Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennätysikä, jolloin mennään vanhempien luo valmiiseen pöytään jouluviettoon?

Vierailija
17.12.2017 |

Se aloitetaan opiskelijoina, se jatkuu, kun itse saa lapsia, kun lapset varttuvat ja tulevat aikuisiksi, menevät naimisiin ja saavat itse lapsia.
Kuinka vanha on tuntemasi vanhemmilleen tai appivanhemmilleen joulunviettoon menevä? Itse tunnen ensi vuonna 60 täyttävän, joka tekee näin joka vuosi.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tässä on monesti takana ei oma halu mennä vaan vanhempien ja appivanhempien painostus. Olisipa hienoa saada kerrankin valmistaa jouluksi mitä haluaa ja jättää kaikki se perinteinen paska väliin. Myöskään toisten aikatauluttama pakollinen joulukiva tökkii. Miksei ihmiset voi antaa lähimmäistensä viettää joulua niinkuin nämä haluaa. Jouluperinteet on perseestä!

Vierailija
2/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 41v. ja menossa vanhempieni luo aattoillaksi. Äiti ilahtui valtavan paljon, kun sanoin tulevani. Hän tykkää järjestää joulua ja pyytelee aina kaikkia meitä lapsiaan sinne. Siskollani ja veljelläni on pieniä lapsia, joten he pysyvät aattona kodeissaan. Minun mieheni on loppuvuoden työmatkalla, joten menen vanhempieni luo yksin. Vien mukanani syötävää ja juotavaa, jotten ihan vain menisi "valmiiseen pöytään". Äiti valmistaa kuitenkin takuulla taas ruokaa niin, että siitä riittäisi viidelle hengelle - vanhasta tottumuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään tehdä jouluruuat omalle perheelle ja sitten illalla käydään meidän vanhempien luona. Omien vanhempien kanssa onnistuu niin, että juomme vain kahvit. Anoppi taas tekee täyden ruokakattauksen ja odottaa meitä pitäen tuntikausia ruokia lämpimänä. Olen pyytänyt monta kertaa, että älä odota meitä syömään, kun emme ehdi kuin aikaisintaan seitsemäksi, mutta ei mene perille. Tilanne ei ole kenestäkään mukava. Anoppi on nyt 84-vuotias, me päälle viisikymppisiä ja meidän lapset aikuisia.

Vierailija
4/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassun asiasta tekee sen, ettei se iäkäs mummo itse mennyt appivanhemmilleen 6-kymppiseksi saakka, vaan emännöi joulua nuoresta vaimosta saakka itse omassa kodissaan. Hänen lapsensa taas ovat näitä jouluna tien päälle ajettuja eläkeikään saakka.

Vierailija
5/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä jotain pahaa?

Vierailija
6/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lie tämä perinne alkanut. Ei ole kovin vanha asia, että jouluna suhataan eestaas pitkin maata. Omassa lapsuudessani vasta tapaninpäivänä mentiin mummolaan.

Vierailija
7/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini taisi olla 41, kun käytiin viimeisen kerran mummolassa jouluna.

Vierailija
8/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 46 ja matkustamme äitini luokse jouluksi. Veljenikin tulee perheineen. Brassailen vielä työkavereillekin että joulu vietetään ulkomailla.

Ainut mikä äitiä harmittaa on että viivymme niin vähän aikaa.

Vierailija
9/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä jotain pahaa?

Ei toki. Kiinnostava ilmiö vain, että kuuskymppinen, itsekin jo mummo, ei laita tavallaan koskaan joulua, mutta se iäkäs mummo laittaa ehkä 50 joulua elämässään. Että mistä tällainen alkoi.

Ap

Vierailija
10/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden 6-kymppisen, joka menee äitinsä valmiiseen joulupöytään. Heillä tosin kyse on siitä, että on kaksi yksineläjää ja aikuinen lapsi maksaa ruuat ja äiti sitten valmistaa. Kiva järjestely molemmille.

Vierailija
11/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ehkä hyvä lopettaa silloin kun äiti on jo selvästi liian vanha ja väsynyt järjestämään joulua ja aterioita. Kyllä sen huomaa koska. Monelle ehkä joku 80v. alkaa olemaan ikä jolloin on mielummin passattavana kun se joka hössöttää. Riippuu paljon luonteesta ja fyysisestä kunnosta.

