Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitenhän yleistä on sellainen tyhjän valehtelu?

Vierailija
16.12.2017 |

Eli mies on sellainen. Ainahan se ei myönnä ja kääntää ne jutut ihmeelliseksi. Annan esimerkin valehtelusta. Poikamme sanoi että haluaa käydä jossain vaiheessa kattomassa Staw Wars elokuvan. Mies sanoi siihen harrastuskaverinsa sanoneen ensimmäiseltä viikonlopulta lippujen loppuneen ja sanoi myös ettei tiedä onko se totta sitten. Minä siihen että ei oo, kun oli niitä lippuja kun minä niitä katsoin.

Sen tiedän että mies keksii juttuja, mutta tuohan nyt on että viittaa muidenkin niitä keksivän. Jos joku ei nyt tajunut, mies keksi tuon että harrastuskaveri olisi jotain sanonu. Onko tuollainen yleistä? Itseäni vituttaa tuollainen.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on tapana suoltaa niinsanotusti paskaa ihan tavan vuoks, ilman sen suurempia tarkotusperiä. En ymmärrä miks, ite kun en osaa ees valehdella. Mieheni satuilee välillä ja erityisesti kaunistelee asioita esim sukulaisille. Mulle on luvannut ettei valehtele. Hän on super sosiaalinen ja myyntityössä, liekkö siitä jäänyt päälle.

Savolaiset satuilee kanssa josta juontuukin se sanonta; "vastuu siirtyy kuulijalle".

Vierailija
2/39 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on tapana suoltaa niinsanotusti paskaa ihan tavan vuoks, ilman sen suurempia tarkotusperiä. En ymmärrä miks, ite kun en osaa ees valehdella. Mieheni satuilee välillä ja erityisesti kaunistelee asioita esim sukulaisille. Mulle on luvannut ettei valehtele. Hän on super sosiaalinen ja myyntityössä, liekkö siitä jäänyt päälle.

Savolaiset satuilee kanssa josta juontuukin se sanonta; "vastuu siirtyy kuulijalle".

Niin en tiiä miks mies tekee mulle tuota vaikka on luvannut ettei tee. Nyt kun asiasta sanoin, haluaa erota ja yrittää kääntää minun syyksi. Ap

Vierailija
4/39 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan onko muilla mielipiteitä?

Vierailija
5/39 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pysytellä kaukana moisista ihmisistä. Ei ole kauhean tavallista, mutta ajoittain törmää.

Vierailija
6/39 |
16.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän pysytellä kaukana moisista ihmisistä. Ei ole kauhean tavallista, mutta ajoittain törmää.

Harmi kun ei ollut uskallusta jättää silloin kun jäi isoista valheista kiinni lasten ollessa pieniä, nyt on pahin aika lasten ollessa murrosikäisiä.

Vierailija
7/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mies ei sitten haluakaan erota, mutta kysyy pystynkö minä muuttumaan! Noissa valehtelutilanteissa käyn kuulema kuin yleinen syyttäjä hänen kimppuunsa, todellisuudessa vain kysyn valehteliko hän ja perustelen vähän mistä epäilin. Useinmiten mies kiistää, mutta selitykset ovat niin epäloogisia että tajuan puhuneen palturia. En kuitenkaan yleensä saa osoitettua valheeksi hänelle, varmaan johtuu myös siitä että pelkään miehen reagtiota. Eilenkin kun sain osoitettua reaktio oli että hän haluaa erota.

Mies sanoi tuossa "voinko minä muuttua" osiossa myös että hän pyytäisi niitä valheitaan anteeksi. Mutta ei taida tulla onnistumaan kuten tuossa yllä kirjoitin.

Ap

Vierailija
8/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mies ei sitten haluakaan erota, mutta kysyy pystynkö minä muuttumaan! Noissa valehtelutilanteissa käyn kuulema kuin yleinen syyttäjä hänen kimppuunsa, todellisuudessa vain kysyn valehteliko hän ja perustelen vähän mistä epäilin. Useinmiten mies kiistää, mutta selitykset ovat niin epäloogisia että tajuan puhuneen palturia. En kuitenkaan yleensä saa osoitettua valheeksi hänelle, varmaan johtuu myös siitä että pelkään miehen reagtiota. Eilenkin kun sain osoitettua reaktio oli että hän haluaa erota.

Mies sanoi tuossa "voinko minä muuttua" osiossa myös että hän pyytäisi niitä valheitaan anteeksi. Mutta ei taida tulla onnistumaan kuten tuossa yllä kirjoitin.

