Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VEGAANI, miten pärjäisit jos nämä pitäisi jättää pois

Vierailija
20.12.2017 |

aprikoosi, karhunvatukka, litsi, luumu, nektariini,
omena, persikka, persimoni,
päärynä, taateli, vesimeloni
kuivatut aprikoosit, luumut,
kirsikat, mango, omena,
taateli ja viikuna
kevätsipulin valkoinen osa, maa-artisokka,
palkokasvit: kikherneet, linssit, punaiset pavut, ruskeat pavut, valkoiset pavut, härkäpavut, soijapapu ja soijarouhe,
paseerattu tomaatti, purjon valkoinen osa, salottisipuli,
sienet, sikuri, sipuli,
valkosipuli, voikukan lehdet
hapankerma, jogurtti (vähärasvaiset, maustetut ja makeutetut), jäätelö, kerma,
kermajuusto, kondensoitu maito, lampaanmaito,
lehmänmaito, maitojauhe,
maitotiiviste, maitotuotteet,
pehmeät juustot, piimä,
prosessoidut juustot ja juustolevitteet, raejuusto,
vuohenmaito
glukoosisiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi, hunaja,
inuliini, isomalti,
keinotekoiset makeutusaineet: aspartaami, asesulfaami K, sakariini ja sukraloosi,
ksylitoli, laktitoli,
maissisiirappi, maltitoli,
mannitoli, sikuri, sorbitoli
cashewpähkinä
pistaasipähkinä
suolapähkinät
Friteeratut ruoat ja suuret määrät rasvaa yhdellä kerralla voivat aiheuttaa vatsavaivoja
bulgurvehnä, durumvehnä,
kuskus, mannasuurimot (vehnää), ohra, ruis, speltti,
vehnä
cayennepippuri
Herbamare
liemikuutiot

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin lähinnä proteiininsaantia siis. Osa noista on muutenkin vegaanille kiellettyjä

Vierailija
2/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura on ainoa gluteenia sisältävä jota voin syödä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ei näytä olevan ihan selvää, mitä vegaanin normaalin ruokavalioon kuuluu. Jos oikein tekee ketjun aiheesta, olisi hyödyllistä tutustua asiaan ensin, ois lista lyhentynyt kummasti.

Vierailija
4/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä kysymystä. Miksi nuo pitäisi jättää pois? Ja miksi listalla on paljon sellaisia mitkä eivät muutenkaan kuulu vegaanin ruokavalioon?

Vierailija
5/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luullut että vegaani voi syödä maitotuotteita. Pointti oli se, että noita kaikkia joudun välttämään joka tapauksessa. 

Vierailija
6/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppäisin junan alle jos nuo kaikki pitäisi jättää.

Vierailija
7/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirsikat, mango, omena,

taateli ja viikuna

palkokasvit: kikherneet, linssit, punaiset pavut, ruskeat pavut, valkoiset pavut, härkäpavut, soijapapu ja soijarouhe,
sienet, sikuri, sipuli,

lehmänmaito, maitojauhe,

pehmeät juustot, piimä,

vuohenmaito

inuliini, isomalti,

keinotekoiset makeutusaineet: aspartaami, asesulfaami K, sakariini ja sukraloosi,

ksylitoli, laktitoli,

cashewpähkinä

pistaasipähkinä

suolapähkinät

Friteeratut ruoat ja suuret määrät rasvaa yhdellä kerralla voivat aiheuttaa vatsavaivoja
bulgurvehnä, durumvehnä,

kuskus
, mannasuurimot (vehnää), ohra, ruis, speltti,
vehnä
cayennepippuri

Herbamare

liemikuutiot

Fodmap-ruokavalio? Boldasin ne ainesosat/tuotteet, joita käytän. Jos palkokasveja en voisi syödä, niin se laittaisi miettimään mistä saan riittävästi proteiinia, mutta muille olisi todennäköisesti aika helppo löytää vaihtoehtoja.

Vierailija
8/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaura on ainoa gluteenia sisältävä jota voin syödä

kaura on luontaisesti gluteeniton.

Kauratuotteet kuitenkin pakataan usein linjastolla jossa käsitellään myös vehnää tai muuta gluteenia sisältävää. Siksi niitä ei saa mainostaa gluteenittomina.

Paitsi joku semperin kauratuote,  jota valmistetaan/käsitellään tilassa jossa käsitellään vain gluteenittomia tuotteita.

Vierailija
9/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirsikat, mango, omena,

taateli ja viikuna

sienet, sikuri, sipuli,

lehmänmaito, maitojauhe,

pehmeät juustot, piimä,

vuohenmaito

inuliini, isomalti,

ksylitoli, laktitoli,

cashewpähkinä

pistaasipähkinä

suolapähkinät

bulgurvehnä, durumvehnä,

kuskus
, mannasuurimot (vehnää), ohra, ruis, speltti,
vehnä
cayennepippuri

Herbamare

liemikuutiot

Fodmap-ruokavalio? Boldasin ne ainesosat/tuotteet, joita käytän. Jos palkokasveja en voisi syödä, niin se laittaisi miettimään mistä saan riittävästi proteiinia, mutta muille olisi todennäköisesti aika helppo löytää vaihtoehtoja.

Joo, tämä on fodmap. Kiitos kaura-valistuksesta. Proteiinin saanti tosiaan huolestuttaa. :( 

Vierailija
10/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä osaa kuvitella miten pärjäisin ilman palkokasveja ja viljoja... 

Siemeniä, joitain pähkinöitä ja kauraa siis voisi syödä... Ja spirulinaa. Mutta kyllä olisi vaikeaa saada tarpeeksi proteiinia. Ehkä onnistuisi jos suunnittelisi ruokavalion tarkkaan. 

Vierailija
11/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luullut että vegaani voi syödä maitotuotteita. Pointti oli se, että noita kaikkia joudun välttämään joka tapauksessa. 

Hei, täällä yksi joka ymmärsin kysymyksesi varsin nopeasti, sillä meillä on lapsi joka on allerginen vähän kaikelle.

Hän on allerginen lihalle, maidolle, kananmunalle, vehnälle, ohralle, rukiille. Hän ei voi käyttää myöskään eläinperäistä rasvaa eikä kaikkia kasviöljyjäkään. Myös pitkälle prosessoidut tuotteet aiheuttavat hänelle suolisto-oireita.

Ruokaideoita olen hakenut paljon vegaaniohjeista.

Niistä saa kohtuullisen helposti korvattua viljat jollakin muulla. Aina ei onnistu, mutta kokeilemalla saa usein ihan syömäkelpoista ruokaa.

Sinulla ap näytti olevan todella pitkä lista kiellettyjä aineita.

Ovatko ne kokeiluvaiheessa nyt, vai onko nuo rajoitteet ihan pysyviä.

Ei varmasti ole helppo löytää sopivaa syötävää.

Sinunkin kannattaa varmaan katsella niitä vegaaniohjeita ja yrittää korvata sieltä ne mitkä eivät sovi.

Olet varmaan tutustunut S-ryhmässä myynnissä oleviin Free From -tuotteisiin. Niistä löytyy mm. munattomia, maidottomia, vehnättömiä pastatuotteita, jotka maistuvat ihan normaalille pastalle.

Toivottavasti saat hyviäkin vastauksia tähän ketjuun.

Itse olen saanut yleensä lähinnä vittuilua tai pätemistä (voi, eihän tuo vaikea ole, ihan helppo on tehdä vaikka mitä) kun olen kysellyt ruokaohjeita jotka sopisivat allergiselle lapselleni.

Vierailija
12/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvä suoli? Facebookissa on Vegaaninen FODMAP-ryhmä josta saa vinkkejä. Palkokasveista käy tofu, vihreät pavut, ja moni sietää pieniä määriä kikherneitä ja linssejä. Maitotuotteille muuten löytyy nykyisin paljon vegaanisia vaihtoehtoja! Tarkemmin en osaa neuvoa, olen kasvissyöjä mutta en vegaani.

Vierailija
13/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siemeniä, joitain pähkinöitä ja kauraa siis voisi syödä... Ja spirulinaa. Mutta kyllä olisi vaikeaa saada tarpeeksi proteiinia. Ehkä onnistuisi jos suunnittelisi ruokavalion tarkkaan. 

En huomannut tuolla listalla kalaa enkä merilevää.

Jos niitä pystyy syömään, niin niistä saa hyvin proteiinia.

Avokado on myös ihan hyvä proteiininlähde jos sitä pystyy syömään.

Vierailija
14/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ei syö kalaa.

Vierailija
15/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, täällä yksi joka ymmärsin kysymyksesi varsin nopeasti, sillä meillä on lapsi joka on allerginen vähän kaikelle.

