Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oudot tuntemukset päässä ja suussa - trauma?

Vierailija
25.12.2017 |

Onko kellään ollut vastaavaa: mulle tulee joskus (1-5krt vuodessa) yhtäkkiä todella jännä olo, usein jonkun intensiivisen, esim. lapsuutta käsittelevän keskustelun seurauksena, läheisen ihmisen kanssa. Jännä olo on myös ihan fyysinen, tunnen jotain sanoinkuvaamatonta, outoa tuntemusta suussa, ikenissä ja ehkä otsassakin. Liittyisiköhän jollain tavalla aistien sekoittumiseen tms... Pystyn koko ajan kommunikoimaan normaalisti, eikä oloani huomaa muut. Samaan aikaan yritän kuumeisesti tavoittaa olon syytä, "salaisuutta sen takana". Tunteeseen liittyy vahvasti olo että "ihan melkein muistan jotain lapsuuteen liittyvää". Haluaisin, että olo pysyisi pitkään, jotta saisin selville tuon syyn. Olossa on jotain joka muistuttaa minua kuumehoureesta, jonka koin noin 10-vuotiaana. Olo kestää muutaman minuutin ja aina jään jälkeen päin pohtimaan, mikä ihme se on. Se ei ole seurausta jostain ihan tietystä ja samasta keskusteluaiheesta. Minulla ei ainakaan tietääkseni ole ollut rajuja traumoja lapsuudessa. Dissosiaatiotyyppistä tunteiden ositusta on.

Mitä ajattelette? Kokemuksia kellään? Googlettamalla en löytänyt mitään.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spooky! Seuraan.

Vierailija
2/26 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ajatuksia? 😐

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JESTAS! nyt alkoi kiinnostamaan. Kuvaile lisää.!

Itsellä on omituinen tunne välillä juurikin päässä ja suussa. Se tuntuu jotenkin pistävältä, muoviselta... ihan kun suussa ja takaraivossa olisi piikkejä tai jotain... Oon lapsesta asti ihmetellyt mitä tää on. Välillä tuntuu puutuneelta ja epätodelliselta.

Joskus unessa tunne tulee 100x voimakkaampana ja silloin yleensä uneksin että olen saunassa ja kiukaasta nousee "jtn. pistävää2 (wtf?!) :D

Vierailija
6/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa: Onko sillä merkitystä tuon tuntemuksen syntymiseen, keiden kanssa puhut tai keitä siinä tilanteessa on ympärillä? Mistä lapsuuden aiheesta tarkemmin olette keskustelleet, kun tuo tunne iskee?

Vierailija
7/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tunteita on ollut ennen ton tulemista? Ahdistusta, jännitystä?

Vierailija
8/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa: Onko sillä merkitystä tuon tuntemuksen syntymiseen, keiden kanssa puhut tai keitä siinä tilanteessa on ympärillä? Mistä lapsuuden aiheesta tarkemmin olette keskustelleet, kun tuo tunne iskee?

Mulla ei liity ehkä niin aina lapsuuteen mutta tuntemuksiin liittyy usein myös hajuharha. Pistävä, kumimainen. Olen sen haistanut oikeastikin jossain ja mielestäni se on muovi/kumin haju.

Vierailija
9/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole traumoja, ne on aivosähkötoiminnan häiriöitä. Saman sukuisia kuin migreeni ja epilepsia, mutta pienempiä. Sitä on tosi monilla. Joillekin se tuottaa, myös ”itseään ulkopuolelta katselevan” tai sellaisen kuin itse olisi minikokoinen tai jättikokoinen muuhun maailmaan verrattuna, tai superhidas tai supernopea muuhun maailmaan verrattuna.

Vaaratonta.

Vierailija
10/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käryävän, rasvaisen lapasen haju kumminkin.

Vierailija
11/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen haistanut ohikävelevässä ihmisessä tämmöisen oudon hajun. Joka kerta olen ahdistunut valtavasti. 

t. 5 ja 8

Vierailija
12/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on traumaattinen lapsuus ja juuri kuvatun tapaista.

Suuhun liittyy erikoinen, muovinen tunne. Kuin narskaus hampaissa. Tämän syy on selvinnyt.

Samoin kerran kaupassa käveli ohi vanhempi mies, jolla huonoon hygieniaan liittyvä haju. Tämä toi mieleen muiston, jonka myös nyt tiedän.

Tällä hetkellä tulee, aina välillä kaulaan liittyvä tuntemus. Pohdin, onko mua mahdollisesti kuristettu.

Tämän tapaisia esimerkkinä.

Vierailija
13/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo just toi muovin tunne hampaissa ja "narskuminen"! Tuttua!

Itselle ei tule mitään traumaa mieleen... On minua lyöty ja tukistettu mutta tämä ei kyllä johdu siitä... 

Tuntuu että on jotain mitä en muista.

5

Vierailija
14/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on traumaattinen lapsuus ja juuri kuvatun tapaista.

Suuhun liittyy erikoinen, muovinen tunne. Kuin narskaus hampaissa. Tämän syy on selvinnyt.

Samoin kerran kaupassa käveli ohi vanhempi mies, jolla huonoon hygieniaan liittyvä haju. Tämä toi mieleen muiston, jonka myös nyt tiedän.

Tällä hetkellä tulee, aina välillä kaulaan liittyvä tuntemus. Pohdin, onko mua mahdollisesti kuristettu.

Tämän tapaisia esimerkkinä.

Miten pääsit selville noiden tuntemusten alkuperästä? Itsellä myös traumatausta ja dissoja, mutta en ole päässyt läheskään kaikkien tuntemusten alkulähteille.

Vierailija
15/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus ei mitnkään yksiselitteisesti usko ”tukahdutettujen muistojen” todellisuuteen. Yleensä traumojen ongelma on päinvastainen: traumaattisia asioita on mahdoton unohtaa ja ne pyörivät mielessä hallitsemattomasti koko ajan. Tukahdutetut muistot olivat Freudin idea ja freudilaisia on nykyään aika vähän - ja jopa Freud itse hylkäsi asian myöhemmin. Tutkimus osoittaa hämmästyttävän useissa tapauksissa, että ”muistot” ovat kuvitelmia, joita vastuuttomat kanssaihmiset joskus rohkaisevat.

Vierailija
16/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä hyväksikäytti, oli kiinnostunut suustani. Kielareita jatkuvasti ja myös muuta. Kun olin pieni, istuin sylissä ja se nuoli niskaani. mädäntykööt he*vetis.

Keho muistaa.

Vierailija
17/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mulla on tälläisiä. Valitettavasti vaan pitkittyneet ja kai kroonistuneet. Lopulta todettiin yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja keskivaikea masennus. Jatkuvasti epätodellinen olo, jonka sekoitin aiemmin "huimaamiseksi". Nyt tunnistan olon todella väsyneeksi, utuiseksi ja voimattomaksi. En osaa keskittyä, ja asiat laahaavat, kuten katseenikin tarkennus.

Tää on äärimmäisen rankkaa, eivätkä ihmiset ympärillä ymmärrä mitä käyn päivittäin läpi. Yritän vaan hymyillä ja esittää, että kaikki on normaalisti. Ei auta puhua asiasta, kun mielenterveyden häiriöt ovat vieläkin niin voimakkaita tabuja. Ja kyllä, olen muutamille asiasta maininnut, mutta se ei muuta mitään. Enkä toisaalta odotakkaan mitään suurempaa tukea, yritän vaan pysyä kiinni normaalissa elämässä.

Pääsen pian kuitenkin psykoterapiaan, ja muuatamat terapeutit ovat todenneet minulla olevan erinomaiset valmiudet ahdistuneisuuden puhkeamisen syiden löytämiseen sekä lopulta ehkä paranemiseen (Diagnoosissani luki mm itsereflektoinnin kykyjen olevan erinomaiset). Lapsuuteeni kuului mm. mielialoiltaan todella ailahteleva äiti sekä muutama rankka kokemus.

N24, opiskelija.

Vierailija
18/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ole traumoja, ne on aivosähkötoiminnan häiriöitä. Saman sukuisia kuin migreeni ja epilepsia, mutta pienempiä. Sitä on tosi monilla. Joillekin se tuottaa, myös ”itseään ulkopuolelta katselevan” tai sellaisen kuin itse olisi minikokoinen tai jättikokoinen muuhun maailmaan verrattuna, tai superhidas tai supernopea muuhun maailmaan verrattuna.

Vaaratonta.

Voitko kertoa lisää näistä hyvänlaatuisista sähkövioista? Itselläkin on ollut noita tuntemuksia, että kaikki menee nopeammin tai hitaammin tai itse olen iso tai pieni tai jotenkin hitusen oman kropan ulkopuolella, etenkin nuorempana. Tosin olen myös epilepsiatutkimuksissa, kun on myös poissaolevia ja nykiviä oireita ryppäinä, ovat tosin elohiireksi melko monimutkaisia. Vaaraton sähkövika olisi hyvä diagnoosi. Täytynee odotella lääkärin mielipidettä, mutta olisko linkkiä tms. lisätietoa?

Vierailija
19/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaaratonta.

Voitko kertoa lisää näistä hyvänlaatuisista sähkövioista? Itselläkin on ollut noita tuntemuksia, että kaikki menee nopeammin tai hitaammin tai itse olen iso tai pieni tai jotenkin hitusen oman kropan ulkopuolella, etenkin nuorempana. Tosin olen myös epilepsiatutkimuksissa, kun on myös poissaolevia ja nykiviä oireita ryppäinä, ovat tosin elohiireksi melko monimutkaisia. Vaaraton sähkövika olisi hyvä diagnoosi. Täytynee odotella lääkärin mielipidettä, mutta olisko linkkiä tms. lisätietoa?

Nuo oireet sopisivat myös dissosiaatioiksi, oletko lukenut niistä?

Vierailija
20/26 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe oloani erityisen ahdistuneeksi noissa "oloissa". Lähinnä hämmentyneeksi ja uniseksi.

Minulla on masennus, ocd ja ahdistuneisuushäiriö. Mutta noita kuvaamiani oireita on ollut jo ennen näitä diagnooseja .

Joskus vaivanani on pakkoliikkeet/elohiiri/nykäisyt. Käsi huitasee miten sattuu ja tavarat lentää jne. 

Lisäksi törmäilen jatkuvasti huonekaluihin ja jopa seiniin.

5