Mihin köyhillä sitten menee sitä rahaa ettei ole varaa ruokaan?
Eivätkö he saa tt-tukea jos ovat työttömänä? ja jos töissä niin palkkaa. mihin ihmeeseen ne rahat sitten menevät jos ei kerta ole varaa ruokaan? itse elelin joskus tt-tuella 2 vuotta eikä ollut mitään ongelmia, päinvastoin rahaa jäi aina yli 50e kuukaudessa eikä ikinä tarvinnut edes laskea kunnolla rahoja kunhan ei liikaa törsänny. Tottakai vaatteisiin piti säästää aina pari kuukautta.
Veikkaisin että ne köyhien rahat menee niihin 10 lemmikkiin, röökiin, viinaan ja velkoja maksetaan ottamalla lisää pikavipposta
Kommentit (374)
- Ruoka ostetaan kalliista lähikaupasta ja se on liian kallista. Kalliita leipiä, leikkeleitä jne, eineksiä juostaan jokapäivä kaupasta. Perusruokaa ei osata tai viitsitä tehdä.
- Alkoholi ja tupakka, ei kaikilla mutta hyvin monella.
- Lemmikkejä joille pitää ostaa kallista ruokaa, vakuutuksia ja eläinlääkärikäyntejä. Normaalijärkinen tietenkin hävittää elukat ensimmäisenä jos köyhyys iskee.
- Puhelimet ja tabletit tietenkin kytkyillä. Perusluuri ei kelpaa koska työssäkäyvillä kavereillakin on ifööni.
Autoja ei nykyjana cityköyhillä taida olla koska eihän niillä ole korttejakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.Kelan maksukatto ei kauheasti auta, kun ei riitä ensimmäiseenkään lääkesatsiin rahat. Lainaa ei voi nostaa koska kaikki tukikuukaudet kuluneet ja sossu ei halua myöntää tt-tukea, koska kyseessä päätoiminen opiskelija. Onneksi sentään asumistukea saa
Olet kai valittanut päätöksestä? Jos et saa enää opintotukea, on sinulle pakko myöntää toimeentulotuki. Sitä voidaan kyllä (ainakin väliaikaisesti) pienentää "koska tahallisesti opiskelet eli olet tuloton", mutta kokonaan sitä ei voi evätä. Ainakin 60% on pakko maksaa (eli 40% leikkauksella).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan kaikki lääkärin määräämät lääkkeet, joten niihin ei mene köyhillä penniäkään.
Rahat menevät lukemieni keskustelujen mukaan "laskuihin", joka 99% tarkoittaa sitä, että on ostettu jotain velaksi ja nyt maksetaan osamaksuja tai luottokorttilaskuja. Eli käytännössä on osteltu (turhaa) tavaraa, jota sitten maksetaan jälkikäteen. Fakta kun on että kaikkein köyhimmillä jää kulutukseen se noin 470e/kk (lapsista tietysti 200-300e lisää per lapsi), ja siitä tasan tarkkaan jää myös ruokaan ihan riittävästi rahaa.
Ei saa tt-tukea, jos ei nosta opintolainaa
Ja kun nostaa opintolainan, on varaa myös ruokaan.
(Minunkin mielestäni on suuri vääryys että opiskelijan pitää nostaa lainaa elääkseen. Mutta se ei kumoa sitä, että myös opiskelijalla on varaa ruokaan jos vain nostaa sen lainan. Itsekin olen nostanut.)
Tietysti jokaisella on varaa ruokaan, jos ottaa lainaa tai pikavippejä
Jos tosissasi rinnastat opintolainan pikavippeihin, en ihmettele hetkeäkään miksi olet köyhä. Hei vähän nyt järkeä.
Vuokrat ovat nykyään niin isot, että perusosasta menee satanen tai kaksi jo sen maksuun, normien mukaisia asuntoja yksinkertaisesti ei ole kuin pienelle osalle tarjolla.
Eli yksinäinen toimeentulotuen saaja elää puolella siitä mikä on määritelty elämän perus tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tein nyt Kelan sivuilla laskelman paljonko saisin rahaa jos en olisi opiskelija mutta tekisin töitä kuten tähänkin asti, kuukausituloni ovat noin 200€.
Kelan laskurin mukaan saisin asumistukea 300€, maksettavaksi jäisi 80€.
Tt-tukea saisin 670€/kk. Eli yhteensä asumismenojen jälkeen minulle jäisi 790€/kk!!! Ja töitä tekisin vain 1-2 kertaa viikossa!
Tulisin toimeen erinomaisesti jos siis tämä laskuri pitää oikeasti paikkaansa.
Unohdit maksaa verot.
