Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloiset mammat! Kokosin iloksenne ostoslistan n. 50 euron joulupöytään!

Vierailija
18.12.2017 |

Hinnat Prisma Kannelmäki/Foodie.

Joulupöytä:
Leipäjuusto 200 g, 2,17 e
Aurajuusto 170 g, 2,49 e
Luuton kinkku 3 kg (Kotimaista), 17,25 e
Rosolli 550 g, 2,55 e
Pakasteherneet 200 g, 0,68 e
Sinappisilli 550 g, 2,29 e

Joululaatikoihin:
2 kg perunaa 1,39 e
2 kg porkkanaa 0,98 e
2 kg lanttua 0,98 e
2 l täysmaitoa yht. 2,06 e
5 dl kuohukermaa 1,98 e

Jälkiruuat:
Torttutaikina 1 kg, 1,78 e
Piparkakkutaikina 500 g, 1, 49 e
Luumumarmeladi, 0,75 e

Puurohetki:
Valio rusinasoppa 1 l, 2,25 e
Puuroriisiä 1 kg, 0,97 e (tästä riittää myös porkkanalaatikkoon)

Glögihetki:
Marlin glögitiiviste 0,5 l, 3,29 e
Mantelilastut 100 g, 1,99 e
Rusinat 250 g, 0,89 e

Yhteensä koko satsi 49,24 euroa.

Hyvää joulua kaikille tulotasosta ja käytettävissä olevista varoista huolimatta! Muistetaan, että etenkään lasten joulu ei muodostu notkuvista pöydistä, vaan rauhallisesta, turvallisesta yhdessäolosta. Tärkeitä jouluperinteitä, oli ne sitten joulupuuroa, piparinleivontaa tai paistuvan kinkun vahtimista, voi onneksi opettaa lapsille myös ilman paksua lompakkoa. Ja joululaatikot ovat oikeasti HALPAA ruokaa, siis sellaista, että jos niissä ei olisi niin vahvaa joululeimaa, kannattaisi niitä jo ihan taloudellisesta syystä tehdä muulloinkin!

Kommentit (189)

Vierailija
161/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tavallaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin herttaista kun jotkut eivät ymmärrä, ettei kaikilla ole varaa panostaa sitä viittäkymppiä joulupöytään. :) Ja tämmöiset listat joissa kerrotaan köyhille mitä eri tuotteet maksavat, nämä ne ovat aina ihan vaan osoitus jalomielisyydestä ja hyvästä tahdosta, eivätkä suinkaan mitään ylhäältä alaspäin tulevia viisaamman sanoja tyhmille ja laiskoille köyhille.  

Toivottavasti saatte elää loppuikänne yhtä autuaan tietämättöminä oikeasta köyhyydestä. Siunausta.

No, sitten pitää panostaa sen verran, kun on varaa. Tai syödä sitä, mitä saa avustuksena. Mutta monille niukkatuloisille nuo listat ovat hyvä muistutus siitä, että itse tekemällä saa kuitenkin aika edullisesti ruokaa. Itse olen keskipalkkainen äiti, joka ei saa enää lapsilisiä tai asumistukea tai muutakaan taloudellista tukea. Kun maksaa kaikki laskut, asuntolainan ja tukee lukioikäistä opiskelijaa ja jonkin verran vielä yliopistossa opiskelevaa jälkikasvuakin (yht. 3 kpl), ei juuri jää ylimääräistä rahaa. Jouluna ja muutenkin kyllä syödään hyvin, kun talouden/ruokatalouden suunnittelee hyvin.

Hanat kiinni jälkikasvulta ja opetat ne elämään lantulla. Se on rakkauden teko.

Kuinka kujalla on oltava, että kuvittelee niukkatuloisen tarvitsevan erikseen muistutusta siitä, että itse tekemällä saa halpaa ruokaa?

Vierailija
162/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne jouluruokia netissä kerjäävät ihmiset viitsi vaivautua tekemään ruokia itse. Miksi vaivautuisivatkaan, kun kerran joku tuo valmiina ovelle? Eli tämä sinänsä ihan hyvä lista menee nyt hukkaan.

