Ennätysikä, jolloin mennään vanhempien luo valmiiseen pöytään jouluviettoon?
Se aloitetaan opiskelijoina, se jatkuu, kun itse saa lapsia, kun lapset varttuvat ja tulevat aikuisiksi, menevät naimisiin ja saavat itse lapsia.
Kuinka vanha on tuntemasi vanhemmilleen tai appivanhemmilleen joulunviettoon menevä? Itse tunnen ensi vuonna 60 täyttävän, joka tekee näin joka vuosi.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ehkä hyvä lopettaa silloin kun äiti on jo selvästi liian vanha ja väsynyt järjestämään joulua ja aterioita. Kyllä sen huomaa koska. Monelle ehkä joku 80v. alkaa olemaan ikä jolloin on mielummin passattavana kun se joka hössöttää. Riippuu paljon luonteesta ja fyysisestä kunnosta.
Aika tylyä jättää 80-vuotias mummo sitten 400 km päähän yksin joulua viettämään. Ei ne kuuskymppiset 'lapsetkaan' jaksa alkaa ajamaan tuota matkaa loputtomiin hekään.
No siis mikä olisi ratkaisu? Ajattelin kyllä niin että jos joulua on vietetty yhdessä niin kun äiti alkaa olla j vanha niin sitten lapset järjestävät joulun jomman kumman kotona. Jos välimatkat alkaa olla liian pitkiä kummallekin matkustaa niin minkäs sille sitten voi.
Jos lapset ovat naimisissa, niin onhan siinä vielä appivanhemmatkin. Ei sitä voi pelkästään omia vanhempiaan ajatella, vaan puolison myös.
Niin siis miten hoitaisit joulun parhaimmalla tavalla tuolloin jotta kukaan ei ole yksin ja kukaan ei rasitu liikaa?
Minusta lähinnä mahdoton yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Toisille joulu on perhe- ja sukujuhla. Esim. meille. Tietysti voisi olettaa, että aikuiset lapset auttavat iäkkäämpiä jouluvalmisteluissa. Pienet lapsetkin voivat osallistua moneen puuhaan. Itse olen 32 ja en siis vanha vielä, mutta olen nytkin täällä äitin luona valmistelemassa. Olemme tehneet lanttulaatikoita.
Tuo on ihanteellista, kun asutaan noin lähekkäin. Jos lähtisin vanhemmilleni lanttulaatikoita tekemään, matkaa eestaas olisi noin 700 km.
Mulla vanhemmat 70v. Ja kyllä ne kahdestaan ovat aaton, joulupäivänä tai tapanina käydään jos käydään. Mulla pienet lapset ja veljellä, vanhemmat sisarukset niin kaukana, ettei järkevää tulla muutaman päivän takia. Silloin ennen omia lapsia oltiin veljen kanssa joulut kotona. Vanhemmat eivät onneksi leiki marttyyria joulun vieton kanssa, voi tulla joulupyhiksi kotiin jos haluaa..ei pakko. Exän täti 50+ ja aina joulun viettänyt äitinsä kanssa..toki osallistuu joulun laittoon, ettei vaan valmiiseen pöytään mene.
Jos kaikki kyläpaikat on muutaman kilometrin säteellä, ongelma ei ole suuri. Mutta kun matka on pitkä ja on pakko olla yötä tai useampi päivä, asia mutkistuu. Joillakin joulu menee autossa istumiseksi, kun on käytävä eri puolella asuvat vanhemmat ja appivanhemmat läpi ja monilla nuorilla pareilla on molemmilla vielä isovanhemmatkin elossa ja heodottavat nuoria käymään myös.
Esikoinen 36v ja kaikki tulee meille. Ehkä tämä jonain vuonna muuttuu
Vierailija kirjoitti:
Toisille joulu on perhe- ja sukujuhla. Esim. meille. Tietysti voisi olettaa, että aikuiset lapset auttavat iäkkäämpiä jouluvalmisteluissa. Pienet lapsetkin voivat osallistua moneen puuhaan. Itse olen 32 ja en siis vanha vielä, mutta olen nytkin täällä äitin luona valmistelemassa. Olemme tehneet lanttulaatikoita.
Laita tuohon 25 vuotta lisää ja mieti, miten sitten onnistuu? Sinun lapsillakin alkaa olla puolisot, puolisoilla omat vanhemmat ja perheelliset sisarukset. Menee hankalaksi.
Onneksi asutaan lähekkäin. Vanhemmat ja veljen perhe samassa pihapiirissä, minun perheei puolen kilometrin päässä. Minä ja äiti hoidetaan ruuat ja mennään kaikki vanhempien luokse syömään ja siitä veljen luokse kahville ja joulupukkia odottamaan. Kiva kun voidaan olla yhdessä ja jakaa vastuita ja ennen kaikkea päästään jokainen omaan kotiin yöksi niin saadaan myös omaa rauhaa.
Tuo merkitsee, että on oltava paljon tilaa. Jos viiskymppinen puolisoineen, lapsineen ja lapsenlapsineen ajelee satoja kilometrejä joulunviettooon lapsuudenkotiinsa, vuodepaikkoja tarvitaan aika tavalla, varsinkin, jos toinenkin perheen n. viiskymppinen on samaten tulossa monen sukupolven voimin.