Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäät palstalaiset: oliko talvet ennenkin näin paskoja vai onko ilmastonmuutos totta?

Vierailija
21.12.2017 |

Kurahousurumbaa joulukuussa. Ei jaksaisi.

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan ole muistikuvaa, että talvella olisi minulla ollut lapsena kurahousuja. Sitten keväällä, kun lumet rupesi sulamaan, ne tuli taas käyttöön tai ostettiin siinä vaiheessa uudet.

Vierailija
22/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuttunut. 1980-luvulla pääsi Oulussa luistelemaan järven jäälle jo lokakuun lopulla ennen pysyvää lumipeitettä. Nyt ei onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh ainakin täällä päin on ollut ihan hyvä talvi. Ei oo kurahousuja tarvittu kuukauteen. Monena aikasempana talvena on saanut jännittää onko jouluna lunta.. Mutta kyllä, en ole edes kovin vanha ja voin sanoa että ennen oli kylmempää.

Vierailija
24/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh ainakin täällä päin on ollut ihan hyvä talvi. Ei oo kurahousuja tarvittu kuukauteen. Monena aikasempana talvena on saanut jännittää onko jouluna lunta.. Mutta kyllä, en ole edes kovin vanha ja voin sanoa että ennen oli kylmempää.

Lapissako?

Vierailija
25/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen usein talvea 1986 tai 1987, jolloin jopa Varsinais-Suomessa oli viikkojen mittainen pakkaskausi, lämpötila pysytteli -30 asteessa pitkään. Jostain syystä se oli kamalampi kuin nykytilanne.

Mä muistan tuon! Matkustin yliopistolta keltsulla keskustaan ja sen ikkunat oli alhaalta ylös saakka jäässä niin ettei niistä nähnyt ulos. Iskarit oli niin jäässä että tuntui kuin olisi ajettu neliskanttisilla renkailla.

Kunnon talvet! Käytin isoäidin vanhaa, painavaa krimiturkkia. Cool.

Vierailija
26/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin voi vihdoin käyttää shortseja ja sandaaleja tammikuussa edes etelärannikolla?

Vierailija
27/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös mieluummin olisi kannattanut harkita niiden lasten hankintaa, jos ei sitä kurahousurumbaa jaksa. Se on kuitenkin niin ohi kiitävän pieni aika kun siitä joudut kärsimään.

Vierailija
28/169 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla oli hyvät talvet Turussakin. Lunta ja pakkasta riitti eikä sitä kirottu tai ihmetelty. Niin sen piti ollakin. Muistan vieläkin sen fiiliksen kun keväällä lumet oli sulanut sen verran, että sai fillarin varastosta ekan kerran sinä vuonna. Ai että se oli elämää!

Vierailija
29/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ainakin on tiedemiesten yhtenäinen mielipide, että parhaimmillaankin jos saataisiin kaikki nämä ihmisten hallittavissa olemat ilmaston lämpenemisen estämisprojektit toteutettua (sinänsä aika utopistinen ajatus) niin jotain vaikutusta niillä olisi vasta kymmenien vuosien kuluttua, 

Vierailija
30/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida olla riittävän vanha, kun juuri tällaisina joulun säät muistan. Lämpötila nollan tuntumassa ja lunta n. 20 cm.

Mulla on synttärit joulukuun puolivälissä ja lapsuudessa silloin yleensä oli lunta, muttei kovin kylmää. Niin tänäkin vuonna. Jouluna katsottiin joulurauhanjulistusta ja harmiteltiin turkulaisten puolesta, kun siellä näytti niin syksyiseltä. Tammi-helmikuussa vasta tuli kunnon pakkaset ja hiihtolomalla satoi aina vettä. 

Tämä Itä-Suomessa.

Sen sijaan lapsuuden kesät tuntui tosi pitkiltä, aurinkoisilta ja lämpimiltä.

Vierailija
31/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin nuori, niin ensilumi satoi jo elokuun lopulla ja suli pois vasta toukokuun lopulla. Tästä tuleekin meidän ikäihmisten kovasti käyttämä sanonta: "Hiihdettiin kouluun kesät talvet".

Vierailija
32/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos näkyy talvien lisäksi muutenkin luonnossa. Keräsin lapsena perhosia ja minulla oli perhoskirjoja. Nykyään kotiseudullani tavataan kohtuu runsaana sellaisia perhoslajeja, joita ei lapsuuteni kirjoissa ollut lainkaan. Joidenkin lajien levinneisyys on siirtynyt lähes 1000km pohjoiseen! Järvien jäätyminen ja sulaminen on myös siirtynyt reilusti. Joutsenet talvehtivat sulissa ja ruokinnoilla on peippoja ja punarintoja.