NETISSÄ RUOKIA KERJÄÄVÄT IHMISET??????? Anteeksi sulle tyhmälle PITÄÄ OIKOA KUN ET TAJUA!!! Siellä NETISSÄ ei KUKAAN ole kerjännyt, sinne ovat ilmoittautuneet avun tarvitsijoiksi ne perheet, joiden vanhemmilla on sairaus/ työttömyyttä, tai muut vaikeus järjestää lapsille Joulu. Olet helvetin sydämetön ihminen, ja sieluton kun et kykene asettumaan toisen ihmisen osaan! Siellä ei kukaan ole kerjännyt, eikä kukaan ole pakottanut KETÄÄN osallistumaan auttamaan. KAIKKI auttajat ovat tehneet sen omasta puhtaasta halustaan auttaa, katsos on ihmisiä joilla on sydän paikallaan ja kyky empatiaan. Ja ihan milloin vain vois sul olla paha tilanne, tarvitset ulkopuolista tukea saadaksesi jotain. Minun mielestä tuo Jouluapua on helkkarin hyvä systeemi, siitä jos mistä tulee tunne että on auttanut ja että apu on löytänyt varmasti perille. Toista se on ulkomaan avun suhteen. välistävetäjiä riittää, ja perille meneekö lantin lanttia?

Onhan se ruoan ja tavaran pyytäminen kerjäämistä, ihan tarpeetonta ja tyhjää saivartelua koko sinun viestisi.

Minä lahjoitan vain ulkomaille, siellä on oikeasti lapsia ja aikuisia joilla ei ole mitään. Ei mitään. Suomessa teitä mukaköyhiä tuetaan verovaroista todella paksusti, mutta ikinä ei mikään ole tarpeeksi, mihinkään ette ole tyytyväisiä. Aina pitää saada lisää, enemmän ja vielä vähän. Ette ymmärrä että se mikä teille annetaan, on jonkun senkin tienanneen omasta ruokapöydästä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmista rosollia?  Itse tehden saa halvemmalla.

En aio syödä perinteisiä laatikoita.

Vierailija
164/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne jouluruokia netissä kerjäävät ihmiset viitsi vaivautua tekemään ruokia itse. Miksi vaivautuisivatkaan, kun kerran joku tuo valmiina ovelle? Eli tämä sinänsä ihan hyvä lista menee nyt hukkaan.

NETISSÄ RUOKIA KERJÄÄVÄT IHMISET??????? Anteeksi sulle tyhmälle PITÄÄ OIKOA KUN ET TAJUA!!! Siellä NETISSÄ ei KUKAAN ole kerjännyt, sinne ovat ilmoittautuneet avun tarvitsijoiksi ne perheet, joiden vanhemmilla on sairaus/ työttömyyttä, tai muut vaikeus järjestää lapsille Joulu. Olet helvetin sydämetön ihminen, ja sieluton kun et kykene asettumaan toisen ihmisen osaan! Siellä ei kukaan ole kerjännyt, eikä kukaan ole pakottanut KETÄÄN osallistumaan auttamaan. KAIKKI auttajat ovat tehneet sen omasta puhtaasta halustaan auttaa, katsos on ihmisiä joilla on sydän paikallaan ja kyky empatiaan. Ja ihan milloin vain vois sul olla paha tilanne, tarvitset ulkopuolista tukea saadaksesi jotain. Minun mielestä tuo Jouluapua on helkkarin hyvä systeemi, siitä jos mistä tulee tunne että on auttanut ja että apu on löytänyt varmasti perille. Toista se on ulkomaan avun suhteen. välistävetäjiä riittää, ja perille meneekö lantin lanttia?

Onhan se ruoan ja tavaran pyytäminen kerjäämistä, ihan tarpeetonta ja tyhjää saivartelua koko sinun viestisi.

Minä lahjoitan vain ulkomaille, siellä on oikeasti lapsia ja aikuisia joilla ei ole mitään. Ei mitään. Suomessa teitä mukaköyhiä tuetaan verovaroista todella paksusti, mutta ikinä ei mikään ole tarpeeksi, mihinkään ette ole tyytyväisiä. Aina pitää saada lisää, enemmän ja vielä vähän. Ette ymmärrä että se mikä teille annetaan, on jonkun senkin tienanneen omasta ruokapöydästä pois.

Lähetä niille lapsille ja aikuisille kortti, jossa käsket heidän mennä töihin ja lakata valittamasta miten heillä ei ole mitään.

Vierailija
165/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla saa edes ruokajuomia.

Meillä otetaan ensiksi apertiiviksi hehkuviini / blossa / glögi + terästys, ruokaillessa punaviini sekä valkoviini, jälkiruoaan kanssa portviini + kahvi ja konjakki.

Illalla bisse selection saunassa jne.

Vierailija
166/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+ munat, mausteet, jauhot, siirappi...

+ sinappi ym. 

