Mitä ihmisten arkisia tapoja et voi kerta kaikkiaan ymmärtää?
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukunimen otto. Eiköhän riitä että kaikille lapsille annetaan isän nimet mutta että vielä pitää toisen kerran saada se nimi mieheltä kuin pikkukakara. En tajua miksi naisilla edes on oikeuksia kun eivät tajua missään omaa etuaan vaan alistuvat vain ja kannattavat itse kaikessa omaa huonommuuttaan. Sitten lässytetään jotain ympäripyöreää "mutq oli kivempi, mutq lällällää miehelt se kuiteski on, ihan ite valishiinnnn".
Eipä ihme että naisilta ei juuri innovaatioita synny, kaikessa seurataan miehiä ja kaikessa kannatetaan miehen etua oman ihmisarvon ja statuksen uhalla. Se sukunimen saaminen mieheltä on patriarkaalisimpia tapoja ja sillä alennatte naisten arvoa. Paljon radikaalimpi tapa kuin muslimien huivit. Ne voi aina riisua, nimenvaihto on vähän eri asia. :)
Voivoi. Tasa-arvo on sitä, että SAA ITSE VALITA. Laki, sukupuoli tai muu ominaisuus ei määritä valintoja kenenkään puolesta. Sukunimensä on saanut nainen pitää vuodesta 1985. Ja mies ottaa naisen nimen.
Otin mieheni nimen, täysin omasta halustani, koska se on ruotsinkielinen, vaikka mies ei suomenruotsalainen olekaan. Olen siis feikki-bättre folk - ja muuten, mua kohdellaan ihan eri tavalla. Se on tosin positiivista syrjintää, mutta en valita.
Toinen syy on se, että musta avioliitolla on tietty merkitys ja kun ei jälkikasvuakaan todennäköisesti tulla saamaan, on kiva, että näytetään ulospäin avioparilta ja perheeltä. Me ollaan molemmat aikuisiällä jo kerran nimeämme muutettu, joten käytiin tiukkaa vääntöä, kumman nimi otetaan :) Valitsimme paremman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukunimen otto. Eiköhän riitä että kaikille lapsille annetaan isän nimet mutta että vielä pitää toisen kerran saada se nimi mieheltä kuin pikkukakara. En tajua miksi naisilla edes on oikeuksia kun eivät tajua missään omaa etuaan vaan alistuvat vain ja kannattavat itse kaikessa omaa huonommuuttaan. Sitten lässytetään jotain ympäripyöreää "mutq oli kivempi, mutq lällällää miehelt se kuiteski on, ihan ite valishiinnnn".
Eipä ihme että naisilta ei juuri innovaatioita synny, kaikessa seurataan miehiä ja kaikessa kannatetaan miehen etua oman ihmisarvon ja statuksen uhalla. Se sukunimen saaminen mieheltä on patriarkaalisimpia tapoja ja sillä alennatte naisten arvoa. Paljon radikaalimpi tapa kuin muslimien huivit. Ne voi aina riisua, nimenvaihto on vähän eri asia. :)
Voivoi. Tasa-arvo on sitä, että SAA ITSE VALITA. Laki, sukupuoli tai muu ominaisuus ei määritä valintoja kenenkään puolesta. Sukunimensä on saanut nainen pitää vuodesta 1985. Ja mies ottaa naisen nimen.
Otin mieheni nimen, täysin omasta halustani, koska se on ruotsinkielinen, vaikka mies ei suomenruotsalainen olekaan. Olen siis feikki-bättre folk - ja muuten, mua kohdellaan ihan eri tavalla. Se on tosin positiivista syrjintää, mutta en valita.
Toinen syy on se, että musta avioliitolla on tietty merkitys ja kun ei jälkikasvuakaan todennäköisesti tulla saamaan, on kiva, että näytetään ulospäin avioparilta ja perheeltä. Me ollaan molemmat aikuisiällä jo kerran nimeämme muutettu, joten käytiin tiukkaa vääntöä, kumman nimi otetaan :) Valitsimme paremman.
Mut onhan toi asiasta kommentoinut ihan oikeilla jäljillä, vaikka kärkevästi asian sanookin. Naiset on aika vahvasti kasvatettu siihen, että otetaan se miehen nimi. Minkä jälkeen sivulauseessa tuodaan esille valinnanvapaus, ja sitten nainen sanoo, että juu mä haluan miehen nimen. No voi ehkä arvata, että opitut perinteet ym. kohtuullisesti painaa asiassa. Toki on naisia, jotka ottavat miehen nimen vain, jos se on hienompi kuin oma, mutta ei näitä vielä turhan paljon ole. Monia on, jotka ottavat tosi tavallisenkin nimen ja luopuvat omasta hienosta nimestä. Selkeässä vähemmistössä ovat myös miehet, jotka luopuvat omasta nimestään ja ottavat naisen nimen.
Hassuintahan on se, että jos lapsella on erinimiset vanhemmat, niin jos ei toisin sovita, nimi tulee äidin mukaan. Silti moni ei tätä oikeutta käytä, vaan suosilla antaa tehdä lapsesta isän mukaan Virtasen.
Minä en tosin oikein muutenkaan ymmärrä näitä nimenvaihtosouveja. Kätevintä syntyä ja kuolla samannimisenä, ellei syntymänimi ole sitten jokin aivan jäätävä, jolloin identiteetin niin salliessa sen voi vaihtaa ilman avioliittoakin.
Vierailija kirjoitti:
Hiusten harjaaminen bussissa. Yök.
No jo on murheet maailmassa.
kröh kirjoitti:
Feikkiyskiminen. En tiedä mitä ne ihmiset yrittää näillä feikkiyskäsyillä ohikävelijöille kertoa mutta se saa feikkiyskäisijän vaan näyttämään säälittävältä.
Tämä. Tätä näkee päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussissa ihmiset, jotka istuvat ikkunapaikalla, eivätkä osaa sanoa "Anteeksi, jään tällä pysäkillä". Vaan alkavat ensin suurieleisesti laittaa hanskoja käsiinsä ja ottaa laukusta/repusta paremmin kiinni. Sitten kurkottautuvat vieressäistujan ylitse stop-nappulaa painamaan. Joskus istun kiusallani viimeiseen asti muka autuaan tietämättömänä, mutta pahimmat eivät vieläkään voi puhua vaan ryysivät täysillä polvieni ja esim. kauppakassieni ylitse, ettei vaan tarvitse sanoa mitään. Ei voi olla noin vaikeata!
Minä olen joskus sanonut, että "oletko jäämässä pois? Voi sanoakin jotain". Sain yhdeltä herralta vastauksen, että viestintä kuulemma toimii näinkin. Ahaa. Näpsä vastaus sinällään, mutta olen eri mieltä.
Lisään ihmiset, joille kahistelun jälkeen tekee kohteliaasti tilaa, mutta silti suusta ei kuulu edes sitä "kiitos".
Alan ymmärtää miksi jotkut istuvat täydessäkin bussissa sitkeästi käytäväpaikalla pitäen ikkunapaikkaa tyhjänä. Ovat varmaan saaneet edellisellä kerralla viereensä kaltaisesi v*ttuilijan.
Joku ottaa siis ennemmin vastaan ihmisten paheksuvat katseet kuin toteaa, että jäisi pois tai kuulisi kysymyksen, että jäätkö pois? No, logiikka kai siinäkin, mutta ei nyt ehkä niin kamalaa vittuilua saati traumatisoitumisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussissa ihmiset, jotka istuvat ikkunapaikalla, eivätkä osaa sanoa "Anteeksi, jään tällä pysäkillä". Vaan alkavat ensin suurieleisesti laittaa hanskoja käsiinsä ja ottaa laukusta/repusta paremmin kiinni. Sitten kurkottautuvat vieressäistujan ylitse stop-nappulaa painamaan. Joskus istun kiusallani viimeiseen asti muka autuaan tietämättömänä, mutta pahimmat eivät vieläkään voi puhua vaan ryysivät täysillä polvieni ja esim. kauppakassieni ylitse, ettei vaan tarvitse sanoa mitään. Ei voi olla noin vaikeata!
