Kallein lahja, jonka teidän teini saa?
Meidän teinit eivät osanneet toivoa mitään, joten saavat useamman pienemmän lahjan. Kaikki varmasti mieluisia. Kuulin nyt, että joissain perheissä teinit saavat uusia puhelimia tai läppäreitä joululahjoiksi. Onko noin kalliit lahjat yleisiä?
Kommentit (223)
Hehe Ja sitten oli se toinen ketju,  missä neuvottiin köyhille miten kivan joulun voi laittaa koko perheelle 50e:lla...
Suomessa muhii pommi,  tarpeeksi kun eriarvoistetaan lisää niin...
Oon 17 ja en oikeestaan saa kuulemma muuta kun rahaa lahjaksi, mitä toivoinkin koska osaan parhaiten ostaa itelleni kaikki mieluisat jutut, niin eipähän tuu huonoja lahjoja :D Mulle riittää hyvin, että saan hyvää jouluruokaa ja nään vanhempiani pitkästä aikaa, kun asun niiden kanssa eri paikkakunnalla :)
Macbook ensi vuonna lukioon lähtevälle.
13 vuotias saa pelikoneen, tai oikeastaan osan siitä. On säästänyt siihen yli puoli vuotta ja kyllä saa ne säästöt meille antaa, meidän osuus on noin 500 €. Kallis, mutta seuraava merkkipäivä olisi vasta syksyllä. 11-vuotias ei saa mitään noin kallista, mutta hän ei ole mitään erityistä toivonut ja maksetaan hälle kuitenkin kalliit harrastukset ja välineet. Toki hällekin iPhone tmv kelpaisi, mutta ei tartte.
Tietenkään lapset ei tommosta saisi jos se romuttaa meidän talouden. Sit lapsi sais vähän rahaa jonka vois laittaa säästöön ja sais sen koneensa sit myöhemmin. Mut ois tosiaan vaikea perustella miksi ei, kun toisen harrastuksiin menee kolminkertainen summa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
19 v tyttäreni saa 60 euron luomiväripaletin mitä toivoi. Sen lisäksi myös toivomansa huulipunan, ja uuden keittiönpöydän kotiinsa. Enää ei mässäillä lahjoilla kun asuu omillaan, sen verran tulee autettua taloudellisesti kalusteissa ja sisustuksessa.
Jo on luomivärillä hintaa...
Hirvittaa lukea miten kalliita lahjoja kaikki teinit nayttavat saavan! Itse olin teini-ikainen vasta 10-5 vuotta sitten ja en muista saaneeni mitaan noin kallista (lappari, kannykka, hevonen, ulkomaanmatka...). Omista paketeista kuoriutui kirjoja, lapasia, shampoota, suklaata yms. Kaameaa kulutusjuhlaa tama ketjussa kuvailtu torsays :s
Taitaa olla tänä vuonna lomamatka ulkomaille lämpimään. Aikaisempina jouluina teinit ovat saaneet puhelimia, läppäreitä (rakennettu itse kierrätyskoneista toimiviksi), hintavia harrastustarvikkeita, ps4...
Vierailija kirjoitti:
99 € bluetooth-kaiutin.
Meillä kans tämä. Oli meidän 13 v tyttären ainoa toivoma lahja.
Toki saa muutakin, mutta ne on sitten sukulaisilta joitakin lahjakortteja (á 30€) vaatekauppaan ja leffalippuja, pyjaman, meikkejä yms.
700€ kännykkä. Aika normihinta nykyään - jos olisi pyytänyt 1200€ iPhone X:ää, ei olisi saanut.
Onpas teillä rahaa.. Meidän teinien kallemmat lahjat ovat n. 60€. Yhteensä lahjojen arvo on n. 150€ per lapsi.
Joulun jälkeen lähdetään viikoksi lämpimään. Olisihan sillä hinnalla toki ostanut pari läppäriä tms. Mutta mielummin ostimme viikon perheaikaa ja kotityövapaata auringossa.
Puhelin noin 700 euroa, maksaa itse tästä 200. Lisäksi vaatteita parilla sadalla.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinit eivät osanneet toivoa mitään, joten saavat useamman pienemmän lahjan. Kaikki varmasti mieluisia. Kuulin nyt, että joissain perheissä teinit saavat uusia puhelimia tai läppäreitä joululahjoiksi. Onko noin kalliit lahjat yleisiä?
Meillä ukki ostanut kaikki elektroniset vehkeet lapselle. Iso kiitos hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että edes puolet näistä jutuista on totta.
Yksikään työkaverini(sairaala, paljon tuttuja) ei hanki teinilleen yli200eur lahjoja..Anteeksi vaan mutta 200 euroa lahjaan on järkyttävää pihtailua. Minä käytän puolison lahjaankin noin 500 euroa, ja tietysti meidän ainoa lapsemme, 15-vuotias tyttö, saa kalliimmat lahjat kuin me vanhemmat. Tänä vuonna teinin lahjoihin menee noin 1200 euroa. Eihän sillä edes paljon saa! Merkkifarkut, kännykkä, kaulakoru ja meikkejä on ostettu, ja melkein koko budjetti meni jo niihin.
Meillä on hyvät tulot (olen hammaslääkäri ja mies on diplomi-insinööri, isossa firmassa esimiesasemassa), joten miksi pihtailisimme teinin lahjoissa?
"..järkyttävää pihtailua...miksi pihtailisimme.."
Katsos kun kysymys ei ollut osoitettu vain sinulle. Joillakin se 500€ jonka käytät puolison lahjaan, on raha jolla elettävä koko perheen kuukausi.
Huomaa kyllä miten joidenkin elämässä rahalla mitataan kaikki. Oma ego, suhde lapseen..Niin, en suunnannut vastaustani sinulle, enkä "yleisesti", vaan tuolle henklölle, jota lainasin ja joka syytti täällä kommentoineita valehtelijoiksi ja väitti, että kukaan hänen tuntemansa ei käytä teinin lahjaan yli 200 euroa. Yleensä lainauksella käsittääkseni on tapana osoittaa kommentti juuri siihen lainattuun tekstiin?
T. Se hammaslääkäri
Jotkut vaan eivät tahdo ymmärtää, että toiset tienaavat enemmän kuin toiset.
Johan alkaa tuntua ne lahjat mitä ite sai teininä aika kevyeltä kauralta. Sain joka vuosi konvehtirasian, kirjan ja ehkä parinkympin setelin. :D
Macbook Air, tämän vuoden malli.
t. köyhä yh
Uusi huone.
En ole edes laskenut paljonko siihen on kulunut rahaa, yli 3000e.
Lattiat: en muista hintaa
Seinät: yli 500e (yhdellä seinällä kallis erikoistapetti
Kirjoituspöytä: 500e
Kirjahylly+tv-taso: 400e
Vaatekaappi: 300e
Sänky: 800e
Lisäksi kaikkea pienempää: valaisin, verhot, matto yms.
Tytön isovanhemmat ostivat sängyn lahjaksi, kummit kirjoituspöydän ja me kaikki muut kalusteet yms.  joten jouluna ei saa varmaan yhtään pakettia. Hyvä jos vielä ensi joulunakaan..  :D
Normaalisti saa lahjoja ehkä 200e edestä. 

Älä turhaan pahoita mieltäsi. Kaikki eivät ole kateuden kantajia, usko pois. Minulle on tärkeää, että lapsi oppii pitämään jalat maassa kulutuksen suhteen sekä säästeliäisyyteen, ekologisuuteenkin.
Hienot tavarat ja muu turha ei tee ihmisesti onnellista, vaan viisaus ja elämänhallinta.
Minusta on kiinnostavaa, miten ajattelet kritisoijien olevan kateellisia. Paljonkos muuten lahjoitat hyväntekeväisyyteen vuosittain? Meidän perhe lahjoittaa 5000 joka vuosi, eikä meidän bruttotulot ole kuin 35000.