Löysin uudelleen rakkauteni kirjallisuuteen kun ymmärsin, että aikuinenkin voi lukea fantasiaa ja scifiä
Olen jotenkin väkisin yrittänyt lukea muuta kaunokirjallisuutta, jonka puolelta samaa iloa lukemisesta ja tarinamaailmaan immersoitumista ei kuitenkaan koskaan löytynyt. Niinpä lukemisharrastukseni on kymmenessä vuodessa hiipunut lähes olemattomiin. Aikuisena olen ajatellut, ettei otsikossa mainitsemieni lajien lukeminen ole vakavasti otettavaa - tästähän tuli joku tutkimuskin hiljattain, eli lukijat itsekin suhtautuvat esim. scifiin jotenkin vähemmän arvokkaana kirjallisuuden lajina.
Muutama kuukausi sitten lainasin mielenkiinnosta erään suositun nuorten dystopia/scifi-kirjan, ja sen jälkeen olen ahminut kirjoja taas vanhaan malliin. Nämä kirjat ovat olleet nuorten tai aikuisten kauhua, fantasiaa ja scifiä, ja ne ovat muistuttaneet minua siitä, miksi rakastan kirjallisuutta.
Vähän harmittaa, että tuhlasin kymmenen vuotta hyvää lukuaikaa yrittäen kahlata läpi länsimaisen kirjallisuuden klassikoita ja kaiken maailman Finlandia-voittajia, mutta olen silti onnekas tästä käänteestä.
Kommentit (22)
Tervetuloa takaisin!
T. Toinen samanlainen, joka ei myöskään murehdi Finlandiavoittajia ym. pakkoluettavaa.
Voi ei! :D Onneksi nyt löysit paremman kirjallisuuden pariin uudestaan. Nautinnollisia lukuhetkiä.
Kertokaa ihmeessä hyviä fantasia ja scifi kirjoja? Potterit ja twilightit luettu moneen kertaan.
T. Rouva 43v
https://www.goodreads.com/list/show/12408.Best_Young_Adult_Dystopian_No…
Jos englanti taipuu, niin tuossa hyvä lista, josta lähteä perkaamaan dystopiaa. Moni on suomennettukin. AP
Vierailija kirjoitti:
https://www.goodreads.com/list/show/12408.Best_Young_Adult_Dystopian_No…
Jos englanti taipuu, niin tuossa hyvä lista, josta lähteä perkaamaan dystopiaa. Moni on suomennettukin. AP
Ja siis ei pidä antaa tuon 'dystopian' hämätä, mukana on scifiä ja fantasiaakin.
Tulin hyvälle mielelle tästä aloituksesta, tervetuloa takaisin AP! :)
Iain M. Banksin kulttuuri nimisessä yhteiskunnassa tapahtuvat sci-fi kirjat ovat mielestäni parasta. Kirjat nimelttä:
Muista Flebasta.
Pelaaja.
Aseiden käyttö.
Tähystä tuulenpuolta.
Pintakuvio.
Mun kaikkien aikojen lempikirjoja on Terry Pratchettin tuotanto (sekä lasten/nuorten, että aikuisten kirjat). Nämä on kaikki luettu, loistavaa huumoria. Oisko mitään vinkkejä vastaavista?
Robin Hobbin kirjat ovat omia suosikkejani.
Nyt luen Patrick Rofussin kirjaa Viisaan miehen pelko, eka osa oli Tuulen nimi. Suosittelen!
Ja ihanaa ap, tervetuloa takaisin!
T. 55-vuotias suuri fantasian ystävä
Musta haltia -sarja R.A. Salvatorelta on viihdyttävää luettavaa. Charlaine Harris Sookie Stackhouset olivat myös hyviä, pidin enemmän kuin tv-sarjasta.
Vierailija kirjoitti:
Musta haltia -sarja R.A. Salvatorelta on viihdyttävää luettavaa. Charlaine Harris Sookie Stackhouset olivat myös hyviä, pidin enemmän kuin tv-sarjasta.
