Olen pienen k kaupan siivooja, teen töitä 1h päivässä ja tunti palkkani on 6 euroa
Työpäiviä minulla on 4 viikossa.
Käyn töissä ma, ke, to ja pe!
Päivittäinen työaikani on 1 h ja 18 minuuttia..
Työtunteja viikossa on 5h kokonaista ja tunti palkka 6. 50 ..
Kommentit (30)
No näe sie, vaikka yrittää tehdä töitä pienestä tuntipalkasta huolimatta, edes jotain.. Niin johan täällä huudellaan luuseriksi ja käsketään etsiä toinen työ.
Hitto, tämähän se on työttömillä edessä kaikilla. Ota tai saat seuraamuksia. Ja tuollaistahan se on tarjolla, alle minimipalkkaa ja alentavaa kohtelua ja huutelua ulkopuolisilta.
Minusta on hienoa, että pyrit pitämään itsesi aktiivisena ja voisin itsekin ottaa tuollaisen työn, jos siihen olisi mahdollisuus.
Mä olen insinööri isossa kansainvälisessä konsernissa.
Virallinen työaikani 8h/pvä, 40h/vko
Jos kk palkan tuntipalkaksi muuttaisi, se olisi n. 23€/h. Lisäksi päälle tulee verottomat kulukorvaukset 400-1000€ kuussa.
Käyn töissä ma-pe, työaika about klo 7-15.
Mielenkiintoinen viestiketju tämä, mites teillä muilla työt?
Kyllä kai tuntipalkka pitäisi olla ainakin kahdeksisen euroa. Saat varmaan kuitenkin tuon pienen summan tienata päivärahan päälle, joten tottakai se kannattaa ainakin jos matkoihin ei kulu rahaa eikä mahdollisia lapsia tarvi sen vuoksi hoitoon viedä. Rytmittää työttömän elämääkin varmaan mukavasti.
Inssi kirjoitti:
Jos kk palkan tuntipalkaksi muuttaisi, se olisi n. 23€/h. Lisäksi päälle tulee verottomat kulukorvaukset 400-1000€ kuussa.
Käyn töissä ma-pe, työaika about klo 7-15.Mielenkiintoinen viestiketju tämä, mites teillä muilla työt?
Saatko syvää tyydytystä tästä avautumisesta? Kuuluu tänne saakka uuh ja aah, kun olen niin hyvä ingengör-> ei mitään tekevä.
Minkä takia teet töitä noin pienellä tuntimäärällä? Oletko tyytyväinen siihen? Eikö siivoojille löytyisi enemmänkin töitä?
Riittääkö tuntipalkkasi kattamaan aktiivisuuswhdon? Olin jostakin lukevinani että aktiivimallissa hyväksyttävä minimituntipalkka on 6,90 €. Eli työttömyyskorvaustasi tullaan alentamaan liian pienen palkan takia, mikäli et onnistu saamaan paremmin palkattua työtä.
Ap eihän tuollainen palkka ole tessin mukainen? Oletko liiton jäsen?
Tessin mukaan minimipalkka on n. 9.30e/h.
Miksi sinulla on noin pieni palkka?
Kompensoi/realisoi sieltä hyllystä hieman. Pikuhävikki ei haittaa.
Mä en nyt kyllä usko tätä. Että kauppa siivotaan aamupäivällä kun se on auki ja käytetyt astiat seisovat yön yli? Vai kuuluuko sulle vain lattioiden putsaus?
Eikös 5 tuntia ole minimi joka pitää maksaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Inssi kirjoitti:
Käyn töissä ma-pe, työaika about klo 7-15.Mielenkiintoinen viestiketju tämä, mites teillä muilla työt?
Saatko syvää tyydytystä tästä avautumisesta? Kuuluu tänne saakka uuh ja aah, kun olen niin hyvä ingengör-> ei mitään tekevä.
Kyllä kiitos, keskusteluun osallistuminen on aina tyydyttävää. Hienoa että ihmiset kertovat avoimesti tilanteistaan, eivätkä aina narise että palkka on liian pieni tai töitä liian vähän.
Aloittaja ei mitään negatiivista sanonut, joten kuvittelisin hänen olevan hyvinkin tyytyväinen nykytilanteeseen. Hienoa että hän on löytänyt omaan elämäntilanteeseensa sopivan työn.
