissa voi olla pareja, joiden kumpikin osapuoli on naisia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi keskittyä lukemaan ja ymmärtää lukemansa, keskittyä katselemaan kuvia ja käyttämään mielikuvitusta.
Nykypennut eivät pysty.
Ehkä aikuisten pitäisi kokeilla samaa. Tai vaikka piirtää kokeeksi. :)
Äiti on kirjoittanut vauvakirjaani että 1970-luvun lopulla olen vaatinut isää lukemaan mulle aina "Ankua" ( = Akua) iltasaduksi, mikään muu ei ollut kelvannut.
Aku Ankka on edelleen suomen tilatuin viikkolehti. Uskallan väittää, että juuri nyt on menossa sen vuoden paras sesonki uusien tilaajien saapumisen suhteen kun uudet ekaluokkalaiset ovat juuri aloittaneet koulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin koin Ankkalinnan itsekin 90-luvun lapsena Akun äärellä. "Se oikea" tarinoiden miljöö oli epämääräinen 50-luvun Amerikka, eli mm. Barks ja Rosa, muut tarinat olivat variaatioita tästä originaalista. Tietokoneet ja kännykät tuntuivat minustakin vääriltä Akussa, vaikka alkoivat ollakin osa ympäröivää maailmaa 90-luvun mittaan.
Juuri näin koin Ankkalinnan itsekin 90-luvun lapsena Akun äärellä. "Se oikea" tarinoiden miljöö oli epämääräinen 50-luvun Amerikka, eli mm. Barks ja Rosa, muut tarinat olivat variaatioita tästä originaalista. Tietokoneet ja kännykät tuntuivat minustakin vääriltä Akussa, vaikka alkoivat ollakin osa ympäröivää maailmaa 90-luvun mittaan.
Aku ja pojat asuvat selvästi 1950-luvun jenkkiläisellä pientaloalueella. Mutta Ankkalinna kokonaisuudessaan vaikuttaa skandinaaviselta mataline kerrostaloineen ja runsaine viheralueineen. Tätä näkemystä on toteuttanut etenkin Vicar, joka itse chileläinen. Go figure.
Kyllä meilläkin luetaan akuja. Onhan niissä menty aikojen mukana, nykyajan ilmiöt ovat vahvasti esillä. Itselleni se on vähän sääli, jotenkin niissä ei enää ole sitä vanhanajan seikkailufiilistä.
Aku Ankka on mennyt pilalle! kirjoitti:
Koska se lehti on mennyt pilalle jo 15v sitten. Lukekaapas varsin joku nyky Akkari, aivan päätöntä sekoilua, joistain televisiosarjoista kopsattuja tapahtumia ja ei mitään juonta.
Antakaa lapsille niitä oikeita 50-90 luvun Aku Ankkoja luettavaksi, niin kyllä kiinnostaa!
Minulla on vielä tallella omat 70-90 luvun Akkarit ja lapset ahmivat niitä loputtomiin, aivan kuten itsekin tein aikanaan. Ja ne taskukirjat myös.
Nykylehtiä ihmettelevät hekin, kun ovat vanhoihin tutustuneet.
Ootko sinkku?
Se oli 2000-luvun alkua, kun havaitsin ipanoiden siirtyneen netin myötä selailemaan perinteisen Aku Ankan sijasta siitä tehtyä härskiä pilaversiota, P*ska Ankkaa. Tämä on juuri se syy - netissä kaikki on likaista ja stimulanttia, Aku Ankan maailma on kovin onnellinen ja tyyni - ei kakrut diggaa!
Vierailija kirjoitti:
Kännykät ja tietokoneet olivat Aku Ankassa jo 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden nyt ei pitäisi kuulua lainkaan asioihin joita lapset miettivät, niin kuin ei muukaan seksuaalisuus.
Ihminen on syntymästään asti seksuaalinen.
Kyllä meillä lapset lukee Aku Ankkaa. Lainataan myös muita sarjakuvia kirjastosta. Lapset ovat tosi innoissaan uusista Aku ankka lehdistä ja myös kaveripiiri lukee Aku Ankkaa. Onko tämä taas jotain kaupunkilaislasten hömpötyksiä, että ei enää lueta Akkaria?