Ne Sookie-kirjat on ihan pas... Sarja oli hyvä mutta ne kirjat on kuin Reginan novellipalstalta. Riman pitää olla korkealla kirjallisuudessa.
Banksin scifit. Pratchetin fantasiaT. M.J Harrisonin hieman "taiteellisemmat" scifit.
Robin Hobbin Salamurhaaja trilogia on hyvä.
Aina kiva kuulla lukemisen ilon paluusta. :) Itselleni ominta lajia on viihdekirjat, mutta fantasian pariin voisi myös palailla pitkästä aikaa
Tulen ja jään laulu-sarja.
Nälkäpeli-sarja.
Maggie Stiefvaterin Shiver- sarja (suomeksi Väristys?) ja Scorpio races (en tiedä, onko käännetty suomeksi)
Eragon-sarja.
Avalonin usvat.
Ready, Player one
Ender's game (en tiedä mitä suomennettuna)
Yksin Marsissa (Andy Weir)
Sweep -sarja (Cate Tiernan)
Baskimaan murhat-sarja (Dolores Redondo)
Muukalainen (Stephanie Meyer eli Twilight-sarjan kirjoittaja)
Viides aalto (Rick Yancey)
Karou, Savun tytär ja jatko-osat (Laini Taylor)
Jos onnistuu lukea englanniksi, suosittelen katsomaan Kindlen tarjontaa. Itse tilaan e-kirjoina paljon sieltä. Paljon kirjoja, joista osaa ei koskaan käännetä suomeksi tai käännetään ehkä joskus.
Ajan pyörä -sarja. Pitkä kuin nälkävuosi ja paljon turhaa huttua kirjoissa, mutta mielenkiintoinen maailma. Viimeiset kirjat (eri kirjoittajan kun alkuperäinen kuoli) todella paljon parempia kuin muu sarja, tavallaan pelastivat koko sarjan 🙄.
Viime jouluna aloitin, kuukausi sitten sain loppuun, ja nyt pitää löytää jotain uutta luettavaa jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajan pyörä -sarja. Pitkä kuin nälkävuosi ja paljon turhaa huttua kirjoissa, mutta mielenkiintoinen maailma. Viimeiset kirjat (eri kirjoittajan kun alkuperäinen kuoli) todella paljon parempia kuin muu sarja, tavallaan pelastivat koko sarjan 🙄.
Viime jouluna aloitin, kuukausi sitten sain loppuun, ja nyt pitää löytää jotain uutta luettavaa jouluksi.
Maailma on tosiaan mielenkiintoinen, itselläni alkoi kuitenkin mättää päähahmot jossain vaiheessa. Kaikki ne Nynaeven letin nykinnät ja muut maneerit alkoi tosissaan tulemaan korvista ulos. :P
- ei AP
Onko kukaan muu lukenut Gail Carrigerin kirjoja? Steampunkia vaihtoehtoisessa viktoriaanisessa maailmassa, mukana vähän vampyyrejä ja ihmissusia. Melko humoristisia, kirjailija ei ota itseään liian vakavasti (mikä on monesti fantasian parissa ongelma). Löytyy sekä YA:ta että aikusille suunnattua, valitettavasti ei suomennettuna.
Vierailija kirjoitti:
Iain M. Banksin kulttuuri nimisessä yhteiskunnassa tapahtuvat sci-fi kirjat ovat mielestäni parasta. Kirjat nimelttä:
Muista Flebasta.
Pelaaja.
Aseiden käyttö.
Tähystä tuulenpuolta.
Pintakuvio.
Kappas, onko niitä suomennettu noin paljon? Olen lukenut kaikki englanniksi koska sarjaa aloittaessani vuosia sitten niitä ei ollut käännetty kuin muutama.
Mutta joo, ovat enimmäkseen varsin hyviä. Jos joutuu käyttämään engalantia paljon työssään, ne pystyy myös lukemaan alkukielellä aika vaivatta.
Voisitko suositella jotain hyviä ja mukaansatempaavia kirjoja (scifi ja fantasia)
Kiitos :)