Muita, jotka syövät jouluna tonnikalaa ja makaroonia?
Tai ei köyhällä ole oikeastaan varaa mitään joulu viettää ollenkaan. Tonnikala on yllättävän kallista, mutta taidan jouluaattona syödä sitä kokonaisen purkin. Vihaan sitä, miten köyhiä aina syytetään viinan kanssa läträämisestä. Minä olen absolutisti. Annan itselleni luvan polttaa 5 tupakkaa jouluaattona, kun tavallisena päivänä voin polttaa 3, jottei talous romahda lopullisesti. Ihan hirveää kun joutuu laskemaan ruokatarvikkeita. Kohta varmaan lasken makaroonitkin, kun aktiivimalli tulee ja ruoskii. Käykää Hurstilla jouluna, jos vaan mahdollisuus. Siinä on hieno lies, joka välittää meistäkin.
Kommentit (63)
Voin ostaa joululahjaksi sulle Stumppaa tähän kirjan! Se on yksi ja sama oletko polttanut 15 vai 25 vuotta, se on yhtä helppoa/"vaikeata" lopettaa.
-entinen tupakoitsija
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa polttaa, ei ole oikeasti köyhä.
Jaa, mä olen oikeesti käyhä ja juon välillä kaljaa että pystyy ees hetken rentoutumaan, tällöin ostan myös tupakka-askin. Oon mä paha.
Kerros meille oma varakkuutesi, niin me voidaan kertoa mitä saat ostaa.
Olen työtön ja juon välillä ja silti olisi kyllä varaa jouluruokiin. Asun helsingissäkin enkä saa toimeentulotukea edes koko summaa. En sano että elän leveästi todellakaan mutta kuulostaa aika naurettavalta ettet saa hädin tuskin tonnikalapurkkia. Mitä syöt yleensä? Oletko todella isokokoinen ja kulutat paljon? Jos olet sosiaalinen ja käyt paljon ulkona ymmärrän että rahaa ei jää. Itse kun en käy paljoa. Ja nautin alennusten seuraamisesta.
Ei liity varsinaisesti tähän, mutta kerron kuitenkin.
Minulle piti tulla eräs eläkkeeseen liittyvä raha.
Ennen päätöstä, tai niis siis luulin informaatiokirjeen perusteella, soitin, siis jonotin, jonotin ja lopulta pääsin läpi.
Tuloia ja muut jutut käytiin läpi ja kun eräästä rahadaamisstani kysyttiin, niin kerroin taustat ja ilmoitin, että sitä ei tällä hetkellä ole eikä enää ole tulossa mitään.
Se ei siis enää vaikuttanut uuden rahan saamiseen.
Mutta sitten kun päätös tuli, niin kumminkin se oli laskettu tuloksi, ja asia meni hylkyyn.
Päätös todettiin vääräksi, mutta sille ei enää voinut tehdä mitään, siis ennen joulua.
Asia oli kuulemma lähtenyt ennen kuin tuloslvitys tehtiin. Kysynkin miksi ihmeessä sitten koko tuloselvitys vasta silloin tehtiin, jos asia lähti eteenpäin ennen sitä.
Onneksi sai jouluksi parikymppiä lainaksi, se tosi täytyy riittää ensi vuoden alkuun saakka hyvässä lykyssä.
Niin, tottakai, mikset mene töihin, juuri niin...
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja juon välillä ja silti olisi kyllä varaa jouluruokiin. Asun helsingissäkin enkä saa toimeentulotukea edes koko summaa. En sano että elän leveästi todellakaan mutta kuulostaa aika naurettavalta ettet saa hädin tuskin tonnikalapurkkia. Mitä syöt yleensä? Oletko todella isokokoinen ja kulutat paljon? Jos olet sosiaalinen ja käyt paljon ulkona ymmärrän että rahaa ei jää. Itse kun en käy paljoa. Ja nautin alennusten seuraamisesta.
ap asuu ehkä yksin, sinulla taas on muksu?