Ap

Niin siis tämän viestin pointtini oli että alkaako vähän näyttämään siltä että kannattaisi erota, vaikka yläkouluikäisten lasten kannalta erittäin ikävä asia.

Vierailija
9/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen ex-mies. Nuo erouhkailut on vain peliä ja manipulointia sii ö missä valehtelukin. Ei se erota halua, miehethän haluaa pääsääntöisesti erota vain jos niillä on uusi nainen valmiina.

”Liput loppu” tarkoittaa että sitä ei nyt huvittanut lähteä ja keksi tällaisen että syy on jonkun muun kuin itsensä, eikä lapsen pettymys kohdistu häneen. Peliä siis sekin.

Omassa suhteessa mies lupasi lopettaa valehtelun mutta tuskin todellisuudessa yrittikään. Ehkä yritti hetken aikaa olla jäämättä kiinni.

Vierailija
10/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa tilanteissa hän valehtelee, saisko enemmän esimerkkejä? Hyötyäkseen vai ollakseen pahoittamatta toisen mieltä vai miksi?

Mulla on läheinen, joka valehtelee juuri tuollaisissa tilanteissa, jonka ap kuvaa. Hänen tuntuu olevan täysin mahdoton kieltäytyä mistään, ja silloin tulee mitä kummallisempia selityksiä, kun voisi vain sanoa, että ei kiinnosta. En pidä siitä, mutta valehtelu on jollain tavalla siedettävämpää, jos taustalla on se, että ei halua pahoittaa toisen mieltä, kuin jos sen tekee hyötyäkseen.

Osa ihmisistä on patologisia valehtelijoita, joilla ei ole valehteluun oikeastaan mitään syytä, he eivät vain kykene puhumaan totta. Taitavat itsekin uskoa puhumaansa. En jaksaisi elää sellaisen kanssa.

Vierailija
11/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuollainen ex-mies. Nuo erouhkailut on vain peliä ja manipulointia sii ö missä valehtelukin. Ei se erota halua, miehethän haluaa pääsääntöisesti erota vain jos niillä on uusi nainen valmiina.

”Liput loppu” tarkoittaa että sitä ei nyt huvittanut lähteä ja keksi tällaisen että syy on jonkun muun kuin itsensä, eikä lapsen pettymys kohdistu häneen. Peliä siis sekin.

Omassa suhteessa mies lupasi lopettaa valehtelun mutta tuskin todellisuudessa yrittikään. Ehkä yritti hetken aikaa olla jäämättä kiinni.

Kiitos vastauksista. En ole muuten koskaan uskaltanut myöntää, että mies on patologinen valehtelija. Varmaan hävennyt että haaskahtanut tällaiseen, sen lisäksi mies ei ole koskaan valehdellut suurista jutuista, esim. taloudellisesti on vastuullinen (tosin pitkäaikaistyötön). Joka tapauksessa luin tämän jutun https://www.studio55.fi/tastapuhutaan/article/nain-toimii-patologinen-v… ja nuo sinisellä pohjalla olevat kohdat just osuu mieheen, kun tajuan valheen ja alan pyytää selitystä.

Ja tuo motiivi on valehdella ihan huvinvuoksi, monesti ne valheet tulee just liittyen puheena olevaan aiheeseen ja siihen että mies alleviivaa omaa sanomaansa/mielipidettään. Esim mies kerran arvosteli poikaa kun tämä laittaa liian usein farkkunsa pesuun ja tuumi pojan pesettävän farkkunsa isona äidillään. Sitten hän alkoi kertomaan keksittyä juttuaan: Hänen vanhalla työpaikallaan oli kuulema ollut Mauri, joka pesetti pyykkinsä äidillään jne. No minä tunnistin valheeksi kun mies ei ollut koskaan ennen kertonut asiaa (vaikka tosi monta juttua on kertonut, just tontyyppisen ois kertonut), kuka nyt töissä itsestään kertoisi että pesettää pyykkinsä äidillään. No minä miehelle että kuulostaa kyllä uskomattomalta. Mies alkoi keksiä selityksiä, Mauri oli sanonu kun kuulema oman talon pyykkitupa aina varattuna, Mauri kuulema asui käytännössä äitinsä luona 80 km päässä työpaikaltaan vaikka oma asunto oli 5 km päässä.. kohta mies sanoikin että ei hän ollu varma pesettikö pyykkit! Jne kaikkee sekavaa! Mies alkaa seikkaperäisesti selostaa jotain Mauria 15 vuoden takaa, vaikka aina on sanonut ettei hän vanhoja asioita muista.

Mies muuten aiemmin manipuloi minua, esim. kun olin jättämässä lasten ollessa pieniä, kukaan ei kuulema koskaan auttaisi enkä pärjäis yksin. Oikeastaan nytkin manipuloi; valehtelunsa ei ole kuulema "suuri rikos"; minun kanssani on kuulema vaikeaa, on ahdistava ja painostava ilmapiiri jne.

Tämän lisäksi suhteessa meidän tyttöön mies vaikuttaa jotenkin teennäiseltä tunteitaan ilmaistaessaan. Voihan se olla että mies on vähän feikki.

Mut vastaaja, jätitkö miehesi tämän valehtelun takia. On tässä muitakin syitä jättää, muun muassa sanoo usein todella pahasti lapsille, syyllistää poikaa, just tuo minun haukkuminen ja kuulema itse on niin paljon parantanut tapojaan. Ap

Vierailija
12/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisissa tilanteissa hän valehtelee, saisko enemmän esimerkkejä? Hyötyäkseen vai ollakseen pahoittamatta toisen mieltä vai miksi?

Mulla on läheinen, joka valehtelee juuri tuollaisissa tilanteissa, jonka ap kuvaa. Hänen tuntuu olevan täysin mahdoton kieltäytyä mistään, ja silloin tulee mitä kummallisempia selityksiä, kun voisi vain sanoa, että ei kiinnosta. En pidä siitä, mutta valehtelu on jollain tavalla siedettävämpää, jos taustalla on se, että ei halua pahoittaa toisen mieltä, kuin jos sen tekee hyötyäkseen.

Osa ihmisistä on patologisia valehtelijoita, joilla ei ole valehteluun oikeastaan mitään syytä, he eivät vain kykene puhumaan totta. Taitavat itsekin uskoa puhumaansa. En jaksaisi elää sellaisen kanssa.

Kiitos sullekin vastauksesta, tuohon edelliseen selitin valehtelua. Itse uskon aika vahvasti että mies ei valehtele koko ajan, mutta kyllä sitä paskaa tulee useamman kerran viikossa ja juuri oman sanomansa alleviivaukseen. Minusta se on ainut motiivi. Ei siis liity mielyttämiseen. Kai se sitten patologista on, vaikka ei ole koko aikaista? Ap

Vierailija
13/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen taas.. poikakin on tajunut, että mies tekee tuota. Varmaan myös osittain minun puheiden takia. Mahdotonhan tämä suhde taitaa olla kun ei ole luottamusta, vaikuttaa minunkin puheisiin. Just tsekattiin yksi juttu, missä mies oli puhunut totta. Rasittavaa.

Voisi olla jotain mahdollisuuksia onnistua, jos mies rehdisti  myöntäisi aina että valehteli eikä hyökkäisi minun kimppuun ja olisi eroamassa heti. Mutta tätäkin on jo kokeiltu. Sitä paitsi, ei se kyllä oikein minua olisi, että jäisin tähän kun pelko on kuitenkin paskan puhumisesta.

Ja tämä on aina tätä. Nyt tää hänen kertoma juttu olikin totta, haa.. kuinka ihanaa. En ehkä nyt voikaan jättää...

ap

Vierailija
14/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on miespuolinen ystävä. Odottaa minulta ehdotonta rehellisyyttä mutta omat jutut on vähän niin ja näin. Epätarkkoja ja epämääräisiä. Tutustuessa jäi heti kiinni ikänsä valehtelusta ja matkan varrella monesta muusta epätarkasta asiasta. Esim. 'On mulla auto'. Myöhemmin, 'auto on äidin kanssa puoliksi'. Lopputulema, 'auto on äidin'. En oikein ymmärrä, ehkä kaunistelee asioita itsensä eduksi mutta minä en saisi hänelle koskaan tehdä niin. Väittää itseään rehelliseksi.

Vierailija
15/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan. Molemmat lapset selitti että he tajuavat isänsä tekevän tuota. Ap

Vierailija
16/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. En ole muuten koskaan uskaltanut myöntää, että mies on patologinen valehtelija. Varmaan hävennyt että haaskahtanut tällaiseen, sen lisäksi mies ei ole koskaan valehdellut suurista jutuista, esim. taloudellisesti on vastuullinen (tosin pitkäaikaistyötön). Joka tapauksessa luin tämän jutun https://www.studio55.fi/tastapuhutaan/article/nain-toimii-patologinen-v… ja nuo sinisellä pohjalla olevat kohdat just osuu mieheen, kun tajuan valheen ja alan pyytää selitystä.

