En ymmärrä miten ihmisille kertyy "joulukiloja"
Ja joulun jälkeen kaikki lehdet pursuavat "näin eroon joulukiloista" vinkkejä.
Eikö jouluna voi syödä normaalisti? Täytyykö sitä ruokaa mättää kaksin käsin?
Kommentit (27)
Mä en tajua miten kukaan lihoo syömällä? Tiedän toki miksi, syö enemmän kuin kuluttaa mutta silti.
En tod ole mikään himoliikkuja, enemmän sohvaperuna. Kun toista vuotta join ihan helvetisti kaljaa ja söin mitä söin niin paino nousi jotain 2-3kiloa. En siis juonut joka päivä mutta helposti puolet viikosta tai enemmän.
Kinkkua, suklaata mitä tahansa voin vetää niin että napa paukkuu eikä siitä liho. Toisaalta fyysinen rasitus tekee sen että pitää tankata aika huolella ettei mene alipainon puolelle. Olen mies ja pituutta noin 180 ja hyvä jos painan 76 kiloa. Yhtenä viikonloppuna talkoissa paino tipahti 2 kiloa. Se tarkoituksella katsottiin kun uusi ei uskonut että niin voi tapahtua.
Kävin puntarilla perjantaina toisen nähden ja uudestaan sunnuntaina. Digivaaka näytti tarkalleen 2,3 kg vähemmän toisella kerralla. Tämä kelle tehtiin talkoita oli mulle aikaisemmin tuntematon, naisen sukulainen.
Illalla kun saunottiin tämä sanoi että sinusta ei päältäpäin uskoisi. Hirsiä nostellessa oli katsonut että miten tuo jaksaa vaikka yksin nostaa tuollaisia? Nauroi ihan mutkalla kun selitin että piilolihaksia.
Sen jälkeen mulla on hänen käyttämä lempinimi minusta piilolihas. Voishan sitä olla pahempikin lempinimi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miten kukaan lihoo syömällä? Tiedän toki miksi, syö enemmän kuin kuluttaa mutta silti.
En tod ole mikään himoliikkuja, enemmän sohvaperuna. Kun toista vuotta join ihan helvetisti kaljaa ja söin mitä söin niin paino nousi jotain 2-3kiloa. En siis juonut joka päivä mutta helposti puolet viikosta tai enemmän.Kinkkua, suklaata mitä tahansa voin vetää niin että napa paukkuu eikä siitä liho. Toisaalta fyysinen rasitus tekee sen että pitää tankata aika huolella ettei mene alipainon puolelle. Olen mies ja pituutta noin 180 ja hyvä jos painan 76 kiloa. Yhtenä viikonloppuna talkoissa paino tipahti 2 kiloa. Se tarkoituksella katsottiin kun uusi ei uskonut että niin voi tapahtua. Oma mieheni on juuri ihan samanlainen. Syö vaikka mitä paskaa, roskaruokaa lähes päivittäin, ostelee suklaapatukoita "välipaloiksi" ja ainut "ongelma" on korkeintaankin alipaino. Liikuntaa ei harrasta sitten millään muotoa.
Kävin puntarilla perjantaina toisen nähden ja uudestaan sunnuntaina. Digivaaka näytti tarkalleen 2,3 kg vähemmän toisella kerralla. Tämä kelle tehtiin talkoita oli mulle aikaisemmin tuntematon, naisen sukulainen.
Illalla kun saunottiin tämä sanoi että sinusta ei päältäpäin uskoisi. Hirsiä nostellessa oli katsonut että miten tuo jaksaa vaikka yksin nostaa tuollaisia? Nauroi ihan mutkalla kun selitin että piilolihaksia.Sen jälkeen mulla on hänen käyttämä lempinimi minusta piilolihas. Voishan sitä olla pahempikin lempinimi.
Sain joskus kilon per vuosi normipainon päälle. Luulen että se johtui sokerista, joka sai bakteerikannan kasvamaan. Nyttemmin olen putsannut ruuansulatuksen kuiduilla ja maitohappobakteereilla sokeria välttäen. Paino on pudonnut.
Mä kyllä tykkään mässätä, kun kerranki luvan kanssa saa. Mutta joulu kestää sen kolme päivää (aatto, joulupäivä, tapaninpäivä), ei kolmessa päivässä ole fysiologisesti mahdollista kerryttää läskiä monia kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tykkään mässätä, kun kerranki luvan kanssa saa. Mutta joulu kestää sen kolme päivää (aatto, joulupäivä, tapaninpäivä), ei kolmessa päivässä ole fysiologisesti mahdollista kerryttää läskiä monia kiloja.
Olen aina elänyt kahden tai yhden hengen perheessä. Jos siellä laitetaan jouluruokia, tehdään mitään joululeivonnaisia ja saadaan mitään suklaita joululahjaksi niin kyllä sitä vaan urakalla joutuu niitä systeemejä syömään uuteen vuoteen tai loppiaiseen asti. Tietysti voi jättää monia juttuja kokonaan väliin, mutta tämä siis vain vertailuksi siihen, miten ne joulusysteemit katoavat ihan eri tavalla vaikka neljän tai kuuden hengen kitusiin.
Vierailija kirjoitti:
No, sanotaan nyt vaikka näin, että toimistotyötä tekevänä 4x 1h/vko liikuntaa harrastavana 60-kiloisena naisena syön normaalisti n. 1300 kcal päivässä. Kun saa syödä noin vähän kaloreita pitääkseen painon kurissa, niin syömiset täytyy suunnitella tarkkaan - jos ei, niin saa kärsiä nälästä. Arvaa kuinka nopeasti tuo 1300 kcal tulee täyteen, kun on kyseessä jouluruoka? Ei todellakaan tarvi kaksin käsin syödä.
Erikoista, syön paljon enemmän kuin sinä ja painan vähemmän.
Eräs sinänsä tosi rakas tuttuni lihoi yhden joulun myötä noin 10 kg ja lähes kaikki meni keskivartaloon ja käsivarsiin, joten eron huomasi selvästi. Ilmeisesti oli vain vaihtanut terveelliset ruokailutottumukset ja pienet annokset jokapäiväiseen mässäilyyn. Hän kyllä sitten laihtuikin ennalleen todella nopeasti.