Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiselle määrätään paniikkihäiriöön cipralexia ja toiselle vaikkapa tätä escitalopram actavista, jota itse sain? Saman luokan lääke kuitenkin

Vierailija
24.12.2017 |

Miksi. Ja jos lopetan viim. tammikuussa lääkkeen niin olenko kesän alussa huomattavasti sutjakampi? Siis kauanko turvotuksella kestää häipyä? Ja miten lopetus tehdään kuolematta vieroitusoireisiin? Nyt olen syönyt jo useamman viikon ajan vain puolikkaan tabletin, vaikka määrätty annostus on yksi tabletti.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kävin psykalla ja se määräs mulle escitalopram actavista koska se psyka omien sanojensa mukaan määrää sitä 9/10 potilaista. Ei herättäny oikee luottamusta joten jätin syömäti. Varmaa sillä osakkeita kyseisen lääkkeen valmistajan firmasta mut sehä ei olis mikää uus juttu. Niin tosiaan Mehiläinen oli asiointipaikka hahahahahha!

Minä olisin ollut koko elämäni ilman ssri-lääkkeitä mutta paniikki oli niin paha, ettei elämästä ilman apukeinoja olisi tullut yhtään mitään. Harmi vain.

Ehdinkö sutjakoitua 3-4 kuukaudessa?

SSRI-lääkkeiden aiheuttamat haitat voivat olla pysyviä, eli kukaan ei voi tietää miten sinun käy.

Onneksi kuitenkin tiedetään miten voi käydä, joten jos SSRI esimerkiksi saa sinut tappamaan ittesi niin kaikki on ok koska se luki siellä haittavaikutusten luettelossa.

Vierailija
22/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nyt todeta että Cipralex ja Escitalopram Actavis ovat SAMAA lääkeainetta: essitalopramia. Sivuvaikutukset ja haittavaikutukset ovat molemmilla lääkkeillä samat. Silläkään ei ole merkitystä minkä nimisenä lääkäri on sen reseptille kirjoittanut kun sen voi apteekissa vaihtaa halvempaan. Että ainakin tämän verran kannattaa tietää lääkkeestä jota syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ap, mutta tämä foorumi on kaikista viimeisin mistä saa asiallisia vastauksia. Yritä saada aika hoitavalle lääkärille, jos et ole sitä vielä tehnyt.

Riittääkö nykyinen annostus paniikin hoitoon?

Oletko etsinyt netistä esim vertaistukea/-ryhmää? Joskus niitä lääkkeitä joutuu vaihtamaan useamman kerran ennenkuin löytyy itselle sopiva lääkitys.

Vierailija
24/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt todeta että Cipralex ja Escitalopram Actavis ovat SAMAA lääkeainetta: essitalopramia. Sivuvaikutukset ja haittavaikutukset ovat molemmilla lääkkeillä samat. Silläkään ei ole merkitystä minkä nimisenä lääkäri on sen reseptille kirjoittanut kun sen voi apteekissa vaihtaa halvempaan. Että ainakin tämän verran kannattaa tietää lääkkeestä jota syö.

Niin, siksi ihmettelenkin miksi escitalopram actaviksen sanotaan nostavan painoa mutta cipralexin ei. MONET sanovat samaa.

-ap

Vierailija
25/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap, mutta tämä foorumi on kaikista viimeisin mistä saa asiallisia vastauksia. Yritä saada aika hoitavalle lääkärille, jos et ole sitä vielä tehnyt.

Riittääkö nykyinen annostus paniikin hoitoon?

Oletko etsinyt netistä esim vertaistukea/-ryhmää? Joskus niitä lääkkeitä joutuu vaihtamaan useamman kerran ennenkuin löytyy itselle sopiva lääkitys.

Minua vain huvittaa ihmiset, jotka yrittävät lietsoa kauhukuvia tuntemattomalle. Minä se näitä lääkkeitä syön ja tiedän miten ne vaikuttavat minuun.

Tiedän että joskus täytyy vaihtaa useinkin lääkkeitä ennen kuin löytyy sopiva. Ensimmäinen oli aivan tehoton. Toisaalta se ei myöskään vaikuttanut painooni juuri mitenkään.

En ole mitään ryhmiä etsinyt, vain googlettanut kokemuksia. Sen tiedän, että tämä lääke ei sovi minulle enää. Annostus on ok, sivuvaikutukset eivät. -ap

Vierailija
26/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Tässä vastauksia. On vaan satunnaista eroa lääköreiden välillä kuka määrää mitäkin rinnakkaisvalmistetta. Siis sama lääke mutta eri nimellä ja eri hintaisena. Kannattaa aina kaikista lääkkeistä kysyä apteekissa onko se halvin vaihtoehto (jos haluaa säästää muutaman euron).

Turvotus/lihominen lähtee pois ihan hyvin 2-3 kuukaudessa. Syö kunnolla mutta pieniä annoksia, juo paljon ja liiku joka päivä esim. reippaasti kävellen.

