Koska joulun aikataulu on muuttunut niin, että kuusi ostetaan about viikko ennen joulua?
Minusta aiemmin ostettiin paljon lähempänä aattoa
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aikaistunut kuusen koristelu. Tänään näkyi somessa kuvia, joissa lahjatkin on jo kuusen alla.
Istu alas, seuraava lause järkyttää sinua pahasti:
Meille laitettiin kuusi viikko sitten ja samalla lahjat kuusen alle. Kun lapset on teini-ikäisiä ja aikuisia niin miksi pelleillä että pukki tuo lahjat. Siinä on pärekori kuusen alla ja siihen voi jokainen tuoda lahjansa ennen aattoa sitten kun huvittaa.
Sama täällä. Ja ne lahjat avataan aattona aamulla, tämä perinne ollut jo muutaman vuode.
Nuorimmainen varmisteli jo kuukausi sitten, että avataanhan ne lahjat heti aamulla riisipuuron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä ihmiset ovat "järkiintyneet". En ymmärrä, miksi kaikki pitäisi jättää aatonaattoon ja aattoon. Koristelut, siivoukset, kaikki ruoanlaitot yms yms. Karsea stressi ja punominen sit taukoamatta.
Lapsuudenkodissa siivous ja saunanpesu tehtiin aatonaattona. Yö kupattiin kinkkua paistaen. Aamulla riisipuuro. Sitten haudoille. Sitten sauna ja samaan hetkeen piti vääntää ruokia. Tiskattiin. Ja sit oli jo yön kynnys, kun pukki tuli. Juuri jaksettiin lahjat avata ja aikuiset oli ihan poikki ja hätisti lapset nukkumaan.
Meilläkin 20 vuotta sitten nuorena perheenä yritettiin tehdä kaikki vanhaan tapaan, ja minä ainakin olin ihan rättipoikki. Olin kuitenkin vielä aatonaattona täyden päivän töissä, ja kaikki olisi sitten pitänyt tehdä sen jälkeen. Aattona oli niin kauheasti hommaa, ettei ehtinyt yhtään itse rauhoittua.
Ehkä vanha aikataulu on siltä ajalta kun kaikki äidit ei olleet töissä? Nyt on pakko armahtaa itseään, ja tehdä paljon porrastetusti asioita jo ajoissa. Haluan itsekin nauttia joulun rauhasta, enkä viettää sitä keittiössä. Ja haluan olla mukana lapseni kanssa koristelemassa kuusta ja katsomassa lumiukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tällaisena vuonna, kun aatto on viikonloppuna työssäkäyvillä perheellisillä on helpompaa jakaa joulun tekemistä kahdelle viikonlopulle. Me laitoimme kuusen viime viikonloppuna, joskus on laitettu vielä aikaisemminkin. Lapsuudessani joulukuusi ja koristeet laitettiin aattoa edeltävänä iltana. Onkohan jossain kodissa vielä tapana koristella kuusi aattona? Ihmiset satsaavat jouluun ja koristeluun ja ruokiin enemmän vuosi vuodelta, se varmasti aikaistaa joulua.
Meillä kuusi tuodaan sisälle aatonaattona ja aatoaamuna koristellaan. Samat koristeet vuodesta toiseen, paitsi että vähän joudutaan joka vuosi jotain uutta ostamaan, kun kissat harrastaa pallojen pudottelua ja ne usein menevät rikki kissojen käsittelyssä. Siksi meillä ei olekaan kalliita koristeita, paitsi pari perintöpalloa, mutta ne sidotaan rautalangalla oksaan kiinni, etteivät vahingossakaan putoa.
Eihän siitä kuusesta ole mitään jäljellä jouluna, jos sen tuo liian aikaisin ennen joulua tupaan. Meillä joulun valmistelu aloitetaan pikkuhiljaa vasta joulunalusviikolla, niin että mielenkiintoa riittää vielä aattonakin. Jos koko joulun laitto aikaistettais jo jonnekin joulukuun alkuun, niin ei sitä mielenkiintoa enää aattoon riittäis samalla tavalla.
Miten niin kuusesta ei ole mitään jäljellä jouluna? Kissatko teillä tuhoaa kuusta? Meillä monesti kuusi alkaa kasvaa sisällä, oksien päihin alkaa tulla uutta vaalenvihreää kasvustoa. Eihän sellaista raski laittaa pois millään, Nuutinpäivänäkin tekee tiukkaa.
Se muuttui talvella 1996. Muistan elävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattona on niin paljon ruokahommia ettei silloin ehdi kuusta koristelemaan.
Meillä paistetaan kinkku jo 23.päivä ja silloin on myös joulusauna.
Lapsena jo inhosin sitä kun kaikki tekemiset oli tungettu yhteen päivään eli aattoon.
Itse haluan selviytyä ilman ressiä joten tee kaikki mahdollisimman aikaisin valmiiksi.
Itse en myöskään tajua, miksi siellä saunassakin pitää perinteisesti käydä aattopäivänä. Mieluummin niin, että aatonaattoiltana saunaan, jolloin jouluaatosta tulee kiireettömämpi päivä.
Mä en taas ymmärrä, että mikä se aaton kiire oikein on?
Kun mihinkään ei tarvi lähteä, päivällä kun käy saunassa niin saa olla oloasussa koko loppupäivän 😊
Sä et varmaan ole se joka laittaa teillä jouluruuat ja pöydät koko suvulle.
Meillä muuttunut siksi, kun heti Tapanilta lähdemme mökille viikoksi. Kuusi on kuollut, kun tulemme takas kotia. Heitetään suoraan leivinuuniin. Polttohautaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattona on niin paljon ruokahommia ettei silloin ehdi kuusta koristelemaan.
Meillä paistetaan kinkku jo 23.päivä ja silloin on myös joulusauna.
Lapsena jo inhosin sitä kun kaikki tekemiset oli tungettu yhteen päivään eli aattoon.
Itse haluan selviytyä ilman ressiä joten tee kaikki mahdollisimman aikaisin valmiiksi.
Itse en myöskään tajua, miksi siellä saunassakin pitää perinteisesti käydä aattopäivänä. Mieluummin niin, että aatonaattoiltana saunaan, jolloin jouluaatosta tulee kiireettömämpi päivä.
Mä en taas ymmärrä, että mikä se aaton kiire oikein on?
Kun mihinkään ei tarvi lähteä, päivällä kun käy saunassa niin saa olla oloasussa koko loppupäivän 😊
Sä et varmaan ole se joka laittaa teillä jouluruuat ja pöydät koko suvulle.
No en todellakaan ole Miksi ihmeessä pitäisi stressata jouluna sukulaisten syömisestä?
Joulupäivänä kokoonnutaan mummolaan nyyttärimenetelmällä, mutta aaton jokainen viettää tahollaan.
Me otetaan kuusi säiden mukaan. Tänä vuonna kuusi on ollut jo reilun viikon.
Aion ottaa kuusen yhä aiemmin, minulle joulu loppuu tapaninpäivään ja haluaisin kuusen silloin pois. Mieluummin ottaisin jo kuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tällaisena vuonna, kun aatto on viikonloppuna työssäkäyvillä perheellisillä on helpompaa jakaa joulun tekemistä kahdelle viikonlopulle. Me laitoimme kuusen viime viikonloppuna, joskus on laitettu vielä aikaisemminkin. Lapsuudessani joulukuusi ja koristeet laitettiin aattoa edeltävänä iltana. Onkohan jossain kodissa vielä tapana koristella kuusi aattona? Ihmiset satsaavat jouluun ja koristeluun ja ruokiin enemmän vuosi vuodelta, se varmasti aikaistaa joulua.
Meillä kuusi tuodaan sisälle aatonaattona ja aatoaamuna koristellaan. Samat koristeet vuodesta toiseen, paitsi että vähän joudutaan joka vuosi jotain uutta ostamaan, kun kissat harrastaa pallojen pudottelua ja ne usein menevät rikki kissojen käsittelyssä. Siksi meillä ei olekaan kalliita koristeita, paitsi pari perintöpalloa, mutta ne sidotaan rautalangalla oksaan kiinni, etteivät vahingossakaan putoa.
Eihän siitä kuusesta ole mitään jäljellä jouluna, jos sen tuo liian aikaisin ennen joulua tupaan. Meillä joulun valmistelu aloitetaan pikkuhiljaa vasta joulunalusviikolla, niin että mielenkiintoa riittää vielä aattonakin. Jos koko joulun laitto aikaistettais jo jonnekin joulukuun alkuun, niin ei sitä mielenkiintoa enää aattoon riittäis samalla tavalla.
Miten niin kuusesta ei ole mitään jäljellä jouluna? Kissatko teillä tuhoaa kuusta? Meillä monesti kuusi alkaa kasvaa sisällä, oksien päihin alkaa tulla uutta vaalenvihreää kasvustoa. Eihän sellaista raski laittaa pois millään, Nuutinpäivänäkin tekee tiukkaa.
kyllä. Kissat ja koira pitää huolen, että kuusta kuritetaan päivittäin. Monesti olen sen nostanut pystyyn, kun se on kissojen ja koiran rallin jäljiltä nurin. Ja vedet tietysti lattialla.
Kun on muovikuusi, niin sitä voi pitää sisällä koristeissa vaikka ympäri vuoden. Ihme sääntöjä ihmisillä joulun suhteen. Eiköhän pääasia ole, että joulu on mukavaa aikaa. Mitä ikinä se kenellekkin sitten tarkoittaa.
Meillä kuusi tuotiis sisään aattona ja koristeltiinkin vasta silloin.
Omassa kodissani kuusi tuodaa 1-2 vikkoa ennen joulua ja koristellaan myös.
Kuusi koristeltiin itsenäisyyspäiväksi ja kinkku meni uuniin kaksi tuntia sitten. Ja varsinain joulu vietetään meillä joulupäivänä.