Lapsiperhe-elämä kypsyttää
Olen aivan helvetin kypsä lapsiperhearkeen. Raivostuttaa, että olemme tällaisessa tilanteessa että meillä ei ole mummoja, kummeja, mammoja ja serkkuja turvaverkkona. Meidän lapsia hoidamme me ja päiväkoti tai ei kukaan. Ei ole varahakijaa päiväkodista, ei! Ei ole parisuhdeaikaa ilman lapsia - koskaan. Ei ole aikuisten illanviettoja meillä, eikä me käydä aikuisten illanvietoissa.
Ensimmäisen lapsen syntymästä on 10 vuotta. Töttöröö! Kymmenen vuotta ilman ensimmäistäkään kahdenkeskistä iltaa, lomsta nyt puhumattakaan miehen kanssa. Jotenkin tuntuu siltä, että kun lapset kasvaa ja tulee vapaus mennä, niin menemme sitten mieheni kanssa molemmat ja eri suuntiin.
On vain minä töissä tai minä perheen kanssa.
Kommentit (59)
Nyt täällä on monta keskustelijaa ja menee sekaisin noi jutut. Ap ei siis ole kirjoittanut noita kaikkia "vastauksia". Mutta joo, yhteenvetona, minä ap olen iso sika, joka aloin kiimani jälkimainingeissa porsia. Nyt vikisen kuin sika, koska olisi kiva joskus olla erossa pikku possuistani. Ja kuinka kehtaankaan sanoa, että tilanne kypsyttää. Hyi minua. Taidan tehdä kuten toi yksi elämämkoululainen ja huudella Facebookin paikallisessa et-ryhmässä, että kuka ottaisi porsaan hoitoon. Hyvää joulua!
Meinasin tulla kommentoimaan että ei se mannerheimin lastensuojeluliitosta nyt NIIN paljon maksa. Kyllä siihen keskituloiset pystyvät, ehkä jopa kaksi pienituloistakin ihmistä, aina toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien tekoa edes harkittaessa tulisi asiaa lähestyä worst case scenarion kautta: kuka hoitaa lasta jos/kun olemme molemmat päivätöissä täysillä tunneilla, päivähoito ei ole mahdollista eikä ketään sukulaisia/ystäviä ole, jotka voisivat lasta hoitaa. Miten pärjäämne? Miten parisuhde voi, jos ei koskaan pääse viettämään kahdenkeskistä aikaa? Onko rahaa palkata ulkopuolista apua?
Näyttää siltä, että te olette lisääntyneet vastuuttomasti, naiivisti kuvitellen että kyllä niitä lapsia joku hoitaa jos haluatte viettää parisuhdeillan tai tulee sairautta ym. Hyvin harmillista kaikkien kannalta.
Sä taidat olla niitä, jotka kulkee kypärä päässä nurmikon yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mitä turhaa marinaa taas! Vähän mielikuvitusta, ja luottoa siihen että lapset pärjää hetken keskenäänkin, ennenvanhaan kymmenvuotiaat oli töissä ja joissain maissa nykyäänkin. Viisivuotias on jo niin iso että kymmenvuotias hyvin katsoo perään.
Ja etsi sellaisia ystäväperheitä joiden kanssa voisi vuorotella lastenhoidossa, face on täynnä mahdollisuuksia, esim. paikkakunnan mammat-ryhmä. Kersat yökylään jonnekin ja avot olette miehen kanssa kahdestaan. Ja kun kerran sukulaisia ja kummeja on, niin kysytte suoraan että koska teillä on aikaa ottaa meidän lapset yökylään, vaikka sanoisivat että vuoden päästä maanantaina, niin sitten otatte sen ja järjestätte asian. Ja jos kerran isovanhemmat hoitaa muitakin lapsenlapsia, niin kai niillä joku syy on kertoa että miksi eivät halua viettää aikaa teidän lasten kanssa? Jos ei, niin sanokaa että teidän avioliitto särkyy jos ette saa apua sen vertaa heiltä.
En kyllä laittaisi lasta yökylään jollekin netissä tavatulle randomille, ja toivon ettei laita kukaan mukaan omaansa.
No tottakai ensin tutustutaan, kuten muutenkin normaalisti ystävystytään, mitä sen on väliä mitä kautta saadaan tietää toisistaan että on samat intressit? Mammat-ryhmissä syntyy paljon ystävyyssuhteita äitien kesken jotka ovat samassa tilanteessa samanikäisten lasten kanssa. Ei kukaan ole sanonut että pitäisi jonkun randomin luo laittaa lapsi yökylään, ei kukaan ota randomin lasta luokseen yökylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mitä turhaa marinaa taas! Vähän mielikuvitusta, ja luottoa siihen että lapset pärjää hetken keskenäänkin, ennenvanhaan kymmenvuotiaat oli töissä ja joissain maissa nykyäänkin. Viisivuotias on jo niin iso että kymmenvuotias hyvin katsoo perään.
Ja etsi sellaisia ystäväperheitä joiden kanssa voisi vuorotella lastenhoidossa, face on täynnä mahdollisuuksia, esim. paikkakunnan mammat-ryhmä. Kersat yökylään jonnekin ja avot olette miehen kanssa kahdestaan. Ja kun kerran sukulaisia ja kummeja on, niin kysytte suoraan että koska teillä on aikaa ottaa meidän lapset yökylään, vaikka sanoisivat että vuoden päästä maanantaina, niin sitten otatte sen ja järjestätte asian. Ja jos kerran isovanhemmat hoitaa muitakin lapsenlapsia, niin kai niillä joku syy on kertoa että miksi eivät halua viettää aikaa teidän lasten kanssa? Jos ei, niin sanokaa että teidän avioliitto särkyy jos ette saa apua sen vertaa heiltä.
Joo ja sitten kun paljastuukin, että mies on sellainen urpo, jolla ei ole samoja tarpeita laittaa lapsia muualle hoitoon, niin sitten mitä?
Siis mies on se ongelma? Ei se että on lapsia? Mies ei halua olla kahdestaan sinun kanssasi? Jätä mies vahtimaan lapsia ja mene yksin jonnekin.
No kun se ei ole se tarve mennä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja sitten kun paljastuukin, että mies on sellainen urpo, jolla ei ole samoja tarpeita laittaa lapsia muualle hoitoon, niin sitten mitä?
Siis mies on se ongelma? Ei se että on lapsia? Mies ei halua olla kahdestaan sinun kanssasi? Jätä mies vahtimaan lapsia ja mene yksin jonnekin.
No kun se ei ole se tarve mennä yksin.
No mitä ne lapset siihen liittyy ettei mies halua olla sinun kanssasi kahden enemmän? Ei taitaisi tuota parisuhdetta pelastaa lapsettomuuskaan jos ei toisen seura kiinnosta.
Ap, miksi teitte toisen lapsen jos 5 vuotta olitte olleet ilman minkäänlaista lastenhoitoapua? Lapsi alkoi olla juuri niin iso että pian menee kouluun ja alkaa pärjätä jonkun aikaa kotona yksinkin, niin teitte toisen siihen vaivoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä on monta keskustelijaa ja menee sekaisin noi jutut. Ap ei siis ole kirjoittanut noita kaikkia "vastauksia". Mutta joo, yhteenvetona, minä ap olen iso sika, joka aloin kiimani jälkimainingeissa porsia. Nyt vikisen kuin sika, koska olisi kiva joskus olla erossa pikku possuistani. Ja kuinka kehtaankaan sanoa, että tilanne kypsyttää. Hyi minua. Taidan tehdä kuten toi yksi elämämkoululainen ja huudella Facebookin paikallisessa et-ryhmässä, että kuka ottaisi porsaan hoitoon. Hyvää joulua!
Mitä ihmettä sä nyt hourit? Mikä on facen et-ryhmä? Ja en todellakaan ole mikään elämänkoululainen, minulla on neljä ammattia, sen lisäksi että olen ollut äiti 23 vuotta ja kokemusta elämästä on monenlaisista tilanteista, aina löytyy ratkaisu kun ei jää vaan kymmeneksi vuodeksi marisemaan. Muilla ihmisillä on syöpää ym. oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien tekoa edes harkittaessa tulisi asiaa lähestyä worst case scenarion kautta: kuka hoitaa lasta jos/kun olemme molemmat päivätöissä täysillä tunneilla, päivähoito ei ole mahdollista eikä ketään sukulaisia/ystäviä ole, jotka voisivat lasta hoitaa. Miten pärjäämne? Miten parisuhde voi, jos ei koskaan pääse viettämään kahdenkeskistä aikaa? Onko rahaa palkata ulkopuolista apua?