En kyllä usko tätä. Siivoojan minimi on n. 9e/h, miksi ap on suostunut noin pieneen palkkaan? Ei ihme kun siivoojia poljetaan koko ajan, kun näköjään löytyy pöljiä tekemään lähes ilmaista työtä.
Ehkä ap on jonkunsortin vammainen, joka tekee tollaista minityötä?
Itsekin osa-aikaista siivoustyötä tehneenä sanoisin, ettei sinun tai kenenkään muunkaan pitäisi suostua tekemään töitä noin pienellä tuntipalkalla. Olen tehnyt vähän vastaavaa hommaa noin 9,5e tuntipalkalla ja yleensä päivän aikana oli useampi kohde niin, että töitä kertyi 3-6 tuntia per päivä. Välillä toki on ollut sellaisiakin aikoja, että töitä vaan 0,5h tai 1,5h, jos on vain yksi kohde, mikä oli aika syvältä.
Huomattuani, että firmat, joissa työskentelin, laskuttivat asiakkailtaan n. 30e/h minun tekemästäni työstä rupesin miettimään, että näitä hommia kannattaisi tehdä ennemmin omalla toiminimellä.
Tätä nykyä olen kyllä opiskelemassa insinööriksi niin pääsen sitten toivon mukaan tulevaisuudessa samoille tuntipalkoille kuin ketjun alapeukutetuin henkilö. Arvostan kyllä silti siivoojan työtä (olisi aika kamalaa työpaikoilla, jossei kukaan siellä siivoaisi!!) ja mielestäni heillekin kuuluisi maksaa kaksinumeroista tuntipalkkaa tai sitten sopia selkeä urakkapalkka, että omaan tahtiin voi tehdä ja siitä maksetaan 20-50e/kerta ja mitä enemmän maksetaan, sitä huolellisempaa jälki on ja jossei olla valmiita panostamaan niin jälkikin voi sitten olla vähän sinne päin.
Moni naisvaltainen, fyysisesti raskas ala, on todella aliarvostettu ja alipalkattu, mikä on mielestäni ihan järkyttävää. Siivoojien lisäksi esimerkiksi lähihoitajat ja sairaanhoitajat tekevät erittäin tärkeää työtä meidän kaikkien terveytemme eteen ja ansaitsisivat työnsä tärkeyttä, raskautta ja vastuullisuutta vaativan palkan! Mielestäni naisvaltaisten alojen ammattiliitoilla, esim. PAMilla, olisi ryhdistäytymisen paikka ja pitäisi vaatia kunnon palkankorotukset, kuten monet paljon turhempienkin miesvaltaisten alojen ammattiliitot ovat tehneet. (Esim. taannoin muuan paperimies kertoi minulle taannoin baarissa, miten hänen hommaansa on vaan istua ja valvoa laitteen toimintaa ja liksa taisi olla ainakin tuplat keskivertolähihoitajan liksasta. Lähihoitaja sentään huolehtii ihmisten terveydestä, mikä on paljon tärkeämpää kaiken järjen mukaan, ja työ on lisäksi fyysisesti vaativaa..)
Omalta kohdaltani ratkaisin tämän hakeutumalla miesvaltaiselle alalle, jossa palkat ovat kohdillaan, mutta olen kyllä valmis tukemaan esim. äänestyspäätöksilläni tahoja, jotka haluavat edistää naisvaltaisten alojen palkkakehitystä järkevämmälle tasolle.
Työelämässä voi kuitenkin itsekin vähän päättää, tekeekö esim. työtä, joka ei ole enää taloudellisesti kannattavaa. Esim. yhdessä vaiheessa minä huomasin siivoustöideni työmatkoihin palavan enemmän rahaa kuin mitä tienasin niin irtisanoin itseni.
Vielä paskempaa on esim. puhelinmyyntipuolella, jonne huijataan ihmisiä töihin 0e/h provikkapalkoilla. Työntekijän ei mielestäni kuulu kantaa vastuuta yrityksen kaupankäynnin riskistä, on yrityksen homma järjestää myytäväksi tuotteita, jotka myös menevät kaupaksi.
Heh, oisko kannattanut selvittäö tuota palkkatasoa vähän paremmin ennenkuin alat tänne aloitusta väsäämään. Tai no, ihan sama mulle.
Onko tuossa järkeä? Miksi et etsi toista työtä?