Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi ammatti nelikymppiselle

Vierailija
17.12.2017 |

Haluaisin vaihtaa alaa, mutta en tiedä mitä lähtisin opiskelemaan. Ehdotuksia? Ei hoitoalaa. Nainen 40.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä ainakaan kirjanpitäjäksi ryhdy, kiire ja stressi vie järjen. Minäkin vaihdan alaa heti kun keksin mihin vaihtaa. Hoitotyökin kävisi, ei voi olla pahempaa kuin nykyinen.

Mä taas mietin, että kumpi on kannattavampaa, opiskella kirjanpitäjäksi vai hoitoalalle. Miten luulisit hoitoalan olevan helpompaa ja stressittömämpää? ei-ap

Työaika sidottu tiettyihin kellonlyömiin, ei ilta ja viikonlopputöitä (enää normaalin työajan päälle). Ylitöistä saa ylityökorvausta eikä plussatunteja, joita ei ikinä ehdi käyttää. Ei loputonta sähköpostitulvaa varsinaisten töiden lisäksi. Ei laskutustavoitteen jahtaamista. Ei lakipykälien pänttäämistä. Työt voi jättää työpaikalle, asiakkaat eivät soittele perään. Lomaa voi pitää enemmän kuin kaksi viikkoa putkeen. 

Siinä muutama. Jatkuva kiire ja väsymys, riittämättömyyden tunne sekä virheiden pelko lienee yhteistä kummallekin alalle. Mutta hoitoalalla sentään tekee jotain suoraan tätä yhteiskuntaa hyödyttävää, pitää huolta kanssaeläjistään. Hyvä kirjanpitäjä auttaa vain maksimoimaan voitot ja minimoimaan verot, yrityksen tehtävähän on tuottaa voittoa omistajilleen.

Vierailija
22/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 45. Suunnittelen it-alan opintoja. Sitä voi tehdä vanhaksi asti, mahdollisuudet ovat rajattomat. Hyvässä lykyssä ei tarvitse vaihtaa edes työnantajaa, ainakaan ihan heti.

Nyt olen siivoustyössä, olen tehnyt aiemmin keittiöhommia. Terveys ei kestä kumpaakaan eläkkeelle asti.

Ylioppilastutkinto on luettuna. Olen tavannut mm. emäntäkouluasteelta ponnistaneen hammaslääkärin,joten enköhän minäkin pärjäisi.

En tiedä oletko provo vai muuten vaan muusta maailmasta, mutta älä missään nimessä ainakaan it-alalle opiskele. Se juna meni jo. Mieluummin hankit vaikka esimies- tai työnjohtovalmiudet sinne siivoukseen tai keittiöön ja sitä kautta kevyempiin hommiin.

Äh, anna mennä vaan jos IT ala kiinnostaa. En usko että kukaan on liian vanha oppimaan uusia juttuja, jos motivaatiota vain on. Tsempit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä ainakaan kirjanpitäjäksi ryhdy, kiire ja stressi vie järjen. Minäkin vaihdan alaa heti kun keksin mihin vaihtaa. Hoitotyökin kävisi, ei voi olla pahempaa kuin nykyinen.

Mä taas mietin, että kumpi on kannattavampaa, opiskella kirjanpitäjäksi vai hoitoalalle. Miten luulisit hoitoalan olevan helpompaa ja stressittömämpää? ei-ap

Työaika sidottu tiettyihin kellonlyömiin, ei ilta ja viikonlopputöitä (enää normaalin työajan päälle). Ylitöistä saa ylityökorvausta eikä plussatunteja, joita ei ikinä ehdi käyttää. Ei loputonta sähköpostitulvaa varsinaisten töiden lisäksi. Ei laskutustavoitteen jahtaamista. Ei lakipykälien pänttäämistä. Työt voi jättää työpaikalle, asiakkaat eivät soittele perään. Lomaa voi pitää enemmän kuin kaksi viikkoa putkeen. 

Siinä muutama. Jatkuva kiire ja väsymys, riittämättömyyden tunne sekä virheiden pelko lienee yhteistä kummallekin alalle. Mutta hoitoalalla sentään tekee jotain suoraan tätä yhteiskuntaa hyödyttävää, pitää huolta kanssaeläjistään. Hyvä kirjanpitäjä auttaa vain maksimoimaan voitot ja minimoimaan verot, yrityksen tehtävähän on tuottaa voittoa omistajilleen.

Oliko tämä nyt ap vai kuka? Hoitoalalla pääset nauttimaan epäsäännöllisestä vuorokausirytmistä. Kun menet iltavuorosta aamuvuoroon, ehdit nukkumaan vain muutaman tunnin. Työt eivät varsinaisesti seuraa kotiin, paitsi, jos töissä on tapahtunut esim virhe tai muuta, se voi pyöriä mielessä pitkään. Ylitöitä tulee ja ne pitäisi ottaa aikana pois. Jos ylityöt menevät maksuun, esimies kiukuttelee.

