Annatteko raaputusarpoja lahjaksi? Haittaisiko teitä jos joku voittaisi jotain? Vuosia sitten kaverini voitti lahjastani 20t, muistelen sitä yhä jouluisin katkerana
Vaikka tuosta on jo vuosia aikaa, mutta yhä tuo tulee jouluisin ärsyttävästi mieleen, kun joka nurkalla myydään raaputusarpoja lahjaksi. Joku sellainen joulupaketti se oli, josta voitto tuli. En edes tiedä, mistä niistä arvoista se voitto tarkalleen ottaen tuli, koska kaveri laittoi silloin vaan heti aattona lällätysviestin voitostaan. Yllättävän paljon se sieppasi ja sieppaa vieläkin. Itsekin olen paljon saanut kaikenlaisia arpoja lahjaksi ja ostanut niitä itsekin, mutten ikinä ole voittanut niistä kahtakymppiä enempää. Sitten juuri se kaverille lahjaksi ostettu arpa voittaa 20 000 euroa, saakeli.
Voitte vaikka ottaa tämän jonkinlaisena varoituksena ja tietty kiinnostaisi, onko muille käynyt vastaavaa. Olenko vaan vmäinen ihminen, kun en osannut olla onnellinen kaverin puolesta vaan kaikki tunteeni asiasta olivat ja ovat yhä negatiivisia. Ennen tuon tapahtumista sitä luuli olevansa vaan iloinen jos sillä kympillä tai parilla, jolla arpalahjan kaverille ostaa, kaveri saakin isomman lahjan. Totuus oli kuitenkin toinen.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lällätellyt ja lällätellyt.. Se hänen viestinsä asiasta oli suunnilleen:"Onkos joulunne mennyt mukavasti? Tää ei varmaan teidän iltaa paranna, mutta ostit tietämättäsi meidän perheelle mm. unelmaloman. ;) Siitä sun antamasta arpalahjasta tuli kakskyt tonnia!!! Me muistetaan sua kyl postikortilla, älä huoli. ;)" En toki enää sanasta sanaan muista viestiä, mutta suunnilleen noin. Etenkin tuo postikorttiheitto ja ;)-hymiöt tuntuivat lällättelyltä. Vastasin itse asialliset onnittelut kuitenkin. Uskon voiton todellisuuteen, koska hän hehkutti asiaa somessakin julkisesti ja myöhemmin julkaisia päivityksiä lomastaan.
Ehkä tämä avaus auttoi vähän, kun mietin, että joku on oikeasti antanut arpalahjan, josta saaja on saanut 100 000 euroakin, mikä on aika paljon enemmän kuin tuo 20 000. Onhan niitä vielä isompiakin voittoja mahdollista saada noista, joten mahdollisesti jonkun lahja-arvasta niitäkin voittoja on tullut. Niin sitä vaan niistäkin yli päästään. Olen ehkä siis pikkumainen, kun vielä vuosienkin jälkeen asia muistuu mieleen ja ärsyttää.
Ap
No joo, kyllähän tuosta sellainen vaikutelma välittyy, että voittaja ainakin olettaa asian ärsyttävän sinua. Toisaalta ehkä hän ei halua aiheuttaa ärtymystä omalta osaltaan yhtään enempää vaan pikemminkin lieventää sitä ärsytystä, jota olettaa sinulla joka tapauksessa olevan, kun kuulet voitosta. Ehkä häntä itseäänkin ärsyttäisi tilanteessasi, joten yrittää pehmitellä olettamaansa ärsyyntymistä ikään kuin pahoitellen "ei varmaan teidän iltaa paranna..." ja lohduttelevasti "me muistetaan sua... älä huoli". Olisihan voitosta tietysti voinut jättää kertomattakin, eli et olisi tiennyt heidän voittonsa olevan juuri sinun arvasta, mutta kenties voittaja olisi kokenut sen epärehellisen salailevaksi käytökseksi, en tiedä.
Tämän takia en halunnut jättää kertomatta kaverille voitosta. Olisihan sitä ihmetellyt mistä yhtäkkiä meille olisi jäänyt reilusti rahaa joka kuukausi ja yhtäkkiä pystyttiin alkaa remontoimaan taloa jne. Epärehellistä se olisi. Itse aloin ostamaan noita arpoja joka joulu aina yhdelle perheelle ja toivon että hekin voittaisivat. -se 100 000 voittanut.
Kaikesta sitä ihminen herneen nenään vetää
Mun ukko osti arvat lahjaksi lähimmilleen. Itse en ostaisi arpoja vaan ennemmin vaikka vuohilahjoituksen kehitysmaahan tms.
