Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttia 3-viikkoiselle? Maidonpakastaminen jääpalalokerikkoon?

13.07.2008 |

Perheessämme on 3-viikkoinen "imukone". Poika on esim. eilen ollut rinnalla hereilläoloaikansa eli noin klo 07-10, 11-16 ja 19.30-23 sekä yöllä kahden tunnin välein. Äiti alkaa olla aika kypsä imettämiseen...

Periaatteessa haluan imettää lapsentahtisesti ja tarjota aina tisua hamuavalle poitsulle, mutta nyt alkaa olla raja aika lähellä!

Uskaltaisinko ottaa käyttöön tutin? Ja yrittää saada sillä poitsu unten maille? Eilinen päivä oli tyypillinen imuttelupäivä ts. en usko, että on kyse tiheän imun kausista - tai sitten niitä on noin viisi päivää viikossa.

Olen myös joutunut käyttämään rintakumeja, koska rinnat eivät kestä näitä tunteja kestäviä maratooneja. Välissä saattaa toki olla lyhyitä torkahdus- tm. taukoja, jolloin olen ehtinyt käymään vessassa ja syömään.

Paino on noussut hyvin ja tuntuu, että maitoakin tulee riittävästi.

Jos et suosittele tuttia, olisiko jotain muuta ratkausua tai lohdutusta tilanteeseen?

Vielä toinen kysymys: Voisiko maidonkerääjiin kertyneen maidon pakastaa jääpalalokerikkoon? Määrät kun ovat pieniä ja maitotippojen kerääminen jääkaappiin ennen pakastusta tuntuu työläältä.

Kun maito sitten joskus tarjoiltaisiin vauvalle, voisi samalla sulattaa useamman "jääpalan".

Onko tämän idean toteuttamiselle esteitä - onko tämä esim. tarpeeksi hygieenistä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-viikkoinen vauva on myös rinnalla koko hereillä olo aikansa..meidän poika ei muutenkaan juuri nuku pitempiä pätkiä joten esim. viime yönä imetin kahta tunnin unipätkää lukuunottamatta koko yön, välillä vauva torkkui 10-15min..esikoinen oli ihan täsmälleen samanlainen ensimmäisinä viikkoina ja muistan että silloin se tuntui raskaalta kun ajattelin että tätäkö se nyt on kuukausi tolkulla, pian alkoi kuitenkin tulla ihan pitkiäkin taukoja syömiseen vaikka illat menivät vielä pitkään imetysmaratoonien merkeissä kun vauva tankkasi yötä vasten. Tuttia ei meillä kelpuuttanut esikoinen eikä tämä nykyinen tissitakiainenkaan sen päälle ymmärrä vaikka ollaan kyllä tuttia tarjottu, eli ei siitäkään aina apua ole.Mutta siis tarkoitus oli vaan tsempata sua, kyllä se tissittely pian vähenee:)

Vierailija
2/12 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkuthan ovat kovasti tuttia vastaan, mutta mun oma kokemus tutista on kyllä positiivinen.

Kun lapsi on rinnalla, niin nieleekö hän koko ajan vai lutkuttaako vain rinnan päätä? Jos nielee, niin sitten ei tietenkään kannata tarjota tuttia, mutta jos vain lutkuttaa, niin mä kyllä antaisin tutin. Kuulet tuon nielemisen äänestä ja näet varmaan poskista ja kaulasta, jos poski- ja kaulalihakset liikkuvat rytmikkäästi, niin nielee.

Jos ei, niin sitten taitaa vaan lutkuttaa.

Muistaakseni meillä oli just niin, että noin kuukauden iässä imetysmaratonit loppuivat ja vauva horasi imut 5-10 minuutissa.

Olen ymmärtänyt, että tutti voi ilmeisesti voi alkaa haitata hampaiden asentoa n. kahden vuoden iässä mikäli se silloin vielä on käytössä.

Toinen haittapuoli voi kuulemma olla se, että lapsi sylkäisee unissaan tutin pois ja herää siihen. Meillä ei näin tapahdu, vaan vauva sylkäisee sen pois suustaan yleensä noin vartissa siitä kun on nukahtanut ja jatkaa tyytyväisenä uniaan.

Vaan eipä siitä mitään vahinkoa varmaan ole, että tarjoat kerran tuttia ja katsot miten käy.