Ja tuo motiivi on valehdella ihan huvinvuoksi, monesti ne valheet tulee just liittyen puheena olevaan aiheeseen ja siihen että mies alleviivaa omaa sanomaansa/mielipidettään. Esim mies kerran arvosteli poikaa kun tämä laittaa liian usein farkkunsa pesuun ja tuumi pojan pesettävän farkkunsa isona äidillään. Sitten hän alkoi kertomaan keksittyä juttuaan: Hänen vanhalla työpaikallaan oli kuulema ollut Mauri, joka pesetti pyykkinsä äidillään jne. No minä tunnistin valheeksi kun mies ei ollut koskaan ennen kertonut asiaa (vaikka tosi monta juttua on kertonut, just tontyyppisen ois kertonut), kuka nyt töissä itsestään kertoisi että pesettää pyykkinsä äidillään. No minä miehelle että kuulostaa kyllä uskomattomalta. Mies alkoi keksiä selityksiä, Mauri oli sanonu kun kuulema oman talon pyykkitupa aina varattuna, Mauri kuulema asui käytännössä äitinsä luona 80 km päässä työpaikaltaan vaikka oma asunto oli 5 km päässä.. kohta mies sanoikin että ei hän ollu varma pesettikö pyykkit! Jne kaikkee sekavaa! Mies alkaa seikkaperäisesti selostaa jotain Mauria 15 vuoden takaa, vaikka aina on sanonut ettei hän vanhoja asioita muista.

Mies muuten aiemmin manipuloi minua, esim. kun olin jättämässä lasten ollessa pieniä, kukaan ei kuulema koskaan auttaisi enkä pärjäis yksin. Oikeastaan nytkin manipuloi; valehtelunsa ei ole kuulema "suuri rikos"; minun kanssani on kuulema vaikeaa, on ahdistava ja painostava ilmapiiri jne.

Tämän lisäksi suhteessa meidän tyttöön mies vaikuttaa jotenkin teennäiseltä tunteitaan ilmaistaessaan. Voihan se olla että mies on vähän feikki.

Mut vastaaja, jätitkö miehesi tämän valehtelun takia. On tässä muitakin syitä jättää, muun muassa sanoo usein todella pahasti lapsille, syyllistää poikaa, just tuo minun haukkuminen ja kuulema itse on niin paljon parantanut tapojaan. Ap

Valehtelun ja pettämisen vuoksi erottiin.

Kuulostaa hyvin tutulta, että syytetään sitä toista osapuolta omista ongelmista. Minä olin myös hankala jne ja kaikki kiinni jäämiset käännettiin minun viaksi. Osa tarinoista oli egonsa buustaamista ja helpommalla pääsemistä, mutta osa oli ihan palturia vailla tarkoitusta.

Raskasta ja kuluttavaa tuossa on sekin, kun lähes joka lauseesta pitää miettiä onko tuo tapahtunut oikeasti vai ei. Sitä elää jatkuvassa epätietoisuudessa.

Voithan yrittää saada miestä terapiaan. Minulla on mennyt luotto näihin miehiin, että haluaisivat muuttua. Tuskin kokevat edes tekevänsä väärin. Jäi sama epäilys, että koko tunnepuoli hänellä taisi lopulta olla feikkiä. En halunnut, että lapset ottaa mallia käytöksestä tai luulevat että se on hyväksyttävää.

Vierailija
17/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule menemään terapiaan, ei näe tuossa jutussa vikaa. Onneksi? ei ole pettänyt. Sama mullakin pahinta tässä kun ei tiedä mikä on totta ja mikä ei. Ihan sama vaikka vaan 10 % jutuista olisi valhetta.

Ap

Vierailija
18/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo yleistä patologisten valehtelijoiden keskuudessa. Lapsilla on tuota useammin kuin aikuisilla, mutta useimmilla se menee iän myötä ohi.

Jatkuvan valehtelun lisänä esiintyy lähes aina myös jotain muita mielenterveyden häiriöitä.

Vierailija
19/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen kaverini nyt itkee, että tuli tyhjän takia valehdeltua naisystävälleen. On valehdellut myös muista aisoista ihan  tyhmyttään. Tyttöystävä otti ja lähti. En yhtään ihmettele häntä ja hänen tekosijaan. 

Joskus pitää oppia vaikeimman kautta. 

Vierailija
20/39 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan vaikuttaako omaisuus elatusavun määrittämiseen? Käytännössähän mies saa n. 45 000 e rahaa erossa, mutta ei saa ostettua kämppää sillä. Elää tuolla rahalla + työmarkkinatuella. Tuskin asumistukea tulee saamaan kun on tilillä rahaa. Kyllähän se nopeasti menee. Ap