Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmisten arkisia tapoja et voi kerta kaikkiaan ymmärtää?

Vierailija
18.12.2017 |

Siinäpä se.

Kommentit (559)

Vierailija
381/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viheltämista töissä.

Vierailija
382/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneeseen asettautuminen.Tukitaan käytävä ja laitetaan kaikessa rauhassa tavaroita ja kenties pähkäillään vielä seureen kanssa kuka istuu ikkunapaikalla,kuka käytävällä,vaikka takana ois kymmenien metrien jono( mahdollisesti vielä tuulessa,sateessa,kylmässä).Siis ei osata väistää,huomioida muita ja lisäksi viivästytetään lentoonlähtöaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussissa ihmiset, jotka istuvat ikkunapaikalla, eivätkä osaa sanoa "Anteeksi, jään tällä pysäkillä". Vaan alkavat ensin suurieleisesti laittaa hanskoja käsiinsä ja ottaa laukusta/repusta paremmin kiinni. Sitten kurkottautuvat vieressäistujan ylitse stop-nappulaa painamaan. Joskus istun kiusallani viimeiseen asti muka autuaan tietämättömänä, mutta pahimmat eivät vieläkään voi puhua vaan ryysivät täysillä polvieni ja esim. kauppakassieni ylitse, ettei vaan tarvitse sanoa mitään. Ei voi olla noin vaikeata!

Minä olen joskus sanonut, että "oletko jäämässä pois? Voi sanoakin jotain". Sain yhdeltä herralta vastauksen, että viestintä kuulemma toimii näinkin. Ahaa. Näpsä vastaus sinällään, mutta olen eri mieltä.

Lisään ihmiset, joille kahistelun jälkeen tekee kohteliaasti tilaa, mutta silti suusta ei kuulu edes sitä "kiitos". 

Itse en ymmärrä vieraiden ihmisten "kouluttamista".

No joo, tämä on ihan fiksu pointti. 

Mutta tuolla joku puolusteli tätä sanatonta viestintää siten, että miksei tuokin olisi ihan kelpoa. Omasta mielestäni on selkeintä sanoa tilanteessa kuin tilanteessa, mitä haluaa, koska esim. bussissa ei aina voi olla oikeastikaan varma, että mitä se toinen haluaa. Kyllähän minä itsekin kolaan välillä laukkuani muuten vaankin. En itse välittäisi yhtään heristellä jatkuvasti korvia ja silmiä, että millä volyymilla sitä laukkua nyt kahistellaan ja onkohan tuo nyt jäämässä vai muuten vain tonkimassa laukkua tai valmistautumassa poisjääntiin vähän kauempana. Olisihan se myös ihan toivottavaa, että ihmisillä on sen verran käytöstapoja, että sanotaan "anteeksi, jäisin pois" tmv., sillä ei tuolla kahistelulla oikein mitään anteeksi-sanaa saa tuotua ilmi. 

Hiljan ilmeisesti kielimuurin takia yksi henkilö ei uskaltanut sanoa eikä elehtiä oikein mitään, mutta kuitenkin oli vähän meneväisen oloinen, joten kun itse havahduin asiaan ja aloin kiireesti kysyä jo pysähtyneessä bussissa, että haluaako henkilö jäädä pois, niin en lopultakaan tiedä, jäikö hän oikealla pysäkillä pois. Vai jäikö lopulta kohteliaisuuttaan vain sen takia, ettei uskaltanut/osannut kieltäytyä enää asiasta, kun en ymmärtänyt, mitä hän aikoi vai aikoiko mitään. Tällaisissa tilanteissa puhumattomuus toki ok eli jos ei yksinkertaisesti vain osaa kieltä.

Vierailija
384/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoemo kirjoitti:

Lentokoneeseen asettautuminen.Tukitaan käytävä ja laitetaan kaikessa rauhassa tavaroita ja kenties pähkäillään vielä seureen kanssa kuka istuu ikkunapaikalla,kuka käytävällä,vaikka takana ois kymmenien metrien jono( mahdollisesti vielä tuulessa,sateessa,kylmässä).Siis ei osata väistää,huomioida muita ja lisäksi viivästytetään lentoonlähtöaikaa.

Kuormauksessa tulisikin olla vauhdittajina pari sellaista Merijalkaväen kouluttajakersanttia. Saisi nuokin vetelykset liikettä niveliin.

Vierailija
385/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussissa ihmiset, jotka istuvat ikkunapaikalla, eivätkä osaa sanoa "Anteeksi, jään tällä pysäkillä". Vaan alkavat ensin suurieleisesti laittaa hanskoja käsiinsä ja ottaa laukusta/repusta paremmin kiinni. Sitten kurkottautuvat vieressäistujan ylitse stop-nappulaa painamaan. Joskus istun kiusallani viimeiseen asti muka autuaan tietämättömänä, mutta pahimmat eivät vieläkään voi puhua vaan ryysivät täysillä polvieni ja esim. kauppakassieni ylitse, ettei vaan tarvitse sanoa mitään. Ei voi olla noin vaikeata!

Minä olen joskus sanonut, että "oletko jäämässä pois? Voi sanoakin jotain". Sain yhdeltä herralta vastauksen, että viestintä kuulemma toimii näinkin. Ahaa. Näpsä vastaus sinällään, mutta olen eri mieltä.

Lisään ihmiset, joille kahistelun jälkeen tekee kohteliaasti tilaa, mutta silti suusta ei kuulu edes sitä "kiitos". 

Teidän ahdistavien junttien takia kukaan ei halua ketään viereensä. Oppikaa olemaan, ei se ikkunapaikalta lähtevä ole teille mitään velkaa!

Siis voisiko joku, esim. sinä, kertoa, onko se ikkunapaikkalainen jotenkin peloissaan, vihamielinen vai ei vain halua olla kohtelias? Vaikeata "oppia olemaan", jos ei ymmärrä tuota logiikkaa. "Anteeksi, jäisin pois", hui kamala! Ehkä joltain 15-vuotiaalta on ok, ettei sano mitään, mutta kai nyt aikuisen pitäisi hallita käytöstavat ja olla korrekti - ihan automaationa eikä minään velanmaksuna.

Vierailija
386/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leviterasian foliokansi mainittiinkin jo. Sen lisäksi en ymmärrä sitä, että otetaan sitä levitettä veitseen liikaa ja sitten pyyhitään se yli jäänyt, muruinen levite sinne rasian sisään. Eikä se pyyhkijä edes seuraavalla kerralla käytä sitä ällöttävää muruvoita siitä reunasta.

Näiden lisäksi joillain on älytön tapa avata mehupurkki. Mehupurkissa on se kolmion mallinen taitos, joka nostetaan ja sitten repäistään tai leikataan auki. Jotkut nostaa sen taitoksen molemmilta puolilta, jolloin tölkistä tulee ihan lerppa.

Vierailija
387/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei työpaikalla siivota omia jälkiään. Yhteinen ketsuppi lojuu pöydällä vielä iltapäivällä, suolapurkki vaeltaa ties missä, vaikka molemmilla on osoitetut paikat. Kahvinpuruja pitkin poikin kahvinkeittimen ympärillä, roskat heitelty vähän sinne roskikseen päin. Kahvikupit jätetään tiskialtaaseen tai pöydille, vaikka koneessa on tilaa likaisille. Oho loiskahti soppaa ja kahvia pöydälle, eijjaksa pyyhkiä. "Kyllä ne joku siitä siivoaa." Mikron kupuun roiskuu puolet makaronilaatikosta, kupu nostetaan vaan mikrosta pöydälle kuivumaan, että sotku varmasti tarttuu kiinni. Elääkö jengi näin sotkuisesti kotonaankin?

Ollaankohan me samassa työpaikassa :)

Vierailija
388/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän ahdistavien junttien takia kukaan ei halua ketään viereensä. Oppikaa olemaan, ei se ikkunapaikalta lähtevä ole teille mitään velkaa!

Siis voisiko joku, esim. sinä, kertoa, onko se ikkunapaikkalainen jotenkin peloissaan, vihamielinen vai ei vain halua olla kohtelias? Vaikeata "oppia olemaan", jos ei ymmärrä tuota logiikkaa. "Anteeksi, jäisin pois", hui kamala! Ehkä joltain 15-vuotiaalta on ok, ettei sano mitään, mutta kai nyt aikuisen pitäisi hallita käytöstavat ja olla korrekti - ihan automaationa eikä minään velanmaksuna.

Ikkunapaikkalainen on ihan tarpeeksi korrekti tekemällä lähtöä ja lähtemällä. Käytäväpaikkalainenhan se on vihamielinen ja epäkohtelias jos ei ole ymmärtävinään elekieltä ja vaatii anteeksipyynnöt ja kiitokset. 

Vierailija
389/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun jotkut uskovat kaiken mitä näillä nettipalstoilla kerrotaan, ja kertovat ja pelottelevat niitä tarinoita totena eteenpäin. -Kuullostaapa oudolta, mistä tiedät -No vauvafoorumilta

Vierailija
390/559 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuntemattomat ihmiset (yleensä kyseessä on vanhempi mies) toljottavat julkisissa. Siis siinä se istuu ja katsoo suoraan kohti, vilkaiset kolmekin kertaa mutta ei vaan millään tajua katsoa pois päin. Lopulta irvistät rumasti että saisit matkustettua loppumatkan rauhassa. Parhaita on ne joilla on aurinkolasit joista näkyy läpi, he ei sitten millään halua käsittää että jäivät kiinni jo

Vierailija
391/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan ymmärtää miksi jotkut istuvat täydessäkin bussissa sitkeästi käytäväpaikalla pitäen ikkunapaikkaa tyhjänä. Ovat varmaan saaneet edellisellä kerralla viereensä kaltaisesi v*ttuilijan.

Vierailija
392/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirettä. Tarpeettomia ohituksia. Sometusta. Somekinastelua. Naama kännykässä 24/7. Itsekeskeisyyttä. Yhteiskuntaa.

Vierailija
393/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi Prismaan Cittariin mennään miehen ja koko kirkuvan ja juoksentelevan lapsikatraan kanssa. Onko se hauskaa kenellekään? Ainakaan nuo 'Prismaperheet' eivät näytä iloisilta vaan enemmän stressaantuneilta. Ostokset hoituu paljon nopeammin itsekseen ja sillä aikaa lapset ja mies voivat tehdä/harrastaa jotain mikäkin hyödyllistä ja hauskaakin.

Joo, voi meillä ainakin vapaasti mies mennä Prismaan tai Cittariin ja mielelläni teen sen ajan lasten kanssa jotain muuta. Itse inhoan isoja kauppareissua tyyliin 200€ ruokaa viikonlopuksi ja lisäksi tytölle uudet pikkuhousut ja pojalle uudet talvikengät. Meillä mies ei vaan suostu menemään yksin, jos on paljon ostettavaa.

Vierailija
394/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden harjaus peilin edessä ja roiskeet siinä. Vessapaperin jättäminen vetämättä. Astioiden asettelu sikinsokin pesukoneeseen.

Mitä on vessapaperin vetäminen?

Minä ymmärsin tuon kirjoittajan tarkoittaneen sitä, että vessaa vetäessä se paperi jää pönttöön lillumaan, ja alapeukutin tuota sen takia. Tuskin sitä kukaan tarkoituksella tekee, jotkut pöntöt vain huuhtelevat huonosti. Vuokra-asuntooni asennettiin hiljattain pönttöön jokin vedensäästösysteemi, ja vaikka sitä vetonuppia pitäisi ylhäällä niin kauan, että vesi loppuu, se paperi jää usein pönttöön ja huuhtoutuu vasta seuraavalla kerralla hajottuaan kunnolla siellä vedessä. En todellakaan jaksa seistä vessassa odottamassa, että säiliö täyttyy ja vetämässä kerran toisensa jälkeen yhden paperin takia.

Ohiksena totean, että.hienoja nää veden”säästö”systeemit vessoissa. Kun tulee vaan tarve huuhtoa useammin yhden kerran sijaan.

Vierailija
395/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden harjaus peilin edessä ja roiskeet siinä. Vessapaperin jättäminen vetämättä. Astioiden asettelu sikinsokin pesukoneeseen.

Mitä on vessapaperin vetäminen?

Minä ymmärsin tuon kirjoittajan tarkoittaneen sitä, että vessaa vetäessä se paperi jää pönttöön lillumaan, ja alapeukutin tuota sen takia. Tuskin sitä kukaan tarkoituksella tekee, jotkut pöntöt vain huuhtelevat huonosti. Vuokra-asuntooni asennettiin hiljattain pönttöön jokin vedensäästösysteemi, ja vaikka sitä vetonuppia pitäisi ylhäällä niin kauan, että vesi loppuu, se paperi jää usein pönttöön ja huuhtoutuu vasta seuraavalla kerralla hajottuaan kunnolla siellä vedessä. En todellakaan jaksa seistä vessassa odottamassa, että säiliö täyttyy ja vetämässä kerran toisensa jälkeen yhden paperin takia.

Ohiksena totean, että.hienoja nää veden”säästö”systeemit vessoissa. Kun tulee vaan tarve huuhtoa useammin yhden kerran sijaan.

No samaa olen taivastellut! Tuo vessanpönttö ainakin kuluttaa paljon enemmän vettä kuin aiemmin tuon säästötoiminnon vuoksi. Suihkuun asennettiin samalla jokin vettä säästävä suihkupää, jonka vuoksi vettä tulee nyt niin harvana suihkuna, että pitkien hiusten peseminen kestää tuplasti kauemmin kuin ennen. Hienoa säästöä.

Vierailija
396/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää vanhempien ihmisten tapa mennä jalkakäytävällä aina vasenta puolta.

Vierailija
397/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikkunapaikkalainen on ihan tarpeeksi korrekti tekemällä lähtöä ja lähtemällä. Käytäväpaikkalainenhan se on vihamielinen ja epäkohtelias jos ei ole ymmärtävinään elekieltä ja vaatii anteeksipyynnöt ja kiitokset. 

Eikös tuo lähtemisen tekeminen ja lähteminen ole vain... lähtemistä? Ilman mitään kohteliaisuutta. Ei, en kyllä tajua, miten ihmisiltä sekin on jo jotenkin pois sanoa anteeksi tai kiitos. Ymmärrän etäisesti, jos on esim. ASS, mutta en noin niin kun muuten. Eihän tuossa mistään vaatimisesta ole kyse, vaan ihan vaan siitä, että on kohteliasta ja normaalia sanoa, että minä jäisin pois, kun taas toisen on kohteliasta antaa tilaa ja vaikkapa todeta, että ole hyvä. Tuoko oikeasti jollekulle jokin mökötyskulttuuri hyvää mieltä? Että jes, mähän en mitään anteeksi tai kiitos sano, koska ei oo pakko?

Vastaavalla logiikalla voisi ajatella, että miksi tervehtisi naapureita, kun kerran tervehdystä ei ole mitenkään velkaa naapurille ja on ihan korrektia kävellä naapurin ohitse sanomatta mitään, koska eihän siinä kuitenkaan kiviä heittele päin naapuria. Että jos joku nyt ihmettelee, miksi ei tervehdi naapuria, niin sellainen ihminen on itse epäkohtelias, kun moista käytöstä vaatii. En tiedä, missä käytösopuksessa tällaisia opetetaan, mutta aika vierailta määritelmiltä tuntuu sanan korrekti tai kohtelias kohdalla. Ylipäänsä käytöstavat eivät perustu mielestäni vaatimiseen, vaan siihen, että niillä pyritään vähentämään töykeyttä ja epäystävällisyyttä. Näkökulma tuntuu kohtuullisen vinolta, jos näkee käytöstavat ahdistavana vaatimisena ja ilkeilynä.

Rohkenen muuten väittää, että jos kännibussissa ei avaa suutaan, niin helposti menee sitten oma pysäkki ohi, ellei asu päättärin läheisyydessä. En siis suosittele kännibussia henkilölle, joka ei halua sanoa kanssaihmisille mitään. ;) Hämmentävää silti nähdä täällä, miten moni puoltaa tätä, että mitä sitä suuta avaamaan bussissa, sillä mielestäni ainakaan täällä Tampereella ilmiö ei sentään ihan näin yleinen ole. 

Vierailija
398/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo lähtemisen tekeminen ja lähteminen ole vain... lähtemistä? Ilman mitään kohteliaisuutta. Ei, en kyllä tajua, miten ihmisiltä sekin on jo jotenkin pois sanoa anteeksi tai kiitos. Ymmärrän etäisesti, jos on esim. ASS, mutta en noin niin kun muuten. Eihän tuossa mistään vaatimisesta ole kyse, vaan ihan vaan siitä, että on kohteliasta ja normaalia sanoa, että minä jäisin pois, kun taas toisen on kohteliasta antaa tilaa ja vaikkapa todeta, että ole hyvä. Tuoko oikeasti jollekulle jokin mökötyskulttuuri hyvää mieltä? Että jes, mähän en mitään anteeksi tai kiitos sano, koska ei oo pakko?

Vastaavalla logiikalla voisi ajatella, että miksi tervehtisi naapureita, kun kerran tervehdystä ei ole mitenkään velkaa naapurille ja on ihan korrektia kävellä naapurin ohitse sanomatta mitään, koska eihän siinä kuitenkaan kiviä heittele päin naapuria. Että jos joku nyt ihmettelee, miksi ei tervehdi naapuria, niin sellainen ihminen on itse epäkohtelias, kun moista käytöstä vaatii. En tiedä, missä käytösopuksessa tällaisia opetetaan, mutta aika vierailta määritelmiltä tuntuu sanan korrekti tai kohtelias kohdalla. Ylipäänsä käytöstavat eivät perustu mielestäni vaatimiseen, vaan siihen, että niillä pyritään vähentämään töykeyttä ja epäystävällisyyttä. Näkökulma tuntuu kohtuullisen vinolta, jos näkee käytöstavat ahdistavana vaatimisena ja ilkeilynä.