Muutos on ollut hurja!

Vierailija
33/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisenä ja virallisia tilastoja katsottua voi todeta että varhaislapsuuden kohtalaisen lämpimät talvet ei ole jääneet mieleen erityisemmin, sen sijaan nuoruuden kylmien talvien putki on, sitten kun päästiin 90-luvulle niin on ollut taas lämpimiä talvia mutta myös kylmiä. Ei tästä montaa vuotta ole kun sitä lunta oli metrin verran vielä huhtikuussakin ja piti ihmetellä että sulaako se juhannukseksi.

Aina hoetaan (kun on tavallista kylmempää) ettei se ilmastonmuutos ole yksittäisen vuoden säätilat, sama pätenee siihenkin että on hieman lämpimämpi vuosi?

Vierailija
34/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45. Kyllä ilmat ja kelit on ihan erilaisia kuin ennen. Esim nykyään tuulee liki aina ja talvet pärkäis T-paidalla. Surkea katsella tätä maapallon tilan nopeaa pahenemista.

Ennen talvet oli lumisia ja paukkupakkasiakin oli. Kunnon talvi kesti aina ainakin kolme kuukautta isoine hankineen ja n 20 asteen pakkasineen. Enää ei voi sellasista talvista kuin haaveilla.

Vierailija
35/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 64 v ja ensimmäinen paska talvi mun elämässä oli 1985 ja sen jälkee niitä on riittänyt.

Vierailija
36/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 150 vuotta sitten jean sibelius valitti joulukuussa kun ei ole kunnolla lunta. Ja oli plusasteita. Ilmastonmuutos on kukkua. Ollaan jonkun syklin alatasossa josta pikkuhiljalleen noustaan.

Vierailija
37/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutos näkyy talvien lisäksi muutenkin luonnossa. Keräsin lapsena perhosia ja minulla oli perhoskirjoja. Nykyään kotiseudullani tavataan kohtuu runsaana sellaisia perhoslajeja, joita ei lapsuuteni kirjoissa ollut lainkaan. Joidenkin lajien levinneisyys on siirtynyt lähes 1000km pohjoiseen! Järvien jäätyminen ja sulaminen on myös siirtynyt reilusti. Joutsenet talvehtivat sulissa ja ruokinnoilla on peippoja ja punarintoja.

Muutos on ollut hurja!

Tämä on totta, olen huomannut saman asian luonnossa liikkuessani. Toinen asia, missä on tapahtunut dramaattinen muutos, niin valosaaste on selvästi lisääntynyt. Eipä näy täällä enää linnunrataa niinkuin 30v. sitten.

Vierailija
38/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 150 vuotta sitten jean sibelius valitti joulukuussa kun ei ole kunnolla lunta. Ja oli plusasteita. Ilmastonmuutos on kukkua. Ollaan jonkun syklin alatasossa josta pikkuhiljalleen noustaan.

Luolamies 10000 eaa. valitti, kun oli yksi lumeton talvi ja karhu pieraisi.

Vierailija
39/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa kylmät ja lämpimät talvet tuntuu jännästi vuorottelevan. Tämä ja kaksi viimeistä talvea ovat olleet aika leutoja. Sitä ennen meni pari talvea, jolloin kantakaupungista ajettiin lunta yötä päivää, ja oli kunnon pakkasia. Siis vanhan ajan talvia.

Vierailija
40/169 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kohdalla oli aiemmin niin paksu jääkerros että maa nousee täällä yhä jään painon hävittyä. Sitä kutsuttiin jääkaudeksi. Jää suli pois koska suomalaisia jääkarhuja ei silloin verotettu tarpeeksi. Erityisesti omakotiasujajääkarhuja ja autoilijajääkarhuja olisi pitänyt verottaa, että ilmastonmuutos ei olisi sulattanut jääkauden jääkerroksia. Vaikka pandoja olisi ollut liikaa ja ne olisivat saastuttaneet runsaasti, silti vain suomalaisten jääkarhujen verotus olisi estänyt ilmastonmuutoksen. Onneksi nykyään asia on korjattu ja suomalaisia verotetaan ilmastoveroilla runsaasti.