Vierailija
12/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ehkä hyvä lopettaa silloin kun äiti on jo selvästi liian vanha ja väsynyt järjestämään joulua ja aterioita. Kyllä sen huomaa koska. Monelle ehkä joku 80v. alkaa olemaan ikä jolloin on mielummin passattavana kun se joka hössöttää. Riippuu paljon luonteesta ja fyysisestä kunnosta.

Aika tylyä jättää 80-vuotias mummo sitten 400 km päähän yksin joulua viettämään. Ei ne kuuskymppiset 'lapsetkaan' jaksa alkaa ajamaan tuota matkaa loputtomiin hekään.

Vierailija
13/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimme on nyt ysikymppinen, me lapset seitsemissäkymmenissä. Kokoonnumme aina kotitaloon äidille joulunpyhiksi, pöperöt toki tehdään yhdessä ja paistellaan kinkku.

Vierailija
14/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tylyä jättää 80-vuotias mummo sitten 400 km päähän yksin joulua viettämään. Ei ne kuuskymppiset 'lapsetkaan' jaksa alkaa ajamaan tuota matkaa loputtomiin hekään.

No siis mikä olisi ratkaisu? Ajattelin kyllä niin että jos joulua on vietetty yhdessä niin kun äiti alkaa olla j vanha niin sitten lapset järjestävät joulun jomman kumman kotona. Jos välimatkat alkaa olla liian pitkiä kummallekin matkustaa niin minkäs sille sitten voi.

Vierailija
15/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitimme on nyt ysikymppinen, me lapset seitsemissäkymmenissä. Kokoonnumme aina kotitaloon äidille joulunpyhiksi, pöperöt toki tehdään yhdessä ja paistellaan kinkku.

Paljonko teitä on, montako sukupolvea? Tuostahan tulee helposti 30 henkilöä.

Vierailija
16/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis mikä olisi ratkaisu? Ajattelin kyllä niin että jos joulua on vietetty yhdessä niin kun äiti alkaa olla j vanha niin sitten lapset järjestävät joulun jomman kumman kotona. Jos välimatkat alkaa olla liian pitkiä kummallekin matkustaa niin minkäs sille sitten voi.

Jos lapset ovat naimisissa, niin onhan siinä vielä appivanhemmatkin. Ei sitä voi pelkästään omia vanhempiaan ajatella, vaan puolison myös.

Vierailija
17/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 42-vuotias, kun olimme yhdessä viimeisen joulun vanhemmillani. Tosin silloin laitoin joulun prikuulleen siten, kuten äiti oli laittanut joka joulu. Oli nimittäin äidin viimeinen joulu ja tuli sairaalasta vain päivävisiitille. Halusimme kuitenkin viettää tämän joulun samassa miljöössä kuten kaikki ne vuodet ennen sitä. Se oli äidin toivomus. Kaksi vuotta olen nyt laittanut joulun meidän omassa kotona, jonne isä tulee. Joulupäivä ollaan aina vietetty miehen vanhemmilla eikä he tänäkään jouluna halunneet tulla meille.

Vierailija
18/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä on 50 ja menen lasteni kanssa jouluksi vanhemmilleni. Oma ennätykseni tuo on, mutta tuskin Suomen ennätys.

Vierailija
19/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset ovat naimisissa, niin onhan siinä vielä appivanhemmatkin. Ei sitä voi pelkästään omia vanhempiaan ajatella, vaan puolison myös.

Niin siis miten hoitaisit joulun parhaimmalla tavalla tuolloin jotta kukaan ei ole yksin ja kukaan ei rasitu liikaa?

Vierailija
20/28 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille joulu on perhe- ja sukujuhla. Esim. meille. Tietysti voisi olettaa, että aikuiset lapset auttavat iäkkäämpiä jouluvalmisteluissa. Pienet lapsetkin voivat osallistua moneen puuhaan. Itse olen 32 ja en siis vanha vielä, mutta olen nytkin täällä äitin luona valmistelemassa. Olemme tehneet lanttulaatikoita.