Päivätyöt ovat vähissä ja niihin on kova tunku. Joka ikinen joulu, juhannus ja pääsiäinen vääntö kuka on töissä ja kuka ei. Henkinen ja fyysinen väkivalta on läsnä joka työvuorossa (riippuu hieman yksiköstäkin). Omaiset yrittävät helposti jyrätä potilaan/asiakkaan hoitotahdon. Kun yrität pitää hoidokkisi puolta, saat heiltä haukut ja parhaimmassa tapauksessa omaiset tekevät valituksen "epäasiallisesta käytöksestä". Kun järjestelmä ei toimi kuten potilas tai omaiset haluavat, saat kuulla kunniasi.

Palkka on tes:n mukainen, ei yhtään yli eikä alle. Hyvin tehdystä työstä et saa bonuksia, vaan saat tasan sama mitä vetelehtivä työkaverisikin.

Mutta tervemenoa alalle, jos siltä tuntuu! Älä kuitenkaan kuvittele, että ala olisi jotenkin helppo.

Vierailija
24/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö assarina ole kuitenkin aika helppoa? Tai näin ainakin olen kuullut. Kannattaa olla tyytyväinen. Monessa muussa duunissa pää hajoaa jatkuvaan stressiin.

Toihan on laiskan ja lahjattoman unelmaduuni. Meillä assari tekee "töitä" ehkä 1-2h päivässä ja lopun ajan surffaa koneella, juo kahvia, juoruaa ja vaeltaa tärkeän näköisenä pitkin käytäviä. Työ ei vaadi oikeastaan mitään, ja kiinteä kuukausipalkka juoksee.

Ai unelmaduuni? Kun vuodesta toiseen on ihan tarpeeton, eikä päivisin ole muuta tekemistä kuin surfata koneella, kyllä se päätä hajottaa. En ole ap, mutta kohta 8 vuotta ollut alalla ja olen ihan kyllästynyt. Palkka juoksee, kesälomat saa itse päättää, mutta todella turhauttavaa olla toimettomana päivästä toiseen.

Ala opiskella tai vaihda työpaikkaa. Seuraavissa yt:issä lennät pihalle, kun selviää, ettet oikeasti teet eikä myöskään osaa mitään. Tämä näin pienenä vinkkinä. 

Vierailija
25/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin terveydenhoitajaksi. Olen tykännyt todella paljon! Ehdottomasti oikea alavalinta.

Vierailija
26/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairaanhoitajana ja tykkään todella paljon työstäni. En ymmärrä tätä jatkuvaa urputusta siitä, miten ala on mukamas niin kamala. Väärällä alalla olette. Meillä on oikein mukava työilmapiiri, hyvä pomo, hyvä palkka, ei liian kiire ja sitä rataa. Olen viihtynyt kaikissa työpaikoissa, joissa olen sairaanhoitajan hommia tehnyt. Aina ihmettelen suuresti tätä jatkuvaa valitusta.

Vierailija
27/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin terveydenhoitajaksi. Olen tykännyt todella paljon! Ehdottomasti oikea alavalinta.

No terkkarit on joo ihan oma juttunsa hoitoalalla. Varsinaiset terkkarin hommat on tosi mukavia verrattuna muiden hoitajien hommiin! Itse hain joskus terkaksi mutten päässyt sisään.

Vierailija
28/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin kanssa joihinkin muihin töihin,missä ei tarvitse aina olla kädet "paskassa" ja suurinpiirtein riisua työpäivän jälkeen vaatteet kuistille ettei kämppä paskaannu.

Ammatilta olen sorvari,mutta päivääkään en ole sorvannut.

Koulun käynti ei kiinnosta ja itseasiassa ei töiden tekokaan.

Vierailija
29/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen 45. Suunnittelen it-alan opintoja. Sitä voi tehdä vanhaksi asti, mahdollisuudet ovat rajattomat. Hyvässä lykyssä ei tarvitse vaihtaa edes työnantajaa, ainakaan ihan heti."

Muhahaa, putosin melkein tuolilta kun nauroin niin paljon tolle. Ihanko luulet, että yksikään firma haluaa maksaa palkkaa 45-vuotiaalle alan vaihtajalle, kun vaihtoehtona on 25-vuotias opiskelija, jolla on hallussa uusimmat tekniikat, intoa (lue. tyhmyyttä) opiskella omalla ajalla lisää ja sen verran naiviutta ettei vielä tiedä omia oikeuksiaan. 

Jopa it-alan sisällä on vaikea pysyä yli 35-vuotiaana vaikka on yli vuosikymmenen työkokemus alalta. Mutta hei, tervetuloa yt-ralliin. Eihän sitä ikinä tiedä vaikka käy flaksi ja saat paikan jossa maksetaan palkkaa.. ihan rahalla..

Vierailija
30/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös työhönsä ja palkkaansa tyytyväinen sairaanhoitaja. Varmasti teen tätä työtä eläkeikään saakka ja ehkä vielä eläkkeelläkin, aika näyttää.

Oletko sulkenut aivan kaikki terveydenhuollon alat pois? Esim bioanalyytikko, näytteenottoa labrassa?

Vierailija
31/31 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjällä saa TES:n mukaan teettää 150 tuntia ylitöitä ilman korvausta liukuman puitteissa ja yleensä nämä syntyvät tammi-huhtikuussa, joten perhettä ei ehdi paljon tavata. 13 tunnin työpäivät normaalipalkalla on sallittu liukuman puitteissa. (Yleensä liukuma on 40 tuntia.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan