Ohjeet sinulle, joka et tiedä ketä äänestäisit
Ensinnäkin: äänestäminen on tärkeää, koska jos et äänestä, se hyödyttää eniten niitä jotka ajavat sinulle vahingollista politiikkaa.
Sitten ohjeet.
1. Mieti mikä yhteiskunnassa eniten harmittaa tällä hetkellä. Oletan että sinulla ei ole mielessä asioita, joita haluat edistää, ja siksi koet äänestämisen hankalaksi. Jos kuitenkin keksit sellaisen niin aina parempi! Jos et keksi niin voit miettiä mitä asiaa/ilmiötä haluat yhteiskuntaan vähemmän.
2. Mieti, kenelle ystävälle/sukulaiselle antaisit asiasi hoidettavaksi jos sinulle jostain syystä kävisi jotain etkä voisi itse niitä hoitaa (esim. jos makaisit sairaalassa koomassa). Kysy tältä henkilöltä, mikä puolue tai ehdokas hänen mielestään ajaa parhaiten tuota kohdan 1 asiaa. Googlaa ko. ehdokkaan numero tai etsi se äänestyskopissa listasta nimen ja puolueen perusteella. Jos sinulla ei ole tällaista henkilöä johon luotat, siirry seuraavaan kohtaan.
3. Avaa (tai etsi netistä) ChatGPT ja kysy siltä, mikä Suomen nykyisistä puolueista ajaa asiaasi parhaiten. Mene äänestyskoppiin ja tökkää sormi kyseisen puolueen listalla johonkin random-kohtaan. Siinä on ehdokkaasi.
Näin toimimalla varmistat että et äänestämättä jättämällä anna valtaa sellaisille tahoille, jotka toimivat räikeästi sinun etuasi vastaan.
Kommentit (19)
4. Älä äänestä kansanedustajaa koska heillä ei ole aikaa hoitaa kunnallisia asioita.
Äänestin narsisteja vastaan, mutta ei minulla ole illuusiota, että poliittinen järjestelmä uudistuisi tai muuttuisi rehellisemmäksi. Sama show jatkuu, pelurit vaihtuu.
En uskalla ChatGPT:tä käyttää. Voisitko kysyä puolestani mikä puolue kannattaa vanhusten terveydenhuollon lopettamista yhteiskunnan varoilla?
Äänestä Aku Ankkaa, hän on voittaja.
Valitse puolue, joka vastaa parhaiten arvojasi. Etsi ko. puolueen ehdokkaista nuorin nainen. Äänestä häntä. Vanhoja jääräpäitä pitäisi pyrkiä kampeamaan sivuun ja satsata tulevaisuuteen.
Eläkeukkp 69 v
Tiedän vain että lopputulos jännittää.
Miksi äänestän kun Kela pakottaa vaihtaa paikkakuntaa?
En tiedä koska en pääse äänestämään.
Varsinkin jos olet nuori ihminen, käy ihmeessä äänestämässä! On ihan sama ketä äänestät, kunhan valitset jonkun omaa ikäluokkaasi edustavan. Eläkeläisiä on tässä maassa niin paljon ja he äänestävät niin aktiivisesti että heillä on aivan liikaa valtaa.
t. Keski-ikäinen
skandaalihallitus harmittaa ja kyllä - sitä vastaan äänestän. En halua että tätä kansan köyhdyttämistä jatketaan enää kunta/aluetasolla.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla ChatGPT:tä käyttää. Voisitko kysyä puolestani mikä puolue kannattaa vanhusten terveydenhuollon lopettamista yhteiskunnan varoilla?
Miksi et uskalla kysyä tätä tekoälyltä?
Itse en tiedä ketään joka suoraan ajaisi mainitsemaasi asiaa, mutta suosittelen että käyt äänestämässä jotakuta iältään nuorta henkilöä. Luultavasti joku nuori kokoomuslainen voisi olla ideologialtaan lähimpänä tätä toivettasi. Pääasia että äänestät!
t. Ap
Älkää nyt helvetissä mitään chatgpt:tä ainakaan käyttäkö. Mieluummin vaikka pärstäkertoimen perusteella tai aakkosista ekana.
onko jotain ehdokasta joka haluaa huumeet laillisiksi?
hesarissa on vaalikone, josta saa puolueittain ehdokkaat näkymään luettelona, sieltä voi käydä läpi mikä/kuka resonoi. Vaalikoneen kysymyksiin vastaamalla sain itse ihan ihme ehdokkaita, mutta tämä suora listaus helpotti tekemään valinnan kunhan puolue tuli valittu. Jokaisen ehdokkaan osalta näkyy siinäkin ne vastaukset et pystyt katsomaan oletko isoista linjoista samaa mieltä.
Kaikkein paras vihje minkä voi antaa, älä äänestä.
Tämä pas*a jatkuu vain niin kauan kun riittävästi typeryksiä käy äänestämässä.
Oikea muutos tapahtuu vain jaloilla äänestämällä.
Ne jotka äänestävät eivät saa valittaa sillä itse ovat äänensä pois antaneet, joka järjestelmää äänestää, ei saa valittaa mistään mitä järjestelmä tekee.
Jotka eivät äänestä, he saavat valittaa kaikesta mitä järjestelmä heille väkisin tekee, sillä eivät sitä ole halunneet.
Yksikään puolue, tai ehdokas ei aja sellaista politiikkaa mitä kannattaisin. Eli ei ole väliä kuka marjonetti siellä hyppii. Olen irtisanoutunut politiikasta. En katso uutisia, enkä välitä maailman menosta. Minun välittömään elämääni ei politiikka koske.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään puolue, tai ehdokas ei aja sellaista politiikkaa mitä kannattaisin. Eli ei ole väliä kuka marjonetti siellä hyppii. Olen irtisanoutunut politiikasta. En katso uutisia, enkä välitä maailman menosta. Minun välittömään elämääni ei politiikka koske.
Arvostan, olet tehnyt viisaan päätöksen
Muistutuksena vielä niille, jotka luulevat ettei oma ääni merkitse: jos näin on, niin miksi Amerikan rikkaat tekevät kaikkensa estääkseen ihmisiä pääsemästä äänestämään? Siellä nähdään todella paljon vaivaa sen eteen että huonosti toimeentulevat jättäisivät käymättä äänestämässä. Miettikää sitä.