Kannattaako hiljaisen introvertin hakea työtä, johon etsitään ulospäinsuuntautunutta tekijää?
Kyse on sellaisesta asiakaspalvelustyöstä, jota olen tehnyt aiemminkin, ja mielestäni introverttiys on työssä pelkkää plussaa. Olen saanut asiakkailtakin paljon palautetta siitä, kuinka hienosti kuuntelen ja arvostan asiakkaita. Toisin kuin ne suuna päänä vouhottavat, aina sanavalmiit ekstrovertit, jollaisia työpaikkailmoituksissa haetaan.
Eikö työnantajat todella ymmärrä, että myös hiljainen introvertti voi olla hyvä asiakaspalvelija? Vai miksi sitä sosiaalisuutta korostetaan niin paljon? Olen jättänyt monta työpaikkaa hakematta vain siksi, etten usko että mulla olisi introverttinä mitään mahdollisuutta päästä niihin. Kannattaako silti yrittää? Jos haen tällaiseen työhön, miten olisi parasta tuoda introverttiys ilmi?
Kommentit (22)
Totta kai voit hakea jos itse koet viihtyväsit tuollaisessa työssä. Monet introvertit eivät itse halua tuollaisiin työpaikkoihin ja silloin ei välttämättä kannata hakea. Se mitä työpaikkailmoituksessa lukee on vähemmän tärkeää (ellei kyse ole selkeistä substanssivaatimuksista).
Aina kannattaa yrittää. Saisitko entisen työnantajasi suosittelemaan sinua? Se voisi auttaa saamaan paikan.
Jos olet tehnyt vastaavanlaista työtä ja viihtynyt itse siinä, niin hae ihmeessä tätä paikkaa.
On totta mitä sanoit kuuntelun tärkeydestä: hyvää asiakaspalvelua on asiakkaan tarpeiden kuuntelu, ei suuna päänä vaahdotut myyntipuheet.
Itse introverttinä väsyin vastaavanlaisessa työssä loputtomiin sosiaalisiin kontakteihin, minun piti olla jotain muuta kuin olen ja se sai lopulta kyynistymään koko työhön.
Mä olen "omassa elämässäni" hc-introvertti, kammoan ihmisiä ja vietän aikani pääosin neljän seinän sisällä, mutta teen työkseni todella sosiaalista hommaa, jossa on oltava asiakkaille korvana ja äänitorvena koko ajan. Työrooli on työrooli, nautin siitä ja saan töissä toteuttaa itsestäni sellaista puolta, jota en "omana itsenäni" pääsisi toteuttamaan. Jos nautit sellaisesta hommasta, hae. Ei kukaan työkaveri minustakaan uskoisi, millainen olen vapaa-ajalla, tai vapaa-ajalla minut tuntevat ihmiset tunnistaisi työminääni samaksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa yrittää. Saisitko entisen työnantajasi suosittelemaan sinua? Se voisi auttaa saamaan paikan.
Ilman suosittelijaa on aika turha toivoa pääsevänsä minnekään.
Älä sekoita ujoutta ja introverttinä oloa.
Minä olen tehnyt asiakaspalvelutyötä ja ollut esimiestehtävissä kohta parikymmentä vuotta. Näen sen suurena vahvuutana, että osaan asettua tilanteiden ulkopuolella ja harkita sanani tilanteeseen sopivaksi. Ei ulkopuolisen tarvitse nähdä päältä olenko introvertti. Päätän ihan itse käytöksestäni ja minkälaisen kuvan annan itsestäni. Omituinen harhaaluulo tuollainen, ettei introvertti jotenkin kykenisi vuorovaikutukseen muiden ihmisten kesken. En vain kaipaa tai tarvitse sitä jatkuvaa hälinää ympärilleni. Kunhan ei tarvitse ihan jatkuvasti aamusta iltaan olla muiden ihmisten huomiossa niin olen tyytyväinen. Työpäivän aikana sitä tulee kuitenkin aikaa käytettyä myös itsenäiseen tekemiseen. Ei se pelkkää ihmisten kanssa oloa ikinä ole.
Työnantajat arvostaa sitä, että tekee hemmetin hyvin sen oman työnsä. Lopulta se on ainut millä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat arvostaa sitä, että tekee hemmetin hyvin sen oman työnsä. Lopulta se on ainut millä on merkitystä.
Niin, lopulta. Mutta loppuun ei pääse ilman alkua, ja introverteilla tie tyssää usein jo haastatteluun, kun rekrytoijan käsitys hyvästä asiakaspalvelijasta on kovin rajallinen.
