Miksi jonkun random korealaisen laulajan kuolema on etusivun uutinen Suomessa?
Pahoittelut raflaavasta otsikosta. Tapaus on tietenkin surullinen, toivottavasti olisi saanut ongelmiinsa apua.
Mutta miksi tapaus on etusivun uutisena Suomessa? Näkyy olevan ainakin Ilta-Sanomissa, muissa ei pikaisella vilauksella näkynyt.
Ymmärrän asian englanninkielisissä lehdissä, sillä korealaista musiikkia kuuntelee miljoonia ihmisiä (lähinnä teinityttöjä) länsimaissakin ja englanninkieliset lehdet tavoittavat suurimman osan maailman väestöä.
Onko syynä se, että kuolema tapahtui nuoressa 27 vuoden iässä? Olisiko asiasta kirjoitettu, jos olisi ollut kuollessaan 34-vuotias? Saatikka vaikka ikäloppu 42-vuotias?
Kommentit (19)
Suomalaisetkin teinitytöt kuuntelevat k-poppia.
Ei ole etusivun uutinen niissä medioissa, joita minä seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että heitä löytyy Suomestakin varmasti ainakin toista kymmentä tuhatta. Itsekin kuuntelin teinipoikana vuosikymmenen vaihteessa, mutta kasvoin sen vaiheen ohi, kuten moni tekee kun teini-ikä jää taakse.
Ap
Outoa joo. Tuskin Koreassa kirjoitellaan suomalaisista randomkuolemista. Vaikka jonkun Mandi Lammen kuolemasta.
Suomalaiset on kummallista kansaa. Tiedetään monissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa joo. Tuskin Koreassa kirjoitellaan suomalaisista randomkuolemista. Vaikka jonkun Mandi Lammen kuolemasta.
Suomessa ei juuri taida olla (suomeksi laulavia) artisteja, joita kuuntelisi ulkomailla miljoonittain ihmisiä...
Tällaiset tapaukset koskettavat aina tällaista itseni kaltaista empaattista ihmistä. Menestyneen nuoren ihmisen kuolema etenkin oman käden kautta on aina surullista. :(
Koska hän oli niin suosittu Aasiassa ja tietyissä piireissä. Onhan Suomessa uutisoitu myös mm. Bollywood-tähdistä ja monien pikkiriikkisten urheiluharrastusten mestaruuksistakin. Minusta se on hyvää palvelua ja hyvää uutisointia, että tarjotaan tietoa heille, joita nämä aiheet kiinnostaa.
Mä kyllä tiesin SHINee-yhtyeen. Olen seuraillut MAMA-gaalaa, jota FOX Suomi näytti uuden vuoden aattoina monena vuonna. Ja varmasti aika moni suomalainen ko. genrestä kiinnostunut tiesi tämän menehtyneen ihmisen. Ikävä tapaus. Onneksi kuolinpaikaksi valikoitui vain muutamaksi päiväksi vuokrattu asunto eikä lemmikkikoira ollut siksi mukana. Muuten olisi koirakin menehtynyt häkämyrkytykseen :(
Varmasti vaikutusta silläkin että hän liittyi tähän legendaariseen 27-vuotiaana kuolleiden pop- ja rock-tähtien kerhoon, johon kuuluvat mm. Kurt Cobain, Amy Winehouse, Janis Joplin ja Jim Morrison.
en tuntenut tuota, mutta ei kait tuossa mitään ihmeellistä ole. uutisoitiinhan cheekinkin uran loppumisesta monissa lehissä, vaikka hän on menneen talven lumia.
Oletko ajatellut että ehkä hän on "random" vain sinulle? Voi se olla niinkin. Voidaan me myös uutisoida siitä mikä on koko maailman kannalta tärkeää muiden uutisten joukossa, vaikkei se sinua tai montaa meidän kolkassa koskettaisikaan. Itse en edes ole fani enkä ole kuullut yhtäkään biisiä juuri tältä bändiltä, mutta on se silti kiinnostava uutinen koska tiedän miten suuresti se vaikuttaa muualla. Olemme kuitenkin osa maapalloa.
Sitten se suora vastaus: kpop on iso diili maailmankuvassa ja taloudessa koska se on rahakas bisnes, joten se myös vaikuttaa moneen. Sen raju meininki kuitenkin uhkaa esiintyjien terveyttä valitettavan usein mikä taas heijastuu koko genreen. Ja koko genren kannalta se on merkityksellistä koska olisi ehkä aika miettiä pitääkö koko musiikkimahdin vaihtaa suuntaa ennenkuin muutkin tähdet alkavat tiputella itseään taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että heitä löytyy Suomestakin varmasti ainakin toista kymmentä tuhatta. Itsekin kuuntelin teinipoikana vuosikymmenen vaihteessa, mutta kasvoin sen vaiheen ohi, kuten moni tekee kun teini-ikä jää taakse.
Ap
Jaa, mä olen melkein 40v ja mulla on kpoppia soittolistalla.
Ööh, no eiköhän syy ole se että on maansa tunnetuimpia pop-tähtiä, ja nykyään myös Suomessa monet kuuntelevat korealaista musiikkia? En itse edes kuuntele, mutta tunnistin silti tyypin nimeltä.
onhan tuo melkein vastaava kuin michael jacksonin kuolema
Vierailija kirjoitti:
Varmasti vaikutusta silläkin että hän liittyi tähän legendaariseen 27-vuotiaana kuolleiden pop- ja rock-tähtien kerhoon, johon kuuluvat mm. Kurt Cobain, Amy Winehouse, Janis Joplin ja Jim Morrison.
Eli oli taas pimeyden voimat liikkeellä... Ehkä tiesi liikaa. Tai tapettiin pelotuksena muille, etteivät hekään livertele.
Eihän tuota selitä mikään muu.
Voi ei. Hän oli juuri se, jolla oli bändin ihanin lauluääni, sellainen vähän käheä rock-henkinen.
Jatkaakohan yhtye nelihenkisenä, tuleeko tilalle uusi jäsen vai lyövätkö pillit pussiin? Tuskinpa vielä jaksavat miettiä moista. Kevyet mullat.
Sipilä saa ryssiä taas asioita kaikessa hiljaisuudessa.