Jääpala-astiassa varmaan voi pakastaa maitoa, mutta sen pitäisi olla steriili. Jos siis sen pystyy kiehauttamaan, niin kyllä mun mielestä niin voisi tehdä. Mä tein niin, että mulla oli aina tuttipullo jääkaapissa ja jäähdytin maidon maidonkerääjässä jääkaapissa. Kun maito oli jäähtynyt maidonkerääjässä kaadoin sen tuttipulloon. Illalla kaadoin sitten tuttipullon sisällön 1-2 minigrip-pussiin riippuen päivän saaliista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kuulla miten teillä sujuu :)

...jos ja kun teillä imetys näyttää muuten sujuvan hyvin niin anna ihmeessä tutti! Meillä tutti on ollut käytössä jo sairaalasta lähtien eikä se ole imetystä häírinnyt. Ekan kuukauden tarjosin tuttia vaan ns. tositarpeeseen ja sen jälkeen tutti on ollut enemmän käytössä (onhan tutti jopa yhdistetty kätkytkuolemariskin pienentämiseen) eli siitä vaan. Ainahan on toki mahdollista ettei tutti kelpaa, mutta kokeile.

Maitoa voit hyvin pakastaa jääpalalokerikkoon kunhan ensin keität lokerikon ja muistat siirtää jäätyneet maitopalat steriiliin pakasterasiaan tai pussiin. Maitojääpalat ovat käteviä kun, kuten itsekin totesit niitä voi sitten kerralla sulattaa tarvittavan määrän.

T. Yksis ja Mia 12vkoa ja 3pvää

Vierailija
4/12 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tutti oli käytössä jo laitokselta asti, eikä sen käyttö mitenkään häirinnyt imettämistä. Teillä ainakin tuo imeminen tuntuu hyvin sujuvan, joten eikun vaan tuttia tarjoamaan:) Se ei nälkää tosin vie, joten meillä ainakin äippä oli tuollaisten tuntikausien imetyksien jälkeen niin poikki, että pari kertaa otettiin tuttelit kehiin. Eli kun lapsi vaan halusi imeä ja imeä, annoin yhden tuttelin ja sinne sammahti kuin saunalamppu:) Sitten kun heräsi, jaksoi äitikin taas imettää... Ja kas: lapsi ja äiti pysyivät hengissä, vaikka lapsi saikin pari kertaa tuttelia:)

Imetys jatkui meillä aina 1-vuotiaaksi asti.

Muutoin ei meillä korvikkeita käytetty enkä muutenkaan maitoa lypsänyt. Eli vauva oli menoissa mukana ja tissiä siis tarvittaessa aina saatavissa.

Tsemppiä teille:)

Vierailija
5/12 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...unohtui vielä yks juttu... jos et ole jo ostanut, käy apteeksita ostamassa Lansinoh (lanoliini) voidetta kipeille nänneille. Itse vannon sen nimeen ja sillä on tissit pysyneet hyvin kunnossa ja sillä saat myös arat rinnanpäät parannettua :)

Vierailija
6/12 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lypsettyä maitoa ei saa yhdistää aikasemmin lypsettyyn eli kukin satsi on säilöttävä omanaan. Toi jääpala-homma kuulostaa tosi hankalalta. Suosittelisin säilöön kunkin satsin pikkuseen minigrip-pussiin. Ne on helppo sulattaakin vesihauteessa. Päälle kirjottaa määrän ja päivämäärän. Kyllä ne määrät siitä suurenee!

Noin pitkät imetyssessiot ei kuulosta "normaalilta". Kaveri taitaa hengata tissillä ihan huvikseen..=)

Vierailija
7/12 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mä tarjoaisin tuttia jos imetys sujuu. Itse en antanut tuttia silloin noin pienelle (oli ongelmia imetyksen kanssa), ja se ei kelpaa vieläkään (vauvan nyt 6 kk). Sen sijaan imee kyllä peukkua ihan kiitettävästi... Eikä kelpaa tuttipullokaan...

Itseäni harmittaa, kun pakastin maidot sellaisiin maitopusseihin enkä jääpalakuutioina. Nimittäin nyt kun syödään kiinteitä, niin palat olis tosi käteviä! Sellainen vaan esmes perunan kanssa ja sosetta tulee. Mulla on niissä pusseissa maitoa noin 75-100 ml/pussi, joten suurin osa menee viemäriin, kun ei puolikkaan perunan kostuttamiseen ihan tuollaisia määriä tartte...

Tsemppiä öihin!!!

T: Miukkis & Milla

Vierailija
8/12 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tse varmaan kokeilisin tilanteessasi lypsää omaa maitoa ja antaa sitä pullosta esim. illalla nukkumaan mennessä, jotta tulisi pidempi uni pätkä.

