Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Miten sinulla ilmeni ja millaisia oireita aiheutti?
Kommentit (6)
paleli, väsytti, kuukautiset jäivät pois jne. Eli tosi tyypillisiä vajaatoiminnan oireita. Iho kuivui, hiuksia irtoili ... kokonaiskolesteroli nousi yli seitsemään.
Tyroksiinilääkitys palautti painon ennalleen, kolesteroli laski normaaliarvooni neljään. Silti edelleen välillä palelee ja väsyttää, välillä hiottaa, syynä lienee se, ettei vieläkään ole löytynyt oikeaa tyroksiiniannosta. Lääkitys on aloitettu vuosi sitten ja koko ajan annosta joudutaan nostamaan edelleen.
4kg alle puolessa vuodessa, vaikka harrastan liikuntaa jne. Väsyttää jatkuvasti, paleltaa, hiki ja rytmihäiriöitä ajoittain. Masennusta ja aloitekyvyttömyyttä. Suututtaa ja itkettää. Kolesteroliarvot tosin normaalit, 3,5 kokonaiskol.Suvussani myös ko sairautta.
Aina paleli, iho kuivui, paino nousi kiloja kuussa ilman selvää syytä, ja se väsymys... olin nukahdella rattiin, joten siirryin linja-autolla ajelemaan-nukahtelin sitten sinne. Ja koulussa vetelin sikeitä ihan hallitsemattomasti. Lääkitys korjasi tilanteen parissa kuukaudessa normaaliksi.
Olin tajuttoman väsynyt, raskaudessa kertyneet kilotkaan eivät lähteneet. Hajamielisyyttä, kömpelyyttä. Masennusta. Lisäksi kolesteroliarvot koholla. Kukaan ei epäillyt mitään, kunnes eräs tuttu kehoitti menemään kilpparikokeisiin. Siitä lähti lääkitys. Ilman tutun neuvoa olisin ties missä kunnossa nyt.
löytyi työterveyshuollon rutiiniverikokeista, suvussani on kilpirauhasen vajaatoimintaa joten itse ehdotin kilpirauhaskokeita muiden verikokeiden ohessa. säännöllinen lääkitys ollut jo yli kymmenen vuotta.