Tuolla kaapin päällä se arpa nököttää, pitäisi viitsiä raaputtaa monta luukkua, muttei se yhtään houkuta. Enemmänkin mielessä on, että voittaako joku oikeasti noista jotakin ja vähänkös anoppi pettyy kun/jos ei voita mitään. Kunpa voittaisi edes vähän ettei loukkaannu lahjasta. Tosin hän on holtiton rahan kanssa ja ois pääpotti pian tuhlattu.
Hyvä tietty että veikkaus sponsoroi jotain hyviäkin kohteita ettei kymppi mee ihan hukkaan.
Hieman latteat fiilikset arvasta, koska itse en pidä rahankaan saamisesta lahjaksi. Koen tulevani toimeen hyvin palkkatulolla ja säästämällä, enkä haikaile rikkauksia jotta elämäni olisi onnellisempi. Eli olen väärä henkilö arpalahjaan... ja mietin eikö ukko tunne mua ollenkaan?
Muistan aikanaan kun kaverin kanssa päätettiin ostaa arpa puoliksi ja kolmas kaveri ei halunnut osallistua "kun ei niistä mitään voita". Noh 5000e sieltä rapsahti ja tämä joka ei osallistunut veti herneen nenään kun ei suostuttu siihen että hän maksaa kolmasosan arvasta ja saa kolmasosan voitosta. Hänen mielestään se olisi ollut reilua kun oli kuitenkin mukana kun ostettiin arpa.
Minulle arpaa lahjaksi annettaessa sanottiin, että yli 2000e voitot sitten jaetaan. Sinällään outo vaatimus lahjalta, mutta ok. No ei tullut voittoa. :D Tämä oli ensimmäinen ja ainoa ketta kun kyseinen henkilö lahjoitti arvan, onneksi.
Itsekin antaisin vain sellaisille joiden voitoista voisin aidosti olla iloinen. Ja itse voittaessa antaisin kyllä lahjan antajalle jotain, riippuen henkilöstä voisin valehdella voittaneen summani pienemmäksi. Ihan vain mielipahaa estääkseni. Ei tulisi mieleenkään lällätellä toiselle aiheesta. Tosin noita ostaa vain niin läheiset ihmiset, joille voisin kertoa totuuden ja he olisivat iloisia (vanhemmat).
Viiden tonnin voitto meni aikoinaan vittumaiselle anopille.
Vituttaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo aina joskus ehdottaa arpoja lahjaksi,mutta tyrmään ajatuksen oitis. Hyppisin seinille, jos joku ydinperheeseen kuulumaton voittaisi ison potin. Rahaa tarttetaan kyllä mekin.
Kyllä sinä nainen jaksat vain jatkaa ja jatkaa...
Luen koko ajan tämän otsikon että Annatteko ruputustuoleja lahjaksi...
Tottakai läheisille annetaan (vanhemmat, sisaret, puoliso, lapset) arpoja lahjaksi. Voitot hyödyttävät epäsuorasti itseäänkin. (Perintö, elatus, henkinen avunantovelvollisuus yms.)
Arvat on helppo ja halpa lahja josta kaikki saajat pitävät.
Tyhmintä on antaa tavaraa lahjaksi.
Annoin kaverilleni joululahjaksi arvan, voitti 4,7 miljoonaa euroa! Voinko vaatia takaisin? Pyydän nopeaa apua :(
Aika turhaa rahanhaaskuutahan nuo arvat tähän mennessä tuntuneet olevan, Veikkaus senku porskuttaa mut intoutuuhan se välillä antamaan jopa puolet rahoista takasin. Oikeasti toivoin, että vanhempani olisivat voittaneet isompia summia kun lähes satasella hommasin arpoja (raaputushulluja kun ovat), mutta ei niin ei.
En uskalla antaa just tuon takia muille kuin äidilleni. Olisin varmasti muiden kohdalla kateellinen ja katkera jos olis iso summa :D
Jos äitini voittaisi arvasta, olisin enemmän kuin onnellinen hänen puolestaan! Ainoa tuntemistani ihmisistä keille soisin voiton ennemmin kuin itselleni.
No joo, kyllähän tuosta sellainen vaikutelma välittyy, että voittaja ainakin olettaa asian ärsyttävän sinua. Toisaalta ehkä hän ei halua aiheuttaa ärtymystä omalta osaltaan yhtään enempää vaan pikemminkin lieventää sitä ärsytystä, jota olettaa sinulla joka tapauksessa olevan, kun kuulet voitosta. Ehkä häntä itseäänkin ärsyttäisi tilanteessasi, joten yrittää pehmitellä olettamaansa ärsyyntymistä ikään kuin pahoitellen "ei varmaan teidän iltaa paranna..." ja lohduttelevasti "me muistetaan sua... älä huoli". Olisihan voitosta tietysti voinut jättää kertomattakin, eli et olisi tiennyt heidän voittonsa olevan juuri sinun arvasta, mutta kenties voittaja olisi kokenut sen epärehellisen salailevaksi käytökseksi, en tiedä.