Tiputa annos viikon välein pikkuisen pienemmäksi (murskaa tabletti sirusiksi). Ensin viikko vaikka joka toinen päivä puolikas. Sitten viikko puolikasta. Sitten neljäsosaa ja jos pelottaa niin vaikka joka 2.-3. Pvä edelleen puolikas. Jne. Lopuksi voit ottaa ihan pikku nokareen vaikka joka toinen päivä. Cipralex/essitalopraami ei ole vieroitusoireiden suhteen mitenkään erityisen hankala. Esim. venlafaksiinin lopetus on hankalampaa, mutta siitäkin selviää murunen muruselta vähentämällä riittävän pitkän ajan kuluessa.

Aloita liikunnan lisäys ja ruokien tarkkailu heti vähentämisen alusta niin olet pian hyvässä kuosissa. Ja liikunnassa tärkeämpää kesto ja tiheys kuin rasittavuus. Arkista kävelyä mahdollisimman paljon. Venyttelyä ja lihasliikkeitä kotona päivittäin. Vatsat, punnerrukset, lankutus, kyykyt.

Kyllä se hyvin menee! Ja uskon että löytyy myös kaikin puolin sopiva lääke kokeilemalla.

Vierailija
27/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin tuota 6 vuotta sitten pahaan ahdistukseen, ja siihen se todella auttoikin. Tosin sivuoireina sain pahan sosiaalisten tilanteiden jännityksen, joka loppui tasan silloin, kun lopetin lääkkeet...

Vierailija
28/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa.

Vierailija
29/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kävin psykalla ja se määräs mulle escitalopram actavista koska se psyka omien sanojensa mukaan määrää sitä 9/10 potilaista. Ei herättäny oikee luottamusta joten jätin syömäti. Varmaa sillä osakkeita kyseisen lääkkeen valmistajan firmasta mut sehä ei olis mikää uus juttu. Niin tosiaan Mehiläinen oli asiointipaikka hahahahahha!

Minä olisin ollut koko elämäni ilman ssri-lääkkeitä mutta paniikki oli niin paha, ettei elämästä ilman apukeinoja olisi tullut yhtään mitään. Harmi vain.

SSRI-lääkkeiden aiheuttamat haitat voivat olla pysyviä, eli kukaan ei voi tietää miten sinun käy.

Ei niistä mitään haittoja jäänyt, kun itse aikoinani söin niitä.

Vierailija
30/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 26/28, ensimmäinen VASTAUS kysymyksiini. Eli tarkoitatko, että olisin sitten ne välipäivät kokonaan ilman lääkettä? Minulla alkaa heittämään päässä heti kun edellisestä lääkkeen puolikkaasta on liian pitkä aika. Se olo on tosi inhottava.

Huh, tänään olen ottanut puolikkaan, joten voisin yrittää olla huomenna kokonaan ilman. siihen pirun lääkkeeseen on vain niin helppoa sortua, kun päässä heittää ja tulee "sähköiskuja." Auttaako siihen muu kuin aika?

Vierailija
31/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siksi ihmettelenkin miksi escitalopram actaviksen sanotaan nostavan painoa mutta cipralexin ei. MONET sanovat samaa.

-ap

Ilmeisesti parantaa ruokahalua, joten syö tuplaten sen määrän mitä aikaisemmin. Kai sitä ennemmin kannattaa kokeilla sitä ruuan vähentämistä kuin lääkkeen?

Vierailija
32/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niissä pieniä eroja on valmistajien välillä, vaikka vaikuttava aine sama onkin. Sekin kertoo jo jotain, että lääkeaineen pitoisuus voi ja saa vaihdella 20% eri valmistajien tuotteita verrattaessa. Eli periaatteessa alkuperäisvalmiste Cipralexin 15mg voi olla actaviksen 12mg, vaikka söisi niin ikään 15mg annoksella. Tää nyt vaan esimerkki. 

Jos kyseessä on herkkä ihminen, niin sopivuudessa voi olla eroja esimerkiksi alkuperäisvalmisteen ja rinnakkaisversion välillä, etenkin isommilla annoksilla. Ja nyt siis puhutaan muustakin kuin vain plasebosta/nosebosta.

Esimerkiksi nukahtamislääkkeiden puolella on tunnettu fakta, että tsolpideemista tehty alkuperäisvalmiste kauppanimellä Stilnoct, toimii valtaosalle paremmin kuin samasta tsolpideemista tehty kilpailijan rinnakkaisvalmiste Somnor. 

Osa lääketehtaista tekee halpisversiot esim. Intiassa. Vaikka ne olisi ihan pätevää tavaraa ja monelle toimivaa, niin kyllä se nyt niin vaan on, että pieniä eroja haittavaikutusprofiileissa voi olla, etenkin isommilla annoksilla käytettäessä. Ei kaikilla, mutta joillain. Yksilöllisiä juttuja ja näissäkin ihmisten elimistöjen herkkyydet ratkaisee.

Vierailija
33/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurta typeryyttä vekslailla lääkeannoksia ja ottaa vähemmän kuin on määrätty / lopettaa ilman, että tekee sen yhteistyössä oman lääkärin kanssa.

Käytin samaa lääkettä eikä ollut mitään ongelmaa kun vaihdoin eri lääkkeeseen. Ei kaikista masennuslääkkeistä tule mitään vieroitusoireita kun lopettaa.

Vierailija
34/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niissä pieniä eroja on valmistajien välillä, vaikka vaikuttava aine sama onkin. Sekin kertoo jo jotain, että lääkeaineen pitoisuus voi ja saa vaihdella 20% eri valmistajien tuotteita verrattaessa. Eli periaatteessa alkuperäisvalmiste Cipralexin 15mg voi olla actaviksen 12mg, vaikka söisi niin ikään 15mg annoksella. Tää nyt vaan esimerkki. 

Jos kyseessä on herkkä ihminen, niin sopivuudessa voi olla eroja esimerkiksi alkuperäisvalmisteen ja rinnakkaisversion välillä, etenkin isommilla annoksilla. Ja nyt siis puhutaan muustakin kuin vain plasebosta/nosebosta.

Esimerkiksi nukahtamislääkkeiden puolella on tunnettu fakta, että tsolpideemista tehty alkuperäisvalmiste kauppanimellä Stilnoct, toimii valtaosalle paremmin kuin samasta tsolpideemista tehty kilpailijan rinnakkaisvalmiste Somnor. 

Osa lääketehtaista tekee halpisversiot esim. Intiassa. Vaikka ne olisi ihan pätevää tavaraa ja monelle toimivaa, niin kyllä se nyt niin vaan on, että pieniä eroja haittavaikutusprofiileissa voi olla, etenkin isommilla annoksilla käytettäessä. Ei kaikilla, mutta joillain. Yksilöllisiä juttuja ja näissäkin ihmisten elimistöjen herkkyydet ratkaisee.

Samalla tavalla joillekin ihmisille toimii esimerkiksi essitalopraamia paremmin sitä edeltävä valmiste sitalopraami (essitalopraami Cipralex / sitalopraami Cipramil/Sepram). Näitä mekanismeja ei lääketiedekään tunne täysin tarkkaan ja pitkälti kyse on vaan siitä, että pitää jaksaa kokeilla ja löytää se itselleen sopivin.

Vierailija
35/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä mitään haittoja jäänyt, kun itse aikoinani söin niitä.

Jumalkompleksi? Sinä et ole yhtäkuin kaikki muut

Vierailija
36/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurta typeryyttä vekslailla lääkeannoksia ja ottaa vähemmän kuin on määrätty / lopettaa ilman, että tekee sen yhteistyössä oman lääkärin kanssa.

Käytin samaa lääkettä eikä ollut mitään ongelmaa kun vaihdoin eri lääkkeeseen. Ei kaikista masennuslääkkeistä tule mitään vieroitusoireita kun lopettaa.

Tämäkin yksilöllistä. Toiselle voi tulla pahatkin oireet lopetuksen yhteydessä, siinä missä toinen ei huomaa juuri mitään. Vaikka lopetettaisiin/vaihdettaisiin lääke täysin samanlaisella ohjelmalla. Yhtä totuutta ei ole, joten turha julistaa mitään.

Vierailija
37/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ilmeisesti parantaa ruokahalua, joten syö tuplaten sen määrän mitä aikaisemmin. Kai sitä ennemmin kannattaa kokeilla sitä ruuan vähentämistä kuin lääkkeen?

Kysyin eilen mistä erottaa turvotuksen ja lihomisen (koska minä en ole eläissäni lihonut.) Turvotus on kuulemma koko kropassa. Minun painonnousuni näkyy koko kropassa. Oliko muuta? -ap

Vierailija
38/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi alapeukuttaa koska ei usko et lääkärit ostaa lääkefirmojen osakkeita ja määrää niiden lääkkeitä. (Kansisko herää tähä maailmaa ja lukee joskus jotai muutaki ku salkkareiden juonipaljastuksia? Tääki iha tutkittu ja todistettu asia.)

Jengi alapeukuttaa koska ei usko et se psyka sano mulle noin ja määräs ne lääkkeet 15 min keskustelun jälkeen enkä sitä oo enne sitä tai sen jälkee tavannu. Ja Mehiläisessä nämä tällaiset fiksut ihmiset on töissä, uskokaa tai älkää.

Vierailija
39/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurta typeryyttä vekslailla lääkeannoksia ja ottaa vähemmän kuin on määrätty."

Kyseessä on oma kroppani. Tiedän kyllä mikä minulla toimii. Olen ollut jo pitkään tällä puolikkaalla annostuksella eikä mitään ongelmaa. -ap

Vierailija
40/46 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kysyin eilen mistä erottaa turvotuksen ja lihomisen (koska minä en ole eläissäni lihonut.) Turvotus on kuulemma koko kropassa. Minun painonnousuni näkyy koko kropassa. Oliko muuta? -ap

Mitäpä jos lähtisit sinne lenkille lyllertämään sen sijaan että surffailet päivä tolkulla netissä. Vai meinaatko vielä huomennakin tehtailla samasta aiheesta lisää "hyviä" kysymyksiä av:lle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi