Röökin lopettaneet! Kuinka kauan pahimmat viekkarit kestivät?
Kestän fyysiset viekkarit "kuin mies", mutta henkisistä vieroitusoireista se äärimmäinen v*tutus on jotain mitä en vaan pysty ottaa vastaan. Olen koettanut kerran aiemmin lopettaa, ja juurikin tuo ihan uskomattomiin sfääreihin mennyt vihan tunne ihan kaikkea kohtaan sai minut retkahtamaan. Kädet saa täristä ja päätä saa särkeä, mutta se viha...
Kuinka kauan se kestää? Yritän tässä motivoida itseäni ja valmistautua pahimpaan. Tämä ei sitten ole mikään "uuden vuoden lupaus - tempaus" vaan ihan itsestä lähtevä päätös. Olen tupakoinut puolet elämästäni, nyt riitti.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten voi mitään viihderöökejä vedellä tai se on taas kohta menoa. Pitää ottaa sama linja kuin alkoholistilla, ei savujakaan koskaan.
Tuosta olen täysin samaa mieltä. Ei kannata koskaan enää kokeillakaan, jos on eroon päässyt tupakasta siinä määrin, että ei enää tee mieli polttaa. Joillain se voi viedä vuosia. Nikotiiniriippuvuus kuitenkin on yksi kovimpia riippuvuuksia maailmassa, ja yksikin savuke entiselle nikotiiniriippuvaiselle tarkoittaa todella usein sitä, että tapaan palataan suurella todennäköisyydellä. Hyvin harva pääsee nikotiiniriippuvuudesta lopullisesti eroon.
Vitutus ja masennus kesti valitettavasti joitain kuukausia, selitys on ymmärtääkseni se että nikotiini on samankaltainen serotoniin kanssa ja kun nikotiinia ympätään koko ajan kehoon, keho ei välttämä tuota serotoniinia itse kovin paljon.
Sitten kun polttamisen lopettaa, menee keholla aikansa ennenkuin oma serotoniintuotanto elpyy.. näin luin muistaakseni Stumpin sivuilta. Eli vaikka ne oikeet viekkarit loppuu, niin silti saattaa välillä olla aikamoisia oloja. Ole sitkeä, ne loppuu kyllä. 😀 mulla auttoi mm. liikunta, aloitin silloin juoksemisen. Lohdukkeena sanon että mulla on vankka masennustausta, ja näinollen olen herkkä aivokemioiden vaihteluille, monella varmasti ei se v**utus/alakulo niin pitkään kestä kuin mulla silloin.
5v polttamatta nyt, lopetin ilman nikotiikorvaustuotteita. Olen koittanut lopettaa aiemmin purkan ja laastarin avulla siinä onnistumatta. Koulukuntia on tietty useita, mutta itse näkisin että kannattaa lopettaa raa'asti seinään vaan. Korvaustuotteet ylläpitää sitä varsinaista riippuvuutta ja edessä on kaksi vieroitusta - ensin rööki ja sitten Nicorette/mikälie.
Tsemiä, oot jo voiton puolella. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen nikotiinikorvaustuotteita, itselläni lievitti juurikin sitä massiivista vitutusta. Kuukaudessa pahin kärki on ohi ja usko pois, kun pahimmasta pääsee yli niin sitten on helppoa olla ilman. Ja ne jotka sanoo että vielä kymmenen vuodenkin jälkeen tekee mieli, puhuvat paskaa. Siinä pisteessä voi jo vetää muutaman viihderöökin ilman pelkoa koukuttumisesta uudestaan.
No aivan varmasti on riski koukuttumisesta uudestaan, älä hölmöile. Pitkään tupakoineella pelkästään savukkeen pitäminen sormien välissä on jo niin selkärangassa että sieltä se addiktio puskee päälle uudelleen kymmenen vuoden jälkeenkin - jos ei nyt fyysinen niin se henkinen.
Myönnän että kokemukseen pohjautuva otantani on kapea, sisältäen itseni ja muutaman tupakoinnin lopettanutta ystävääni. Se ei tietenkään kaikkia koske, monet ovat olleet vielä pidempään koukussa röökiin (15->) jolloin voi tilanne olla eri. Itse voin vetää pari askia röökiä ja lopettaa siihen, ilman huolia uudelleenkoukuttumisesta. Polttamatta alle 10v.
Ihmiset koukuttuvat eri tavoin. Mä pystyin vuosia olemaan aina välillä viikkoja polttamattakin, mutta sitten ylitin jonkun rajan ja polttamisesta tuli päivittäistä. Lopettaminen oli vaikeaa, enkä ole sen koommin uskaltanut edes ajatella kokeilemista. Musta tuntuu, että koukuttuisin nopeasti uudelleen.
Samaa mieltä, koukuttujat koukuttuu myös muihin aineisiin ja tapoihin helpommin ja se koukuttuminen on erilaista eri ihmisillä. Itselläni taas meni niin että tarpeeksi monen savuttoman vuoden jälkeen ylittyi jonkin raja, jolloin nikotiinilla ei ole sitä helppoa koukuttumisvastetta enää. Siis sellaista mitä se oli joskus ensimmäisenä vuonna, eli parin röökin sortuminen ja kierre on valmis. Ei ole enää sellaista, voin polttaa askin tai kaksi ja lopettaa kuin seinään ilman ongelmia.
Mä olen ollut nyt neljä kuukautta polttamatta sähkötupakkaa apuna käyttäen. Viihteellä toi sähkis on auttanut, kun on päässyt "tupakkarinkiin" mukaan, mut eihän se nyt tosiaankaan samalta tunnu.
Mutta joo, edelleen tekee mieli lähes päivittäin. Johtunee ehkä siitä, että monet läheiseni polttavat, mutta olen oppinut elämään ilman ja tuntuu jo paljon paremmalta, kun esim. 2kk sitten. 😊
Nopea kiitos kaikille, ja erittäin ihanaa joulua!!
Ap
Laastareita käytin yli puoli vuotta. 30 vuotta vedin röökiä, nyt 16vuotta ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen nikotiinikorvaustuotteita, itselläni lievitti juurikin sitä massiivista vitutusta. Kuukaudessa pahin kärki on ohi ja usko pois, kun pahimmasta pääsee yli niin sitten on helppoa olla ilman. Ja ne jotka sanoo että vielä kymmenen vuodenkin jälkeen tekee mieli, puhuvat paskaa. Siinä pisteessä voi jo vetää muutaman viihderöökin ilman pelkoa koukuttumisesta uudestaan.
Ei muuten voi mitään viihderöökejä vedellä tai se on taas kohta menoa. Pitää ottaa sama linja kuin alkoholistilla, ei savujakaan koskaan.
Minulla on neljäs vuosi sähkötupakalla menossa, sitä ennen vedin topan parissa päivässä. Nyt olis tarkoitus lopettaa sähkiskin, ajattelin suurimpaan ketutukseen käyttää nikotiini pillereitä ja lenkkeilyä.
No ihan on ihmisestä kiinni voiko juhlapoltella vai ei.
Olen tuo joka alussa kirjoitti polttaneensa 14v ja lopettaneensa sitten suht. kivuttomasti. Kävin todella harvoin juhlimassa, koska sain pari lasta siinä parin vuoden välein, mutta joskus poltin viihteellä, joskus en. Nyt lapset ovat jo isompia ja käyn n. 1-2kk välein ulkona, yleensä lähinnä työjutuissa ja poltan kyllä aina. Silti ei ole mitään ongelmaa laittaa illan päätteeksi loput röökit kaappiin, josta otan ne sitten taas mukaan parin kuukauden päästä illanviettoon. Kun ei käy liian usein, ei muodostu tavaksi.
Kaikkein pahinta vaihetta kestää 2-3 kuukautta. Pahaa vaihetta pari vuotta. Sen jälkeen tupakkaa ei enää muista ja kaipaa.
Huomasin että tupakasta pääsee eroon vain sen lopettamalla lopullisesti. Ei mitään pohdintaa että "päivä kerrallaan". MITÄ EHDOLLISEMPI LOPETTAMINEN ON NIIN SITÄ VARMEMMIN RETKAHTAA.
Pitää päättää että ei enää polta tässä elämässä. Jos tuntuu henkisesti pahalta niin vaikka sitten itkee. Itse kävin ulkona normaalisti "tupakalla" lopettamisen jälkeen. Jotenkin sekin auttoi että jatkoi tupakkarituaaleja vaikka ei enää polttanutkaan.
Epäilen että hypnoosista voisi olla iso apu lopettamisessa, koska siinä sais ehkä iskostettua ihmisen mieleen tuon lopettamispäätöksen. Se ei ole lopettamispäätös että "sinnitellään tässä nyt ja katsotaan miten käy".
Vierailija kirjoitti:
Sori kun tällä tavalla änkeen toisen ketjuun kyselemään, mutta ajattelin jos teillä olisi vinkkejä minullekin. Mulla aika erilainen tilanne: oon 20v, polttanut vasta pari vuotta ja röökiä menee tällä hetkellä 1-3 päivässä, ryypätessä noin 10. Fyysisiä oireita ei tuu kun on parikin päivää ilman, mutta oon ärtynyt ja hermostunut. Lähes joka kerta polttamisesta tulee paha olo etenkin esim päivän tauon jälkeen, mutta silti nautin suunnattomasti siitä tavasta. Pelkään, etten jotenkin oikeasti haluakaan lopettaa vaikka vihaan sitä pahaa oloa ja hajua. Uskon olevani yhä edelleen enemmän tapakoukussa kuin fyysisesti riippuvainen. Neuvoja, miten päästä eroon rakkaudesta tapaan?
Nalkissa olet. Aina puhutaan fyysisestä riippuvuudesta, mutta oikeasti riippuvuus on korvien välissä, siis mielessä. "Nautin suunnattomasti", "pelkään", "vihaan". Selkeämmin et olisi voinut asiaa ilmaista.
Ole polttamatta kaksi kuukautta. Sinä aikana kyllä näet.
Suosittelen Allen Carr kirjaa Stumppaa tähän (Vihdoinkin savuton). Et menetä mitään, vaikka luetkin.
Joko korvaamalla sen toisella tavalla tai sitten sinnittelemällä että aika lieventää sitä tarvetta. Aika kyllä sen tekee, mutta siinä kestää tovi. Kun motivaatio lopettaa on kovempi, mitä tyydytys siitä mitä röökaamisesta saat, on lopettamisen hetki.