Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutisoidaanko Ruotsissa meistä?

Vierailija
24.12.2017 |

Uutisoidaanko Ruotsissa samaan tapaan Suomesta kun me uutisoimme Ruotsista? Tietävätkö tavalliset ruotsalaiset meistä mitään vai ollaanko Ruotsissa kiinnostuneempia muusta Euroopasta ja lännestä kuin pienestä itäisestä naapurista? Kokevatko ruotsalaiset mitään yhteyttä meihin suomalaisiin vai olemmeko heille outoja venäläisiä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä redditistä olen lukenut niin muut Pohjoismaiden kansalaiset pitävät todellakin outoina vodka juoppoina ja että olemme masentuneita ja vihaamme ihmisiä :D

Vierailija
2/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisoidaanko Ruotsissa samaan tapaan Suomesta kun me uutisoimme Ruotsista? Tietävätkö tavalliset ruotsalaiset meistä mitään vai ollaanko Ruotsissa kiinnostuneempia muusta Euroopasta ja lännestä kuin pienestä itäisestä naapurista? Kokevatko ruotsalaiset mitään yhteyttä meihin suomalaisiin vai olemmeko heille outoja venäläisiä?

Eivät tiedä meistä mitään eikä uutisoida. Kaverini eivät edes tienneet että Turku on vanha pääkaupunkimme ja että Suomi on virallisesti kaksikielinen. Luulevat vaan että koulussa ihmiset oppivat ruotsia eivätkä tiedä suomenruotsalaisista.

T. Ruotsissa asuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uutisoidaan. Ei ajatella mitään erikoista. Pitävät itseään parempana mutta sama suhtautuminen myös esim.tanskalaisiin.

Ruotsissa kasvanut, suomalaisten vanhempien lapsi

Vierailija
4/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kal kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tiedä meistä mitään eikä uutisoida. Kaverini eivät edes tienneet että Turku on vanha pääkaupunkimme ja että Suomi on virallisesti kaksikielinen. Luulevat vaan että koulussa ihmiset oppivat ruotsia eivätkä tiedä suomenruotsalaisista.

T. Ruotsissa asuva

Näin arvelinkin että meistä ei olla kovin kiinnostuneita.

Vierailija
5/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uutisoidaan. Ei ajatella mitään erikoista. Pitävät itseään parempana mutta sama suhtautuminen myös esim.tanskalaisiin.

Norjalaisten kanssa kai tuntevat jotain yhteyttä?

Vierailija
6/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Viro?

Vierailija
7/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kuulin ruotsalaisen suusta tällaisen sanonnan ''tanskalaiset ja norjalaiset ovat meidän veljiä, italialaiset meidän rakastajia (lovers) ja suomalaiset vammainen serkku.

Pitävät meitä alempiarvoisena ja rumana kansana. Untermach vai miten ne saksalaiset sano eli alempi rotu, cannon fodder. Ei minulla heistä ole lämmin kuva.

Menin ekan kerran Venäjälle ja minun auton tankkasi venäläinen mies mikä puhui minulle suomea omassa maassaan. Tarjosi kahvia ja blinejä. ;) Venäjä rakastaa aina veljiä.

Vierailija
8/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntevat suomalaisia urheilijoita melko hyvin, mutta kielipolitiikka ei kiinnosta. Pitävät outona, että Suomessa kaikkien pitää opetella ruotsia.

Virallisissa yhteyksissä Suomi on tällä hetkellä tärkein kumppani esim puolustusasioissa, ja se mainitaan silloinkin, kun ei puhuta juuri suomalaisille.

Vierailija
9/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin netissä nuoriso nauraa kun joudumme opettelemaan heidän kieltään edelleen.. En ole pakko Ruotsia vastaan mutta kieltämättä kävi ärsyttämään.

Vierailija
10/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntevat suomalaisia urheilijoita melko hyvin, mutta kielipolitiikka ei kiinnosta. Pitävät outona, että Suomessa kaikkien pitää opetella ruotsia.

Virallisissa yhteyksissä Suomi on tällä hetkellä tärkein kumppani esim puolustusasioissa, ja se mainitaan silloinkin, kun ei puhuta juuri suomalaisille.

Tärkein kumppani puolustuksessa kun tarvitaan puskuri. Missä oli börjen pojat kun puna-armeija vyöryi tänne? Where was Gondor?

Vierailija
11/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähennä valehtelua.

Vierailija
12/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kuulin ruotsalaisen suusta tällaisen sanonnan ''tanskalaiset ja norjalaiset ovat meidän veljiä, italialaiset meidän rakastajia (lovers) ja suomalaiset vammainen serkku.

Pitävät meitä alempiarvoisena ja rumana kansana. Untermach vai miten ne saksalaiset sano eli alempi rotu, cannon fodder. Ei minulla heistä ole lämmin kuva.

Menin ekan kerran Venäjälle ja minun auton tankkasi venäläinen mies mikä puhui minulle suomea omassa maassaan. Tarjosi kahvia ja blinejä. ;) Venäjä rakastaa aina veljiä.

Olen kuullut samanlaisia vertailuja paljon ja juuri tuosta kun joudumme ruotsia opiskelemaan. Olen huomannut että virolaiset ainakin nykyään pitävät meistä ja itsekin pidän heistä paljon enemmän kuin ruotsalaisista jotka alenkatsovat.

Vierailija
13/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Jag bestraffades av min pappa – vi kallades finska idioterna i skolan”

http://laulmoter.story.aftonbladet.se/chapter/puma-swede/

Vierailija
14/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit Ruotsin päässä ovat kiinnostuneita opettelemaan suomalaisia fraaseja. Eniten ihmettelevät sitä, että paikannimistö on kahdella kielellä. Ovat kiinnostuneita meidän tavoistamme ja yhteiskunnasta. Opettavat meille Suomen kontorin työntekijöille hyödyllisiä ja moderneja riikin ruotsin sanontoja.

Vierailija
15/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauravat meille kyllä oikeastikin ja vähintään alitajunnassaan pitävät itseään parempina, ainoastaan Suomen parempi kolutusjärjestelmä ärsyttää heitä.

Vierailija
16/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun seuraa Ruotsin lehtiä, niin huomaa, että aika vähän (kuten meilläkin heidän uutisia) uutisoidaan, joku Amerikka kiinnostaa enemmän.

Viimeksi SVT (valtiollinen uutistoimisto) uutisoi Hakkarainen tapauksen.

Vierailija
17/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen mitä redditistä olen lukenut niin muut Pohjoismaiden kansalaiset pitävät todellakin outoina vodka juoppoina ja että olemme masentuneita ja vihaamme ihmisiä :D

Kyllähän se melkein pitää paikkansa

Vierailija
18/18 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Jag bestraffades av min pappa – vi kallades finska idioterna i skolan”

http://laulmoter.story.aftonbladet.se/chapter/puma-swede/

Siis toihan on Oulusta. WTF?