Uskotko jumalaan? Kuulutko kirkkoon?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun kirkkoon, koska en ole saanut aikaiseksi erota siitä. Lasken sen noin 700€/vuosi maksuni olevan osuuteni hyväntekeväisyydestä. Vaikka suurin osa rahoista taitaa mennä normaaleihin kuluihin.
En usko kristinuskon jumalaan. En tiedä uskonko mihinkään korkeampaan voimaan. Toivon, että sellainen on olemassa. Ajatusmaailmaltani olen luultavasti lähinnä buddhalaista. Pyrin löytämään sisäisen rauhan ja tekemään muille hyvää.
Hyväntekeväisyyttä syöttöporsaan lailla tuhlaaville piispoille. Diagoniaan tuosta sinun seitsemästä sadasta menee noin 30€.
Tiedostan kyllä asian, mutta se on mielestäni kirkon asia miten rahansa käyttää. Sama se mihin rahansa tunkee (spr, unicef jne.), aina suurin osa menee järjestön pyörittämiseen.
Kirkon sijaan oikeassa avustusjärjestössä selvästi suurempi osa menee hyvääntekeväisyyteen. Kirkon päätehtävä on kuitenkin uskonnon harjoittaminen.
En usko, enkä kuulu kirkkoon. Ei varmaan tarvitse perustella miksen. :D
En usko, enkä kuulu. En usko mihinkään yliluonnolliseen.
Uskon ja kuulun. En halua sitä tänne kylläkään avata, miksi uskon, ne on aika henkilökohtaisia tarinoita, miten olen alunalkujaankin päätynyt Jeesukseen uskomaan ja tilaisuuksissa käymään. Totta kai kirkossa ja paikallisissa seurakunnissa on paljon vikaa ja parannettavaa. Ja rahaa menee vaikka mihin. Jos saisin päätyää, niin kirkkorakennuksia ei tarvitsisi monessakaan seurakunnassa säilyttää. Kallista ja hankalaa ja kävijöitä vähän (eri asia jossain isommissa kaupungeissa missä suurempi määrä ihmisiä jakamassa kuluja ja enemmän käyttöä esim konserteissa). Suurin osa tavan pienten seurakuntien menoista sopisi vallan hyvin vaikka seurakuntatalolle tai leirikeskukseen, olisi edullisempaa ja kotoisampaa. Ja hallintoa olisi ehkä varaa keventää...
Mutta harhauduin nyt aiheesta. Olen siis uskovainen; kuulun kirkkoon koska koen, että kaikista puutteistaan huolimatta siellä on hyvin saanut tukea hengelliseen elämään. Sieltä myös huomioidaan ainakin tällä kylällä hyvin esim. yksinäisiä vanhuksia ja lapsiperheitä. Avoin ilmapiiri ja ystävällistä väkeä. Olisipa enemmän omanikäustä porukkaa niin saisi enemmän mahdollisuuksia jakaa sitäkin uskoa siellä... vaikka onhan sekin messu arvokas asia. Ja raamattupiirit, mitä siellä on. Kävijät vaan paljolti vanhoja. Kirkon sanomasta olen putkälti samaa mieltä. Sitä haluan tukea... Ja kävijäprofiili ja toiminta voi muuttua työntekijöiden myötä. Joten aikuisiin panostavaa työntekijää odotellessa!
Uskon Jumalaan ja tunnustan Jeesuksen Jumalan lähettiläänä, mutta en kuulu kirkkoon. Erosin kun totesin, että en ole kristitty. En voinut sanoa uskontunnustusta ja tarkoittaa sitä. Tunsin olevani valehtelija.
Arvostan silti kristinuskoa paljon. Mutta se ei ole polkuni. Sen löysin muualta, koska Jumala on puhunut uudelleen. En linkkaa, ettei keskustelu katoa.
En ja en. Miten sen nyt selittää että miksi ei usko... kun ei vaan usko. Yritin kyllä 26-27-vuotiaaksi mutta olipa helpotus kun saatoin jättää sen esittämisen ja yrittämisen. Kirkosta erosin kun hyväksyin oman vakaumukseni.
En usko, en kuulu kirkkoon. Lapsena kuuluin kirkkoon ja kävin riparinkin kun kaikki kaveritkin, mutta en koskaan uskonut kirkossa opetettaviin asioihin ja seremonioihin osallistuminen tuntui feikiltä. Kotoa pois muutettuani, heti kun ensimmäinen kirkollisvero tuli maksettavaksi, erosin saman tien. Olen päätökseeni tyytyväinen. Mitäs siellä roikkua kun ei ole uskovainen ja hyväntekeväisyyteen lahjoitan muuten.Minulla ei ole kuitenkaan mitään uskovaisia vastaan, paitsi jos joku yrittää käännyttää minua eikä usko kohteliasta kieltoa.
Uskon ja kuulun kirkkoon. En kuitenkaan ev.lut. -kirkkoon.
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Uskon Jumalaan, mutta en kuulu kirkkoon. Kirkkoon kuuluminen ei ole tarpeellista.
En usko, en kuulu. Siksi koska en vain usko.
Uskon en kuulu kirkkoon enkä ev.lut oppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Uskon ja kuulun ev.lut. kirkkoon
Sama. Uskoa vaikea selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon ja kuulun ev.lut. kirkkoon
Sama. Uskoa vaikea selittää.
Uskon ja kuulun myös ev.lut. kirkkoon.
Entä sitten? Onko se joku syy valehdella läpiä päähänsä ja keksiä jotain satuja?