Hän on allerginen lihalle, maidolle, kananmunalle, vehnälle, ohralle, rukiille. Hän ei voi käyttää myöskään eläinperäistä rasvaa eikä kaikkia kasviöljyjäkään. Myös pitkälle prosessoidut tuotteet aiheuttavat hänelle suolisto-oireita.

Ruokaideoita olen hakenut paljon vegaaniohjeista.

Niistä saa kohtuullisen helposti korvattua viljat jollakin muulla. Aina ei onnistu, mutta kokeilemalla saa usein ihan syömäkelpoista ruokaa.

Sinulla ap näytti olevan todella pitkä lista kiellettyjä aineita.

Ovatko ne kokeiluvaiheessa nyt, vai onko nuo rajoitteet ihan pysyviä.

Ei varmasti ole helppo löytää sopivaa syötävää.

Sinunkin kannattaa varmaan katsella niitä vegaaniohjeita ja yrittää korvata sieltä ne mitkä eivät sovi.

Olet varmaan tutustunut S-ryhmässä myynnissä oleviin Free From -tuotteisiin. Niistä löytyy mm. munattomia, maidottomia, vehnättömiä pastatuotteita, jotka maistuvat ihan normaalille pastalle.

Toivottavasti saat hyviäkin vastauksia tähän ketjuun.

Itse olen saanut yleensä lähinnä vittuilua tai pätemistä (voi, eihän tuo vaikea ole, ihan helppo on tehdä vaikka mitä) kun olen kysellyt ruokaohjeita jotka sopisivat allergiselle lapselleni.

Pysyviä rajoitteita ovat.

Kiitos kaikista vinkeistä!

Vierailija
16/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on iso valikoima kauramaitotuotteita. Ovat täysin vegaanisia.

Varsinkin ne ruokakermat ovat hyviä. Olen alkanut itse niitä käyttämään kastikkeisiin ja niistä on koko perhe tykännyt.

Niissä maustetuissa versioissa saattaa olla sipulia tai muuta mitä et pysty käyttämään, eli niistä kannattaa lukea tuoteselosteet.

Toinen kastikkeiden valmistusta auttava on kaurarouhe (esim. kaurakuitunen). Se on semmoista ihan hienoa, melkein pölyä ja sillä saa kastikkeeseen paksuutta (ilman kökköjä). Sen voi sekoittaa suoraan kastikkeeseen ja hyvin toimii.

Sitä voi käyttää myös leivonnassa, sillä se on aivan puhdasta hienoa kaurarouhetta.

t. sen vähän kaikelle allergisen lapsen äiti, joka vastasi ylempänä

Vierailija
17/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani ei syö kalaa.

Minulle jäi epäselväksi onko ap itse vegaani, vai kyseleekö vain vegaaneilta ruokaohjeita. Hän kuitenkin mainitsi kieltolistassaan paljon sellaista mitä vegaanit eivät syö.

Vierailija
18/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksanpähkinät, hasselpähkinät, kauratuotteet, tattari, hirssi, kvinoa, hamppuöljy ja -rouhe. Näitä minä syön. Lisäksi siedän jonkin verran tofua, vaikka soija muuten on aivan ehdoton ei.

Olen lisäksi alkanut syödä kotimaista järvikalaa ja pienkanalan munia. Oikeastaan pidän niitä joissain tapauksissa jopa eettisempinä vaihtoehtoina kuin jotkin pitkälle prosessoidut, muoviin pakatut vegetuotteet.

t. Entinen vegaani jolla on ärtyvän suolen oireyhtymä

Vierailija
19/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksanpähkinät, hasselpähkinät, kauratuotteet, tattari, hirssi, kvinoa, hamppuöljy ja -rouhe. Näitä minä syön. Lisäksi siedän jonkin verran tofua, vaikka soija muuten on aivan ehdoton ei.

Olen lisäksi alkanut syödä kotimaista järvikalaa ja pienkanalan munia. Oikeastaan pidän niitä joissain tapauksissa jopa eettisempinä vaihtoehtoina kuin jotkin pitkälle prosessoidut, muoviin pakatut vegetuotteet.

Ja siis tosiaan tuossa oli nimenomaan proteiinin lähteitä. Toki syön lisäksi myös kasviksia ja marjoja :)

Vierailija
20/23 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkasitko olemasta vegaani IBS:n vuoks? Itse olen miettinyt, että se saattaa olla edessä jos en keksi mitään uutta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan