Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikokeet allergian testaamiseksi

12.04.2006 |

Meille tehdään siitepölykauden jälkeen verikoe allergioiden testaamiseksi vuoden ikäiselle vauvallemme. Lähinnä epäillään ruoka-aineallergiaa, joka aiheuttaa taiveihottumia ja alapään kutinoita. Välttämis-altistuskokeiluilla ei olla saatu mitään tolkkua tähän touhuun, kun vauva on niin huonoruokainen, ettei suostu syömään oikein mitään, kun suutä kutittaa jne.. Ja nyt on kun tämä siitepölykausi, niin se vielä hankaloittaa ja lisää kutinoita. Ilmeisesti tällä verikokeella saadaan luotettavammin kiinni viivästyneet oireet, jos olen oikein ymmärtänyt? Miten paljon eri ruoka-aineallergioita verikokeilla voidaan nähdä? Kertokaa kokemuksianne!!! :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin verikokeet otettiin vasta 2-vuotiaana. Aiemmin tehtiin prick-testejä, joissa ei näkynyt mitään. Meidän pojalla allergiat tulevat ihottumana, jopa viikon ruokakokeilun jälkeen.

Vierailija
2/5 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka poika oireilee 1-4 päivän viiveellä suolioireilla lähes kaikelle. Iho-oireet tulevat yleensä joko heti tai kahden vuorokauden kuluessa altistuksesta. Tosin teidän tapauksessanne oireet ovat ilmeisesti enemmänkin limakalvoilla ja iholla, ja silloin on yleensä paremmat mahdollisuudet selvitellä allergioita verikokeilla ja prick-testeillä.

Mutta minä en olisi kovin toiveikas allergiatestien suhteen, koska ne ovat osoittautuneet aika epäluotettaviksi vauvojen allergioiden toteamisessa. Ne antavat mahdollisesti suuntaa, mutta siitä huolimatta lapsi ei välttämättä oireile kaikelle, jonka testit näyttävät ja toisaalta voi oireilla mille tahansa jota testit eivät näytä.

Meillä ainoa keino selvittää ruoka-aineiden sopivuus on ollut oireettomaksi saaminen tiukalla eliminaatiodieetillä ja sitten tarkat altistukset ja oireiden seuraaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti on tässä viimeksi kuluneen vuoden aikana tullut aivan selväksi, että tyttö reagoi vaikka mille ruoka-aineelle ihottumalla ja kovalla kutinalla. Ruoka-aineita eliminoimalla ja sen jälkeen altistamalla olemme pikku hiljaa saamassa jotain tolkkua tähän meidän tilanteeseemme.

Vierailija
4/5 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paras " mittari" lapsella on se oireiden seurailu.

Meillä kohta 5v poika, jolla kaikki siitepölyallergiat, myös mänty, joka on erittäin harvinainen. Koivu näkyi veritesteissä, ei muut. Mutta siis kaikki todettu oireiden perusteella (ja astmakohtausten...)

Vierailija
5/5 |
13.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiikutin meidän nuorimmaisen lääkäriin, kun epäilin allergiaa viljoille. Olin kokeillut kahden viikon ajan gluteenitonta ruokavaliota, ja kas vain kun poika alkoi nukkumaan yöt hyvin ja maha ei enää ollut ripulilla.

Lääkäri sitten sanoikin minulle, että ei lapsella ole mitään tuollaisia allergioita kun ei ole ihottumia. Yritin siinä sitten selittää että kun olen kokeillut ja huomasin eron. Kuitenkin laittoi labraan lähetteen. Tuloksia sainkin odotella kolmisen viikkoa, kun soittoajalla olikin lääkärillä jotakin muuta ym.

Tulokset kun viimein sain, lääkäri sanoi " lapsella on vain hysteerinen äiti, eikä mitään muuta" mitään allergioita ei siis näkynyt. Kun sitten jätin viljat pois ja aloin kokeilla että mikähän se aiheuttaja olisi niin omalla kokeilulla sain selvitettyä, että kaura ja ohra eivät sovi lapselle ollenkaan.

-Hassuliini-