Rehellinen vastaus; monella riippuvuuksiin. Alkoholi, huumeet ja nykyisin valitettavan monella peliriippuvuuteen. Jos on velkoja ulosotossa niin moni haluaa pysyä työttömänä ettei palkasta viedä ulosottoa. Sitten pelataan kaikki rahat. En yleistä kaikkia, mutta aika monella näin nykyisin. Toki eläminen ei ole ilmaista ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeisiin ja asumiseen menee suurin osa
Ettekö te lääkkeistä valittajat ole kuulleet kelan maksukatosta?
Tt-asiakas ei myöskään maksa lääkkeistä mitään.
Maksaa ja maksukatrto on aika iso. Ehkä se ei ole työssäkäyvälle, mutta pienillä tuloilla se on.
Opiskelijalla menee yleensä kaikki tulot vuokraan eli se 500 euroa.
Mitään ei suunnitella eikä säästetä. Taikatuki kun tipahtaa tilille se pistetään kolmessa päivässä sileäksi. Ottomaatti, lähikauppa, kaljaa, tupakkaa, hedelmäpeliä, taksilla kotia, kaljat juotu, takas taksilla ostarille, tupakkaa, kuppilaan, pizza, taksilla kotiin.
Näin sujuu se kolme päivää, loppukuu itketään kun rahat vähissä.
Ulosottoon kun yritys meni nurin.
Olen köyhä ja minulla on koira, mutta en silti joudu ruokakaupassa ikinä laskemaan rahoja, ja ostan sieltä juuri sitä mitä kulloinkin haluan. Mutta en syö käytännössä lainkaan eineksiä, teen isoja annoksia ruokaa kerralla, en käytä alkoholia tai polta tupakkaa, en juo limsoja tai syö sipsejä yms. ja ostan suuren osan vaatteista käytettyinä. Minulla on useampi reseptilääkityskin, mutta en siltikään joudu ikinä tilanteeseen, jossa ei olisi rahaa ruokaan.
En koe olevani niinkään köyhä, mutta joskus on aikoja, jolloin minä en syö, että saan lapsille ruokaa ja laskuja maksettua. Käyn töissä, asun vuokralla ja auto on oltava että pääsen sinne töihin. Puolen vuoden sairasloma pari vuotta sitten sai talouden täysin sekaisin ja siitä asti ollaan sinnitelty kädestä suuhun ja erinäisten lainojen avulla.
En todellakaan haluaisi olla tässä tilanteessa, mutta vuokra vie jo yli puolet palkasta ja auto vielä siitä ison siivun, puhumattakaan pojan koulun kustannuksista, tunnen olevani puun ja kuoren välissä. Kaikki kustannukset ovat nousseet koko ajan: polttoaineen hinta, kaikki autonpitokulut, sähkö, vesi, vuokra. Yhdellä palkalla on todella vaikea elättää kolmea ihmistä.
Onpas villejä yleistyksiä. Minä olen kaikilla mittareilla köyhä ja rahat tarvitsee laskea pennilleen. Voisin tehdä toisenlaisen ratkaisun ja mennä töihin, mutta nyt hoidan lasta kotona, koska kohta syntyy toinen. En ole hakenut kotihoidon tuen lisäksi muita tukia, mieheni tienaa reilusti alle 2000 euroa kuussa. En valita, koska olen tilanteen itse valinnut, mutta ymmärrän hyvin, miksi köyhillä ei ole rahaa ruokaan. Melkoisen loven budjettiin tekevät vakuutukset, auto ja asuminen.
On ihan typerää huudella ohjeita, että myy auto, lopeta vakuutukset tai asu halvemmin. Halvat asunnot ovat yleensä paikoissa, joissa tarvitsee auton tai ei ole töitä. Jos taas muuttaa järkevän joukkoliikenteen omaavaan kaupungin keskustaan, nousevat asumiskulut. Olen tyytyväinen, että omaehtoisesti olen hetkeksi valinnut tämän elämän. Ymmärrykseni kasvoi ja minä voin lopettaa tämän kun haluan. Minulla on vakituinen työ.
Näkökulmia asioihin ihmiset ja hyvää joulua!
Vierailija kirjoitti:
Olen ns työssäkäyvä köyhä. Palkkaa on sen verran ettei tukia tipu, ja palkka meneekin sitten vuokraan, sähköön, puhelinlaskuihin, lasten lukiokirjoihin, työ- ja koulumatkoihin, vaatteisiin.
Eli juuri siihen, mihin sen on tarkoituskin mennä.
Mielenkiintoista, että otsikossa puhutaan köyhistä ja suurin osa keskustelusta taas viittaa vaan laiskaan loisivaan toimeentulon nostajaan. Nämä eivät mielestäni ole synonyymejä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle asiat ovat kalliimpia.
Täältä opin sen vessapaperivertauksen; että jos rahaa on euro, pitää ostaa se pienempi paketti vessapaperia, jossa kappalehinta on 15snt sen sijaan että ostaisi sen jättipakkauksen, joka maksaa ehkä kuusi euroa, mutta rullan kappalehinnaksi tulisi 6 snt.
Mutta kun siihen säästämiseen ei ole varaa!
Auto on vanha, joten pitää maksaa enemmän vakuutuksia ja korjauksia - tosin uusi auto voisi olla vakuutuksiltaan halvempi ja huoltovapaa, mutta pitää silti hoitaa maksusopimus kuukausittain. Valitse sitten, kumpi niistä on parempi. Ja sitä aiempaa autoa ei ole ja käsiraha ihan minimi, joten rahoitussopimus on neuvoteltu sen mukaan.
Lainaa varmaan köyhäkin saa, että voisi käyttää sitä vipua rikastumiseen, mutta rikkaana saa halvempaa lainaa.
Höpöhöpö. Mitä uudempi auto, sen kovemmat vakuutukset. Mitä uudempi auto, sen kovemmat huoltokustannukset. Ne kun pitää viedä merkkikorjaamoon eikä naapurin Makelle korjattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
- Ruoka ostetaan kalliista lähikaupasta ja se on liian kallista. Kalliita leipiä, leikkeleitä jne, eineksiä juostaan jokapäivä kaupasta. Perusruokaa ei osata tai viitsitä tehdä.
- Alkoholi ja tupakka, ei kaikilla mutta hyvin monella.
- Lemmikkejä joille pitää ostaa kallista ruokaa, vakuutuksia ja eläinlääkärikäyntejä. Normaalijärkinen tietenkin hävittää elukat ensimmäisenä jos köyhyys iskee.
- Puhelimet ja tabletit tietenkin kytkyillä. Perusluuri ei kelpaa koska työssäkäyvillä kavereillakin on ifööni.
Autoja ei nykyjana cityköyhillä taida olla koska eihän niillä ole korttejakaan.
Mä en ikinä tule ymmärtämään tätä argumentointia. Itselle lemmikki on aivan elinehto. Syy, miksi nousen aamuisin, menen ulos, kuntoutan itseäni, pysyn järjissäni. Lemmikillä on tutkitusti terapeuttisia ja kuntouttavia vaikutuksia esimerkiksi dementikoille ja masentuneille. Jos ihmisessä on pikkuhippunenkin vielä toivoa jäljellä kaiken paskan keskellä, niin panostaminen lemmikkiin auttaa, koska se nimenomaan pitää sitä toivoa yllä ja auttaa jaksamaan ja kuntoutumaan. Lemmikki maksaa monin verroin itsensä takaisin fyysisen ja henkisen kuntouttamisen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Tein nyt Kelan sivuilla laskelman paljonko saisin rahaa jos en olisi opiskelija mutta tekisin töitä kuten tähänkin asti, kuukausituloni ovat noin 200€.
Kelan laskurin mukaan saisin asumistukea 300€, maksettavaksi jäisi 80€.
Tt-tukea saisin 670€/kk. Eli yhteensä asumismenojen jälkeen minulle jäisi 790€/kk!!! Ja töitä tekisin vain 1-2 kertaa viikossa!
Tulisin toimeen erinomaisesti jos siis tämä laskuri pitää oikeasti paikkaansa.
Koostuen mistä? Laskit väärin.
Netti ja puhelin (pakko olla kun hakee töitä)
Ruoka
Shampoo, hammastahna ja vessapaperi ( jos pröystäillään, ostetaan myös hoitoainetta ja vaikka dödöä)
Matkakortti (työhaastetteluihin ja kelaan pitää päästä)
Sellaiset lääkkeet, joita ei Kela (=Sos.turva) maksa, esim. Burana kuukautiskipuihin
Siteet ja tamponit (erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset)
Kirjastossa papereiden tulostamiseen tarvii joka kuukausi rahaa, ei ole omaa tulostinta. Joo, tulostimet halpoja, mutta ne värit maksaa tuhottomasti ja omaa ei tullut silloin hankittua kun oli vielä töissä.
Pyykkitupa 11e/kk.
Tässä vain ihan pakolliset. Vaatteita tai kenkiä ei voi koskaan ostaa, eikä todellakaan meikkejä. Kampaajallakäynti ei onnistu.
En osaa kalastaa enkä metsästää, eikä olisi varaa hankkia tarvikkeita. Viime kesänä yritin onkia, en saanut kalaa. Sienessä ja marjassa käyn, mutta ei niillä pelkästään elä.
Olen taloushallinnon ammattilainen, mutta ikää 52v ja 4v työttömyyttä takana( YT). Kuka haluaa palkata minut? Pätevä kirjanpitäjä olisin.
Aivan, ei kukaan.
Turpa kiinni nillittäjät siis.
Tietysti jokaisella on varaa ruokaan, jos ottaa lainaa tai pikavippejä