Minä olen joskus sanonut, että "oletko jäämässä pois? Voi sanoakin jotain". Sain yhdeltä herralta vastauksen, että viestintä kuulemma toimii näinkin. Ahaa. Näpsä vastaus sinällään, mutta olen eri mieltä.
Lisään ihmiset, joille kahistelun jälkeen tekee kohteliaasti tilaa, mutta silti suusta ei kuulu edes sitä "kiitos".
Alan ymmärtää miksi jotkut istuvat täydessäkin bussissa sitkeästi käytäväpaikalla pitäen ikkunapaikkaa tyhjänä. Ovat varmaan saaneet edellisellä kerralla viereensä kaltaisesi v*ttuilijan.
Joku ottaa siis ennemmin vastaan ihmisten paheksuvat katseet kuin toteaa, että jäisi pois tai kuulisi kysymyksen, että jäätkö pois? No, logiikka kai siinäkin, mutta ei nyt ehkä niin kamalaa vittuilua saati traumatisoitumisen arvoista.
No jos bussimatkustaja painaa stop-nappia, hän on yleensä jäämässä pois. Kuinka idiootti pitää olla, että ryhtyy siinä "kohteliaasti" kyselemään, että oletko jäämässä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos bussimatkustaja painaa stop-nappia, hän on yleensä jäämässä pois. Kuinka idiootti pitää olla, että ryhtyy siinä "kohteliaasti" kyselemään, että oletko jäämässä pois?
Yhden kirjoittajan esimerkissä tällainen stop-nappitilanne oli mainittu (ja siinä taas ei kukaan kysellyt mitään), mutta onhan kahistelijoita monia muitakin kuin jotain stop-napin painelijoita. En minä ainakaan silloin kysy mitään, jos hlö stop-nappia painaa. Ymmärtääkseni tosin kirjoittaja tarkoitti esimerkissään sitä, että tyypit kahistelee ensiksi ja sitten kurottuvat painamaan stop-nappia, vaikka suorilta voisi sanoa jäävänsä pois ilman kahisteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kirjoittajan esimerkissä tällainen stop-nappitilanne oli mainittu (ja siinä taas ei kukaan kysellyt mitään), mutta onhan kahistelijoita monia muitakin kuin jotain stop-napin painelijoita. En minä ainakaan silloin kysy mitään, jos hlö stop-nappia painaa. Ymmärtääkseni tosin kirjoittaja tarkoitti esimerkissään sitä, että tyypit kahistelee ensiksi ja sitten kurottuvat painamaan stop-nappia, vaikka suorilta voisi sanoa jäävänsä pois ilman kahisteluita.
"Kahistelee", eli laittaa hanskoja käteen, takkia kiinni ja laukkua olalle? Miksi kuvittelet, että tuo on jotain vihjailua? Ihmiset vain valmistautuvat siihen poisjäämiseen. Voi hitto, on se kamalaa, kun ihmiset epäkohteliaasti oikein KAHISTELEVAT ennen stop-napin painamista!
Se kun ihmiset menee lukioon ja mölyää, nukkuu eikä opiskele tunneilla. Ihan sama vaikkei aine kiinnostaisikaan, mutta voisi kunnioittaa muita opiskelijoita ja opettajaa, joka on valmistellut tunnin huolella.
Se kun yrität jäädä junasta pois, ja ihmet ovat jo ryysäämässä sisään niin ettet itse meinaa päästä pois. Ei ole mikään kiire ei se juna siitä mihinkään lähde. Voisi rauhassa odotella että ihmiset pääsee pois junasta ja vasta sitten mennä itse sisään
Vierailija kirjoitti:
Ettei työpaikalla siivota omia jälkiään. Yhteinen ketsuppi lojuu pöydällä vielä iltapäivällä, suolapurkki vaeltaa ties missä, vaikka molemmilla on osoitetut paikat. Kahvinpuruja pitkin poikin kahvinkeittimen ympärillä, roskat heitelty vähän sinne roskikseen päin. Kahvikupit jätetään tiskialtaaseen tai pöydille, vaikka koneessa on tilaa likaisille. Oho loiskahti soppaa ja kahvia pöydälle, eijjaksa pyyhkiä. "Kyllä ne joku siitä siivoaa." Mikron kupuun roiskuu puolet makaronilaatikosta, kupu nostetaan vaan mikrosta pöydälle kuivumaan, että sotku varmasti tarttuu kiinni. Elääkö jengi näin sotkuisesti kotonaankin?
Näin siivoajana mietin aina samaa, vaikka kuuluukin mun työhön siivota muiden jäljet niin ihmetyttää silti :D
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, että mikä ihme tässä yököttää?
Että vanhemmat eivät kiellä kakaroita juoksemasta kaupassa sen helvetin pikkukärryn kanssa, niin että ottavat vauhtia ja matkustavat sen päällä ja törmäilevät ihmisiin, hitto että ärsyttää. Muutenkin kaupoissa juoksu, huutaminen yms saavat tatin kasvamaan otsassa. Opettakaa Virpi-Kaaleppi käyttäytymään tai ei tarvii kauppaan tulla. Stna!!
Kaupassa ostetaan hirvee määrä ruokaa mutta sitten jäädään vain tuijottamaan miten myyjä ottaa hinnat tuotteista eikä voi mennä pakkaamaan sillä välin. Hidastaa koko kassajonoa tommonen toiminta
Koti pidetään todella sotkuisena. Oma koti, jossa asutaan.
Ok, mulla tilanne on eri, koska olen tarpeetonta myynyt saadakseni rahaa.
Joka kk siivoan jonkun alueen hyvin ja siihen menee aikaa mitä menee. Joskus 6 h, joskus 2 h.
Joka ilta otan sellaisen kaupan ostoskopan näköisen, aloitan olohuoneesta ja otan sieltä tavarat pois, jotka eivät kuulu olohuoneeseen, menen keittiöön, teen saman ja jos on tavaraa kopassa, joka kuuluu keittiöön, jätän sinne.
Lisäksi teen ns minisiivouksen, eli ma käyn eteisen läpi, katson tavarat ovat omilla paikoillaan, kaikki ojennuksessa jne. Ti rätillä pyyhin keittiön kaapit, katson jääkaappi on siisti jne.
Minulla menee päivittäin aikaa siivoukseen n 15 min.
Meillä ei ole yhtään tarpeetonta tavaraa, kuivakaapissa mikään ei ole yli 1/2 v vanha, paitsi nyt jäi tomusokeria ensi vuoden jouluun.
Syksyllä kaikki pakkaset ovat täpötäynnä ja viimeistään vappuna ovat syksyiset syöty. Pyrin lomalle lähdön aikana jättämään jääkaapin ja pakkasen tyhjäksi.
Kesti kauan, että pääsin tämän, mutta nyt ylläpito ei kestä kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Koti pidetään todella sotkuisena. Oma koti, jossa asutaan.
Ok, mulla tilanne on eri, koska olen tarpeetonta myynyt saadakseni rahaa.
Joka kk siivoan jonkun alueen hyvin ja siihen menee aikaa mitä menee. Joskus 6 h, joskus 2 h.Joka ilta otan sellaisen kaupan ostoskopan näköisen, aloitan olohuoneesta ja otan sieltä tavarat pois, jotka eivät kuulu olohuoneeseen, menen keittiöön, teen saman ja jos on tavaraa kopassa, joka kuuluu keittiöön, jätän sinne.
Lisäksi teen ns minisiivouksen, eli ma käyn eteisen läpi, katson tavarat ovat omilla paikoillaan, kaikki ojennuksessa jne. Ti rätillä pyyhin keittiön kaapit, katson jääkaappi on siisti jne.
Minulla menee päivittäin aikaa siivoukseen n 15 min.
Meillä ei ole yhtään tarpeetonta tavaraa, kuivakaapissa mikään ei ole yli 1/2 v vanha, paitsi nyt jäi tomusokeria ensi vuoden jouluun.
Syksyllä kaikki pakkaset ovat täpötäynnä ja viimeistään vappuna ovat syksyiset syöty. Pyrin lomalle lähdön aikana jättämään jääkaapin ja pakkasen tyhjäksi.Kesti kauan, että pääsin tämän, mutta nyt ylläpito ei kestä kauaa.
Eli et ymmärrä jos joku toimii toisin kuin SINÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, että mikä ihme tässä yököttää?
Ei ole kovin mukavaa istua sellaisen takana (tai lähellä), joka harjaa hiuksiaan niin että hilse ja irtohiukset pöllyävät ympäriinsä. Tällaista olen joutunut omin silmin todistamaan.
Jalkakäytävällä kävellään 3 tai 4 rinnakkain ja odotetaan, että vastaantulija kiertää lumihangen tai kadun puolelta, jotta kälättäjät saavat kävellä kuin Euroopan omistajat.
- Torkuttaminen (laadukkaan unen jatkamisen sijaan herätään aiemmin kuin tarvis, ja torkutaan epämääräisesti pätkissä oikeaan herätykseen asti. )
- Tahallinen kiire/stressi, ennakoinnin puute (jätetään kaikki viime tinkaan, valitetaan kiireestä. Ei osata suunnitella budjetteja, ajankäyttöä, katsoa aikatauluja valmiiksi tai taktikoida. Valitetaan vain. Sorrun tuohon ekaan kohtaan myös itse.)
- Terveyden kustannuksella asioiden tekeminen (ollaan ihan liikaa töissä, mennään sinne vaikka kipeänä, skipataan kaikki liikunta kun ei muka ollenkaan ehdi, ostetaan jatkuvasti valmisruokaa kun ei ehdi laittaa ruokaa, ei pyritä ehkäisemään ongelmia. Sitten valitetaan niistä.)
- Hitaasti keskellä kulkuväylää kävely (varsinkin porukalla, jolloin kuljetaan jossain ihmeen rivissä)
- Roskien heittäminen maahan, tai muun kuin paperin tunkeminen vessanpönttöön (kuinka laiska voi olla?)
- Ostetaan jatkuvasti halpaa, joka hajoaa (kun voisi panostaa samalla rahalla hyvään)
- Vasta kassalla aletaan kaivella rahoja repusta, ja vasta myyjän kohdalla jonon ensimmäisenä aletaan miettiä, mitähän sitä ottaisi (onko siihen jonoon pakko mennä liian aikaisin?)
- Lapsille periksi antaminen ilman syytä
- Auktoriteettiusko ja kritiikin puute (kun lääkäri näin sanoi, niin asia on juuri näin. Kun tässä näin lukee, niin se on nyt näin.)
- Luullaan, että tavallista kaupan kassaa tai asiakaspalvelijaa kiinnostaa, tuletko asioimaan uudelleen vai et, tai että nämä olisivat vastuussa esim. valikoimasta (raha ei mene heidän taskuun, ja heillä ei ole mitään päätösvaltaa. Turha suuttua myyjälle.)
- Asioiden hamstraaminen ja alennuksista tavaroiden ostelu vain alennuksen vuoksi
On. Tän takia käytän itse vain ison hädän nappia, koska toinen nappi on surkea.