Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 19-vuotias, enkä ole koskaan ollut töissä. Kuulostaako pahalta?

Vierailija
19.12.2017 |

Olen hakenut kesätöitä, mutta ikinä en ole mihinkään päässyt. Täällä päin töihin pääsee lähinnä suhteilla, ja niitä mulla ei ole. Aion toki yrittää taas tulevana kesänä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ekaa kertaa 20-vuotiaana töissä. Ei ole haitannut myöhemmin mitenkään, ekan paikan saaminen oli vaikeinta ja nykyään kaikilla muillakin on vaikeaa työhistoriasta riippumatta.

Vierailija
2/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaasta itse töitä tehneenä kuulostat laiskalta. Miksi haet vain kesätyötä etkä oikeaa, kokoaikaista työtä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiaasta itse töitä tehneenä kuulostat laiskalta. Miksi haet vain kesätyötä etkä oikeaa, kokoaikaista työtä?

Koska opiskelen, enkä kaipaa siihen rinnalle työtä.

Vierailija
4/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen vanhusten parissa, ja usein on törmännyt näihin, että etenkin pojat ovat pienestä pitäen ennen vanhaan tehneet töitä. Yksikin faari poikasena maalasi ja naulasi paikalleen potkukelkan puuosia ja tienasi siitä jonkin verran rahaa, oli nämä työt aloittaessaan 3-vuotias. 

Vierailija
5/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa täällä mietiskelen... Mihinkään en tunnu kelpaavan, koska ei ole sitä kokemusta (enkä sitten sitä kokemusta voi mistään hankkia?!). Lisäksi olen ujo, mikä vie viimeisetkin mahdollisuudet, jos edes haastatteluun pääsee (koska kaikkien alojen kaikkien työntekijöiden täytyy olla sosiaalisesti superlahjakkaita puheliaita ekstroverttejä).

T. 18-vuotias erittäin vähäisellä työkokemuksella

Vierailija
6/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on todella vaikeaa saada! Itsekään en ollut sinun ikäisenä ollut vielä missään töissä. Sitten sain töitä kaverin kautta. Tai kaveri suositteli minua pomolle ja pääsin haastatteluun ja sain paikan. Samassa paikassa ollut nyt 6 vuotta ja viimeiset vuodet esimiestehtävissä. Viime vuonna yritin vaihtelun vuoksi hakea muita paikkoja ja lähetin työhakemukseni ja CV:n noin 30 eri paikkaan. Sain yhden, YHDEN, haastattelupyynnön ja senkin vasta sen jälkeen kun olin jo lupautunut tulemaan vanhaan paikkaan kun uskoin etten enää muualta töitä saa.

Paikkakunnasta toki riippuen, mutta töiden saaminen on hankalaa. Hyvä vaihtoehto on opiskella kesät (jos vain mahdollista) ja valmistua nopeammin.

Vierailija
7/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias, enkä ole ollut töissä koskaan.

Ei kuulosta pahalta. :D Hyvin se näinkin menee. Valmistuin siis 21-vuotiaana, ja olen ollut siitä lähtien kotona. Tilillä rahaa 6000€. xD 

Vierailija
8/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt niin epätavallista, että kannattaisi heittää kirvestä kaivoon. 

Omat ovat niin ulospäinsuuntautuneita ja reippaita, että jo 15-vuotiaasta lähtien on jotain löytynyt. 

Suhteitakin lödetään jo varhain. Eli eivät nämä mystiset "suhteet" tarkoita aina jotain sukulaisuutta tai vanhempien osuutta asiaan. Esim. eka työpaikka tytölläni oli jätskikiskassa, joka oli hänen ystävänsä isän omistuksessa. Koskaan en koko isää ollut nähnytkään. 

Mutta kaikki eivät ole niin avoimia ja taitavia luomaan suhteita, sen ymmärrän. 

Jos ei rahasta pulaa ja vanhemmat elättävät, niin varmasti opiskelujen myötä tarjoutuu mahdollisuuksia vielä. Ei teininä työnteko ole välttämättömyys, joskin tietty usein plussaa. 

Vierailija
9/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä! Asuin maalla ja paikassa, josta ei oikein ollut julkista liikennettä kauemmas. Jos et saanut kesätyöpaikkaa niistä parista paikallisesta kaupasta niin ei voinut mitään. Nyt olen pulassa kun ei ole työkokemusta.

Vierailija
10/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta pahalta. :D Hyvin se näinkin menee. Valmistuin siis 21-vuotiaana, ja olen ollut siitä lähtien kotona. Tilillä rahaa 6000€. xD 

Siis pidätkö kuutta tonnia paljona vai vitsailetko? 

Tulee mieleen päiväkodin lapsi tänään, joka suivaantui omasta lelustaan, jonka kaveri oli vienyt repusta. 

"Anna se tänne, se maksoi kolme euroa ja ostettu Ruotsin laivalta... se oli KALLIS..."

Vierailija
11/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen päiväkodin lapsi tänään, joka suivaantui omasta lelustaan, jonka kaveri oli vienyt repusta. 

"Anna se tänne, se maksoi kolme euroa ja ostettu Ruotsin laivalta... se oli KALLIS..."

Kyllä siitä seuraavan 40 vuoden aikana kertyy aika runsaat eläkesäästöt =)

Vierailija
12/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ekan "oikean" työpaikan vasta siksi kesäksi, kun olin 19-vuotias. Työn saaminen helpottui tosi paljon, kun opintojen takia muutin Helsinkiin, jossa silloin oli paljon työpaikkoja myös kouluttamattomille ihmisille.

Monesti harmitti sellaiset ikätoverit, jotka olivat saaneet jo aikaisemmin lyhyitä kesätyöpätkiä, usein vanhempien tms avulla. Todellisuudessahan en monilapsisen perheen yhtenä vanhemmista lapsista ollut koskaan ollut koko kesää lomalla: aina oli ties mitä marjanpoimintaa, sisarusten kaitsemista, siivoamista ja remontointia. Erona varsinaiseen viralliseen työssäkäyntiin oli lähinnä se, että status parani ja rahaa sai moninkertaisesti.

Näinhän se on tänäkin päivänä: monet ihmiset, joilla ei ole ansiotyötä, tekevät todellisuudessa paljon merkittävämpää työtä kuin sellaiset, jotka vain hengailevat työpaikoilla ja pahimmillaan tekevät työtä, josta on haittaa yhteiskunnalle.

Vierailija
13/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta pahalta. Itse olen 29-vuotias, enkä ole koskaan ollut töissä.

Vierailija
14/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annat kakkoseen, ei haittaa.

Vierailija
15/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa pitäisi olla satoja tuhansia jos ei eläkettä kerry lainkaan. Edes 6000e vuodessa ei riitä, puhumattakaan jos on 4 vuodessa saanut vain 6000 säästöön.

Vierailija
16/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 24v ja tehnyt töitä 11-vuotiaasta asti. Ensimmäinen työ oli itse kaverin kanssa lehdestä löytämä joululehtien myynti. Sitten kesätöitä itse haettu kasvotusten torilta, jossa vietin monta kesää. Jouluapulaisena lukion ohella ja sieltä kun pääsin sain kesätöitä kaupasta, ilman suhteita. Työt hoidin niin hyvin, että ne jatkui korkeakouluopintojen ohella siihen asti kunnes sain harjoittelun kautta oman alan sijaisuuden, jonka kautta sitten valmistumisen jälkeen sain vakipaikan.

Ei töiden saanti nykypäivänäkään vaadi suhteita tai ihme tekoja, vaan kärsivällisyyttä, joustavuutta ja omaa ahkeruutta. Olen käytännössä elättänyt itseni omilla rahoilla 15-vuotiaasta asti joten kieltämättä kuulostat omaan korvaan hieman laiskalta. Mutta ei kai tuo harvinaista ole..

Vierailija
17/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Miksi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?

Vierailija
18/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaa hakiessa on ehdoton plussa, kun on edes jotain todistetta aktiivisuudesta, jos ei ole työtodistusta esittää. Jos olet ollut hyvä jossakin aineessa koulussa, olet ollut kerhoissa, harrastanut liikuntaa jne. nämä kannattaa mainita hakiessa. Ja ekaksi on otettava todellakin hanttihommia, marjanpoimintaa, hampurilaismyyjä, ihan mitä vaan, jalka on saatava oven väliin.

Vierailija
19/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15v hoitamassa lasta kesän ja ostin rahoilla vaihdepyörän. Sen jälkeen jakamassa lehtiä, siivoamassa, mäkkärissä jne. Oma lapsi on ollut lintsillä 16- vuotiaasta. Veljeni ei ollut lapsena töissä eikä aikuisenakaan.

Jos et itse löydä kesäduunia, onko sun vanhemmat niin kädettömiä, etteivät voi auttaa? Kikkailin lapseni lintsille, jossa hän on ollut 4 kesää. Ja olen järkännyt opiskelija-asunnot jonojen ohi, varmaan junailen duuninkin kun hän valmistuu. Pyydä suvulta apua jos vanhemmat ovat vätyksiä.

Vierailija
20/25 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt 24v ja tehnyt töitä 11-vuotiaasta asti. Ensimmäinen työ oli itse kaverin kanssa lehdestä löytämä joululehtien myynti. Sitten kesätöitä itse haettu kasvotusten torilta, jossa vietin monta kesää. Jouluapulaisena lukion ohella ja sieltä kun pääsin sain kesätöitä kaupasta, ilman suhteita. Työt hoidin niin hyvin, että ne jatkui korkeakouluopintojen ohella siihen asti kunnes sain harjoittelun kautta oman alan sijaisuuden, jonka kautta sitten valmistumisen jälkeen sain vakipaikan.

Ei töiden saanti nykypäivänäkään vaadi suhteita tai ihme tekoja, vaan kärsivällisyyttä, joustavuutta ja omaa ahkeruutta. Olen käytännössä elättänyt itseni omilla rahoilla 15-vuotiaasta asti joten kieltämättä kuulostat omaan korvaan hieman laiskalta. Mutta ei kai tuo harvinaista ole..

Mä niin komppasin tätä viestiä tohon tummennettuun asti. Kaikilla ei vaan ole samat olosuhteet, pieni paikkakunta, huono tuuri (näin voi käydä!), ujous (kaikki eivät kykene kasvotusten hakemaan torilta noin vaan työpaikkaa) ihmisillä on erilaisia lähtökohtia. Toi laiskaksi vihjailu särähti mun silmiin, näin melkein viiskymppiselle, myös hyvin nuorena työteon aloittaneelle.  :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi