VEGAANI, miten pärjäisit jos nämä pitäisi jättää pois
aprikoosi, karhunvatukka, litsi, luumu, nektariini,
omena, persikka, persimoni,
päärynä, taateli, vesimeloni
kuivatut aprikoosit, luumut,
kirsikat, mango, omena,
taateli ja viikuna
kevätsipulin valkoinen osa, maa-artisokka,
palkokasvit: kikherneet, linssit, punaiset pavut, ruskeat pavut, valkoiset pavut, härkäpavut, soijapapu ja soijarouhe,
paseerattu tomaatti, purjon valkoinen osa, salottisipuli,
sienet, sikuri, sipuli,
valkosipuli, voikukan lehdet
hapankerma, jogurtti (vähärasvaiset, maustetut ja makeutetut), jäätelö, kerma,
kermajuusto, kondensoitu maito, lampaanmaito,
lehmänmaito, maitojauhe,
maitotiiviste, maitotuotteet,
pehmeät juustot, piimä,
prosessoidut juustot ja juustolevitteet, raejuusto,
vuohenmaito
glukoosisiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi, hunaja,
inuliini, isomalti,
keinotekoiset makeutusaineet: aspartaami, asesulfaami K, sakariini ja sukraloosi,
ksylitoli, laktitoli,
maissisiirappi, maltitoli,
mannitoli, sikuri, sorbitoli
cashewpähkinä
pistaasipähkinä
suolapähkinät
Friteeratut ruoat ja suuret määrät rasvaa yhdellä kerralla voivat aiheuttaa vatsavaivoja
bulgurvehnä, durumvehnä,
kuskus, mannasuurimot (vehnää), ohra, ruis, speltti,
vehnä
cayennepippuri
Herbamare
liemikuutiot
Kommentit (23)
Keskittymällä siihen mitä saa syödä eikä siihen mitä ei saa syödä. Jos gluteeni on ongelma, syöt gluteenittomia. Kvinoa esim luontaisesti gluteeniton ja hyvä proteesi lähde. Jos on jotain papuja mitkä käy, syö niitä. Merilevää, niitä kasviksia ja hedelmiä mitkä käy. Kaikessa on proteiinia, jos syö tarpeeksi niin saa tarpeeksi proteiinia. Ja jos se proteiininsaanti pelottaa tai tuntuu että tarvitsee enemmän ja että on vaikea saada, käytä vegaani proteiinijauheita, niitäkin on erilaisia, varmaan joku käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksanpähkinät, hasselpähkinät, kauratuotteet, tattari, hirssi, kvinoa, hamppuöljy ja -rouhe. Näitä minä syön. Lisäksi siedän jonkin verran tofua, vaikka soija muuten on aivan ehdoton ei.
Olen lisäksi alkanut syödä kotimaista järvikalaa ja pienkanalan munia. Oikeastaan pidän niitä joissain tapauksissa jopa eettisempinä vaihtoehtoina kuin jotkin pitkälle prosessoidut, muoviin pakatut vegetuotteet.
t. Entinen vegaani jolla on ärtyvän suolen oireyhtymäLakkasitko olemasta vegaani IBS:n vuoks? Itse olen miettinyt, että se saattaa olla edessä jos en keksi mitään uutta.
Osittain joo, mutta samassa yhteydessä muutettiin maalle josta saa noita kananmunia ja kalaa naapureilta, niin sekin vaikutti asiaan. Ja samoihin aikoihin perehdyin myös muovin haitallisuuteen. Ehkä mä nyt kanavoin mun maailmanparannusaikomuksia veganismin sijaan tähän muovittomuuteen :D
Niin ja koen että voin edelleen tehdä parhaani tällä rajoittuneellakin ruokavaliolla, esim. ottamalla muuten selvää ruoka-aineiden vaikutuksesta ympäristöön ja eläimiin. Veganismista luopuminen ei tarvitse tarkoittaa sitä että rupeaisi vähät välittämään mistään ja mässäilemään lihalla.
Kuka on kieltänyt, onko se ihan virallinen kielto? Itse olen vegaani, mutta ei minulta kukaan ole kieltänyt mitään, saisin minä lihaakin syödä. Olen vain päättänyt olla syömättä eläinperäisiä tuotteita.
Tarkkuutta nyt!