Muuten hyvä lista, mutta torttuja ja pipareita saa paljon suuremman annoksen kun tekee taikinan itse. Toisaalta halvemmaksi tulee ostaa pieni pala taikinaa kuin kaikki mausteet ym. tarpeet, joista osa jää käyttämättä.

Paljonko rusinasoppa tulisi maksamaan itse tehtynä, olettaen että sokeria ja perunajauhoja on kaapissa? Meillä se tosin on puolukkasoppaa. On jotenkin jouluisempaa, itse poimituista puolukoista tietenkin.

Vierailija
167/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin herttaista kun jotkut eivät ymmärrä, ettei kaikilla ole varaa panostaa sitä viittäkymppiä joulupöytään. :) Ja tämmöiset listat joissa kerrotaan köyhille mitä eri tuotteet maksavat, nämä ne ovat aina ihan vaan osoitus jalomielisyydestä ja hyvästä tahdosta, eivätkä suinkaan mitään ylhäältä alaspäin tulevia viisaamman sanoja tyhmille ja laiskoille köyhille.  

Toivottavasti saatte elää loppuikänne yhtä autuaan tietämättöminä oikeasta köyhyydestä. Siunausta.

No, sitten pitää panostaa sen verran, kun on varaa. Tai syödä sitä, mitä saa avustuksena. Mutta monille niukkatuloisille nuo listat ovat hyvä muistutus siitä, että itse tekemällä saa kuitenkin aika edullisesti ruokaa. Itse olen keskipalkkainen äiti, joka ei saa enää lapsilisiä tai asumistukea tai muutakaan taloudellista tukea. Kun maksaa kaikki laskut, asuntolainan ja tukee lukioikäistä opiskelijaa ja jonkin verran vielä yliopistossa opiskelevaa jälkikasvuakin (yht. 3 kpl), ei juuri jää ylimääräistä rahaa. Jouluna ja muutenkin kyllä syödään hyvin, kun talouden/ruokatalouden suunnittelee hyvin.

Niin siis mä nyt kommentoin vaan tota ap:n ylimielistä väitettä, että jokainen pystyy irrottamaan 50€ jouluruokiin. Miten se pointti on mennyt niin monelta ohi? Ei se ole mitään loukkaantumista tai raivoamista, että muistutin asiasta. Mun puolesta ihan sama kuka käyttää rahansa ja miten. Kylläpä näytti herättävän tunteita kun ihan vaan huomautin, että on olemassa köyhiäkin ihmisiä. Erityisesti ihmisissä, jotka itsekin joutuvat laskeskelemaan rahojaan (ja paradoksaalisesti eivät kuitenkaan koe olevansa pienituloisia). Jos tulot ovat keskitasoa ja rahat eivät silti riitä, missä on vika? Yhteiskuntaa ei saa syyttää, mutta kun keskituloisiksi ilmoittautuvilta penninvenyttäjiltä perää omaa vastuuta tiukasta rahatilanteesta, sekään ei ole hyvä?

Ja hei, eiköhän jokainen ihminen, joka ylipäätään haluaa panostaa, panosta sen verran kuin on varaa ilman ap:n vinkkejä? Thank you, Captain Obvious.

Vierailija
168/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit jättänyt tietokoneen ja kuukausimaksumokkulan ostamatta, olisit saanut moninkertaisesti tuon 50 e säästöön joulupöytää varten. Mutta tärkeysjärjestys kullakin. 

Tämä oli typerintä mitä olen kuullut luultavasti vuosiin, ja Teuvo Hakkaraisen kaltaisten uuvattien lausuntoja sentään kuulee melko tiheään :D Onnittelut!

Vierailija
169/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänhallinnasta ja sen opettelusta tulisi tehdä pakollinen osa peruskoulun opetussuunnitelmaa!

Niin myös empatiasta.

Vierailija
170/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mä nyt kommentoin vaan tota ap:n ylimielistä väitettä, että jokainen pystyy irrottamaan 50€ jouluruokiin. Miten se pointti on mennyt niin monelta ohi? Ei se ole mitään loukkaantumista tai raivoamista, että muistutin asiasta. Mun puolesta ihan sama kuka käyttää rahansa ja miten. Kylläpä näytti herättävän tunteita kun ihan vaan huomautin, että on olemassa köyhiäkin ihmisiä. Erityisesti ihmisissä, jotka itsekin joutuvat laskeskelemaan rahojaan (ja paradoksaalisesti eivät kuitenkaan koe olevansa pienituloisia). Jos tulot ovat keskitasoa ja rahat eivät silti riitä, missä on vika? Yhteiskuntaa ei saa syyttää, mutta kun keskituloisiksi ilmoittautuvilta penninvenyttäjiltä perää omaa vastuuta tiukasta rahatilanteesta, sekään ei ole hyvä?

Ja hei, eiköhän jokainen ihminen, joka ylipäätään haluaa panostaa, panosta sen verran kuin on varaa ilman ap:n vinkkejä? Thank you, Captain Obvious.

Väität tosissasi että Suomessa asuu muka niin köyhiä ihmisiä ettei kuussa pysty laittamaan 4 euroa purkkiin jolloin joulukuussa olisi 50€? Puhut paskaa.

Vierailija
171/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista. Kyllä on monenlaista näsäviisasta ja herneen nenäänsä vetänyttä kommentoinut. Tämä lista oli esimerkki. Itse en välitä joulutortuista enkä kalasta. Laatikot valmistan itse jo maun vuoksi ja se on vaan niin paljon halvempaa. Pipareitakaan en välitä syödä, mutta lapset tykkää niitä tehdä ja syödä. Ja jos aletaan kaikille omat herkut vaatimaan, niin tottakait summa nousee roimasti ja opetan lapsille, että sitä ei hankita mihin ei ole varaa.... Tällä tarkoitan siis pitkällä tähtäimellä, että ei osteta joka viikko herkkuja 20€, vaan vähempikin riittää ja sitten toisinaan voidaan herkutella enemmän.

Vierailija
172/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa siihen kuka on "oikeasti" köyhä ja kuka ei tai kenellä pitäisi olla varaa ostaa jouluruokaa ja kenellä ei. Sitä ajattelutapaa en vaan mitenkään pysty ymmärtämään, että köyhien perheiden LAPSIEN pitäisi kärsiä siitä että vanhemmat ovat työttömiä,  sairaita, päihdeongelmaisia tai vaikka ihan vaan niitä ihmisiä joilla se kuuluisa elämänhallinta on hukassa. Mielellään ostan esim. Joulupuukeräykseen lahjat, koska se lahjan saava lapsi on ihan täysin viaton siihen kotona vallitsevaan tilanteeseen. Maksan mielellään paketit heille vaikka näiden lasten vanhemmat olisi laittaneet kuukauden rahansa lähikuppilaan kun en vaan mitenkään ymmärrä miksi se olisi lapsen vika ja miksi lapsen tulisi kärsiä siitä. Voin vain kuvitella sen fiiliksen kun lapset menee lomilta takaisin kouluun ja joutuu kuuntelemaan mitä luokkakaverit on saaneet lahjaksi kun itse ei ole saanut mitään.

Vierailija
173/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään Tokmannissa ja tarjoussuklaakonvehdit olivat jo loppu! Tekö olitte niitä käyneet rohmuamassa, näin halvan joulun toivossa?

T. Lidl-mies.

Vierailija
174/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Jokaisella on varaa ostaa tuollainen annos. Itse elän tällä hetkellä pelkällä työmarkkinatuella ja yleisellä asumistuella ja minulla on tilillä 1500 euroa ja vuokra on jo maksettu tältä kuulta ja jääkaappi on täynnä ruokaa. Käteistä on säästössä noin 2000 euroa siltä ajalta kun sain vielä toimeentulotukea. Tosin sekin lähtee kohta pyörimään, kunhan veronpalautusten vaikutus tasaantuu. 

Miten tämä voi olla mahdollista? Työmarkkinatuki on 600e,jos olet työkokeilussa tms.voit saada sen korotettuna mutta silloinkin se on vain 800e kuussa. Siitä tuesta luonnollisesti osa menee vuokraan ja laskuihin. Mistä nuo loput rahat ovat tulleet?

Työmarkkinatuki menee vuokraan ja yleisestä asumistuesta alle puolet muihin kuluihin. Loput säästöön. 

Itseni kohdalla tarkottaisi että ruokaan,laskuihin ym.kuluihin jäisi 200e/kk. Juu,helppo kai se on säästää jos pärjää tuollaisella summalla.

Miksi et pärjäisi? Minä pärjään ihan helposti. Ruokaan menee 100-150euroa, puhelinlasku on 10euroa, sähkölasku on ehkä 15euroa ja kotivakuutus 10 euroa. Jää vielä 15 euroa muihin päivittäistavaroihin, joihin tuo raha riittää helposti.

Kannattaa varmaan opetella käyttämään rahaa järkevästi ennen kuin lähtee syyttämään yhteiskuntaa. Yhteiskunnan ei pidä kustantaa järjetöntä tuhlaamista. 

Missä olen syyttänyt yhteiskuntaa? Taidat keksiä omiasi. Minulla on kaksi lastakin elätettävänä eli ei,tuo 200e kuussa ei todellakaan riittäisi. Laskuihin jo menee jo 100 euroa. Työmarkkinatuella kyllä pärjää kun käyttää rahaa fiksusti ja olen todella kiitollinen siitä,että yhteiskunta tällä tavalla tukee. Säästämään siitä ei kuitenkaan pysty kuin korkeintaan 10-20e kuussa. Aika harva ihminen pystyy 400 euron kuukausituloista säästämään useita satoja euroja kuussa. Tiedät kyllä olevasi poikkeus.

Vierailija
175/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömäkelpoista tuossa ap:n listassa on pakasteherneet, peruna, porkkana, lanttu, täysmaito, kuohukerma, torttutaikina, piparkakkutaikina, puuroriisi ja mantelilastut. Tuleekin halpa joulu. Ostan kyllä listan ulkopuolelta omenamarmeladin korvaamaan luumumarmeladin. Harmittaa kun aina ja joka paikassa tarjotaan ainoastaan luumutorttua, vaikka todella moni ei pidä luumutäytteestä. Pärjään kyllä ilman torttuakin. Ja sinkkuna joudun ilman elämäänkin.

Vierailija
176/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaivautua? Minä en ainakaan  edes osaisi. Kai ohjeita seuraamalla jotain sais aikaan, mutta miksi vaivautua kun Saarioinen tekee hyvät laatikot. Hinta ehkä pari euroa. Lisäksi en edes syö jouluruokia, lukuunottamatta työpaikan ilmaista joululounasta. En kerjää mitään keneltäkään.

Vierailija
177/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit jättänyt tietokoneen ja kuukausimaksumokkulan ostamatta, olisit saanut moninkertaisesti tuon 50 e säästöön joulupöytää varten. Mutta tärkeysjärjestys kullakin. 

Kai itsekin ymmärrät, että esim. työttömällä on pakko olla tietokone ja puhelin. Ei ole nykypäivää, että työttömät olisivat päivittäin jonossa kirjastossa odottamassa vuoroaan, jotta pystyisivät tekemään työhakemuksia. Tai että työnantajat lähettelisivät haastattelukutsuja tai työkkäri ilmoittelisi kirjepostilla.

Vierailija
178/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua voitaisiin viettää vain joka toinen vuosi, niin ihmisillä olisi mahdollisuuskin sitä viettää kunnolla.

Kauheasti nähdään vaivaa yhden päivän takia, ostetaan tavaroita, joita kukaan ei tarvitse.

Turha kulutus tippuisi puoleen, jos joulu olisi vain joka toinen vuosi. Ja silloin se olisi sitäkin merkityksellisempi.

Vierailija
179/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi, voisiko joku kertoa minulle kenen on syy jos ei "keskituloinen" pysty elämään niin ettei tarvitsisi valita lasten harrastusten ja vanhempien vaatteiden väliltä?

Vierailija
180/189 |
19.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli seitsemän euroa kolmeen itsetehtyyn joululaatikkoon, listan mukaan?

Plus muutaman tunnin paistamiseen mennyt sähkönhinta. Se vielä nostaa hintaa.

Köyhänä sinkkuna tämä itsetehdyn edullisuuslogiikka ontuu.

Saan ihan ilman niiden juuresten kaupasta kantamista tuolla hinnalla ne kolme laatikkoa valmiina ostettuna, loppuviikosta jopa puoleen hintaan.

Ja säästän sähköä.

Nykyään sähköniin hinta on pilvissä, taas tuli korotuslappu.

Joskus se valmiinaostettu on vain jopa edullisempaa itsetehtyyn verrattuna.

Tietty tässä on nyt myös kyseessä sen köyhän koulutus.

Eihän ole laitaa köyhän ostaa valmiina, vaan mieluummin vielä itse kesällä kasvattaa ne nauriit ja lantut, vaikka sitten parvekkeella.

Tai vuokrata se maapläntti, vaikka ei olis mitään järkeä.

Kun kerran laiskana kotona makaa ja veronmaksajien rahoja tuhlaa.

Täytyyhän sen eteen vaivaa nähdä, vaikka ei mitään rahallisesti hyödyttäisi. Mutta kun periaatteesta, ettei pahoita rikkaampien mieltä.

Köyhä ei saa käyttää omaa järkeään vaan tehdä sen mukaan kun viisaammat ja varakkaat sanovat ja neuvovat, hyvää hyvyyttään.

Tätä köyhän pitää kiitellä vielä kaksin käsin.