Rohkenen muuten väittää, että jos kännibussissa ei avaa suutaan, niin helposti menee sitten oma pysäkki ohi, ellei asu päättärin läheisyydessä. En siis suosittele kännibussia henkilölle, joka ei halua sanoa kanssaihmisille mitään. ;) Hämmentävää silti nähdä täällä, miten moni puoltaa tätä, että mitä sitä suuta avaamaan bussissa, sillä mielestäni ainakaan täällä Tampereella ilmiö ei sentään ihan näin yleinen ole. 

Ongelma onkin varmaan siinä, miten alkuperäinen aiheesta kirjoittanut ilmaisi asian - hänhän oli siis koko ajan täysin tietoinen siitä, että se vieressä istuja tekee lähtöä, mutta silti vain periaatteesta istua jökötti paikallaan. En usko, että kovin monelle on mikään ongelma sanoa "anteeksi, jäisin pois", ja varmasti lähes kaikki sen sanovatkin, jos vieressä istuja ei jostain syystä huomaa, että olet jäämässä bussista. Mutta kai nyt jokaista ottaa päähän, jos vieressä istuja ihan v****illakseen ei nouse ja väistä, ja siinä vaiheessa minulta kyllä jäisi se anteeksi sanomatta, vaikka muutoin sen olisinkin ollut ihan valmis sanomaan. Hyvin harvoin mitään nimittäin tarvitsee sanoa, ellei vieressä istuja ole sen alkuperäisen kirjoittajan kaltainen urpo tai sitten todella uppoutunut omiin ajatuksiinsa. Kyllä, on normaalia arkipäivän kohteliaisuutta sanoa anteeksi, jos toinen ei huomaa sinun jäävän pois, mutta ihan samalla tavalla on normaalia arkipäivän kohteliaisuutta antaa toiselle tietä ihan pyytämättäkin.

Vierailija
399/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussikeskusteluun lisää ärsyttäviä tapoja: ihmiset, jotka menevät ovien eteen, vaikka nimenomaan tämä on kielletty bussien toimesta. Hieno ryysätä tyyppien ohi, kun koittaa itse jäädä pois. Usein nämä henkilöt voivat vielä matkustaa pidemmän matkaa eli kyse ei ole siitä, että ihan hetki siinä vain seisoskellaan ja ihan just ollaankin loikkaamassa muiden mukana ulos. 

Vierailija
400/559 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin varmaan siinä, miten alkuperäinen aiheesta kirjoittanut ilmaisi asian - hänhän oli siis koko ajan täysin tietoinen siitä, että se vieressä istuja tekee lähtöä, mutta silti vain periaatteesta istua jökötti paikallaan. En usko, että kovin monelle on mikään ongelma sanoa "anteeksi, jäisin pois", ja varmasti lähes kaikki sen sanovatkin, jos vieressä istuja ei jostain syystä huomaa, että olet jäämässä bussista. Mutta kai nyt jokaista ottaa päähän, jos vieressä istuja ihan v****illakseen ei nouse ja väistä, ja siinä vaiheessa minulta kyllä jäisi se anteeksi sanomatta, vaikka muutoin sen olisinkin ollut ihan valmis sanomaan. Hyvin harvoin mitään nimittäin tarvitsee sanoa, ellei vieressä istuja ole sen alkuperäisen kirjoittajan kaltainen urpo tai sitten todella uppoutunut omiin ajatuksiinsa. Kyllä, on normaalia arkipäivän kohteliaisuutta sanoa anteeksi, jos toinen ei huomaa sinun jäävän pois, mutta ihan samalla tavalla on normaalia arkipäivän kohteliaisuutta antaa toiselle tietä ihan pyytämättäkin.

No juu, toki näinkin. Tosin täällä kyllä ikkunapaikkalaisen pitää (no pitää ja pitää, ihan asiaan kuuluva toteamus) usein sanoa jotain, ehkä täällä ollaan niin hitaita tai tyhmiä. Etenkin koska ainakin itse haluan hyvissä ajoin pois enkä könytä viime hetkillä oville.