Onko yksikään introvertti selvinnyt haastattelusta läpi, kun työhön on haettu selvästi ekstroverttiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lopulta. Mutta loppuun ei pääse ilman alkua, ja introverteilla tie tyssää usein jo haastatteluun, kun rekrytoijan käsitys hyvästä asiakaspalvelijasta on kovin rajallinen.
Miksi sitten esittää ujoa introverttiä haastattelutilanteessa?
Se on hyvää asiakaspalveluosaamista ottaa tilanne haltuun ja esiintyä edustavasti. Voisi ajatella sen olevan myyntityötä jossa myyt omaa työpanostasi.
Vierailija kirjoitti:
Onko yksikään introvertti selvinnyt haastattelusta läpi, kun työhön on haettu selvästi ekstroverttiä?
Olen selvinnyt, mutta kyse oli keikkatyöstä jossa oli todellinen työvoimapula. Koko haastattelu vaikutti pelkältä muodollisuudelta ja mut olisi varmaan palkattu, vaikka olisin jättänyt haastattelun väliin jonkun tekosyyn varjolla.
Suomessa on(muutamia isoja kaupunkeja lukuunottamatta) niin vähän töitä että kaikkiin voi hakea. Kannattavuus on sitten eri asia kun joka paikkaan on satoja hakojoita
Kerran sinulla on jo kokemusta ja tiedät viihtyväsi työssä niin tietenkin haet. Itse introverttinä en hakisi, työ kuormittaisi liikaa.
Ontrovertti on monessa työtehtävässä parempi kuin suuna päänä hölisevä ekstrovertti. Introvertti näkee helpommin kokonaiskuvan ja on tosiaan tarkkailevana luonteena parempi ihmistuntija kuin ulkokohtainen ekstrovertti.
Tässä työnhakuprosessin kohdassa vika on usein työnantajassa: hän ei tunne eikä tiedä ihmisen psykologiaa. Ekstroverttiyttä pidetään usein vain hyveenä ja etuna, vaikka se oikeasti voi olla myös haitta. Ja introverttiutta pidetään taas haittana, josta ihmisen tulisi päästä eroon.
Ei pidä paikkaansa oikeasti. Alan asiantunjoista mm. Keltikangas-Järvinen on valottanut introverttiuden hyviä puolia. Se ei ole haitta, vaan tietyissä työtehtävissä jopa etu.
Vierailija kirjoitti:
Ontrovertti on monessa työtehtävässä parempi kuin suuna päänä hölisevä ekstrovertti. Introvertti näkee helpommin kokonaiskuvan ja on tosiaan tarkkailevana luonteena parempi ihmistuntija kuin ulkokohtainen ekstrovertti.
Tässä työnhakuprosessin kohdassa vika on usein työnantajassa: hän ei tunne eikä tiedä ihmisen psykologiaa. Ekstroverttiyttä pidetään usein vain hyveenä ja etuna, vaikka se oikeasti voi olla myös haitta. Ja introverttiutta pidetään taas haittana, josta ihmisen tulisi päästä eroon.
Ei pidä paikkaansa oikeasti. Alan asiantunjoista mm. Keltikangas-Järvinen on valottanut introverttiuden hyviä puolia. Se ei ole haitta, vaan tietyissä työtehtävissä jopa etu.
Ontrovertti = introvertti
No joka paikkaan haetaan ulospäinsuuntautunutta tekijää. Oikeasti ulospäin suuntautunut on harvemmin tekijä, koska hän on hölöttäjä ja siihen tohinaan se aika sitten meneekin.
Ekstroverttien ihannointi on amerikkalaistumista, eikä sille ole yleensä mitään järkevää perustetta.
Jos koet kykeneväsi työhön ja "osaat toimia ulospäinsuuntautuneesti" voit hyvin hakea työtä. Korosta hakemuksessa kokemustasi vastaavanlaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei jos olet oikesti introvertti, ambivertti voisi selvitä.
Et tietenkään tuo introverttiyttäsi millään tavalla ilmi. Jos kerran olet tuollaista työtä tehnyt ja olet siinä hyvä, niin haet sitä kertomalla miksi sovit kyseiseen tehtävään. Ei kertomalla, miksi ehkä et sovi.
Introvertti voi aivan hyvin tehdä asiakaspalvelutyötä ja olla sosiaalinen ja puheliaskin. Palautumisaikaa pitää vaan olla riittävästi.