Meidän kahden pitkäaikaistyöttömän taloudessa ostetaan sitä, mitä halvalla saadaan. Tonnikalaa on syöty viimeksi kesällä. Käymme aina illalla sellaisessa kaupassa, jossa on 60 % ale elintarvikkeista. Tänään syötiin lounaaksi keitettyä porsaankieltä (alle 3 €/kg) ja punajuurisalaattia ja jälkiruoaksi kahvia ja eilistä pullaa. Emme juo olutta emmekä polta tupakkaa.
Jos tekee mieli jouluruokaa ja rahat ovat vähissä, niin kannattaa viettää joulua pari päivää myöhemmin kuin muut. Joulun jälkeen kaikki kinkut, laatikot, suklaat yms. ovat puoleen hintaan tai allekin monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna(laatikko) ja kinkkun ei tule sen kalliimmaksi.
Jos saa tonnikalapurkin hinnalla niin ostaisin kinkkua, mutta ne on niin isoja, että väkisinkin aivan liian kalliita.
Ap
Syöt kuitenkin aika todella monta kertaa useammin kinkusta kuin tonnikalapurkista eli pitkän päälle säästäisit rahaa paljon rahaa. Se, ettet tätä 1) tajua ja 2) kykene toteuttamaan, seittää sen, miksi olet köyhä. Eli vika ei ole hallituksen, vika on ihan omasi.
Ei ole rahaa. Jos yritän säästää tuista niin kuolen nälkään ennen kuin on kinkkurahat koossa.
Ap
Ja nälkäkuoleman partaallakin varmaan vielä polttaisit sitä tupakkaa ennemmin kuin käyttäisit rahat ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ostaa tonnikalaa. Jos vedät halvinta tonnikalaa eli salaattitonnikalaa, hinta on 5,64 e/kg. Kunnollinen tavara eli tonnikalapalat vedessä maksaa jo 7,93 e/kg.
Samaan hintaan saat makaronin kanssa kinkkuakin, esim. savusuikaleet 5,87 e/kg.
https://www.foodie.fi/products/search2?term=tonnikala
https://www.foodie.fi/products/search2?term=kinkkusuikale
Oikein mukavaa joulua!
Noi sun kinkku- ja savusuikaleet ei kyllä mitään kinkkua ole.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kahden pitkäaikaistyöttömän taloudessa ostetaan sitä, mitä halvalla saadaan. Tonnikalaa on syöty viimeksi kesällä. Käymme aina illalla sellaisessa kaupassa, jossa on 60 % ale elintarvikkeista. Tänään syötiin lounaaksi keitettyä porsaankieltä (alle 3 €/kg) ja punajuurisalaattia ja jälkiruoaksi kahvia ja eilistä pullaa. Emme juo olutta emmekä polta tupakkaa.
Jos tekee mieli jouluruokaa ja rahat ovat vähissä, niin kannattaa viettää joulua pari päivää myöhemmin kuin muut. Joulun jälkeen kaikki kinkut, laatikot, suklaat yms. ovat puoleen hintaan tai allekin monessa paikassa.
Tää on oikeesti hyvä neuvo. Voihan sen joulun muuten viettää "oikeaan aikaan", tekee vaan sen aterian sitten joulun jälkeen.
anna mulle pyllyä, saat jouluruokia palkaksi
Tonnikala ei ole mitään halpaa. En ole koskaan tajunnut että on köyhien ruokaa.
Katsokaa kilohintaa ja verratkaa muihin tuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna(laatikko) ja kinkkun ei tule sen kalliimmaksi.
Jos saa tonnikalapurkin hinnalla niin ostaisin kinkkua, mutta ne on niin isoja, että väkisinkin aivan liian kalliita.
Ap
Syöt kuitenkin aika todella monta kertaa useammin kinkusta kuin tonnikalapurkista eli pitkän päälle säästäisit rahaa paljon rahaa. Se, ettet tätä 1) tajua ja 2) kykene toteuttamaan, seittää sen, miksi olet köyhä. Eli vika ei ole hallituksen, vika on ihan omasi.
Ei ole rahaa. Jos yritän säästää tuista niin kuolen nälkään ennen kuin on kinkkurahat koossa.
Ap
Ja nälkäkuoleman partaallakin varmaan vielä polttaisit sitä tupakkaa ennemmin kuin käyttäisit rahat ruokaan?
Usko tai älä, niin tupakoiva tekee juuri noin. Riippuvuus on niin vahva.
Jos saa rahaa useissa pienissä erissä ja joutuu ensin maksamaan pakolliset laskut joita ei voi siirtää ja sitten se viimeinen josta olisi pitänyt ostaa jouluruoka ja muut menot jää syystä tai toisesta tulematta.
Kun rahat ovat pieniä rippusia, joista ei pysty säästämään ja kaikki päätösten takana niin aika voimaton avuton siinä itse on.
Se on helppo antaa viisaita neuvoja jos ei itse ole tässä helvetinmoisessa pykälärumbassa.
Vaikka kuinka tikkana olisit ja varmistelisit, että menee oikein ja rahat tulee niinkuin pitäisi niin aina ei onnistu ennakoimaan tarpeeksi.
Kahden köyhän on helpompi kuin yhden ihmisen talouden.
Tosi huono tuuri jos yhtäaikaisesti molempien rahat jää saamatta.
Yhdelle ihmiselle se huono tuuri on katastrofi.
Niin, eihän sen köyhän kuulu jouluateriaa aattona syödä niinkuin muut ihmiset.
Voisi pian luulla itsensä samanarvoiseksi.
Mikä ruokatarvike se tupakka on? Tätä mä olen aina kovast paljo ihmetelly, et jos on köyhä, niin on kuitenkin vara polttaa sitä rahaa savuna ilmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa polttaa, ei ole oikeasti köyhä.
Olen niin pahasti koukussa, etten pysty lopettamaan. Kun on 25 vuotta polttanut niin ei pääse enää irti. Olen yrittänyt kyllä.
Ap
Hienoa, että olet pystynyt rajoittamaan tupakanpolttoasi. Laita tv:stä tai radiosta joululaulut soimaan, siivoa koti, lainaa kirjastosta mukavia lehtiä ja kirjoja ja haaveile. Käy joulukirkossa ja kävele aattona hautausmaalla kyntilämerta katsomassa. Älä ajattele, mitä sinulta puuttuu vaan mitä sinulla on. Mutta jotain ruokaa on kyllä oltava.
Nälkäisenä ei pysty edes nauttimaan ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruokatarvike se tupakka on? Tätä mä olen aina kovast paljo ihmetelly, et jos on köyhä, niin on kuitenkin vara polttaa sitä rahaa savuna ilmaan?
Jatka ihmettelyä.
Mulle tonnikala on arkiruokaa, jouluna sitä ei syödä. Jokainen syököön mitä haluaa ja mitä mieli tekee mutta turha tonnikalan syömistä köyhyydellä on perustella kun se ei ole halpaa. Jos on rahan kanssa ongelmia, eikö olisi järkevää ostaa kilohinnaltaan edullisempia tuotteita vaikka luotolla ja maksaa luottokortti lasku kun rahaa tulee/on saanut säästettyä? Kun ostaa luotolla enemmän kerralla, voi kokkailla pakastimeen kaikenlaista.
Ei kannata ostaa tonnikalaa. Jos vedät halvinta tonnikalaa eli salaattitonnikalaa, hinta on 5,64 e/kg. Kunnollinen tavara eli tonnikalapalat vedessä maksaa jo 7,93 e/kg.
Samaan hintaan saat makaronin kanssa kinkkuakin, esim. savusuikaleet 5,87 e/kg.
https://www.foodie.fi/products/search2?term=tonnikala
https://www.foodie.fi/products/search2?term=kinkkusuikale
Oikein mukavaa joulua!