Noin pitkät imetyssessiot meiltäkin "kiellettiin" neuvolassa. Terkkari oli sitä mieltä, että vauva väsyy jatkuvaan imemiseen, eikä jaksa kunnolla imeä ja sen takia imee jatkuvasti ja välillä torkahtelee.

Lypsäminen ei välttämättä ole aluksi helppoa varsinkin jos rinnat ovat imemisestä kipeät, joten ei kannata luovuttaa ensi yrityksen eikä edes parin päivän jälkeen.

Vierailija
9/12 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin tutin pojalle heti kun tultiin kotiin koska se oli kans tosi kova imemään ja rinnanpäät oli arkoina.

Multa tulee maitoa välillä tosi reilusti joten tarjoan jonkun aikaa imetettyäni tuttia, jos kelpaa on maha täynnä ja näin on vähentynyt pulauttelukin.

Minä pakastin meijän kakkoselle maitoa pilttipurkkeihin. Oon kyllä kuullu että joskus ne hajois jos laittaa jäisenä mikroon mutta mulle ei kyllä oo koskaa käynyt niin vaikka käytän niitä muutenkin paljon pakastamiseen.

Vierailija
10/12 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keräsin itse maitoa pieneen pakastusrasiaan. Se kestää keittämisen. Jääpalalokerikko ok, jos sen voi keittää. Hygienian kannalta tärkeää myös se, ett keräilystia on naarmuton.

Vierailija
11/12 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 maidonkerääjää käytössä ja tyhjennän ne myös tuttipulloon jäähtyneenä. Illalla pakastan päivän valumamaidot ja mahdollisesti lypsetyn maidon joko kertakäyttöisen tuttipullon pussiin tai kertakäyttöisiin jääpalapusseihin.

Voithan myös tarjota lapselle maidonkerääjiin kertyneen maidon esim. illalla lisämaitona. Mulla oli esikoiselle ekat kuukaudet jääkaapissa varalla iltaa varten aamupäivällä lypsettyä maitoa. Jos sitä ei tarvittu, niin pakastin sen. Joskus 3 kk:n iässä hän ei enää lisämaitoa halunnut. Pikkukakkonen taas on hoitanut kysynnän ja tarjonnan vastaamaan paremmin toisiaan eli hän ei ole lisämaitoa halunnut.

Toivottavasti tissimaratoninne helpottavat pian tutilla tai jollain muulla konstilla.

Vierailija
12/12 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo vauvan käyttäytyminen ihan normaalilta kuulostaa. Ei hän ehkä vain ja ainoastaan nälkäänsä rinnalla ole, vaan tankkaa siinä samalla mm. läheisyyttä. Jos ajattelet, että vielä kolmisen viikkoa sitten vauvasi oli sinun sisälläsi ja sai napanuoran välityksellä ravintoa 24/7 niin kyllä monilla menee enemmän kuin kolme viikkoa tottua siihen, että välillä tulee nälkä eikä koko ajan enää ollakaan pehmeässä ja lämpimässä paikassa äidin sydämen ääniä kuunnellen :)

Jos ja kun pitkät imetyssessiot alkavat rasittaa, niin halutessasi voisit kokeilla laittaa vauvan kantoliinaan. Paikallaan ei silloin sinun alussa ainakaan kannata pysyä, vaan keinuvin askelin liikuskelet ympäriinsä, niin vauvallekin tulee mukavan kohtumainen fiilis.

Ei tuota tutin käyttöäkään mikään estä, jos ajatus siitä tuntuu sinusta hyvältä. Kun tiedostat tutin käyttöön liittyvät riskit, niin niihin osaat kyllä tarvittaessa reagoidakin.

Aristaviin rinnanpäihin voit aina imetyksen jälkeen puristaa pienet tipat äidinmaitoa suojaksi. Toimii monesti paremmin kuin mikään salva/rasva.

Maidonkerääjämaitoja voit toki pakastaa jääpalalokerikkoon. Helpompi voisi olla käyttää kertakäyttöisiä jääpalapusseja. Tai sitten pakastat maidon Minigripin mini-pusseissa levyinä (n. 50ml/pussi), joista on sitten tarvittaessa helppo murtaa paloja käyttöön. Tai sulattaa sellaisenaan: puolen desin satsi sulaa nopeasti lämminvesihanan alla ja jos se ei mene kaikki, niin ei harmita hukkaan heittäminen niin kovin.

Tsemppiä!