Näyttää siltä, että te olette lisääntyneet vastuuttomasti, naiivisti kuvitellen että kyllä niitä lapsia joku hoitaa jos haluatte viettää parisuhdeillan tai tulee sairautta ym. Hyvin harmillista kaikkien kannalta.Sä taidat olla niitä, jotka kulkee kypärä päässä nurmikon yli.
En itseasiassa ole. Ei ole ollenkaan ylivarovaisuutta miettiä noita asioita ja omaa ja suhteen pärjäämistä ENNEN lasten tekoa. Sitten kun se lapsi on syntynyt, paluuta ei ole. Tuntuu, että tätä ei moni ymmärrä.
Kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan. Meillä on 3 lasta joista 2 erityistä. Ei puhettakaan että heitä olisi voinut jättää naapureille tai jollekin face-tuttaville hoitoon. Toise isovanhemmat hoitivat silloin tällöin, hyvin harvoin, toiset eivät koskaan.
Pärjättiin pikkulapsivaiheen yli sisulla eron partaalla keikkuen, parisuhdetta korjattiinkin sitten useamman vuoden ajan, moni olisi jo luovuttanut.
Parisuhdeaika olisi todella ollut tervetullutta, olisi helpottanut kummasti arkea.
Tsemppiä ap:lle!
Ymmärrän sua ap. Eikä se etukäteen suunnittelminen välttämättä kuulkaas auta yhtään mitään. Minä olen ison perheen nuorimmainen ja n. 10-vuotiaasta asti hoidin vanhempien sisarusten lapsia ja myös omat vanhempani heitä hoitivat. Muistan kun veli vaimoineen lähti viikon lomareissulle, kun heidän lapsensa oli 10 kk ja jätettiin isovanhemmille, käytännössä äidilleni hoitoon. Äiti oli raskaassa työssä ja tuolloin lomaviikko, joka sitten meni pienen lapsen hoidossa. Kuvittelin, että kun minä niin paljon olen hoitanut sisarusteni lapsia, niin kylläpä mun lapsilla on sitten hoitajia sitten jonossa! Hahha, enpä olisi voinut enempää olla väärässä. Eivät sisarukseni minun lapsiani voineet hoitaa, heillä oli työkiireet ja muut, eivät hoitaneet vaikka pyysin. Siskoni hoiti lapsiamme ehkä muutaman kerran, kun oli joku ihan välttämätön meno meillä, tyyliin miehen isä kuolemankielissä sairaalassa ja tarvittiin hoitajaa pariksi tunniksi.
Omat vanhempani eivät jaksaneet enää hoitaa minun lapsia, kun olivat sitten jo vanhoja ja raihnaisia. Nyt kun isäni on kuollut ja äitini hyvin vanha ja huonokuntoinen, niin arvatkaapa kuka hänestä huolehtii? Varmaan sisarukseni, ikäänkuin vastapalveluksena heidän lastensa erittäin runsaasta hoidosta. Joo, ei, eivät ehdi, eläkeiläisillä kun kiireitä riittää. Minähän se joudan mummosta huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapset mene aiemmin nukkumaan? Silloin saisitte aikaa.
En vissiin kirjoittanut nukkumaanmenosta mitään? Tietysti lapset menee ennen meitä nukkumaan, eli mitä minä tässä valitan, meillähän on joka ilta yhteistä aikaa, tehdään töitä, ripustetaan ja viikataan pyykkiä jne.
Mulla on vain yksi 4-vuotias lapsi. En todellakaan tee kotitöitä, kun se on mennyt nukkumaan. Töitä teen silloin hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vaan laittaa rahaa sivuun ja palkata hoitaja.
Kannattaa. Tulee halvemmaksi kuin avioero 😉
10 v kouluun ja 5 v päiväkotiin (menikö iät oikein?), otatte molemmat silloin tällöin päivän vapaata töistä, heitätte lapset aamulla pois kotoa ja siinähän teillä on sitä omaa aikaa muutama tunti. Mikään pakko ei ole mainostaa sitä järjestelyä kellekään. Pakkoko kaikki on tapahtua yöllä? Jotenkin te olette sen toisenkin lapsen saaneet aikaan, niin on teillä vissiin joku yksityinen hetki ollut sitä varten. Kai tuon ikäiset osaavat jo leikkiä keskenään ulkonakin sen aikaa että vanhemmat voivat halutessaan tehdä kotona temput.
Onneksi olen ymmärtänyt olla hankkimatta lapsia.
Kyllä siinä vaiheessa pitäisi tiedostaa että oma aika ja parisuhde aika vähenee aika paljon kun lapsia tekee. Ja ei kenenkään sukulaisten, ystävien, kummien yms velvollisuus ole toisten lapsia hoitaa vaikka kuinka perhettä. Jokainen hoitakoot omat lapsensa tai jättää lapset tekemättä.
Vanhempikin lapsi kerta 10v niin miksei mene jonku kaverin luokse yöksi? Pienempi lapsi ajoissa nukkumaan niin saatte miehen kanssa illalla laatuaikaa kahden kesken.
Minun mielestäni isovanhemmilla on velvollisuus auttaa omia jälkeläisiään. Olen siis eri mieltä tästä. Ihmisellä on ylipäätään velvollisuus auttaa toisia. Olen naapurilleni sanonut, että jos tulee tiukka paikka, voin vahtia heidän lapsia. Tietysti pitää auttaa, jos pystyy. Minun lasteni isovanhemmat ovat auttaneet meitä lastenhoidossa, minä olen ollut heidän vanhempiensa hoidossa ja todellakin autan omia lapsiani lasten hoidossa (ovat aikuisia, mutta heillä ei ole vielä lapsia).
Mielestäni on todella kummallista suhtautua ihmiseen yksinäisenä saarena, jonka pitäisi omavaraisesti kellua oman onnensa nojassa. Ihminen on osa ihmisyhteisöä, jossa on sosiaalisia suhteita. Autetaan toisia vuoron perään.
Ap, puhu omille vanhemmillesi suoraan ja pyydä apua. Puhu tuttaville ja naapureille. Varmasti joku haluaa auttaa teitä, jos vaan saa tietää, että tarvitsette apua. Jos olisit naapurini, voisin vaikka jo tänä iltana tulla lapsenvahdiksi ja pääsisit miehesi kanssa vaikka leffaan kaksistaan.
"Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) lastenhoitotoiminta tarjoaa lapsiperheille lyhytaikaista ja tilapäistä lastenhoitoapua esimerkiksi kun
* lapsi, vanhemmat tai vakituinen hoitaja sairastuvat
* vanhemmat ovat työmatkalla, kokouksessa, opiskelemassa
* vanhemmat haluavat hetken hengähtää, harrastaa tai viettää aikaa yhdessä
Hoitaja huolehtii lapsen turvallisuudesta, hoidosta ja viihtyvyydestä vanhempien ohjeiden mukaan. Hoitajat ovat Mannerheimin Lastensuojeluliiton lastenhoitokurssin suorittaneita ja perehdytettyjä 16 vuotta täyttäneitä henkilöitä.
Palkanmaksu
Perhe maksaa käteisellä lasten hoitajalle palkkana 8,20 e/tunti, puolen tunnin tarkkuudella ja antaa palkkatositteen. Tämä on kokonaiskorvaus, joka sisältää lomakorvauksen. Minimiveloitus on kaksi tuntia.
Sunnuntaityöstä säädetään työaikalain 33 §:ssä. Sunnuntaityöstä perhe maksaa hoitajalle palkkaa 100 prosentilla korotettuna eli 16,40 e/tunti. Korotettua palkkaa maksetaan myös kirkollisina juhlapäivinä, vapunpäivänä ja itsenäisyyspäivänä."
https://hameenpiiri.mll.fi/perheille/lastenhoitoapua/lastenhoitotoimint…
Hämeen piiri, mutta tuskin taksat tuosta hirvittävästi nousevat muilla alueilla. Että ei ole kallista ei! Jopa me pienituloisina voisimme maksaa tuon 2x 8,60€.