Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto omakotitalosta kerrostaloon

Vierailija
01.08.2025 |

Miltä on tuntunut?

Mikä yllätti?

Positiiviset ja negatiiviset asiat. 

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin toisinpäin.

Vierailija
2/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa oli enemmän omaa rauhaa ja vapautta, mutta paljon enenmmän hommaa. Vaikkei talo itsessään kummoista hommaa vaatinut, oli kesällä ruohonleikkuuta ja talvella lumitöitä. Puhumattakaan, että olisi asunut vanhassa talossa, mitä olisi pitänyt koko ajan remontoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran määrä mikä oli kertynyt. Ei oikeastaan positiivisia asioita. Ex-mies osti itselleen pienemmän omakotitalon ja näyttää viihtyvän.

Vierailija
4/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei kerrostaloon, minä en menisi ikinä enää. Ne ei ole ikinä hiljaisia. 

Vierailija
5/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään positiivista. Mutta meillä on kesämökki, jonne pääsee omaan rauhaan. Sitä kuitenkin kaipaa välillä ettei naapurit ihan seinän takana. Mutta mökiltä on aina myös mukava palata kaupungin helppouteen.

Vierailija
6/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lähteä huoletta. Nytkin oltu kuusi viikkoa yhtäjaksoisesti poissa. Omakotitalossa se ei olisi ollut mahdollista ilman järjestelyjä ( pihatyöt yms). 

Vierailija
7/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muuttamassa takaisin kerrostaloon, mutta nämä varmasti ärsyttäisivät:

- liian vähän tilaa koko perheelle (vrt. nykyinen 250m2, 2krs talo)

- saunavuorot vs. oma sauna, kun huvittaa (puu- sekä sähkökiukaalla)

- ei omaa kuntosalia. Nykyisessä isoon autotalliin toinen puoli rakennettu vapaapainosaliksi (kyykkytelineet, painonnostoalusta, penkki jne.) 

- ei tilaa harrastusvälineiden huoltoon ja säilyttämiseen. Esimerkiksi maastopyöräilyn jälkeen (reitit lähtee pihasta suoraan), fillarin ja kamojen pesu vaikeaa.

- Naapurit liian lähellä, seinän takana. Mahdolliset heistä kantautuvat äänet ja hajut. 

- Ei omaa tontia. Nyt asutaan Espoossa ja omalta tontinta saa mustikat, sienet jne. Rajautuu kaupungin metsään ja pihasta pääsee suoraan polkulenkille yksin tai koiran kanssa. 

Nämä voisi olla, osa varauksin, plussaa:

- Kunnosspito on "jonkun muun murhe". Varauksin, koska siitä pitäisi maksaa vastikkeessa kuitenkin. 

- Muut päättävät, mistä joudut maksamaan. Mummot haluaa uudet ikkunankarmit vaikka omasi on mielestäsi ihan hyvät -> maksat myös remontista, koska tasavertaisuusperuste ja sinulle vaihdetaan ne karmit, halusit tai ei

- Et oikeasti omista kuin osakkeita yhtiössä, eli pienen siivun yhtiön äänivallasta

- Ei lumitöitä. Tosin nytkin on iso ja tehokas lumilinko, jolla paksunkin pyryn jäljiltä piha ja pihatie on avattu vartissa. 

--- 

Itse muuttaisin kerrostaloon oikeastaan vain, jos tulisi ero, enkä pystyisi sitä kautta ylläpitämään taloudellisesti tai fyysisesti tätä taloa. Huoltohommathan voi ulkoistaa myös omakotitalossa. 

Vierailija
8/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin moni tunutuu luulevan. Asumamme talo on todella hyvin äänieristetty, eikä täällä asu lapsia juuri lainkaan. Hiljaista on kuin huopatossutehtaalla. Toista oli aikoinaan 70-luvulla rakennetussa kaupungin vuokratalossa. Huono äänieristys ja paljon häiriökäyttäytyviä naapureita. Tosin ei silloin nuorena itsekään kovin hiljaisia oltu. Stereoita huudatettiin ja juhlia pidettiin.

Vierailija
9/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#7 lisää... Ei ilmastointia! 

Nyt mukavat 21.5 astetta koko talossa, kiitos ilppien.

Vierailija
10/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä itsellänikin ainoa syy asua omakotitalossa. Yhteisiä seiniä en tule hankkimaan kenenkään kanssa enää koskaan.

Vierailija
11/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lähteä huoletta. Nytkin oltu kuusi viikkoa yhtäjaksoisesti poissa. Omakotitalossa se ei olisi ollut mahdollista ilman järjestelyjä ( pihatyöt yms). 

Ei meidän omakotitalolle kyllä tapahdu mitään karmeuksia, vaikka olisi poissa pari kuukautta. Ruoho vähän kasvaa, mutta so what.

Vierailija
12/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin moni tunutuu luulevan. Asumamme talo on todella hyvin äänieristetty, eikä täällä asu lapsia juuri lainkaan. Hiljaista on kuin huopatossutehtaalla. Toista oli aikoinaan 70-luvulla rakennetussa kaupungin vuokratalossa. Huono äänieristys ja paljon häiriökäyttäytyviä naapureita. Tosin ei silloin nuorena itsekään kovin hiljaisia oltu. Stereoita huudatettiin ja juhlia pidettiin.

Kyllä kerrostalossakin voi olla hiljaista. Oli itsellänikin aikoinaan useammassakin asunnossa, kunnes ei enää ollut. Tämä tapahtui ennemmin tai myöhemmin joka kerta. Enää en lähde kokeilemaan.

Vierailija
13/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä tuleekin melkoinen kulttuurishokki vastaan, kun hokasee, ettei täällä kerrostalossa voi elää kuten okt:ssa. "Se oli niin helppoa ja mukavaa, kun pystyi laittaa pesukoneen pyörimään vaikka klo 01 yöllä. Täällä kerrostalossa kun tein saman, niin naapurit tuli vihaisina kirveiden kanssa ovesta sisään. Se ei ollut mikään kohtelias tervetuloa toivotus, vaan käsky painua takaisin sinne mistä oltiin tultukin. Miltäs se teidän kerrostaloelämä maistuu?" 

Vierailija
14/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jouduin muuttamaan kerrostaloon niin ripustin köyden kaulaani ja vanhan asukkaan panokeinun koukkuun. Tiputtauduin jakkaralta alas. Kuolin ja heräsin toiseen elämään omassa talossa.

Vierailija
15/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutokset:

- ei yksityisyyttä

- kuulet naapurisi pierutkin

- naapurisi kuulee kaikki puheesi

- joku aina metelöi 

- naapuriin voi milloin tahansa muuttaa agressiivisen koiran omistaja/narkkari/psykoottinen/sosiopaattinen aikuislapsi/kyylääjä/juoruakka/puolikuuro popittaja/jne

Vierailija
16/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hiljaisia taloja on. 17-vuotta olen asunut eikä mitään häiriötä eikä lapsiperheitä. 

Vierailija
17/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hiljaisia taloja on. 17-vuotta olen asunut eikä mitään häiriötä eikä lapsiperheitä. 

Hoitokoteja ei tässä ehkä lasketa kerrostaloksi, vaikka sellaisia fyysisesti ovatkin.

Vierailija
18/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa oli enemmän omaa rauhaa ja vapautta, mutta paljon enenmmän hommaa. Vaikkei talo itsessään kummoista hommaa vaatinut, oli kesällä ruohonleikkuuta ja talvella lumitöitä. Puhumattakaan, että olisi asunut vanhassa talossa, mitä olisi pitänyt koko ajan remontoida.

Miksiköhän kaikki laittaa nurmikon kun voi laittaa esimerkiksi kuntan tai jättää hiekalle/asfaltille, silloinhan ei tarvitse juurikaan pihatöitä tehdä vai onkohan toi nurmikko jotenkin pakollinen suomalaisille vai pelkkä päähänpinttymä?

Lisäksi mikäli karsii lehtipuut tontlilta ei tarvitse haravoidakaan?

Vierailija
19/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän kaikki laittaa nurmikon kun voi laittaa esimerkiksi kuntan tai jättää hiekalle/asfaltille, silloinhan ei tarvitse juurikaan pihatöitä tehdä vai onkohan toi nurmikko jotenkin pakollinen suomalaisille vai pelkkä päähänpinttymä?

Lisäksi mikäli karsii lehtipuut tontlilta ei tarvitse haravoidakaan?

Meillä roboleikkuri leikkaa, itse ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin pelata sulkista ja lentistä.

Vierailija
20/102 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi olla vähän liiankin hiljaisia. Kun tiskatessa astiat vähäsen kilisee tai joku nuppineula putoaa lattialle, niin heippalappuja tulee. Itse olen asunut 20 v sitten semmoisessa hullujenhuoneella, missä ei saanut kuulua yhtään mitään ääntä yhtään mistään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä