Minkä verran ovat asumiskulusi ja asunnon koko?
Kysymys onkin otsikossa.
Asumiskulut tässä joko vuokra, tai lainanlyhennys ja vastike.
Meillä 80 neliötä kerrostalossa, kulut 850€ (lyhennys ja vastike)
Kommentit (87)
26 neliöö keskustassa parvekkeellinen. 400€. Kaukolämmitys. Sähkö ja vesi erikseen kulutuksen mukaan.
Velaton kolmio Helsingissä, 85 neliötä, vastike (sisältää autohallipaikan) 295 €/kk. Vesimaksu 20 €/hlö, netti 10 €/kk taloyhtiöllä 10 M ja 19 €/kk sai 100 M netin. Tontti ja osake siis oma eli niistä ei kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Velaton kolmio Helsingissä, 85 neliötä, vastike (sisältää autohallipaikan) 295 €/kk. Vesimaksu 20 €/hlö, netti 10 €/kk taloyhtiöllä 10 M ja 19 €/kk sai 100 M netin. Tontti ja osake siis oma eli niistä ei kuluja.
Kolmonen lisää vielä, että vastike on iso ja taloyhtiöllä on aika iso vararahasto kertynyt joten ensi vuonna ehdotetaan pienennettäväksi vastiketta neljänneksellä. Kyseessä siis uudiskohde 2010-luvulta.
Tuntuu että vuokrat ovat paljon kalliimpia kuin maksaa omaa pois.
Noin 300 kuussa, okt 170m2, ei velkaa.
Hesan keskustassa 45 neliötä. Vesi 20 e. Lainaa 30 000. Toinen kiinteistö maalla.
Okt 500m2
- kiinteistövero 1600€
- lämmitys 1000€
- sähkö 1500€
- vesi 600€
= 4100€/12kk
78 neliötä kerrostalossa. Vastike 250 euroa, laina maksettu jo.
Asoasunto, 58 neliöinen rivitalokaksio
- vastike (sis vastikkeen, autopaikan ja vesiennakon) 600e/kk
- lainanlyhennys noin 130e/kk
- sähkölämmitteinen joten lasken senkin näihin kuluihin, keskimäärin 100e/kk siirtoineen mutta vaihtelee vuodenajan mukaan
750 sis vedet kolmelta(n45eur säästöä) kolmio75m2.
Asumistuki 300 eli kulut 450eur.
Jos oma olisi, remonttikulut, vastikkeet ja lainanlyhennykset olisivat huomattavasti enemmän.
Terv.yh
Kerrostalo rv.1973 viimeisen 5 vuoden aikana tehty julkisivuremppa+ parvekelasit. Uusittu hissi ja laatoitettu/asfaltoitu piha. Sekä uusittu vesiputket samalla tehty keittiö ja kylpyhuone remppa.
Yhtiövastike 254€ (sis 30€ vesiennakkoa sekä 5€ autopaikan) laina 95€/kk (mini, maksan yleensä enemmän.. Laina kohta kokonan maksettu)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo rv.1973 viimeisen 5 vuoden aikana tehty julkisivuremppa+ parvekelasit. Uusittu hissi ja laatoitettu/asfaltoitu piha. Sekä uusittu vesiputket samalla tehty keittiö ja kylpyhuone remppa.
Yhtiövastike 254€ (sis 30€ vesiennakkoa sekä 5€ autopaikan) laina 95€/kk (mini, maksan yleensä enemmän.. Laina kohta kokonan maksettu)
Ja kaksio 58neliötä.
Ilmoittaisitteko myös remonttikulut, te ok asujat. Viemäreiden tms.uudistus tms maksaa helposti puolet kiinteistön hinnasta..
Jätehuotomaksut?
Tonttivuokra?
Sähkönkulutus?
Puhutaan as.kuluista, ei vain kuukausittaisesta lainanlyhennyksestä, joka sekin on hyvin epämääräinen ilmaus sillä senkin voi sopia itse kuinka suureksi tahtoo.
61 neliön kaksio kerrostalossa, vuokra 590 euroa.
73 m2 kt, vastike 327 € sis. veden ja netin. Ei velkaa.
Asumiskulut minulla on lainanlyhennys 450€/kk plus puolet vastikkeesta 180€ (=630€kk). Vesi ja autopaikka sisältyy sekä lämmitys maalämmöllä, mutta sähkölasku tulee silloin tällöin, en maksa sitä yleensä itse vaan mieheni, en edes tiedä paljonko se on.
Miehen asumiskulut ovat varmaan samaa luokkaa, saattaa olla hieman isompi lainanlyhennys hänellä.
Uusi 105m2 rivitalo, Tampereen rajalla mutta viereisessä kunnassa.
Olen tyytyväinen! Innolla odotan tietenkin sitä päivää, kun laina on maksettu :) Tosin tuskin siinä vaiheessa asumme enää tässä.
Rivitalokolmio vm. 2011 74,5m2
Vuokra 850 + vesimaksut ja autopaikka=917 ja risat.
Asumistukea saadaan 40€/kk
Asujina minä ja kaksi teini-ikäistä.
96 neliön asorivari, vuokra + vesi yhteensä 900 euroa/kk. Ei pk-seudulla.
92 neliön rivari, laina ja vastike 954e.
50m2 (kerrostalokaksio) 150€ vastiketta, ei lainaa.